Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Interactive Brokers IBKR
Hm...pmu schreef: ↑25 februari 2023, 14:15Ook de tiered pricing (die eigenlijk vrijwel altijd voordeliger is)?EarthNvstr1 schreef: ↑25 februari 2023, 12:12 Edit: IBIE is trouwens duurder dan Mexem voor Europese beurzen
https://www.interactivebrokers.ie/en/pr ... ?re=europe
Staat er ergens een uitleg over dat tiered versus fixed pricing ?
Op zich is het niet zo moeilijk. Stel dat je €1000 aan Brederode wenst te kopen.
- Commissie bedraagt 0,05%, met een minimum van €1,25. Totaal: €1,25.
- Indien de aankoop op Euronext Brussel gebeurt: onder "Belgium - Third Party Fees", klik je op "ENEXT.BE". Daar zie je dat een dergelijke order 0,0095% (€0,095) + €0,15 kost aan exchange fees, en €0,10 aan clearing fees.
Totaal: €1,595
Je krijgt een schatting voordat de order uitgevoerd wordt.
- Commissie bedraagt 0,05%, met een minimum van €1,25. Totaal: €1,25.
- Indien de aankoop op Euronext Brussel gebeurt: onder "Belgium - Third Party Fees", klik je op "ENEXT.BE". Daar zie je dat een dergelijke order 0,0095% (€0,095) + €0,15 kost aan exchange fees, en €0,10 aan clearing fees.
Totaal: €1,595
Je krijgt een schatting voordat de order uitgevoerd wordt.
Trouwens, bij Mexem staat ook het volgende:
Op deze beurzen klikken, linkt naar dezelfde pagina bij IBKR. Allicht komen die externe kosten van de tiered pricing er dus ook bij Mexem bij.Voor de volgende beurzen gelden beurs- en reguleringskosten:
VSE | NASDAQ Baltic | BATS Europe | Turquoise | CHIX | ENEXT.BE | SBF | FWB | IBIS | SWB | TradeLink | BUX | BVME | AEB | BVL | EBS | VIRTX | WSE
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat snap ik, maar waarom zijn er 2 aparte pricing modellen ?
En wat zijn de andere verschillen buiten de kosten ?
En moet je als klant 1 van die 2 modellen vrij kiezen bij openen van de rekening of zo ?
Waarom zou er iemand dan kiezen voor fixed pricing ?
Toch vreemd het prijsverschil tussen Lynx en Mexem.
Over welke roerende inkomsten hebben ze het dan? behalve RV op dividenden en obligaties kan ik me niks bedenken.el perro schreef: ↑24 februari 2023, 16:07De fiscus gebruikt CRS-fiches en legt die naast belastingaangiftes.
Bij wie er een (substantieel) verschil is tussen aangegeven roerende inkomsten en CRS gegevens,
komt zijn dossier terecht op een lijst van te onderzoeken gevallen.
Bemerk wel dat dit goed mogelijk is zonder dat er sprake is van belastingontduiking!
Dus iemand die 200.000 EUR heeft zitten bij IBKR en in groei aandelen belegt die quasi geen dividend uitkeren of alles in fondsen en ETF's die geen uitkering geven, mag het bij de fiscus gaan uitleggen omdat het volgens die pipo's niet logisch is dat je met zo'n bedragen geen RV betaalt ofte als vadertje staat niet kan graaien dan zijn ze niet content?
En gefrustreerde eikels als het zijn zullen ze iemand die die 200.000 EUR omzet naar het dubbele in enkele jaren wel betichten van speculatie en ik weet niet hoeveel percent belastingen lappen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Al antwoord gekregen, Flan? Antwoord normaal binnen de drie dagen, dacht ik.flan schreef: ↑23 februari 2023, 10:39 Ik kreeg de vraag van IBKR om de "Ireland Interest Tax Form 8-3-6" in te vullen. Onderaan vragen ze dat de "Tax authority" de gegevens bevestigd. Via MyMinfin kan je een document opvragen en dan samenvoegen met hun Taks form 8-3-6. MyMinfin< mijn interacties < mijn aanvragen van attesten < Fiscaal woonplaatsattest in België. Dit is de makkelijkste oplossing denk ik. Het document staat bij IBKR wel nog steeds met de tag “Received – being processed”. Dus nog even afwachten of het in orde is nu.
