Langetermijnsparen : nieuwe contracten vanaf 2024 en Fiscale Hervorming
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen : nieuwe contracten vanaf 2024 en Fiscale Hervorming
Goeiemiddag,
Volgens de berichtgeving zou de minister van Financiën het voordeel bij het langetermijnsparen willen afschaffen voor nieuwe contracten vanaf 2024.
Momenteel hebben wij nog onze hypothecaire lening lopen tot 30/12/2025 en wilden vanaf 01/01/2026 verder willen ’genieten’ van belastingvermindering via het langetermijnsparen.
Als de wet erdoor komt en het voordeel van het LT-sparen valt weg, is het dan aan te raden om nog in 2023 te starten met het LT-sparen? Voor 2023, 2024 en 2025 (verdere looptijd hypothecaire lening) heb je uiteraard geen voordeel van het LT-sparen.
Graag jullie bevindingen/ideeën?
Vriendelijke groeten,
Christ
Volgens de berichtgeving zou de minister van Financiën het voordeel bij het langetermijnsparen willen afschaffen voor nieuwe contracten vanaf 2024.
Momenteel hebben wij nog onze hypothecaire lening lopen tot 30/12/2025 en wilden vanaf 01/01/2026 verder willen ’genieten’ van belastingvermindering via het langetermijnsparen.
Als de wet erdoor komt en het voordeel van het LT-sparen valt weg, is het dan aan te raden om nog in 2023 te starten met het LT-sparen? Voor 2023, 2024 en 2025 (verdere looptijd hypothecaire lening) heb je uiteraard geen voordeel van het LT-sparen.
Graag jullie bevindingen/ideeën?
Vriendelijke groeten,
Christ
Re: Langetermijnsparen : nieuwe contracten vanaf 2024 en Fiscale Hervorming
Je kunt de vraag anders stellen. Waarom zou je in 2023 niet starten? Je hebt er geen fiscaal voordeel van maar ook geen nadeel: het is geen geld dat je verliest. Vanaf 2026 heb je dan wel fiscaal voordeel. Als je er nu niet mee begint zul je er nooit fiscaal voordeel van hebben.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vooledig mee eens. Mijn hypothecaire lening is afgelopen in 2022 en ben daarna gestart met langetermijnsparen. Zoals hierboven gemeld zou je nu kunnen starten zodat je vanaf 2026 de fiscale aftrek kan genieten. Normaal kan je de bedragen steeds aanpassen. Je kan tot 2026 een klein bedragje sparen om daarna vanaf 2026 je korf volledig te vullen.Yaris schreef: ↑10 maart 2023, 08:47Je kunt de vraag anders stellen. Waarom zou je in 2023 niet starten? Je hebt er geen fiscaal voordeel van maar ook geen nadeel: het is geen geld dat je verliest. Vanaf 2026 heb je dan wel fiscaal voordeel. Als je er nu niet mee begint zul je er nooit fiscaal voordeel van hebben.
[/quote]
Je kan tot 2026 een klein bedragje sparen om daarna vanaf 2026 je korf volledig te vullen.
[/quote] Wel hiermee opletten want zoals ik begrijp wordt een verhoging van de premie soms en vooral de laatste 10 jaar van het contract als een start van een nieuw contract aanzien. De regels zijn voor mij hier ook niet 100% duidelijk. En kan verschillen van maatschappij tot maatschappij.
Je kan tot 2026 een klein bedragje sparen om daarna vanaf 2026 je korf volledig te vullen.
[/quote] Wel hiermee opletten want zoals ik begrijp wordt een verhoging van de premie soms en vooral de laatste 10 jaar van het contract als een start van een nieuw contract aanzien. De regels zijn voor mij hier ook niet 100% duidelijk. En kan verschillen van maatschappij tot maatschappij.
Ik zit in ongeveer zelfde situatie.
Mogelijks bestaat de oplossing er in om de hypothecaire lening vervroegd (nu) integraal terug te betalen, en in 2023 nog met LTS te starten?
Als het financieel mogelijk is , zou ik zeggen neem beiden , niks vervroegd terugbetalen .
Aldus ben je zeker dat je jouw rechten op fiscaal voordeel behoud .
Je bent niks kwijt , je spaart .
Aldus ben je zeker dat je jouw rechten op fiscaal voordeel behoud .
Je bent niks kwijt , je spaart .
Ivm fiscaal aftrekbaar langetermijnsparen wordt aangeraden om ten laatste te starten in het jaar waarin je 54 wordt (belasting gebeurt dan in het jaar waarin je 60 wordt). Welke datum wordt dan best als einddatum van het contract genomen als het de bedoeling is om na de pensionering verder te blijven sparen en fiscaal voordeel te doen ?
Toch wel:Yaris schreef: ↑10 maart 2023, 08:47Je kunt de vraag anders stellen. Waarom zou je in 2023 niet starten? Je hebt er geen fiscaal voordeel van maar ook geen nadeel: het is geen geld dat je verliest. Vanaf 2026 heb je dan wel fiscaal voordeel. Als je er nu niet mee begint zul je er nooit fiscaal voordeel van hebben.
