Brederode
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Brederode
Omwille van de verdere waardeverminderingen sinds 31 maart 2022....
Ik ben inderdaad benieuwd, maar persoonlijk denk ik dat dit beter zal meevallen dan Sofina (met veel venture in portefeuille).
Het is om deze reden dat ik Brederode nog zal bijkopen en Sofina eruit heb gegooid => heb er nog geen spijt van.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Even reageren op de NAV-update van Brederode, en de reactie daarop van KBC Sec:
https://brederode.eu/wp-content/uploads ... 616_NL.pdf
'Portefeuille Brederode houdt goed stand'
De portefeuille van Brederode heeft in het eerste kwartaal goed standgehouden, ziet ook beurshuis KBC Securities. De netto-actiefwaarde steeg zelfs met 0,3 procent tot 125,8 euro per aandeel. Het beheerde vermogen bedraagt 3,687 miljard euro. 'Het pessimistische beleggerssentiment kan nog een tijd wegen op de beurskoers van Brederode, maar de portefeuille biedt kwaliteit en diversificatie', zeggen de analisten van van KBCS.
Omwille van het grimmige macro-economische landschap verlaagt het beurshuis het koersdoel voor Brederode van 130 naar 118 euro. 'We passen geen premium meer toe op de intrinsieke waarde', klinkt het.
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 459#795510
------------------------
Aangezien BREB in de update zelf aangeeft dat de listed portfolio geen noemenswaardige wijzigingen heeft ondergaan ben ik uitgegaan van dezelfde compositie van 31/12.
Met slotkoersen en wisselkoersen van 31/03 kom ik idd op een verlies op 31/03 tov 31/12 van +/- 87m€ (-6.5%).
Voor de PE-portefeuille geeft men een winst aan van 98m€.
Op zich is dat idd niet vd pot gerukt. Beurzen dipten weliswaar eind februari bij de inval van Rusland in Oekraïne, maar tegen eind maart was een groot stuk daarvan weeral goedgemaakt. Ook de Argos Mid Market index bvb gaf voor 1Q2022 nog een stijging aan tov eind 2021. Al bij al dus geen kanttekeningen bij de NAV van eind 1Q2022.
Als we de listed portfolio op heden bekijken (slotkoersen 17/06, met wisselkoersen van diezelfde dag) is de waarde van die portefeuille nog een extra 200m€ (afgerond) naar beneden gegaan (-20.9% vs 31/12/2021). Aan dezelfde waarde voor de PE-portefeuille als op 31/03 kom je dan aan een NAV van 119.3 EUR, oftewel “ongeveer” het koersdoel van KBCS = 118 EUR, waarvan ze zelf zeggen dat het geen premium op de NAV is, dus = NAV.
Mmhhh raar.
Dan gaan ze er van uit dat listed portefeuille niet verder kan dalen, en vooral dat PE-portefeuille op zelfde niveau blijft.
Aangezien multiples van listed peers bij PE toch 1 vd waarderingsmethodes is, lijkt het me niet onlogisch te stellen dat op de PE-portefeuille ook wat druk staat.
Gezien de onzekerheid in de markt zou ik bij waardering oftwel een zekere waardedaling PE-portefeuille inbouwen én dan kan je eventueel stellen dat er geen premium (maar ook geen discount) op NAV vereist is.
Of als je dat niet doet (waardedaling op PE-portefeuille verrekenen) dan zou ik toch een discount eisen, gezien de sterk gereduceerde visibiliteit.
Anywayzzzzz…
Aan 84 EUR (slotkoers 17/06) noteert BREB met +- 30% discount op NAV (berekend met slotkoersen 17/06 voor listed portefolio en waarde PE-portfolio op 31/03).
Of aan een discount van respectievelijk 24% en 18% als we op de waarde vd PE-portfolio een waardedaling van 10% en 20% toepassen. In een wereld waarin multiple contraction (ipv multiple expansion) waarschijnlijk is, en de schuldhefboom minder groot zal zijn en/of in elk geval duurder lijkt rekening houden met een zekere waardedaling vd PE portefeuille me gezond. En doe je het niet door de waarde vd PE-portefeuille te reduceren, dan doe je het door een hogere discount op NAV te eisen.