Ik heb nog nooit vragen van de belastingen gehad dat ik bijna geen dividenden in. Mijn portefeuille is "ietsBlueB schreef: ↑27 februari 2023, 08:47Over welke roerende inkomsten hebben ze het dan? behalve RV op dividenden en obligaties kan ik me niks bedenken.el perro schreef: ↑24 februari 2023, 16:07
De fiscus gebruikt CRS-fiches en legt die naast belastingaangiftes.
Bij wie er een (substantieel) verschil is tussen aangegeven roerende inkomsten en CRS gegevens,
komt zijn dossier terecht op een lijst van te onderzoeken gevallen.
Bemerk wel dat dit goed mogelijk is zonder dat er sprake is van belastingontduiking!
Dus iemand die 200.000 EUR heeft zitten bij IBKR en in groei aandelen belegt die quasi geen dividend uitkeren of alles in fondsen en ETF's die geen uitkering geven, mag het bij de fiscus gaan uitleggen omdat het volgens die pipo's niet logisch is dat je met zo'n bedragen geen RV betaalt ofte als vadertje staat niet kan graaien dan zijn ze niet content?
En gefrustreerde eikels als het zijn zullen ze iemand die die 200.000 EUR omzet naar het dubbele in enkele jaren wel betichten van speculatie en ik weet niet hoeveel percent belastingen lappen.

Volgens mijn eigen logica denk ik dat als je personenbelasting en andere fiscale zaken in orde zijn, ze de CRS niet snel zullen bekijken. Dat speelt natuulijk in je voordeel als je een saaie bediende bent ipv een "zelfstandige".
Maar ik heb ook eens de tip gehad van een fiscaal advocaat, houd AL! uw rekeninguitreksels bij, hoe oud die ook mogen zijn. Want u moet de oorsprong van het kapitaal kunnen bewijzen in een mogelijk conflict met de fiscus. En die advocaat had al schrijnende zaken gezien in zijn carriëre.
En het schrijnende is dat de banken het zelf maar 10jaar bijhouden maar soms zelf in het kader van KYC info vragen van 20j terug om te verklaren hoe iemand aan zoveel geld komt...
Daarom dat mijn klanten die in de advocatuur zaten elk jaar al hun rekeninguittreksels aan mij vroegen.
Daarom dat mijn klanten die in de advocatuur zaten elk jaar al hun rekeninguittreksels aan mij vroegen.
Ze willen gewoon m.b.v. CRS-fiches de mensen opsporen die dividenden waar nog geen Belgische RV is afgehouden, "vergeten" aan te geven. Normaal toch. En toe te juichen door wie netjes zijn belastingen betaalt.
Ze leggen dus het bedrag aan ontvangen dividenden etc. op de CRS-fiche naast uw belastingaangifte "verplicht aan te geven inkomsten van kapitalen" op uw belastingaangifte.
Als daar geen belangrijk verschil op zit, geen probleem.
Dat staat dus los van evt. andere problemen met uw aangifte.
Bij mij was er dus wel substantieel verschil -> zeer uitgebreide vraag om inlichtingen.
Die controle is dan wel afgesloten zonder gevolg, maar ze hebben zo wel alle mogelijke informatie van de rekening(en), tot 7 jaar terug.
Zonder enig ander gevolg wel.
Het Rekenhof heeft een interessant rapport geschreven over de benutting van de CRS gegevens door de fiscus. In het bijzonder hoofdstuk 4.2 (of gans 4) is wel lezenswaardig.
