Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
En die ook al eens het nieuws en de kassa gepasseerd was met een meer dan riante afscheidsbonus..
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maak er dan een algemene regel van die voor iedereen geldt en niet een voorrecht is voor de “gelukkigen” die een “welwillende werkgever” als het ACV hebben. …Abatoetnie schreef: ↑4 maart 2023, 12:47Stel je voor dat je rond de 62 bent, je bent niet meer 100% in goede gezondheid maar niet genoeg om in ziekteverlof te gaan, je hebt het eindelijk "gehad" en je werkgever merkt dit op en samen met jou beslist hij om je in het SWT-systeem te zetten ... dan zal jij waarschijnlijk als enige zeggen dat het strookt met je "normen en waarden" en door werken tot je er uiteindelijk misschien letterlijk bij doodvaltVincentVega schreef: ↑2 maart 2023, 20:11
Blijkbaar hanteren we dan toch andere normen en waarden.
Voor mij is dat wel degelijk “profiteren van het systeem”. De voorwaarden die er zijn om in aanmerking te komen - zoals buiten je wil om ontslagen worden - worden doelbewust omzeild. Dat is niet “gebruik maken van” maar “profiteren van”.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Liever een vakbond die opkomt voor alle werknemers en niet enkel voor zijn voorzitter …Abatoetnie schreef: ↑4 maart 2023, 15:32Liever een vakbond die heel misschien een heel klein beetje met me lacht, dan een maatschappij waar er geen vakbond meer is. In onze huidige, hyper-individualistische maatschappij waar het ego regeert en niemand meer voor een ander opkomt (tot ze zelf in de shit zitten) hebben we meer dan ooit nood aan dat de vakbonden blijven bestaan.
De snelheid waarmee nva op dit non-event sprong was vlugger dan het WR op de 100 meter van Usain Bolt, de enige pech die ze hadden dat net diezelfde dag er een veel groter "profitariaat" aan het licht kwam met een gewezen "top"-politieker die pech, o pech, één van de hunnen is.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik hoor het ACV nochtans al jaren de 'loonnormwet' te bestrijden daar die net nefast is net voor alle werknemers ....
Laatst gewijzigd door KV op 5 maart 2023, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
De crisis in de Vlaamse regering is totaal.
Het is ook dom van Jan Jambon de CD&V een ultimatum te stellen: "goedkeuren of opstappen". De CD&V hoeft geen een van beide te doen. Dan staat Jan Jambon voor joker.
De enige oplossing zou zijn dat de CD&V alsnog het akkoord goedkeurt. Maar dat zal ze niet doen want dat zou zwaar gezichtsverlies betekenen. We zitten dus de rest van de legislatuur met een lamme Vlaamse regering.De Tijd schreef:Minister-president Jan Jambon heeft CD&V een ultimatum gesteld over stikstof. Ofwel keurt de partij het laatste voorstel voor een stikstofakkoord goed, ofwel moet ze uit de regering stappen. 'Als zij vinden dat we weg moeten, moeten ze ons er maar uitzetten', zegt een CD&V-topper.
Een exit van CD&V uit de regering is niet evident, weten ze ook bij de christendemocraten. In Vlaanderen is een constructieve motie van wantrouwen nodig om een regering te doen vallen. Omdat het Vlaams Parlement een legislatuurparlement is, kan het niet ontbonden worden en kunnen er dus geen nieuwe verkiezingen worden gehouden.
Als een regering wordt weggestemd, moet daarom altijd een alternatieve meerderheid op de been worden gebracht. Maar met de huidige zetelverdeling is dat moeilijk. Een coalitie van Vooruit, Open VLD en N-VA heeft bijvoorbeeld maar één zetel op overschot. Omdat elk parlementslid zo de facto een vetorecht heeft, is dat moeilijk werkbaar.
Ook is er de optie om het stikstofdecreet via een wisselmeerderheid goed te keuren. Zowel Vooruit als Groen zegden al hun steun toe voor de plannen van minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). De vraag is wat de reactie van CD&V zou zijn als haar coalitiepartners hun toevlucht zoeken tot de oppositie om strenger stikstofbeleid goed te keuren dan ze zelf wil.
Het is ook dom van Jan Jambon de CD&V een ultimatum te stellen: "goedkeuren of opstappen". De CD&V hoeft geen een van beide te doen. Dan staat Jan Jambon voor joker.