Hoe je het precies ook bekijkt, de waardering is nu in elk geval al een stuk redelijker geworden.
Like I said earlier this year: a bumpy ride.
https://brederode.eu/wp-content/uploads ... 616_NL.pdf
'Portefeuille Brederode houdt goed stand'
De portefeuille van Brederode heeft in het eerste kwartaal goed standgehouden, ziet ook beurshuis KBC Securities. De netto-actiefwaarde steeg zelfs met 0,3 procent tot 125,8 euro per aandeel. Het beheerde vermogen bedraagt 3,687 miljard euro. 'Het pessimistische beleggerssentiment kan nog een tijd wegen op de beurskoers van Brederode, maar de portefeuille biedt kwaliteit en diversificatie', zeggen de analisten van van KBCS.
Omwille van het grimmige macro-economische landschap verlaagt het beurshuis het koersdoel voor Brederode van 130 naar 118 euro. 'We passen geen premium meer toe op de intrinsieke waarde', klinkt het.
https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 459#795510
------------------------
Aangezien BREB in de update zelf aangeeft dat de listed portfolio geen noemenswaardige wijzigingen heeft ondergaan ben ik uitgegaan van dezelfde compositie van 31/12.
Met slotkoersen en wisselkoersen van 31/03 kom ik idd op een verlies op 31/03 tov 31/12 van +/- 87m€ (-6.5%).
Voor de PE-portefeuille geeft men een winst aan van 98m€.
Op zich is dat idd niet vd pot gerukt. Beurzen dipten weliswaar eind februari bij de inval van Rusland in Oekraïne, maar tegen eind maart was een groot stuk daarvan weeral goedgemaakt. Ook de Argos Mid Market index bvb gaf voor 1Q2022 nog een stijging aan tov eind 2021. Al bij al dus geen kanttekeningen bij de NAV van eind 1Q2022.
Als we de listed portfolio op heden bekijken (slotkoersen 17/06, met wisselkoersen van diezelfde dag) is de waarde van die portefeuille nog een extra 200m€ (afgerond) naar beneden gegaan (-20.9% vs 31/12/2021). Aan dezelfde waarde voor de PE-portefeuille als op 31/03 kom je dan aan een NAV van 119.3 EUR, oftewel “ongeveer” het koersdoel van KBCS = 118 EUR, waarvan ze zelf zeggen dat het geen premium op de NAV is, dus = NAV.
Mmhhh raar.
Dan gaan ze er van uit dat listed portefeuille niet verder kan dalen, en vooral dat PE-portefeuille op zelfde niveau blijft.
Aangezien multiples van listed peers bij PE toch 1 vd waarderingsmethodes is, lijkt het me niet onlogisch te stellen dat op de PE-portefeuille ook wat druk staat.
Gezien de onzekerheid in de markt zou ik bij waardering oftwel een zekere waardedaling PE-portefeuille inbouwen én dan kan je eventueel stellen dat er geen premium (maar ook geen discount) op NAV vereist is.
Of als je dat niet doet (waardedaling op PE-portefeuille verrekenen) dan zou ik toch een discount eisen, gezien de sterk gereduceerde visibiliteit.
Anywayzzzzz…
Aan 84 EUR (slotkoers 17/06) noteert BREB met +- 30% discount op NAV (berekend met slotkoersen 17/06 voor listed portefolio en waarde PE-portfolio op 31/03).
Of aan een discount van respectievelijk 24% en 18% als we op de waarde vd PE-portfolio een waardedaling van 10% en 20% toepassen. In een wereld waarin multiple contraction (ipv multiple expansion) waarschijnlijk is, en de schuldhefboom minder groot zal zijn en/of in elk geval duurder lijkt rekening houden met een zekere waardedaling vd PE portefeuille me gezond. En doe je het niet door de waarde vd PE-portefeuille te reduceren, dan doe je het door een hogere discount op NAV te eisen.