Een blik achter de schermen bij de fiscus

Laatst gewijzigd door el perro op 1 maart 2023, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Interessante materie idd. Waarvoor dank!el perro schreef: ↑1 maart 2023, 17:43Ze willen gewoon m.b.v. CRS-fiches de mensen opsporen die dividenden waar nog geen Belgische RV is afgehouden, "vergeten" aan te geven. Normaal toch. En toe te juichen door wie netjes zijn belastingen betaalt.
Ze leggen dus het bedrag aan ontvangen dividenden etc. op de CRS-fiche naast uw belastingaangifte "verplicht aan te geven inkomsten van kapitalen" op uw belastingaangifte.
Als daar geen belangrijk verschil op zit, geen probleem.
Dat staat dus los van evt. andere problemen met uw aangifte.
Bij mij was er dus wel substantieel verschil -> zeer uitgebreide vraag om inlichtingen.
Die controle is dan wel afgesloten zonder gevolg, maar ze hebben zo wel alle mogelijke informatie van de rekening(en), tot 7 jaar terug.
Zonder enig ander gevolg wel.
Het Rekenhof heeft er een interessant rapport geschreven over de benutting van de CRS gegevens door de fiscus. In het bijzonder hoofdstuk 4.2 (of gans 4) is wel lezenswaardig.
Een blik achter de schermen bij de fiscus![]()
Nog steeds "Received - Being Processed"rudipsycho schreef: ↑28 februari 2023, 18:24Al antwoord gekregen, Flan? Antwoord normaal binnen de drie dagen, dacht ik.flan schreef: ↑23 februari 2023, 10:39 Ik kreeg de vraag van IBKR om de "Ireland Interest Tax Form 8-3-6" in te vullen. Onderaan vragen ze dat de "Tax authority" de gegevens bevestigd. Via MyMinfin kan je een document opvragen en dan samenvoegen met hun Taks form 8-3-6. MyMinfin< mijn interacties < mijn aanvragen van attesten < Fiscaal woonplaatsattest in België. Dit is de makkelijkste oplossing denk ik. Het document staat bij IBKR wel nog steeds met de tag “Received – being processed”. Dus nog even afwachten of het in orde is nu.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Intresten van spaarrekeningen, termijnrekeningen, geldrekeningen, intresten van leningen, royalties.
Alle inkomsten van "roerende goederen" eigenlijk.

Heb hen een mailtje gestuurd en twee dagen later kreeg ik bericht dat alles in orde was. Dus gewoon het fiscaal woonplaatsattest digitaal toevoegen bij hun formulier.rudipsycho schreef: ↑28 februari 2023, 18:24Al antwoord gekregen, Flan? Antwoord normaal binnen de drie dagen, dacht ik.flan schreef: ↑23 februari 2023, 10:39 Ik kreeg de vraag van IBKR om de "Ireland Interest Tax Form 8-3-6" in te vullen. Onderaan vragen ze dat de "Tax authority" de gegevens bevestigd. Via MyMinfin kan je een document opvragen en dan samenvoegen met hun Taks form 8-3-6. MyMinfin< mijn interacties < mijn aanvragen van attesten < Fiscaal woonplaatsattest in België. Dit is de makkelijkste oplossing denk ik. Het document staat bij IBKR wel nog steeds met de tag “Received – being processed”. Dus nog even afwachten of het in orde is nu.
Misschien dat dit al langer kon, maar ik let er nu pas op dat bij IBKR de oplossing bestaat om een periodiek beleggingsplan te openen waarbij je bijvoorbeeld een vast bedrag per maand (dus fractionele aandelen) in een ETF als IWDA kunt investeren. Er lijken helaas niet zo veel effecten beschikbaar voor fractionele aankopen, wat een vereiste is om een beleggingsplan te kunnen starten.
Ook kosten zijn wat aan de hoge kant omdat men "Fixed - Direct Routing" toepast. Voor IWDA komt dit bijvoorbeeld op 0,10% met een minimum van €4 per order.

Ook kosten zijn wat aan de hoge kant omdat men "Fixed - Direct Routing" toepast. Voor IWDA komt dit bijvoorbeeld op 0,10% met een minimum van €4 per order.