Holdings
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Holdings
Jij zegt hier om het even wat .... Het ene moment zeg je dat je nu niet moet kopen, een paar minuten erna zeg je dat je nooit moet timen ....
Niet moeten is niet hetzelfde als niet mogen. Je mag elke dag kopen, maar je moet niet.
De 2de beste dag om te kopen is vandaag. De beste dag om te kopen is gisteren.
Ik zie 2 manieren om met de timing problematiek om te gaan:
- straalnegeren, en dus systematisch bijkopen (maandelijks, per kwartaal,...). Belangrijk is om het systeem ZEKER NIET te onderbreken in slechte tijden.
- een inschatting maken van of de markt goedkoop of duur is (daar zijn allerhande methodes voor zoals de schiller PE). In het geval de markt duur is koop je wat minder bij (ten voordele van cashopbouw), en in goedkope tijden koop je meer bij (ten nadele van de cashbuffer). Maar ook hier koop je systematisch bij omdat je anders het risico loopt van nooit meer te kunnen kopen. De markt kan immers decennia lang duur zijn.
Uiteraard gaat dit systeem niet op voor individuele aandelen of holdings, daarvoor moet je meer werk verrichten.
De 2de beste dag om te kopen is vandaag. De beste dag om te kopen is gisteren.
Ik zie 2 manieren om met de timing problematiek om te gaan:
- straalnegeren, en dus systematisch bijkopen (maandelijks, per kwartaal,...). Belangrijk is om het systeem ZEKER NIET te onderbreken in slechte tijden.
- een inschatting maken van of de markt goedkoop of duur is (daar zijn allerhande methodes voor zoals de schiller PE). In het geval de markt duur is koop je wat minder bij (ten voordele van cashopbouw), en in goedkope tijden koop je meer bij (ten nadele van de cashbuffer). Maar ook hier koop je systematisch bij omdat je anders het risico loopt van nooit meer te kunnen kopen. De markt kan immers decennia lang duur zijn.
Uiteraard gaat dit systeem niet op voor individuele aandelen of holdings, daarvoor moet je meer werk verrichten.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 9 maart 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Besef jij wel wat je zelf schrijft?Gudrun schreef: ↑9 maart 2023, 16:40 - een inschatting maken van of de markt goedkoop of duur is (daar zijn allerhande methodes voor zoals de schiller PE). In het geval de markt duur is koop je wat minder bij (ten voordele van cashopbouw), en in goedkope tijden koop je meer bij (ten nadele van de cashbuffer). Maar ook hier koop je systematisch bij omdat je anders het risico loopt van nooit meer te kunnen kopen. De markt kan immers decennia lang duur zijn.
IDI passeerde al eens mijn radar toen dit artikel verscheen (https://www.tijd.be/markten-live/analys ... 25844.html). Weet dat dit private equity is, beginnende beleggers kun je niet genoeg waarschuwen voor de risico's. Desalniettemin, deze suggestie is een onderzoek waard. Tot de portefeuille behoren een paar typisch europese en franse bedrijven in niches die je elders in de wereld niet snel tegenkomt. Ik zet het in mijn watchlist en binnen een paar jaar bespreken we dit nog eens.
Ja hoor. Voor de zekerheid mijn eigen schrijfsels nog eens nagelezen op zoek naar mogelijke misinterpretaties of schrijffouten, maar die vind ik niet.
"I don't know when to buy stocks, but I know whether to buy stocks"
Bedankt voor deze tips Laeka! Goed om je weer op het forum te zien!laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48 Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Vul dit aan met IDI ( beurskoers maal 78 sinds oprichting in 1991 !!! nee nee geen tikfout hoor). Vul dit ook aan met een flinke portie Financiere Moncey (gisteren trouwens meer dan 8% gestegen) , Compagnie du Cambodge en Artois uit het Bollore Imperium en u zal gerust slapen.