Hoe je het precies ook bekijkt, de waardering is nu in elk geval al een stuk redelijker geworden.
Like I said earlier this year: a bumpy ride.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Bedankt Afro!
Met het zichte op de lange termijn heb ik vandaag weer een stukje bijgekocht.
Met het zichte op de lange termijn heb ik vandaag weer een stukje bijgekocht.
Brederode is weer zachtjes aan het aantrekken.
Ik denk dat een mogelijke weerstand op €98 zal liggen (gebaseerd op mijn uitermate beperkte kennis van technische analyse :p).
Of er een herstel zit aan te komen weet ik niet. Maar ik zie het wel als positief dat beleggers weer voorzichtig instappen. Opportuniteit of een geloof dat de inflatie gepiekt heeft? Ik denk wel dat voor heel wat bedrijven de resultaten van Q2 niet denderend zal zijn. En wellicht voor Q3 en Q4 ook niet. Maar daarna zie ik wel een mogelijkheid tot een herstel.
Het overwicht aan Privat Equity heeft Brederode nu wat pijn gedaan. Maar ik hoop dat ze nu niet het kind met het badwater zullen weggooien :p
Ik denk dat een mogelijke weerstand op €98 zal liggen (gebaseerd op mijn uitermate beperkte kennis van technische analyse :p).
Of er een herstel zit aan te komen weet ik niet. Maar ik zie het wel als positief dat beleggers weer voorzichtig instappen. Opportuniteit of een geloof dat de inflatie gepiekt heeft? Ik denk wel dat voor heel wat bedrijven de resultaten van Q2 niet denderend zal zijn. En wellicht voor Q3 en Q4 ook niet. Maar daarna zie ik wel een mogelijkheid tot een herstel.
Het overwicht aan Privat Equity heeft Brederode nu wat pijn gedaan. Maar ik hoop dat ze nu niet het kind met het badwater zullen weggooien :p
16 maart komt Brederode met de resultaten over 2022.
Een groot deel van de portefeuille is natuurlijk een black box, want ze beleggen in Private Equity fondsen waarvan je wel weet wie de beheerders zijn maar waarbij je nauwelijks zicht hebt op de onderliggende participaties. Wat gaat de impact zijn van de rentestijging? Als we kijken naar Sofina (ook een grote participatie van Brederode) zullen ongetwijfeld heel wat teleurstellingen tussen zitten. Gaan ze daar correct over communiceren?
Daarnaast hebben ze een portefeuille met genoteerde bedrijven. In 2021 werden de hele participatie in olie- en gasbedrijven verkocht (voornamelijk Shell en Total) - deze aandelen (hoog dividend, interessante waarderingen, alle wokeness en greenery ten spijt nog lang niet weg te denken) zijn het afgelopen jaar met ruim 30 procent gestegen (incl. dividenden). Hoeveel heeft deze klucht gekost? Als ik me niet vergis zo'n euro per aandeel, dus bijna het volledige dividend. Daarnaast werd er flink geld gepompt in o.a. Chinese e-commerce - wel een ander risicoprofiel dan bv. de oliewaarden. Participaties als Samsung, Alibaba maar ook elektriciteitsbedrijf Enel uit failed state Italië daalden het afgelopen jaar zo'n 20 procent. Alleen al deze 3 participaties hebben tot een waardevernietiging van zo'n 1,3 euro per aandeel geleid.
Ik vrees dus dat het dividend (ook door de mindere inkomsten - de dividenden van TotalEnergies, ENI en Shell zijn weggevallen) niet zo sterk zal stijgen. Wat zijn jullie ideeën?
Een groot deel van de portefeuille is natuurlijk een black box, want ze beleggen in Private Equity fondsen waarvan je wel weet wie de beheerders zijn maar waarbij je nauwelijks zicht hebt op de onderliggende participaties. Wat gaat de impact zijn van de rentestijging? Als we kijken naar Sofina (ook een grote participatie van Brederode) zullen ongetwijfeld heel wat teleurstellingen tussen zitten. Gaan ze daar correct over communiceren?
