Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
TIP
Re: Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
Ongeveer het dubbel, zeker?jv1 schreef: ↑23 februari 2023, 10:31Je kan ook gebruik maken IBKR via Mexem dan heb je heel wat minder administratie. Enkel aangeven als buitenlandes broker maar TOB en andere taksen worden automatich uitgevoerd. En ook zeer lage tarieven zoals IBKROrakel van Brakel schreef: ↑22 februari 2023, 21:45 Buitenlandse Broker, dus rekening aangeven, alsook TOB. Voor mij is dat te veel gedoe.
Jazeker. Ik denk dat mensen die vaak over het hoofd gezien. Bij MeDirect zou het ook €50 zijn, bij het “gratis” BuX Zero €35. Dan zie je wel dat een broker als IBKR je bij grotere bedragen gemakkelijk enkele honderden euro’s kan uitsparen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heeft iemand hier dat al eens aan de hand gehad? En over hoeveel transacties / welke bedragen / welke termijn / hoeveel % op beurs tov totaal vermogen spreken we dan?EarthNvstr1 schreef: ↑23 februari 2023, 08:57 Waar het mij wél om te doen is: ze zouden met zicht op je transacties kunnen oordelen dat het om speculatief gedrag gaat, dat is nl. niet duidelijk/éénduidig bepaald en dus kan de fiscus dat anders zien dan dat je dat zelf redelijkerwijs ziet.
Vind ik wel shocking, maarja ze pakken u op de kleine lettertjes zeker.
En krijg je ze dan ook aan de echte koersen of is daar of nog een marge dat ze nemen

[quote=pmu post_id=572997 time=1677099532 user_id=55499
Verder inderdaad wel wat administratie, en bepaalde zaken zitten ook nogal complex in elkaar. Zo is het niet mogelijk om onmiddellijk effecten in vreemde valuta te kopen: je moet het bedrag eerst wisselen naar een valutarekening en dan pas de effectenaankoop uitvoeren. Daar tegenover staat wel dat de wisselkosten vast €2 bedragen, wat opnieuw potentieel veel goedkoper is dan alternatieven. (€10.000 wisselen bij Degiro kost €25, bij Bolero €50)
[/quote]
Ik kan perfect onder nul gaan in elke valuta en onbeperkt in tijd wat groot voordeel is. Ik denk dat het afhangt of je kopen op margin hebt aangevinkt.
Verder inderdaad wel wat administratie, en bepaalde zaken zitten ook nogal complex in elkaar. Zo is het niet mogelijk om onmiddellijk effecten in vreemde valuta te kopen: je moet het bedrag eerst wisselen naar een valutarekening en dan pas de effectenaankoop uitvoeren. Daar tegenover staat wel dat de wisselkosten vast €2 bedragen, wat opnieuw potentieel veel goedkoper is dan alternatieven. (€10.000 wisselen bij Degiro kost €25, bij Bolero €50)
[/quote]
Ik kan perfect onder nul gaan in elke valuta en onbeperkt in tijd wat groot voordeel is. Ik denk dat het afhangt of je kopen op margin hebt aangevinkt.
T valt gewoon niet op omdat ze gewoon marge nemen op wisselkoers. 0,5% in elke richting. Alstublieft!
Wat maakt het uit €1000 IWDA bij Lynx of bij bv Bolero ?
Enkele euro's ??
Is het dan nog de moeite waard voor de minder actieve belegger ?
Mja, iedereen moet dat voor zichzelf beslissen, maar voor mij is het verschil wel veel groter dan gewoon die enkele euro's.
Het is goedkoper, maar voor mij is dat niet het argument. Bij Lynx/Mexem/IB heb je veeeeeel meer mogelijkheden/keuze, en dat vind ik geweldig en dat is het main stelling point voor mezelf.
Maar ik snap dat als je altijd enkel IWDA wilt kopen, dat je daar dan helemaal niks aan hebt.
Ik vind IB (en zijn dochters) ook veel transparanter dan andere brokers, je ziet veel meer wat zij doen en hebt meer controle over hoe je koopt, dankzij het uitgebreide platform.
Bij bepaalde brokers zou ik er mijn hand niet voor in het vuur steken dat je IWDA aan de correcte marktprijs koopt, eerder met nog een marge erbij...
De fiscus gebruikt CRS-fiches en legt die naast belastingaangiftes.pmu schreef: ↑22 februari 2023, 22:38Op de CRS-fiche staan geen transacties, enkel jaartotalen. Ik weet niet of er nog andere inzage is.EarthNvstr1 schreef: ↑22 februari 2023, 22:04 Enig idee over "Alsook inzage in transacties door FOD FIN ?" ?
Bij wie er een (substantieel) verschil is tussen aangegeven roerende inkomsten en CRS gegevens,
komt zijn dossier terecht op een lijst van te onderzoeken gevallen.
Bemerk wel dat dit goed mogelijk is zonder dat er sprake is van belastingontduiking!
Dan krijg je een gestandaardiseerde "vraag om inlichtingen", waarbij ze bijzonder veel vragen stellen.
Dit is geen steekproef, iedereen die in de kijker loopt wegens verschil CRS <-> belastingaangifte, krijgt die vragen.
Ze vragen o.a. om een lijst van alle transacties op de rekening.
Er staat dan bij: "eventueel kan een voorlegging van de rekeninguittreksels (op papier of digitaal) volstaan".
Als het enkel dat is