Ik zit ook nog altijd in Corp Fin Alba en ben begonnen een belang op te bouwen in Eurazeo. Die laatste had eind 2022 een NAV van €127 en noteert nu op €68,50.
morgen komen ze met adviesverhogingen voor D'Ieteren me dunkt
en als ze het naar beneden praten, is het omdat ze er zelf zullen kopen
en als ze het naar beneden praten, is het omdat ze er zelf zullen kopen
Ik dank U zeer,heb enkel grote positie in Eurazeo, daarnaast Gimv,Gbl en enkele stukken Compagnie du bois sauvage,heb Tinc grotendeels afgebouwd (te rente gevoelig),Wendel heb ik na de mooie rit van de laatste maanden van de hand gedaan...laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
En dan diene MBB zeer goedkoop noemde men dat aan 120 euro en veel meer. We staan nu nog amper 80 euro he Michael. Aandeel moet al meer dan 50% stijgen en pas dan komt men uit de kosten.
Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Vul dit aan met IDI ( beurskoers maal 78 sinds oprichting in 1991 !!! nee nee geen tikfout hoor). Vul dit ook aan met een flinke portie Financiere Moncey (gisteren trouwens meer dan 8% gestegen) , Compagnie du Cambodge en Artois uit het Bollore Imperium en u zal gerust slapen.
Ik heb niemand gedwongen aandelen te kopen volgens mij? Eenieder is zelf verantwoordelijk voor diens beleggingskeuzes en onderzoek. Als je namen noemt, en dus met de billen bloot gaat, brand je soms je vingers. Ik heb nergens een rendementsgarantie gegeven, dit is per definitie een forum om ideeën te bespreken. Jammer als de posities die het recentelijk niet goed hebben gedaan er dan worden uitgelicht, want wie pretendeert de koersmutaties constant correct te kunnen voorspellen ziet ze vliegen. Bovendien, wie belegt met een horizon van 6 maanden of zelfs korter, heeft mijns inziens niet de titel investeerder maar speculant. Ik tracht te investeren in aantrekkelijke bedrijven, en hanteer daar de nodige dosis spreiding en langetermijnhorizon bij.laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
En dan diene MBB zeer goedkoop noemde men dat aan 120 euro en veel meer. We staan nu nog amper 80 euro he Michael. Aandeel moet al meer dan 50% stijgen en pas dan komt men uit de kosten.
Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Berkshire en Markel o.a. als ankerposities hebben in 2022 heel wat goedgemaakt, waardoor per saldo een rendement vergelijkbaar met de index resteert. Groeibedrijven hebben de klap van de renteverhogingen gehad, van 0 naar 4% hebben denk ik maar weinigen in hun scenarioboekje gehad. Voeg daar enkele zeer dubieuze karakters aan toe die alle ruimte krijgen in de media, en het lemmingengedrag doet de rest.
Over MBB specifiek, ik heb de directie bij Vorwerk niet in de hand. Politieke druk (LNG terminals) en dure arbeidskrachten die door onderaannemers worden ingehuurd, terwijl ook mankracht van aantrekkelijke en renderende projecten moest worden weggehaald, dat is deels mismanagement en deels pech. Wie heeft een cyberaanval in diens scenario's ingeprijsd? Daardoor zijn in december en januari gewoon projecten stilgevallen en was men niet in control. Wet van Murphy. De omzet en het orderboek tonen de potentie aan, maar men moet er wel voor zorgen dat aangenomen projecten ook winstgevend worden gevoerd. Helaas een overgangsjaar, afgelopen maandag directie MBB opnieuw gesproken en men heeft 2,5 FTE van de 12 op holdingniveau aan Vorwerk gewijd, waaronder de CEO. CEO MBB verwacht dat Vorwerk geleidelijk terug kan keren naar 20%+ EBITDA niveaus. Nu op 5-6x de verwachte EBITDA van 2023, het slechtste jaar in 5 jaar nota bene. Terugkeer naar normale winstgevendheid en een normalisatie v/d waardering kan al een heel eind gaan. MBB lijkt in ieder geval bij te (gaan) kopen...
Stevig buyback programma en aankopen van de oprichter en voorzitter op MBB niveau laten duidelijk signaal zien, koersdaling MBB was vele malen steviger dan gerechtvaardigd door weging Vorwerk in NAV. Delignit en Aumann met topcijfers en dito koersstijgingen deze week, DTS draait nog steeds uitstekend. EUR 60 per aandeel cash, drie kwart van de beurswaarde dus. Discount die 50% benadert, als je nou dergelijke discounts als aantrekkelijk benoemt moet je niet MBB aanhalen als positie die het recentelijk niet goed heeft gedaan, om vervolgens andere holdings met dergelijke discounts te noemen die ook niet bepaald hoogvliegers zijn (geweest).
