Holdings
TIP
Re: Holdings
beste,michael25 schreef: ↑9 maart 2023, 21:20Ik heb niemand gedwongen aandelen te kopen volgens mij? Eenieder is zelf verantwoordelijk voor diens beleggingskeuzes en onderzoek. Als je namen noemt, en dus met de billen bloot gaat, brand je soms je vingers. Ik heb nergens een rendementsgarantie gegeven, dit is per definitie een forum om ideeën te bespreken. Jammer als de posities die het recentelijk niet goed hebben gedaan er dan worden uitgelicht, want wie pretendeert de koersmutaties constant correct te kunnen voorspellen ziet ze vliegen. Bovendien, wie belegt met een horizon van 6 maanden of zelfs korter, heeft mijns inziens niet de titel investeerder maar speculant. Ik tracht te investeren in aantrekkelijke bedrijven, en hanteer daar de nodige dosis spreiding en langetermijnhorizon bij.laeka schreef: ↑9 maart 2023, 10:48
Lang geleden dat ik nog eens een posting heb geplaatst. Man man ... wat men hier allemaal leest de laatste tijd is onbeschrijflijk. Vorig jaar kwam men hier aandraven met koopadviezen voor Sofina aan 350 euro! Het aandeel noteert nog altijd peperduur op de dag van vandaag. Diene Kinnevik en andere dure zweedse holdings was men ook zeer positief over.
En dan diene MBB zeer goedkoop noemde men dat aan 120 euro en veel meer. We staan nu nog amper 80 euro he Michael. Aandeel moet al meer dan 50% stijgen en pas dan komt men uit de kosten.
Geef mij maar zoiets als een Corporacion financiera alba, Tamburi Investment Partners, Eurazeo, Italmobiliare.... Stuk voor stuk holdings die nu noteren met een 50% korting (ongeveer). Ik zit dan ook vol geïnvestereerd in zulke holdings (recent zwaar ingestapt in deze holdings).
Vul dit aan met IDI ( beurskoers maal 78 sinds oprichting in 1991 !!! nee nee geen tikfout hoor). Vul dit ook aan met een flinke portie Financiere Moncey (gisteren trouwens meer dan 8% gestegen) , Compagnie du Cambodge en Artois uit het Bollore Imperium en u zal gerust slapen.
Berkshire en Markel o.a. als ankerposities hebben in 2022 heel wat goedgemaakt, waardoor per saldo een rendement vergelijkbaar met de index resteert. Groeibedrijven hebben de klap van de renteverhogingen gehad, van 0 naar 4% hebben denk ik maar weinigen in hun scenarioboekje gehad. Voeg daar enkele zeer dubieuze karakters aan toe die alle ruimte krijgen in de media, en het lemmingengedrag doet de rest.
Over MBB specifiek, ik heb de directie bij Vorwerk niet in de hand. Politieke druk (LNG terminals) en dure arbeidskrachten die door onderaannemers worden ingehuurd, terwijl ook mankracht van aantrekkelijke en renderende projecten moest worden weggehaald, dat is deels mismanagement en deels pech. Wie heeft een cyberaanval in diens scenario's ingeprijsd? Daardoor zijn in december en januari gewoon projecten stilgevallen en was men niet in control. Wet van Murphy. De omzet en het orderboek tonen de potentie aan, maar men moet er wel voor zorgen dat aangenomen projecten ook winstgevend worden gevoerd. Helaas een overgangsjaar, afgelopen maandag directie MBB opnieuw gesproken en men heeft 2,5 FTE van de 12 op holdingniveau aan Vorwerk gewijd, waaronder de CEO. CEO MBB verwacht dat Vorwerk geleidelijk terug kan keren naar 20%+ EBITDA niveaus. Nu op 5-6x de verwachte EBITDA van 2023, het slechtste jaar in 5 jaar nota bene. Terugkeer naar normale winstgevendheid en een normalisatie v/d waardering kan al een heel eind gaan. MBB lijkt in ieder geval bij te (gaan) kopen...
Stevig buyback programma en aankopen van de oprichter en voorzitter op MBB niveau laten duidelijk signaal zien, koersdaling MBB was vele malen steviger dan gerechtvaardigd door weging Vorwerk in NAV. Delignit en Aumann met topcijfers en dito koersstijgingen deze week, DTS draait nog steeds uitstekend. EUR 60 per aandeel cash, drie kwart van de beurswaarde dus. Discount die 50% benadert, als je nou dergelijke discounts als aantrekkelijk benoemt moet je niet MBB aanhalen als positie die het recentelijk niet goed heeft gedaan, om vervolgens andere holdings met dergelijke discounts te noemen die ook niet bepaald hoogvliegers zijn (geweest).
