De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Yaris schreef: ↑23 februari 2023, 06:23 Begrijp ik het goed dat het op fiscaal vlak geen verschil maakt of je een obligatie-etf hebt die distribuerend of kapitaliserend is? Want dividenden worden belast aan 30% (RV) maar de meerwaarde bij kapitalisatie ook (meerwaardetaks/Reynderstaks). Dus alle opbrengsten worden gelijk belast, welke soort etf je ook hebt.
Bij distributiefondsen en individuele obligaties betaal je zeker de dividendbelasting, ook als de waarde van het effect naar beneden gaat.Gunter123 schreef: ↑22 februari 2023, 22:49 Sorry maar ik begrijp het niet, beide ETF’s zijn toch identiek met enkel het verschil tss kapitalisatie of distributie. En blijkbaar is de taxatie ook quasi identiek …
Waar vergis ik me? Ik kan begrijpen dat er een verschil bij een minderwaarde omdat je die gaat compenseren met ontvangen rente in een kapitalisatie etf. Zie ik nog iets over het hoofd?
De prijs van obligaties wordt beïnvloed door de verwachtingen ivm de toepasselijke rente.
Bij stijgende rente daalt de prijs van de obligatie.
De impact is groter naarmate de duration groter is.
Het is niet onwaarschijnlijk dat de daling van de prijs groter is dan de (stijging van de) rente.
Kapitaliserende fondsen herinvesteren hun dividenden.
Bij kapitaliserende fondsen betaal je enkel meerwaardebelasting als er echt meerwaarde is op het moment van de verkoop.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Helder, bedankt !!!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... de bedoeling van de wetgever en de realiteit wijken wel vaker van elkaar af.
Als elke ETF rekening moet houden met elk stupide kronkeltje van elk Europees land ...
Zou er echt *geen enkele" ETF zijn waar dat wél is opgenomen in de statuten ?
Zijn er dan wél mutual funds waar het is opgenomen ?
Niemand die dit weet? Toch niet onbelangrijk om te weten nu obligaties terug aantrekkelijk beginnen te worden. En ik dacht dat het hier vol slimme mensen zat.Barryke schreef: ↑22 februari 2023, 23:49 Ik dacht dat er zo goed als geen verschil was maar is dat wel zo? Bij een stijgende rente lijkt accumulatie interessanter omdat de rente dan belastingvrij binnenkomt. Wat mis ik?
Stijgende rente:
Acc. t=100 t+1=95 rente=3 netto 98 tax 0
Dis. t=100 t+1=95 rente=3 netto 97 tax 1
Dalende rente:
Acc. 100 105 3 105.33 tax 2.66
Dis. 100 105 3 105.33 tax 2.66
De pot wordt wel groter bij acc natuurlijk. Maar misschien is het interessant om de twee versies aan te houden en na een jaar van stijgende rentes wat over te hevelen naar de distributievariant en omgekeerd? Je kan dan toch belastingvrij verkopen terwijl je bij distributie roerende voorheffing hebt betaald. Of moet je gewoon acc kopen en houden want bij dalende rentes is er geen verschil in dit voorbeeld.
Ik denk dat accumulatie interessanter is. In een slecht jaar betaal je geen belastingen terwijl bij distributie sowieso de roerende voorheffing wordt ingehouden. Zeker als je dus (een deel) verkoopt ben je toch beter af?
Je eindconclusie is correct. De juiste vergelijking zou een accumulerende vs een distribuerende variant zijn waarbij je de uitgekeerde dividenden herinvesteert. Aangezien er bij die dividenden meteen 30% wordt afgehouden is de herinvestering dus niet gelijkwaardig.
De volgende ETF zal vanaf 3 april een TER hebben van 0,17% in plaats van 0,40%: IE00B3YLTY66 (SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF). Mogelijks interessant? Omvat ontwikkelde markten, opkomende markten, large caps en small caps. Een alles-in-een oplossing dus.
https://www.ssga.com/library-content/an ... ts-etf.pdf
Is daarnaast niet in België geregistreerd (dus TOB van 0,12%) en aan te kopen op Xetra en Euronext Parijs.
Is daarnaast niet in België geregistreerd (dus TOB van 0,12%) en aan te kopen op Xetra en Euronext Parijs.
Ik zie alleen large caps in die tracker.
De ACWI IMI-index omvat ook small caps. https://www.msci.com/www/index-factshee ... i/09234846
Bedankt,zeer interessant...pmu schreef: ↑21 maart 2023, 15:16 De volgende ETF zal vanaf 3 april een TER hebben van 0,17% in plaats van 0,40%: IE00B3YLTY66 (SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF). Mogelijks interessant? Omvat ontwikkelde markten, opkomende markten, large caps en small caps. Een alles-in-een oplossing dus.