Ik heb je hoog zitten Laeka, maar dit valt me wel wat van je tegen.
Eurazeo results gezien? NAV van 127 euro eind december. Dividend stijgt met 26%. Door de goede start van de beurzen (Europa) in de eerste maanden van dit jaar zal de NAV dus verder opgelopen zijn. Compagnie du bois sauvage ( samen met TEXAF de enige 2 belgische holdings in mijn bezit) heb ik ook een groot pakket van. Results waren ook zeer goed. Wendel heb ik ook verkocht stijging daar ging inderdaad een beetje te hard.Gg70 schreef: ↑9 maart 2023, 19:58Ik dank U zeer,heb enkel grote positie in Eurazeo, daarnaast Gimv,Gbl en enkele stukken Compagnie du bois sauvage,heb Tinc grotendeels afgebouwd (te rente gevoelig),Wendel heb ik na de mooie rit van de laatste maanden van de hand gedaan...laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48
Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
Corporacion financiera Alba heb ik verschillende pakketten bijgekocht (had maar een piepklein belang meer) de dag voor de cijfers en de dag met de cijfers. Met een NAV van 89 euro en een klets die zeker in de eerste maanden van dit jaar verder is toegenomen (zie hun belangrijkste deelnemingen) voel ik me safe.dreamy schreef: ↑9 maart 2023, 18:28Bedankt voor deze tips Laeka! Goed om je weer op het forum te zien!laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48 Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Ik zit ook nog altijd in Corp Fin Alba en ben begonnen een belang op te bouwen in Eurazeo. Die laatste had eind 2022 een NAV van €127 en noteert nu op €68,50.
Jullie kennen me niet, maar ik lees al HEEL lang mee, en ik beheer een aardige portefeuille met een groot deel holdings.michael25 schreef: ↑9 maart 2023, 21:20
Over MBB specifiek, ik heb de directie bij Vorwerk niet in de hand. Politieke druk (LNG terminals) en dure arbeidskrachten die door onderaannemers worden ingehuurd, terwijl ook mankracht van aantrekkelijke en renderende projecten moest worden weggehaald, dat is deels mismanagement en deels pech. Wie heeft een cyberaanval in diens scenario's ingeprijsd? Daardoor zijn in december en januari gewoon projecten stilgevallen en was men niet in control. Wet van Murphy. De omzet en het orderboek tonen de potentie aan, maar men moet er wel voor zorgen dat aangenomen projecten ook winstgevend worden gevoerd. Helaas een overgangsjaar, afgelopen maandag directie MBB opnieuw gesproken en men heeft 2,5 FTE van de 12 op holdingniveau aan Vorwerk gewijd, waaronder de CEO. CEO MBB verwacht dat Vorwerk geleidelijk terug kan keren naar 20%+ EBITDA niveaus. Nu op 5-6x de verwachte EBITDA van 2023, het slechtste jaar in 5 jaar nota bene. Terugkeer naar normale winstgevendheid en een normalisatie v/d waardering kan al een heel eind gaan. MBB lijkt in ieder geval bij te (gaan) kopen...
Stevig buyback programma en aankopen van de oprichter en voorzitter op MBB niveau laten duidelijk signaal zien, koersdaling MBB was vele malen steviger dan gerechtvaardigd door weging Vorwerk in NAV. Delignit en Aumann met topcijfers en dito koersstijgingen deze week, DTS draait nog steeds uitstekend. EUR 60 per aandeel cash, drie kwart van de beurswaarde dus. Discount die 50% benadert, als je nou dergelijke discounts als aantrekkelijk benoemt moet je niet MBB aanhalen als positie die het recentelijk niet goed heeft gedaan, om vervolgens andere holdings met dergelijke discounts te noemen die ook niet bepaald hoogvliegers zijn (geweest).
Ik heb je hoog zitten Laeka, maar dit valt me wel wat van je tegen.
En ik heb Laeka ook hoog zitten, blij dat je terug bent. Zo blij zelfs dat ik (eindelijk) een account heb aangemaakt om dat te zeggen.