Ik heb je hoog zitten Laeka, maar dit valt me wel wat van je tegen.
U kwam indertijd vertellen dat MBB een koopje was aan koersen ruim boven de 120 euro want u had met de CEO gebeld en die vond uw koersdoel van 200 euro nog veel te conservatief. Remember? Sofina vond u al koopwaardig toen ze 350 euro stonden. U wuifde mijn denkwijze toen weg want volgens u mocht men Sofina zeker kopen met een premie. Er is daar precies weer iets aan het rotten vandaag... Volume al gezien en dito koersdaling??? Kinnevik nog zoiets dat indertijd met premie noteerde.
Binnenkort koop ik Sofina weer aan voor een ritje als ze onder de 200 euro noteren. En mijn lijstje is wat ik nu zou kopen of gekocht heb en in het zeer recente verleden zijn er sommige tussen die ook geen hoogvliegers zijn dat weet ik ook wel.
MBB is er gewoonweg in vele jaren niet in geslaagd om meerwaarde te creeeren voor aandeelhouders. Dat alleen al is voor mij een showstopper. Van een holding verwacht ik een track-record. Ik moet een holding kunnen kopen in de veronderstelling dat ik de volgende 20 jaar het aandeel niet meer kan verkopen.
Laeka, dit forum is geen plaats om bevestiging te krijgen. Ik apprecieer veel van uw bijdragen enorm, echt waar. Maar telkens die loftrompet over jezelf en die sneren naar anderen, dat vind ik echt jammer.laeka schreef: ↑10 maart 2023, 10:13
beste,
U kwam indertijd vertellen dat MBB een koopje was aan koersen ruim boven de 120 euro want u had met de CEO gebeld en die vond uw koersdoel van 200 euro nog veel te conservatief. Remember? Sofina vond u al koopwaardig toen ze 350 euro stonden. U wuifde mijn denkwijze toen weg want volgens u mocht men Sofina zeker kopen met een premie. Er is daar precies weer iets aan het rotten vandaag... Volume al gezien en dito koersdaling??? Kinnevik nog zoiets dat indertijd met premie noteerde.
Binnenkort koop ik Sofina weer aan voor een ritje als ze onder de 200 euro noteren. En mijn lijstje is wat ik nu zou kopen of gekocht heb en in het zeer recente verleden zijn er sommige tussen die ook geen hoogvliegers zijn dat weet ik ook wel.
Ik zal u nog een voorbeeld geven die afgestraft werd na positieve rapporten en vrijwel alle analisten lovend waren:Kempen123 schreef: ↑10 maart 2023, 09:59 Weet iemand wat er met D'Ieteren aan de hand is? Prachtige cijfers, beter dan iemand had kunnen dromen, prachtige vooruitzichten, ook beter dan iemand had kunnen hopen, en dan 10% eraf in twee dagen!
Ook de analysten lijken allemaal positief te zijn.
Zit er ergens een angel in? Heb ik een negatieve inschatting van een gerenommeerde analyst gemist?
DEME
Financiere Moncey was enkele dagen geleden te koop aan 6050 euro. Ik betaalde iets meer en die stukken werden gisteren weer verkocht aan 7850 euro. De rest van mijn lange termijn stukken blijven achter slot en grendel steken.
Als ik het zo lees moet jij echt wel dé (beurs)kenner zijn op dit forum. Je koopt vrijwel alles, toch veel, op het juiste moment.
In het Bollore imperium zit ontegenzeggelijk veel waarde. Ik heb er zelf ook wel eens wat mee gespeeld. Bijna al die Financieres en Tramways hebben potentieel.
En juist door de zeer illiquide markt kun je met voldoende geduld en skill af en toe eens een klappertje maken, ook dat is waar.
Maar ik geloof niet dat de Bollore's ook maar iets doen om waarde voor de aandeelhouders te creeeren, ik heb wat dat betreft geen vertouwen in hen. Ik heb geen zin om vol frustatie jaren te wachten tot die waarde er op een of andere magische manier uitkomt.
En sinds VB bij de vorige Franse verkiezingen de extreemrechtse Eric Zemour steunde wil ik er al helemaal niets meer mee te maken hebben. Ik wordt ongelukkig van investeren in Bollore, en daarom ben ik er mee gestopt. Dan maar rendement mislopen, pech.
Iedereen maakt zijn eigen investeringsbeslissingen, en als jij erin gelooft, prima, ik kan de mensen die geloven in de kluwen van Bollorebedrijven geen ongelijk geven, maar het is niet voor mij.
