ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
De enige resultaten die hier reeds gepubliceerd zijn gingen over de periode van 3 jaar en daar haalde IMIE hetzelfde resultaat als de combinatie van de drie fondsen.EarthNvstr1 schreef: ↑8 maart 2023, 18:46Mooie theoretische benadering.B7H4long schreef: ↑8 maart 2023, 15:46 Typisch presteren zo'n 1/10 van de aandelen in de index beter dan de index; en 9/10 slechter dan de index.
Het is dus belangrijk om zo breed mogelijk te diversifieren om de hoogste kans te hebben op zoveel mogelijk van de beter presterende aandelen te bezitten, en de index dus zo best mogelijk te volgen.
In de realiteit lijkt het mij dan IMIE er meer dan voldoende in slaagt om de index te volgen, maar mogelijks idd. wel ietsje volatieler idd.
Heb jij andere data?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als de kosten om dat aandeel te shorten kleiner zijn dan de winst die je doet; niet makkelijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus dan is er idd. geen nood aan 3 ETFs als dat ook met 1 ETF kan. Bedankt om dat even te bevestigen.
Maar toegegeven hoor: het zou natuurlijk beter zijn dat IMIE veel groter qua size was en daardoor ook lager qua TER en een hogere dekkingsgraad qua componenten van de index.
En ja, we hebben in dat topic dat ik een paar posts hoger gelinked heb het al eens gehad over de tracking error van IMIE, daarom heb ik de link nl. gepost. (edit: niet per se voor jou, maar ook voor anderen die eventueel geïnteresseerd zijn)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier zie:
Da's 10+ jaar ipv. 3 jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑6 februari 2022, 01:04Hm...
5 yr anualised:
IMIE: -0,44%
IWDA: -0,07%
since inception:
IMIE: 0.15% (05/2011)
IWDA: -0,08% (09/2009)
IWDA lijkt idd. wel stabieler op dat vlak.
Maar zie ik dat nu goed dat op langere termijn IMIE beter heeft gepresteerd en IWDA slechter ? (tov hun benchmark index)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 8 maart 2023, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De vraag die ik me stel kan dit een hele portefeuille zijn of pas een deel van?
Bedoel totaal beleggingen.
Ik zou nooit mijn beleggingsbeslissingen laten afhangen van resultaten uit een enkele periode uit het verleden waar de resultaten geen verschil tonenEarthNvstr1 schreef: ↑8 maart 2023, 19:37Dus dan is er idd. geen nood aan 3 ETFs als dat ook met 1 ETF kan. Bedankt om dat even te bevestigen.
Als dit voldoende zou zijn dan zou je moeten beleggen in IUSN
IUSN 3 Jaar geannualiseerd 13,14%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Huh ... het ging hier dacht ik niet over het verschil in rendement tussen verschillende assets.B7H4long schreef: ↑8 maart 2023, 20:04Ik zou nooit mijn beleggingsbeslissingen laten afhangen van resultaten uit een enkele periode uit het verleden waar de resultaten geen verschil tonenEarthNvstr1 schreef: ↑8 maart 2023, 19:37
Dus dan is er idd. geen nood aan 3 ETFs als dat ook met 1 ETF kan. Bedankt om dat even te bevestigen.
Als dit voldoende zou zijn dan zou je moeten beleggen in IUSNIUSN 3 Jaar geannualiseerd 13,14%
Zoals je trouwens zelf ook terecht had opgemerkt:
Maar wel over:
Dan hebben we het n.m.i. over het risico van te grote tracking error.B7H4long schreef: ↑8 maart 2023, 15:46 Typisch presteren zo'n 1/10 van de aandelen in de index beter dan de index; en 9/10 slechter dan de index.
Het is dus belangrijk om zo breed mogelijk te diversifieren om de hoogste kans te hebben op zoveel mogelijk van de beter presterende aandelen te bezitten, en de index dus zo best mogelijk te volgen.
En dit heb je mogelijks ook handig over het hoofd gezien:
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 8 maart 2023, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou niet mijn volledig belegbaar vermogen enkel in 1 asset klasse steken.Timoootjex schreef: ↑8 maart 2023, 20:01 De vraag die ik me stel kan dit een hele portefeuille zijn of pas een deel van?
Dus niet enkel in IMIE, maar evengoed niet enkel in IWDA+EMIM+IUSN.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Thanks
Etf's kopen is frustrerend. Ik heb al enkele keren gehad dat de koers van een etf aan het dalen was, dat ik bijkocht en dat net op het ogenblik dat ik mijn order doorstuurde, een nieuwe koers gepubliceerd werd die hoger lag.
Beetje onnozele opmerking, je wilt beleggen in iets dat constant verhandelbaar is, uiteraard schommelt dit, dat is ook de reden dat je met limieten kan (en zou moeten) werken.
Op dat vlak is er geen verschil met aandelen.
In fondsen voel je dit nog veel harder, aangezien de vorige koers een dag of soms zelfs een week oud kan zijn.
Het zal wel eens in jouw voordeel spelen ook zeker?
Yaris,
Ik heb een tijdje met limietkoersen gewerkt maar wat maakt die procent meer of minder uit op die termijn en op dat bedrag ?
Jullie hebben gelijk maar toch vind ik het frustrerend wanneer ik een paar seconden te laat ben.
Hoezo "te laat"? Als je een bepaalde prijs wilt betalen, geeft die dan in als aankooplimiet. Dan zul je niet meer dan die prijs betalen. Daartegenover staat dat dat je niet zeker bent dat je (die dag) je ETF kunt aankopen. Immers, er moet ook een verkoper zijn voor de prijs die jij voorstelt te betalen.
Ben je gewoon akkoord met de marktprijs, dan hoef je geen limiet in te geven en ben je zeker dat je de gevraagde stukken enkele seconden later in je broekzak hebt.
Dit is toch de essentie van een beurs? Wat zou jij dan anders verwachten? Dat de hele handel wordt opgeschort omdat jij een aankooporder wilt plaatsen?