Daarnaast hebben ze een portefeuille met genoteerde bedrijven. In 2021 werden de hele participatie in olie- en gasbedrijven verkocht (voornamelijk Shell en Total) - deze aandelen (hoog dividend, interessante waarderingen, alle wokeness en greenery ten spijt nog lang niet weg te denken) zijn het afgelopen jaar met ruim 30 procent gestegen (incl. dividenden). Hoeveel heeft deze klucht gekost? Als ik me niet vergis zo'n euro per aandeel, dus bijna het volledige dividend. Daarnaast werd er flink geld gepompt in o.a. Chinese e-commerce - wel een ander risicoprofiel dan bv. de oliewaarden. Participaties als Samsung, Alibaba maar ook elektriciteitsbedrijf Enel uit failed state Italië daalden het afgelopen jaar zo'n 20 procent. Alleen al deze 3 participaties hebben tot een waardevernietiging van zo'n 1,3 euro per aandeel geleid.
Ik vrees dus dat het dividend (ook door de mindere inkomsten - de dividenden van TotalEnergies, ENI en Shell zijn weggevallen) niet zo sterk zal stijgen. Wat zijn jullie ideeën?
Dat Brederode een duidelijke principiële keuze maakt in deze materie kan ik enkel aanmoedigen. Dat daarbij winst gemist wordt, is ook een keuze. Persoonlijk ben ik er blij om.NVSTR schreef: ↑25 februari 2023, 20:28 Daarnaast hebben ze een portefeuille met genoteerde bedrijven. In 2021 werden de hele participatie in olie- en gasbedrijven verkocht (voornamelijk Shell en Total) - deze aandelen (hoog dividend, interessante waarderingen, alle wokeness en greenery ten spijt nog lang niet weg te denken) zijn het afgelopen jaar met ruim 30 procent gestegen (incl. dividenden).
Een blootstelling aan groeilanden via een holding is mooi meegenomen. Dat maakt van BREB ook zo'n fijne holding.
Ik snap niet waarom Brederode een dividend uitkeert. Die 1 Euro die ze uitkeren is de moeite niet, die mogen ze gerust in hun eigen portefeuille steken om te herinvesteren.
Ik ben verder ook zeer benieuwd naar de resultaten. Zoals je zegt is de privat equity een beetje een black box, maar ik heb alle vertrouwen in het management. Brederode zit in mijn portefeuille voor minstens 20 jaar.
Ik denk net dat de PE het weer uitstekend zal hebben gedaan. Denk terug aan de resultaten van eind september; de winst van de PE maakte het verlies van het beursgenoteerde volledig goed. Het zijn doorgaans bedrijven met lage schuldgraad, dus over de renteklim hoef je je ookal niet druk te maken, zie https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 32140.htmlNVSTR schreef: ↑25 februari 2023, 20:28 Een groot deel van de portefeuille is natuurlijk een black box, want ze beleggen in Private Equity fondsen waarvan je wel weet wie de beheerders zijn maar waarbij je nauwelijks zicht hebt op de onderliggende participaties. Wat gaat de impact zijn van de rentestijging? Als we kijken naar Sofina (ook een grote participatie van Brederode) zullen ongetwijfeld heel wat teleurstellingen tussen zitten.
Die verliezen (€300mio) zijn al lang afgeboekt en was bekend bij de vorige NAV van eind september (€124,44pa).NVSTR schreef: ↑25 februari 2023, 20:28 Daarnaast hebben ze een portefeuille met genoteerde bedrijven. Participaties als Samsung, Alibaba maar ook elektriciteitsbedrijf Enel uit failed state Italië daalden het afgelopen jaar zo'n 20 procent. Alleen al deze 3 participaties hebben tot een waardevernietiging van zo'n 1,3 euro per aandeel geleid.
Laten we eventjes kijken naar de grootste participaties sindsdien, waaronder Samsung&Enel waar je van spreekt?
