Vragenlijsten ervaring.
TIP
Vragenlijsten ervaring.
Ik beleg nu al 45 jaar. Ik ben begonnen met beleggingsfondsen. En vervolgens al de rest. Sinds 20 jaar voornamelijk in opties, 50 tot 100 per jaar. De laatste jaren voornamelijk bij Binck/Saxo. Ik heb 3 Brokers. Toen de vragenlijsten en testen verplicht werden was (en ben) ik daar favoriet van. Ik heb nu onlangs 4 nieuwe vragenlijsten moeten invullen, ETF's, Obligaties, en Opties (die was binnen de minuut gedaan). Maar beleggingsfondsen lukken mij al herhaaldelijk niet meer bij Saxo, nota bene waar ik in ±1980 mee begonnen was.
Die vragenlijsten schieten toch hun doel voorbij als ze te zwanger zijn van instinkers en niets ter zake doende valstrikken die zich toch op het moment van kopen zien en vormen door ervaring en kennis.
Die vragenlijsten schieten toch hun doel voorbij als ze te zwanger zijn van instinkers en niets ter zake doende valstrikken die zich toch op het moment van kopen zien en vormen door ervaring en kennis.
Re: Vragenlijsten ervaring.
Ik deel je negatieve ervaring met vragenlijsten niet. Ik heb al een paar keer een vragenlijst over beleggingsfondsen moeten invullen en die vragen waren zeer gemakkelijk zoals "Beleggingsfondsen bieden kapitaalbescherming, ja/nee".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat ik alle vragen juist beantwoord heb. Het antwoord op bovenstaande vraag mag je zelf raden.
Of je nu ja of nee geantwoord hebt, het is sowieso fout. Er bestaan immers weldegelijk fondsen met kapitaalbescherming, met andere woorden een slechte vraag, de optie "soms" ontbreekt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En als enkel "ja" of "nee" mogelijk is, dan antwoord je in dit geval "nee".
Edit:
Het is immers niet omdat er beleggingsfondsen mét kapitaalbescherming zijn, dat beleggingsfondsen in het algemeen dat bieden.
Net zo: "ETFs zijn fondsen die een index volgen of tracken" => nee
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 februari 2023, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toen de eerste meldingen over die vragenlijsten van Saxo hier binnenliepen, was ik eerst van mening dat dat eerder aan de personen zelf lag dan aan de vragen van Saxo, maar het lijkt inderdaad wat de spuigaten uit te gaan lopen.Marcel1 schreef: ↑24 februari 2023, 22:42 Ik beleg nu al 45 jaar. Ik ben begonnen met beleggingsfondsen. En vervolgens al de rest. Sinds 20 jaar voornamelijk in opties, 50 tot 100 per jaar. De laatste jaren voornamelijk bij Binck/Saxo. Ik heb 3 Brokers. Toen de vragenlijsten en testen verplicht werden was (en ben) ik daar favoriet van. Ik heb nu onlangs 4 nieuwe vragenlijsten moeten invullen, ETF's, Obligaties, en Opties (die was binnen de minuut gedaan). Maar beleggingsfondsen lukken mij al herhaaldelijk niet meer bij Saxo, nota bene waar ik in ±1980 mee begonnen was.

Hoelang je al belegt, hoeveel kapitaal je hebt en hoeveel kapitaal je wenst te beleggen zou er eigenlijk allemaal niet mogen toe doen. Ook niet of je al eerder en hoeveel dan hebt belegd in bepaalde instrumenten, anders kan je nooit beginnen.
Die vragenlijsten zijn bedoeld (dacht ik toch) om de naïeve belegger te beschermen. Ze zouden dus moeten pijlen naar voldoende kennis over de instrumenten waarin de belegger wil beleggen en dit inderdaad zonder instinkers en valstrikken.
Dit gezegd zijnde, ligt dat mogelijks ook weer niet aan de broker(s), maar vermoed ik dat FSMA daar voor iets tussen zit.
Zoals met andere dingen van onze Belgische staat, is het waarschijnlijk rond die vragenlijsten ook onduidelijkheid troef voor de broker(s).
Vandaar dat er soms had moeten bij staanEarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 12:49Het is immers niet omdat er beleggingsfondsen mét kapitaalbescherming zijn, dan beleggingsfondsen in het algemeen dat bieden.

Die vragenlijsten zijn er om te zien of de kandidaat-belegger weet waar hij aan begint en wat de gevolgen kunnen zijn. Ja of nee is dus genoeg.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, dat moet helemaal niet, want dan zou het antwoord "ja" zijn.vortex schreef: ↑25 februari 2023, 13:26Vandaar dat er soms had moeten bij staanEarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 12:49
Het is immers niet omdat er beleggingsfondsen mét kapitaalbescherming zijn, dan beleggingsfondsen in het algemeen dat bieden.![]()
Edit:
Wat wel had gekunnen, is dat ze er "altijd" bijzetten, dan zou de vraag duidelijker/éénduidiger zijn.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 februari 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... enkel "ja of nee" is vaak te simplistisch.
Edit:
Maar een belegger met voldoende kennis/ervaring wordt wellicht verondersteld om ook met simplistische vragen om te kunnen.

Dus als de volgende keuzes mogelijk zijn:EarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 13:30Nee, dat moet helemaal niet, want dan zou het antwoord "ja" zijn.
[ ] ja
[ ] nee
[ ] soms
Dan is het juiste antwoord volgens jou "ja"

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, dan zou de keuze moeten zijn:
[ ] nooit
[ ] soms
[ ] vaak
[ ] meestal
[ ] altijd
Dit gemist ?
"Beleggingsfondsen bieden altijd kapitaalbescherming" => neeEarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 13:30 Edit:
Wat wel had gekunnen, is dat ze er "altijd" bijzetten, dan zou de vraag duidelijker/éénduidiger zijn.
Nee hoor, die vermoeidheid komt omdat je blijft lullen om het laatste woord te hebben

O BTW: deze gemist