Maar om het over MBB te hebben: Ook ik heb MBB in mijn portefeuille, maar ben er maar lauw-warm over.
Ik heb het omdat ik toch wat exposure aan Duitsland wil hebben, en MBB misschien wel de minst slechte manier is. Zo hebben ze, last time I looked, circa 60€/aandal cash, dus het neerwaartse risico is beperkt. En ook ik heb de aankopen van insiders gezien.
Maar de grootste fout die ze gemaakt hebben is twee jaar geleden zo'n groot deel Vorwerk te houden. Ze hebben het potentieel van Vorwerk gezien, en het mooi opgepoests en gehypt, en een deel verkocht. Toen al leek het Vorwerk verhaal te mooi om waar te zijn, maar goed, wat kun je daar als buitenstaander nu echt van zeggen.
Maar het management van MBB had dat toen wel moeten en kunnen zien. Vorwerk was in 2021 'priced for perfection' en zelfs meer dan dat, en de kans dat dat ooit waarheid zou kunnen worden was klein, en zij hadden dat moeten en kunnen weten en (vrijwel) volledig uit Vorwerk moeten stappen.
De tegenvallers die er zijn kun je ze inderdaad niet verwijten. Maar mijn vertrouwen in het MBB management is flink geschaad door het feit dat ze zijn gaan geloven in hun eigen verhaal, dat ze niet door de, door henzelf aangebrachte, cosmetica heen gekeken hebben.
En wat dan de triggers zijn voor de slechte performance van Vorwerk maakt niet uit. Ze hebben Vorwerk niet voldoende voorbereid op tegenvallers (je weet dat die toch gaan komen, in welke vorm dan ook), en ze hebben MBB te afhankelijk gemaakt van Vorwerk, en ze hebben Vorwerk tegen een te hoge prijs aangehouden.
Je zult waarschijnlijk zeggen: gemakkelijk praten met kennis van nu, maar ze hebben gewoon de risico's niet voldoende erkend en zichzelf laten meeslepen. Enfin, dat is mijn inschatting.
Het is nog steeds geen slechte belegging, en ik zit er nog steeds in, maar slechts met een relatief beperkte positie.
Laatst gewijzigd door Kempen123 op 10 maart 2023, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het probleem met Eurazeo is dat de waarderingen die ze aan hun deelnemingen zeer ontransparant zijn (maar dat is nu eenmaal de aard van private equity), en waarschijnlijk, in lijn met de rest van de private equity spelers: te hoog. Maar hoeveel te hoog, dat is de vraag?laeka schreef: ↑10 maart 2023, 08:27
Eurazeo results gezien? NAV van 127 euro eind december. Dividend stijgt met 26%. Door de goede start van de beurzen (Europa) in de eerste maanden van dit jaar zal de NAV dus verder opgelopen zijn. Compagnie du bois sauvage ( samen met TEXAF de enige 2 belgische holdings in mijn bezit) heb ik ook een groot pakket van. Results waren ook zeer goed. Wendel heb ik ook verkocht stijging daar ging inderdaad een beetje te hard.
Die 127 € is dus maar een getal.
Mijn gut-feeling is toch dat de korting op de NAV nog steeds wel zo groot is dat ze een aantrekkelijke investering zijn, en ik zit er ook wel in in afwachting van betere tijden.
En ook dat hoge dividendrendement: Ik houd daar niet van, geld wegsmijten aan de belasting (en zelfs dubbel FR +BE). Ik vind een hoog dividend altijd een zwaktebod, alsof je als management verder geen ideeen hebt hoe je het geld van je investeerders kunt laten renderen.
Wat mij betreft is Eurazeo goed, goed genoeg om in portefeuille te hebben, maar niet wow!.
Weet iemand wat er met D'Ieteren aan de hand is? Prachtige cijfers, beter dan iemand had kunnen dromen, prachtige vooruitzichten, ook beter dan iemand had kunnen hopen, en dan 10% eraf in twee dagen!
Ook de analysten lijken allemaal positief te zijn.
Zit er ergens een angel in? Heb ik een negatieve inschatting van een gerenommeerde analyst gemist?
Ook de analysten lijken allemaal positief te zijn.
Zit er ergens een angel in? Heb ik een negatieve inschatting van een gerenommeerde analyst gemist?