Wanneer je 60 jaar bent, wordt je langetermijncontract belast aan 10 % op het opgebouwde kapitaal en het rendement
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@delaby: "Ben je 65 jaar of ouder, dan kan je nog steeds premies storten en gebruikmaken van de belastingvermindering voor langetermijnsparen, tot de leeftijd van 99 jaar."
Bron: Wikifin
Bron: Wikifin
Ikzelf heb reeds enkele jaren beide: woonbonus en LTS. Beide kan ik inbrengen in mijn aangifte PB en beide geven mij een belastingaftrek. Je hoeft dus niet te wachten tot jouw hypotheeklening afgelost is om te starten met LTS en van de bijhorende belastingaftrek te genieten.Yaris schreef: ↑10 maart 2023, 08:47Je kunt de vraag anders stellen. Waarom zou je in 2023 niet starten? Je hebt er geen fiscaal voordeel van maar ook geen nadeel: het is geen geld dat je verliest. Vanaf 2026 heb je dan wel fiscaal voordeel. Als je er nu niet mee begint zul je er nooit fiscaal voordeel van hebben.
Huh? Dan zit je pot niet vol met de woonlening? Anders kan dit toch niet? Ben ik mis?
Dat is het gevolg van zwak wetgevend werk door Vlaanderen.
-----------------
De Vlaamse geïntegreerde woonbonus ( Leningen aangegaan vanaf 1-1-2016 tot en met 31-12-2019) kan gecombineerd worden met het federale langetermijnsparen. Het bedrag van de geïntegreerde woonbonus moet dus niet in mindering worden gebracht om de ruimte in de fiscale korf langetermijnsparen te bepalen.
----------------
DUS (uitzonderd zeer oude leningen):
A-leningen voor 01/01/2015 hebben een hoog basisbedrag en aftrek is aan marginale belasingvoet => woonbonus
B-leningen van 31/12/2015 tot 31/12/2015 hebben een lager basisbedrag en aftrek is aan 40% vast => nong altijd woonbonus
=>woonbonus= enige eigen woning en nog wat andere voorwaarden inzake krediet,....
C-leningen van 01/01/2016 tot 31/12/2019 hebben het bedrag van B en 40% => maar noemt dan "geintegreerde woonbonus", met andere voorwaarden waarbij terloops accidenteel er een andere korf van gemaakt waardoor plots langetermijnsparen gecombineerd kan worden
D-leningen vanaf 01/01/2020 zijn gechareld want de prijzen zijn mede door de bonussen verhoogd maar t'is nu afgeschaft.
het typische blow and bust systeem van vlaanderen dus (en federaal zondigt er ook aan maar een tikje minder) waar niemand beter van word & elk draagvlak onderuit geshot word.
-----------------
De Vlaamse geïntegreerde woonbonus ( Leningen aangegaan vanaf 1-1-2016 tot en met 31-12-2019) kan gecombineerd worden met het federale langetermijnsparen. Het bedrag van de geïntegreerde woonbonus moet dus niet in mindering worden gebracht om de ruimte in de fiscale korf langetermijnsparen te bepalen.
----------------
DUS (uitzonderd zeer oude leningen):
A-leningen voor 01/01/2015 hebben een hoog basisbedrag en aftrek is aan marginale belasingvoet => woonbonus
B-leningen van 31/12/2015 tot 31/12/2015 hebben een lager basisbedrag en aftrek is aan 40% vast => nong altijd woonbonus
=>woonbonus= enige eigen woning en nog wat andere voorwaarden inzake krediet,....
C-leningen van 01/01/2016 tot 31/12/2019 hebben het bedrag van B en 40% => maar noemt dan "geintegreerde woonbonus", met andere voorwaarden waarbij terloops accidenteel er een andere korf van gemaakt waardoor plots langetermijnsparen gecombineerd kan worden
D-leningen vanaf 01/01/2020 zijn gechareld want de prijzen zijn mede door de bonussen verhoogd maar t'is nu afgeschaft.
het typische blow and bust systeem van vlaanderen dus (en federaal zondigt er ook aan maar een tikje minder) waar niemand beter van word & elk draagvlak onderuit geshot word.
Ik heb een hypotheeklening van 2016 die onder het Vlaamse woonbonussysteem valt en waar ik de maximale aftrek voor krijg en een LTS dat onder het federale luik valt waarvoor ik ook de maximale aftrek bekom.
Dit komt overeen met wat Lirec schrijft.
Wanneer je in het Vlaams of het Waals Gewest vóór 2016 een hypothecaire lening hebt gesloten, zul je nauwelijks of zelfs geen belastingvoordeel kunnen halen uit het langetermijnsparen zolang je lening niet is afbetaald. Idem met een lening van vóór 2017 als je in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont. Het maximum waarmee je in aanmerking komt voor een belastingvermindering, geldt immers voor de som van die belegging en al wat je voor je lening kunt inbrengen, dus kapitaalaflossingen, intresten en premies van de bijbehorende schuldsaldoverzekering. Je kunt daarentegen zonder probleem de premies van je langetermijnsparen in je belastingaangifte opnemen als je hypotheeklening ten vroegste dateert van 2016 (Vlaanderen en Wallonië) of 2017 (Brussel) én ze je enige en eigen woning betreft. In dat geval zitten die twee niet langer samen in één fiscale korf.