Na zo een vraag om inlichtingen hebben ze volledig inzicht eigenlijk. In de rekening(en) en nog andere zaken.
De belastingcontroleur is wel enkel op zoek naar niet-aangegeven roerende inkomsten uit het buitenland.
Dus zodra dat blijkt dat dat in orde is, volgen er geen verdere vragen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb er al spijt van dat ik die IBKR geopend heb. Ik was op zoek naar een andere broker omdat ik compleet geblokkeerd zat bij Saxo. Ik heb 2 rek bij Saxo. Vulde ik de vragenlijst in voor rek 1, dan werd rek 2 geblokkeerd en omgekeerd. Spelletje heeft weken geduurd. Ik heb dan van miserie een andere broker gezocht en ben zo bij IBKR terecht gekomen. Had ik geweten dat er voor buitenlandse brokers enkele verplichtingen zijn, had ik wel een Belgische Broker gekozen. Ik ben er veel te nonchalant voor en heb schrik ergens voor een prul van 10 Euro TOB of RV miserie met de belastingen te krijgen.
Wat zijn nu alle stappen die je 1 malig en eventueel periodiek moet doen?
Rek aangeven, TOB aangeven, wat nog?
Dit gaat over de personenbelasting. Je hebt VWCE gekocht, daar moet je niets van aangeven op je belastingsbrief. Ik betwijfel me eigenlijk ook of een verschil van €10 ooit een probleem zou opleveren.Orakel van Brakel schreef: ↑24 februari 2023, 17:00 Ik heb er al spijt van dat ik die IBKR geopend heb. Ik was op zoek naar een andere broker omdat ik compleet geblokkeerd zat bij Saxo. Ik heb 2 rek bij Saxo. Vulde ik de vragenlijst in voor rek 1, dan werd rek 2 geblokkeerd en omgekeerd. Spelletje heeft weken geduurd. Ik heb dan van miserie een andere broker gezocht en ben zo bij IBKR terecht gekomen. Had ik geweten dat er voor buitenlandse brokers enkele verplichtingen zijn, had ik wel een Belgische Broker gekozen. Ik ben er veel te nonchalant voor en heb schrik ergens voor een prul van 10 Euro TOB of RV miserie met de belastingen te krijgen.
Het enige wat je moet nog zal moeten doen is het bestaan van buitenlandse rekeningen aangeven op de belastingaangifte (gewoon een vakje aanvinken, dacht ik).
Gezien je beschrijving kun je enkel klant worden bij een Belgische broker daar elke buitenlandse broker nog met formaliteiten gepaard gaat. Misschien Bolero overwegen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Momenteel heb ik Saxo, MeDirect en IBKR. Die IBKR moet er uit. Keytrade lijkt mij interessant. Bolero moet ik eens bekijken.
MeDirect heb ik gekozen omdat ze een goede spaar rek bieden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier een overzichtje voor courante Europese beurzen:
Code: Selecteer alles
Exch Upto Bolero Lynx Mexem
Brussel 2.500 7,5 6 1,8
Brussel 5.000 15 6 1,8->3
A'dam 2.500 7,5 6 1,8
A'dam 5.000 15 6 1,8->3
Parijs 2.500 7,5 6 1,8
Parijs 5.000 15 6 1,8->3
Xetra 2.500 15 6 1,8
Xetra 5.000 30 6->7 1,8->3
Milaan 2.500 15 6 1,8
Milaan 5.000 30 6->7 1,8->3
Tja ... wat is een "minder actieve belegger" juist hé.
Wellicht kan best iedereen de rekening gewoon voor zichzelf maken.

Edit: IBIE is trouwens duurder dan Mexem voor Europese beurzen => in onderzoek ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 februari 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Net zoals je keuze waar je je spaargeld zet, kan je ook kiezen voor een bepaalde broker al naargelang wat je juist wil doen met je beleggingen.Orakel van Brakel schreef: ↑24 februari 2023, 17:29 Momenteel heb ik Saxo, MeDirect en IBKR. Die IBKR moet er uit. Keytrade lijkt mij interessant. Bolero moet ik eens bekijken.
Ook de tiered pricing (die eigenlijk vrijwel altijd voordeliger is)?EarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 12:12 Edit: IBIE is trouwens duurder dan Mexem voor Europese beurzen