Volgens morning star is dit de verdeling in dit fonds:
Zeer Groot 44.69
Groot 33.99
Midden 12.94
Klein 6.00
Micro 2.39
De morningstar style box verdeelt de markt als volgt
ZeerGroot+Groot - 70%
ZeerGroot+Groot+Midden - 90%
ZeerGroot+Groot+Midden+Klein - 9&%
https://advisor.morningstar.com/Uploade ... le_Box.pdf
Dus inderdaad, overwogen in largecaps
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Is dat niet gewoon optimised sampling aan het werk?B7H4long schreef: ↑21 maart 2023, 17:24Volgens morning star is dit de verdeling in dit fonds:
Zeer Groot 44.69
Groot 33.99
Midden 12.94
Klein 6.00
Micro 2.39
De morningstar style box verdeelt de markt als volgt
ZeerGroot+Groot - 70%
ZeerGroot+Groot+Midden - 90%
ZeerGroot+Groot+Midden+Klein - 9&%
https://advisor.morningstar.com/Uploade ... le_Box.pdf
Dus inderdaad, overwogen in largecaps
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn woorden waren nog niet koud ...pmu schreef: ↑21 maart 2023, 15:16 De volgende ETF zal vanaf 3 april een TER hebben van 0,17% in plaats van 0,40%: IE00B3YLTY66 (SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF). Mogelijks interessant? Omvat ontwikkelde markten, opkomende markten, large caps en small caps. Een alles-in-een oplossing dus.
EarthNvstr1 schreef: ↑8 maart 2023, 19:37 ... het zou natuurlijk beter zijn dat IMIE veel groter qua size was en daardoor ook lager qua TER en een hogere dekkingsgraad qua componenten van de index.
Bij een ACC ETF betaald de ETF zelf de dividendbelasting (tarief afhankelijk van vestigingsland). Deze gaat dan uiteindelijk ook van de NAV. Mijn voorkeur is ACC, minder administratie, meer eenvoud. Voordeel met ACC is wel dat ze in ieder geval bijna nooit dubbele dividendbelasting zullen moeten betalen, wat bij een particlier vaak wel het geval kan zijn bij buitenlands genoteerde stukken.Barryke schreef: ↑28 februari 2023, 00:17Niemand die dit weet? Toch niet onbelangrijk om te weten nu obligaties terug aantrekkelijk beginnen te worden. En ik dacht dat het hier vol slimme mensen zat.Barryke schreef: ↑22 februari 2023, 23:49 Ik dacht dat er zo goed als geen verschil was maar is dat wel zo? Bij een stijgende rente lijkt accumulatie interessanter omdat de rente dan belastingvrij binnenkomt. Wat mis ik?
Stijgende rente:
Acc. t=100 t+1=95 rente=3 netto 98 tax 0
Dis. t=100 t+1=95 rente=3 netto 97 tax 1
Dalende rente:
Acc. 100 105 3 105.33 tax 2.66
Dis. 100 105 3 105.33 tax 2.66
De pot wordt wel groter bij acc natuurlijk. Maar misschien is het interessant om de twee versies aan te houden en na een jaar van stijgende rentes wat over te hevelen naar de distributievariant en omgekeerd? Je kan dan toch belastingvrij verkopen terwijl je bij distributie roerende voorheffing hebt betaald. Of moet je gewoon acc kopen en houden want bij dalende rentes is er geen verschil in dit voorbeeld.
Ik denk dat accumulatie interessanter is. In een slecht jaar betaal je geen belastingen terwijl bij distributie sowieso de roerende voorheffing wordt ingehouden. Zeker als je dus (een deel) verkoopt ben je toch beter af?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor zover ik het begrijp betaalt een ETF bronbelasting op dividenden.Galactic schreef: ↑21 maart 2023, 22:39 Bij een ACC ETF betaald de ETF zelf de dividendbelasting (tarief afhankelijk van vestigingsland). Deze gaat dan uiteindelijk ook van de NAV. Mijn voorkeur is ACC, minder administratie, meer eenvoud. Voordeel met ACC is wel dat ze in ieder geval bijna nooit dubbele dividendbelasting zullen moeten betalen, wat bij een particlier vaak wel het geval kan zijn bij buitenlands genoteerde stukken.
Daarnaast betaalt een ETF belasting op dividenden volgens de regels waar de ETF gevestigd is. Bv. Ierland = 0%.
Staat n.m.i. los van ACC vs. DIS.
Vervolgens heb je de belegger in de ETF ... daar spelen dan weer de belastingregels van het land waar de belegger belastingplichtig is. Voor Belgen is een ACC belastingsgewijs voordeliger dan een DIS, als het om een puur aandelen ETF gaat.
Vond ik een interessant/leuk artikel:
Zelf probeer ik aankopen altijd rond 16u30 (CET) te doen: een uur na opening van de Amerikaanse beurzen.
https://alphaarchitect.com/2023/05/best ... ors-trade/Abstract:
In this article, the authors analyze the effect of time of day on the average bid/ask spread of an exchange-traded fund (ETF). They examine a cross-section of 55,781 intraday spread observations generated by 744 US-domiciled ETFs in 2017, controlling for fund category, trading volume, and issuer. The authors find that, both before and after they add controls, average spreads are highest in the early morning, supporting the argument that investors should avoid trading near market open. Before controls, average spreads are tightest in the late afternoon. After controls, they appear elevated during the final five minutes. However, because volume increases substantially during that period, spreads still appear tighter overall. Therefore, our analysis does not support the argument that investors should avoid trading near market close. Unexpectedly, after controls, the authors find higher spreads during Federal Open Market Committee announcements. This suggests that investors should be vigilant when trading at such times.
Zelf probeer ik aankopen altijd rond 16u30 (CET) te doen: een uur na opening van de Amerikaanse beurzen.