Of het is een spelletje 4D Chess.
CD&V vraagt zelf aan Jambon voor een fake ultimatum, waar ze niet op ingaan. En geven achter gesloten deuren toestemming voor de wisselmeerderheid in ruil voor wat kleine toegevingen die we nooit te weten komen.
Zo krijgt de regering het stikstofdossier erdoor, zonder dat CD&V gezichtsverlies lijdt. Ze hebben namelijk zogezegd geen duimbreed toegeven en staan voor de volle 100% achter hun boeren
CD&V vraagt zelf aan Jambon voor een fake ultimatum, waar ze niet op ingaan. En geven achter gesloten deuren toestemming voor de wisselmeerderheid in ruil voor wat kleine toegevingen die we nooit te weten komen.
Zo krijgt de regering het stikstofdossier erdoor, zonder dat CD&V gezichtsverlies lijdt. Ze hebben namelijk zogezegd geen duimbreed toegeven en staan voor de volle 100% achter hun boeren
Of een ultimatum zo dom is weet ik nog niet. Je kan niet blijven babbelen, vergaderen, onderhandelen ... en moet op een gegeven moment proberen te landen. Alleen jammer dat die landing mislukt ...Yaris schreef: ↑6 maart 2023, 06:59 De crisis in de Vlaamse regering is totaal.
De enige oplossing zou zijn dat de CD&V alsnog het akkoord goedkeurt. Maar dat zal ze niet doen want dat zou zwaar gezichtsverlies betekenen. We zitten dus de rest van de legislatuur met een lamme Vlaamse regering.De Tijd schreef:Minister-president Jan Jambon heeft CD&V een ultimatum gesteld over stikstof. Ofwel keurt de partij het laatste voorstel voor een stikstofakkoord goed, ofwel moet ze uit de regering stappen. 'Als zij vinden dat we weg moeten, moeten ze ons er maar uitzetten', zegt een CD&V-topper.
Een exit van CD&V uit de regering is niet evident, weten ze ook bij de christendemocraten. In Vlaanderen is een constructieve motie van wantrouwen nodig om een regering te doen vallen. Omdat het Vlaams Parlement een legislatuurparlement is, kan het niet ontbonden worden en kunnen er dus geen nieuwe verkiezingen worden gehouden.
Als een regering wordt weggestemd, moet daarom altijd een alternatieve meerderheid op de been worden gebracht. Maar met de huidige zetelverdeling is dat moeilijk. Een coalitie van Vooruit, Open VLD en N-VA heeft bijvoorbeeld maar één zetel op overschot. Omdat elk parlementslid zo de facto een vetorecht heeft, is dat moeilijk werkbaar.
Ook is er de optie om het stikstofdecreet via een wisselmeerderheid goed te keuren. Zowel Vooruit als Groen zegden al hun steun toe voor de plannen van minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). De vraag is wat de reactie van CD&V zou zijn als haar coalitiepartners hun toevlucht zoeken tot de oppositie om strenger stikstofbeleid goed te keuren dan ze zelf wil.
Maar denk je nu echt dat zonder ultimatum de Cd&V tot een akkoord zou zijn gekomen? Om het in de sfeer van de vastenperiode en de katholieke kerk te zeggen: "Zalig zij de naïeven van geest ..."
Dat ultimatum is niet afdwingbaar. De CD&V kan het zich veroorloven het akkoord niet goed te keuren én in de regering te blijven zitten. Dan staat Jan Jambon daar mooi met zijn stoere praat. Met dreigementen uit te spreken en die niet kunnen uitvoeren maak je jezelf belachelijk.
Langs diezelfde kassa zijn al heel wat politici gepasseerd, van allerlei partijen (ook VB en PVDA) en pluimage (sommigen onbekend en onbemind). Zijn onlangs ook "de kassa" gepasseerd: de 67 parlementairen die niet herverkozen geraakten bij de federale verkiezingen van 2019.
Afscheidnemende parlementairen nemen 14 miljoen euro mee
67 leden van het federaal parlement werden niet opnieuw verkozen, ook niet als opvolger. Door het systeem van de uittredingsvergoedingen kunnen de afzwaaiende Kamerleden samen maar liefst 14 miljoen euro opstrijken.
In België kunnen parlementsleden rekenen op een uittredingsvergoeding. Wanneer ze het parlement verlaten, krijgen ze hun parlementair salaris (9.742 euro bruto per maand) én hun forfaitaire onkostenvergoeding gewoon doorbetaald.