Brederode +15% (+21% op 30dec), Sofina +29% (+16% op 30dec), Samsung +16% (+5% op 30dec)
Mastercard +24% (+22% op 30dec), Alphabet -7% (-8% op 30dec), Relx +24% (+14% op dec)
Unilever +6% (+5% op 30dec), Nestle +1% (+0% op 30dec), LVMH +27% (+11% op 30dec)
Iberdrola +14% (+14% op 30dec), Enel +24% (+19% op 30dec)
Novartis +7% (+11% op 30dec) , Sanofi +15% (+15% op 30dec), RBC +10% (+2% op 30dec)
Behalve Alphabet, stuk voor stuk extreem positief, en dan nog zonder meerekenen van het ontvangen dividend.
Het dividend interesseert me niet echt, maar verwacht wel een stijging in lijn met de vorige jaren, richting €1,22pa
Ik ben net ingestapt in Brederode omdat, volgens mij, de korting serieus begint op te lopen.
Met een voorzichtige NAV schatting van €133pa per 30dec, zou de korting 22% zijn, veel te hoog voor deze kwaliteitsholding.
Kleine positie ingenomen , denk dat de tijd rijp is …..maar zoals zovelen hier …..”denk”
Ze zijn inderdaad ook al bijna 40 procent gezakt tegenover een recordkoers zon' anderhalf jaar geleden.
Voor een aankoop lijkt het me nog wat vroeg; bij de vorige 2 significante beursdalingen (2003 en 2009) verloor het aandeel Brederode telkens zo'n 2/3 van z'n beurswaarde. Dus dit zou het "koersdoel" op zo'n 45 euro leggen.
Ik zou eerst naar de onderliggende waarden kijken, wachten tot koersdalingen zich nog in een aangepaste NAW vertalen, en dan zien dat de korting daartegenover fameus opgelopen is, alvorens (bij) te kopen.
Tja, dan loop je dus vele maanden achter de feiten aan.
Naar die onderliggende waarden kijken is goed, maar 'naar een aangepaste NAW vertalen' is een misvatting. De NAW verandert iedere minuut, naar gelang de onderliggende waarden veranderen. Op het moment dat Brederode, of welke holding dan ook, een NAW publiceert, meestal 2 of 4 maal per jaar, is die per definitie al lang achterhaald.
De NAW is wat hij hij is, de NAW die de holding zelf publiceert is HUN schatting van wat hij was X weken of maanden geleden. Als sinds die tijd bijvoorbeeld de koersen van de onderliggende waarden en de holding met 10% gedaald zijn dan denk je misschien dat de korting fameus is opgelopen, maar dan houd je je zelf voor de gek.
Als je holdingbeleggen goed wilt doen maak je een model in excel met de onderliggende waarden erin en maak je je eigen (grove of gedetailleerde) schatting op ieder moment dat je wilt en kun je ook de korting op ieder moment berekenen.
Als die korting inderdaad echt fameus is opgelopen, dan kun je bijkopen. In jouw methode loop je veel kans om jezelf voor de gek te houden mbt de korting. En bovendien ben je waarschijnlijk te laat (in ieder geval: later dan optimaal) ten opzichte van al die anderen die ook halfjaarcijfers lezen.
Helaas is het voor geval Brederode zo goed als onmogelijk met de grote ondoorzichtige blootstelling aan PE...Kempen123 schreef: ↑26 oktober 2023, 08:19 Als je holdingbeleggen goed wilt doen maak je een model in excel met de onderliggende waarden erin en maak je je eigen (grove of gedetailleerde) schatting op ieder moment dat je wilt en kun je ook de korting op ieder moment berekenen.
Als die korting inderdaad echt fameus is opgelopen, dan kun je bijkopen. In jouw methode loop je veel kans om jezelf voor de gek te houden mbt de korting. En bovendien ben je waarschijnlijk te laat (in ieder geval: later dan optimaal) ten opzichte van al die anderen die ook halfjaarcijfers lezen.