Aangifte belastingen 2 keer tak21 pensioenverzekering
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Aangifte belastingen 2 keer tak21 pensioenverzekering
Beste,
Ik zit met een vraag omtrent de belasting aangifte en pensioenverzekering Tak21
1. is het wettelijk mogelijk om in hetzelfde jaar in 2 tak21 pensioen verzekeringen te storten?
2. kan je deze twee optellen en zo aangeven in je belasting formulier?
3. zolang je maar onder het wettelijk maximum blijft van 2080 euro voor het jaar 2009
Voorbeeld: ik stort 600 euro in pensioen tak21 verzekering van bank A en ik stort ook 500 euro in een pensioen tak 21 verzekering van verzekeringsmaatschappij X. voor mijn aangifte schrijf ik dus 1100 euro onder de desbetreffende rubriek.
Ik wil gewoon weten of dit wettelijk kan voor vadertje staat? Of kan dit niet?
Alvast merci voor de hulp
Smetje72
p.s. ik weet dat je niet in hetzelfde jaar in twee verschillende pensioenspaarfondsen mag storten, wat betreft verzekeringen is het mij onduidelijk
Ik zit met een vraag omtrent de belasting aangifte en pensioenverzekering Tak21
1. is het wettelijk mogelijk om in hetzelfde jaar in 2 tak21 pensioen verzekeringen te storten?
2. kan je deze twee optellen en zo aangeven in je belasting formulier?
3. zolang je maar onder het wettelijk maximum blijft van 2080 euro voor het jaar 2009
Voorbeeld: ik stort 600 euro in pensioen tak21 verzekering van bank A en ik stort ook 500 euro in een pensioen tak 21 verzekering van verzekeringsmaatschappij X. voor mijn aangifte schrijf ik dus 1100 euro onder de desbetreffende rubriek.
Ik wil gewoon weten of dit wettelijk kan voor vadertje staat? Of kan dit niet?
Alvast merci voor de hulp
Smetje72
p.s. ik weet dat je niet in hetzelfde jaar in twee verschillende pensioenspaarfondsen mag storten, wat betreft verzekeringen is het mij onduidelijk
Re: Aangifte belastingen 2 keer tak21 pensioenverzekering
2 opmerkingen:
1. Storten op 2 contracten mag, maar in je belastingaangifte mag je maar 1 contract inbrengen (maar dat geef je zelf al aan).
2. Optellen mag ook niet (zie punt 1 => er komt fiscaal dat jaar sowieso maar 1 contract in aanmerking) + het bedrag is sowieso beperkt tot 870,00.
Dus 1100 EUR inbrengen zal niet lukken.
1. Storten op 2 contracten mag, maar in je belastingaangifte mag je maar 1 contract inbrengen (maar dat geef je zelf al aan).
2. Optellen mag ook niet (zie punt 1 => er komt fiscaal dat jaar sowieso maar 1 contract in aanmerking) + het bedrag is sowieso beperkt tot 870,00.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Tak 21 behoort tot het "langetermijnsparen" max 1990 euro in het jaar 2008.
Het echte pensioensparen ( ook de pensioenverzekering )( max 830 euro) staat daar los van.
Voor een pensioenverzekering waar men max 830 euro per jaar mag aftrekken mag men inderdaad slechts per jaar slechts 1 produkt aftrekken.
M.i. staat er op het aantal aftrekbare tak 21 contracten per jaar ( max 1990 ) GEEN beperking
Het echte pensioensparen ( ook de pensioenverzekering )( max 830 euro) staat daar los van.
Voor een pensioenverzekering waar men max 830 euro per jaar mag aftrekken mag men inderdaad slechts per jaar slechts 1 produkt aftrekken.
M.i. staat er op het aantal aftrekbare tak 21 contracten per jaar ( max 1990 ) GEEN beperking
Moest die er wel zijn, dan laat de belastingen dit toch toe, want ik ken iemand die dat bij 2 banken doet en beide inbrengt.paul schreef: Tak 21 behoort tot het "langetermijnsparen" max 1990 euro in het jaar 2008.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mijn vraag betreft hier 2 keer een tak21 Pensioen spaarverzekering (ook wel Lange Termijn Sparen genaamd).Bart schreef: 2 opmerkingen:
Het zijn dus beide waar je maximaal 2080 in mag storten. De rekening van 1100 kan dus wel binnen deze formules.
Dus ik kan het in principe gaan toepassen? Storten in 2 tak21 fondsen (beide met een max te storten bedrag van 2080 euro - dus NIET die formule van 870 euro)paul schreef: Tak 21 behoort tot het "langetermijnsparen" max 1990 euro in het jaar 2008.
En beide fondsen optellen en zo in mijn belastingsaangifte doorgeven?
Ik zal er geen problemen mee ondervinden?