Of dat allemaal waar is laat ik in het midden want het is niet eens relevant. De meeste beleggers (mezelf incluis) zijn geen traders, maar investeerders. Je koopt aandelen (of andere financiele producten) met de bedoeling er vanaf dan niet meer naar om te moeten kijken. Die constante achterdocht en wantrouwen die je anders over je eigen aandelen zou moet hebben, ik zou er knettergek van worden. En ik weet ook dat de data onverbiddelijk is: hoe meer transacties, hoe lager het resultaat.
Dat is wat overdreven. In de laatste 8 jaar zijn ze drie maal zoveel waard geworden, en in de laatste 15 jaar tienmaal zoveel. Ja ze hebben fouten gemaakt (ik denk zelf dat ze overmoedig zijn geworden en (hopelijk) nu weer met beide beentjes op de grond staan), maar een zeker lange-termijn track-record is er wel degelijk.sintorama schreef: ↑10 maart 2023, 10:18 MBB is er gewoonweg in vele jaren niet in geslaagd om meerwaarde te creeeren voor aandeelhouders. Dat alleen al is voor mij een showstopper. Van een holding verwacht ik een track-record. Ik moet een holding kunnen kopen in de veronderstelling dat ik de volgende 20 jaar het aandeel niet meer kan verkopen.
Waarom bestaan Holdings eigenlijk?
Ik vraag me altijd af: waarom zijn er eigenlijk familiale holdings op de beurs? Ik snap best dat een rijke familie (de Agnelli's, de Peugeots, De Wendels, de Frere's) een holding wil hebben om een beetje structuur in hun deelnemingen te behouden en het beheer van het familievermogen wat makkelijker te maken, maar wat is voor hen de reden om die holdings beursgenoteerd te maken/houden?
Daar zitten namelijk ook nadelen en kosten aan. (voldoen aan allerlei administratieve eisen, pottenkijkers in de interne keuken)
Ik vraag me al lange tijd af: wat is het voordeel voor hen dat hier tegenover staat? Heeft iemand daar ideeen over?
Neem bijvoorbeeld GBL, met slechts een free-float van 27%. Dat kleine beetje werkkapitaal dat uit de niet-familiale aandeelhouders komt is toch de hassle van beursgenoteeerd zijn niet waard, lijkt me?
Ik vraag me altijd af: waarom zijn er eigenlijk familiale holdings op de beurs? Ik snap best dat een rijke familie (de Agnelli's, de Peugeots, De Wendels, de Frere's) een holding wil hebben om een beetje structuur in hun deelnemingen te behouden en het beheer van het familievermogen wat makkelijker te maken, maar wat is voor hen de reden om die holdings beursgenoteerd te maken/houden?
Daar zitten namelijk ook nadelen en kosten aan. (voldoen aan allerlei administratieve eisen, pottenkijkers in de interne keuken)
Ik vraag me al lange tijd af: wat is het voordeel voor hen dat hier tegenover staat? Heeft iemand daar ideeen over?
Neem bijvoorbeeld GBL, met slechts een free-float van 27%. Dat kleine beetje werkkapitaal dat uit de niet-familiale aandeelhouders komt is toch de hassle van beursgenoteeerd zijn niet waard, lijkt me?
Ik denk vooral om fiscale redenen. Heb eens gelezen dat de nazaten van Albert Frère NUL procent erfenis betaalde.Kempen123 schreef: ↑10 maart 2023, 11:24 Waarom bestaan Holdings eigenlijk?
Waarom denk je dat Bollore zoveel verschillende holdings heeft?
- Mogelijkheid tot ophalen kapitaalKempen123 schreef: ↑10 maart 2023, 11:24 Waarom bestaan Holdings eigenlijk?
- Mogelijkheid tot verzilveren van deelbewijzen zonder intern een partij te moeten aanspreken
- Continue waardering door neutrale bronnen (belangrijk voor 2 bovenstaande punten)
- In mindere mate trots/naambekendheid
Laatst gewijzigd door reteiP op 10 maart 2023, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Maar daarom moet de holding niet beursgenoteerd zijn, het familiekapitaal kan ook in een niet-beursgenoteerde holding geplaatst worden en zo doorheen de generaties gaan.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Excuses, ik moet wellicht naar een verkeerde ticker gekeken hebben. I stand corrected.Kempen123 schreef: ↑10 maart 2023, 11:01 Dat is wat overdreven. In de laatste 8 jaar zijn ze drie maal zoveel waard geworden, en in de laatste 15 jaar tienmaal zoveel. Ja ze hebben fouten gemaakt (ik denk zelf dat ze overmoedig zijn geworden en (hopelijk) nu weer met beide beentjes op de grond staan), maar een zeker lange-termijn track-record is er wel degelijk.