Maar het kon nog beter, als je bv. op pensioen gaat bij de EU: in 2014 ging ene Herman Van Rompuy daar in pensioen ...
En ook Karel De Gucht kon niet achterwege blijven ...
Van Rompuy met pensioen
Herman Van Rompuy, die maandag als Europees president de fakkel doorgaf aan zijn Poolse opvolger Donald Tusk, heeft de komende jaren in totaal recht op een afscheidspremie van meer dan 500.000 euro.
Ook De Gucht krijgt fikse afscheidspremie
Niet alleen Herman Van Rompuy, sinds begin deze week Europees president af, krijgt een riante afscheidsbonus. Ook Karel De Gucht, die vijf jaar lang Europees commissaris was, krijgt een flinke vergoeding van minstens 300.000 euro.
O ja, die bonussen kwamen bovenop de bonussen die ze ontvingen toen ze de nationale politiek vaarwel zegden ...
Wat doet de CD&V dan op dit moment, denk je?Yaris schreef: ↑6 maart 2023, 08:53 Dat ultimatum is niet afdwingbaar. De CD&V kan het zich veroorloven het akkoord niet goed te keuren én in de regering te blijven zitten. Dan staat Jan Jambon daar mooi met zijn stoere praat. Met dreigementen uit te spreken en die niet kunnen uitvoeren maak je jezelf belachelijk.
Ik wens de heer Jambon sterkte in deze moeilijke dagen.
Zoals die bonussen van Siegfried Bracke, moraalridder en ene van die partij die zogezegd veel beter is dan alle anderen.
Die die het graag vaak hebben over profitariaat van een ander.. maar uiteraard nooit over de grootste profiteurs in eigen rangen.
Puur menselijk gezien zou je zelf vrij van schulden moeten zijn voor je over een ander gaat zeiken.
We kennen ondertussen je aversie voor de N-VA. Op zich heb ik er geen probleem als je Bracke een zakkenvuller en profiteur noemt (ik vind dat zelf ook ) maar je bent heel selectief verontwaardigd door telkens die ene partij te viseren en niet de andere partijen en politici die ook boter op hun hoofd hebben.haelewyn schreef: ↑6 maart 2023, 10:10Zoals die bonussen van Siegfried Bracke, moraalridder en ene van die partij die zogezegd veel beter is dan alle anderen.
Die die het graag vaak hebben over profitariaat van een ander.. maar uiteraard nooit over de grootste profiteurs in eigen rangen.
Puur menselijk gezien zou je zelf vrij van schulden moeten zijn voor je over een ander gaat zeiken.
Je moet mijn bericht over Van Rompuy, De Gucht en al die federale niet-herverkozenen met een riante uitstapvergoeding dan ook in dat licht zien: als aanvulling (of tegengewicht ?) voor jouw selectieve berichtgeving ...
Wat je laatste zin betreft: misschien moet je dat ook op jezelf toepassen ...
Ik beweer nooit en nergens dat de anderen beter zijn.m-peeters schreef: ↑6 maart 2023, 10:36
We kennen ondertussen je aversie voor de N-VA. Op zich heb ik er geen probleem als je Bracke een zakkenvuller en profiteur noemt (ik vind dat zelf ook ) maar je bent heel selectief verontwaardigd door telkens die ene partij te viseren en niet de andere partijen en politici die ook boter op hun hoofd hebben.
Je moet mijn bericht over Van Rompuy, De Gucht en al die federale niet-herverkozenen met een riante uitstapvergoeding dan ook in dat licht zien: als aanvulling (of tegengewicht ?) voor jouw selectieve berichtgeving ...
Wat je laatste zin betreft: misschien moet je dat ook op jezelf toepassen ...
Alleen zijn die enen dat ook niet .
En die beweren wel en vaak wat anders.
Laatste zin : ik leg mijn hand op mijn hoofd en kom tot de vaststelling dat wat ik kreeg niet meer was dan waar ik recht op had en zelf voor had bijgedragen.
Als jij als buitenstaander vanop vele km meent te weten dat dat niet zo is, heb je gewoon (weer) een mening waar kennis van de feiten niet aan de basis ligt.
Je bent zeker de enige niet maar de mening van meerderen is daarom nog niet gelijk aan de werkelijkheid.