Holdings
TIP
Re: Holdings
Kinnevik investeert in consumer tech, en dat is groeigedreven. Groei is afgestraft ten gevolge van de gestegen interest. Kinnevik (en andere Zweedse holdings), dat is investeren met leverage en dus niet geschikt voor mensen met een zwakke maag. Tijdens scherpe dalingen (zoals in 2022) koop je die dingen aan nadat ze 50% in prijs gezakt zijn. Na een beursherstel zie je die dingen ook weer even snel met dubbelcijferige dagwinsten gaan lopen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Staat op hetzelfde niveau als in 2006 (geen typfout). Dat is een negatief rendement op meer dan 15 jaar.
Van alle holdings mijn portefeuille is dit de slechtst presterende. Enkel geschikt voor wie bakken geduld heeft.
Ook een negatief rendement op 5 jaar.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 9 maart 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit gezegd zijnde wil ik Laeka uitdrukkelijk bedanken voor de vele holdig suggesties, vandaag en in het verleden.
Onervaren gebruikers zou ik aanraden ol niet zomaar te copy-pasten en eerst zelf je huiswerk te maken. Dit zijn geen financiele producten voor know-nothing en/of buy&hold beleggers.
Onervaren gebruikers zou ik aanraden ol niet zomaar te copy-pasten en eerst zelf je huiswerk te maken. Dit zijn geen financiele producten voor know-nothing en/of buy&hold beleggers.
Als de beurs naar beneden gaat, dan gaat een aandeel als Kinnevik harder naar beneden. Als de beurs naar omhoog gaat, dan gaat dit aandeel harder naar boven. Ik herhaal het: dit is geen aandeel voor mensen met een zwakke maag. Maar, en daar zit hem een fundamenteel verschil met een aantal door u opgesomde holdings: het is een holding die op lange termijn waarde kan creeeren.
En ik pretendeer niet er meer van te kennen dan iemand anders. Hadden we allemaal maar wat meer bescheidenheid, niet waar?
CAC 40 noteerde enkele dagen geleden op een nieuw record. De Italiaanse beurs al gezien? Ongeveer 40% gestegen sinds oktober. Gij moet nog al een topbelegger zijn als Eurazeo ( waarschijnlijk net zoals bij Kinnevik gekocht op de top ) uw slechtste aandeel is. En Gudrun wat moeten we kopen vandaag? Mijn lijstje is op de dag van vandaag wat men moet kopen maar waarschijnlijk weet u het allemaal beter dan de familie March, Pescenti, Bollore en Tamburi en Decaux.Gudrun schreef: ↑9 maart 2023, 13:16Als de beurs naar beneden gaat, dan gaat een aandeel als Kinnevik harder naar beneden. Als de beurs naar omhoog gaat, dan gaat dit aandeel harder naar boven. Ik herhaal het: dit is geen aandeel voor mensen met een zwakke maag. Maar, en daar zit hem een fundamenteel verschil met een aantal door u opgesomde holdings: het is een holding die op lange termijn waarde kan creeeren.
En ik pretendeer niet er meer van te kennen dan iemand anders. Hadden we allemaal maar wat meer bescheidenheid, niet waar?
Geef ons nu eens uw kooptips het forum hunkert ernaar!
Dat heb ik niet gezegd he, lezen wat er staat: het is mijn slechtste holding. Maar uiteraard is het moment van aankoop daar voor verantwoordelijk, nogal wiedes.
Je mag gerust van dat paard komen en dan het volgende doen, samen met mij: rustig inademen... 1... 2... 3... 4.. 5, even vasthouden... en weer loslaten, fffffffffff....
En dan nu mijn advies:
1. Het is fout te denken dat je vandaag moet aankopen. De beurs is momenteel niet goedkoop.
2. Verkies breed gediversifieerde indexfondsen boven individuele aandelen, en kijk nooit meer om. Koop regelmatig bij en VOORAL tijdens slechte tijden.
3. Koop alleen dingen die je nooit hoeft te verkopen. Vermijd speculatie en korte termijn denken, zodat je bij een daling kunt bijkopen ipv te verkopen.
4. Ik geef geen adviezen over individuele aandelen, ik weet immers niets meer dan de markt.
Door heel deze discussie blijkt nog maar eens dat timing van de markt wel degelijk belangrijk is. Of je nu een holding, een los aandeel, een obligatie, een fonds, ... wil aankopen, het instapmoment doet er wel degelijk toe. En kom niet af met horizonten, buy and hold of andere strategieën.
Ik heb hier, voor alle duidelijkheid, geen commentaar op specifieke posters.
Toch nog even hier verder op in gaan. Die constante drang om telkens iets te moeten doen, die impulsiviteit, dat is je grootste vijand als belegger. De grootste winsten komen van letterlijk niets te doen.
UITERAARD doet timing ertoe. Maar dat is absoluut geen reden om aan markttiming te doen! Timing is puur een kwestie van geluk hebben. Je kunt hoogstens opletten dat je niet teveel betaalt. In het geval van holdings zou je naar de decote kunnen kijken, maar dat is absoluut niet genoeg. Enkel de decote zet je op een verkeerd been.pukkie007 schreef: ↑9 maart 2023, 14:03 Door heel deze discussie blijkt nog maar eens dat timing van de markt wel degelijk belangrijk is. Of je nu een holding, een los aandeel, een obligatie, een fonds, ... wil aankopen, het instapmoment doet er wel degelijk toe. En kom niet af met horizonten, buy and hold of andere strategieën.
Ik zie dat ik een belangrijk adviespunt vergeten ben: probeer nooit de markt te timen!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt. Met mijn eigen portefeuille doe ik veel trades, met die van mijn zoon die ik weinig trades. Toch heeft hij, procentueel gezien, veel meer winst dan ik. Toch kan ik het niet laten er veel mee bezig te zijn
Quotes van W. Buffet:
"You do things when the opportunities come along. I’ve had periods in my life when I’ve had a bundle of ideas come along, and I’ve had long dry spells. If I get an idea next week, I’ll do something. If not, I won’t do a damn thing."
"You only have to do a very few things right in your life so long as you don’t do too many things wrong."
Of zoals een van de principes van Munger: "Systematically eliminate standard stupidity".
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ken u niet maar ik ben geïntrigeerd door uw berichten. Ik heb uw laatste berichten opgezocht en blijkbaar heeft u het forum vaarwel gezegd en bent u nu teruggekomen. Trek het u niet aan. Elke beginnende belegger maakt fouten. Leer van anderen, dan moet u zelf niet alle fouten zelf ondervinden. U verliest geld door als onervarene niet te willen leren van anderen. Zie dit forum als een manier om bij te leren. Maar doe uw eigen onderzoek. Volg nooit blindelings advies! Of het nu van een professioneel of niet komt.