De Beurs vandaag
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Rente die we nu hebben is normaal en gezond. De nul / negatieve rente was ongezond. Dat goedkoop geld heeft de vraag naar vastgoed, aandelen, ... de hoogte ingejaagd en dus de prijs kunstmatig opgedreven. En daar gaan we vroeg of laat een correctie van zien.
SVB zal gewoon gered worden, dat zie je toch zo?
De reddingsboei zal wel uitgesmeten worden, geloof me maar!
Rente is inderdaad te hoog opgelopen. Kijk maar eens tegen hoeveel rente je tegenwoordig leent voor een huis. Men zit al tegen de 6%. Komaan, wees eerlijk! Wie leent nu nog? Dus geen leningen, minder verkoop, stilvallende economie.
Laat die rentes maar flink zakken om de boel terug onder controle te houden!
Ik zou het logisch en verstandig vinden dat de FED morgen geen rente-verhoging aankondigt en eigenlijk denk ik ook niet dat ze daar zo dom zijn... Of wel?
De reddingsboei zal wel uitgesmeten worden, geloof me maar!
Rente is inderdaad te hoog opgelopen. Kijk maar eens tegen hoeveel rente je tegenwoordig leent voor een huis. Men zit al tegen de 6%. Komaan, wees eerlijk! Wie leent nu nog? Dus geen leningen, minder verkoop, stilvallende economie.
Laat die rentes maar flink zakken om de boel terug onder controle te houden!
Ik zou het logisch en verstandig vinden dat de FED morgen geen rente-verhoging aankondigt en eigenlijk denk ik ook niet dat ze daar zo dom zijn... Of wel?
De rente is niet te hoog opgelopen. De rente is te lang abnormaal laag geweest. Consumenten, beleggers, bedrijven en overheden zijn verslaafd geworden aan de lage rente zoals een junkie aan drugs. We zijn nu in een proces van afkicken en dat doet pijn. De taak van de centrale banken is de inflatie te bestrijden, niet ons pijnloos verslaafd te houden.
2de domino blokje is gevallen, Signature Bank.
SVB en Signature hebben samen 50% v d assets die Lehman had. Dus zo kleinschalig is het toch allemaal niet.
Ik ken de oorzaak van de problemen bij CS niet, maar als die in hetzelfde bedje ziek zijn, kan dit wel eens uitdijen.
Het is wel schrijnend om te zien hoe de Europese banken hun lesje geleerd hebben en stevige kapitaalsbuffers hebben moeten aanleggen, terwijl men in de VS blijkbaar nog altijd dergelijk cowboy praktijken toelaat...
SVB en Signature hebben samen 50% v d assets die Lehman had. Dus zo kleinschalig is het toch allemaal niet.
Ik ken de oorzaak van de problemen bij CS niet, maar als die in hetzelfde bedje ziek zijn, kan dit wel eens uitdijen.
Het is wel schrijnend om te zien hoe de Europese banken hun lesje geleerd hebben en stevige kapitaalsbuffers hebben moeten aanleggen, terwijl men in de VS blijkbaar nog altijd dergelijk cowboy praktijken toelaat...
Je vergelijkt appelen met peren , het zijn investeringsbanken grootste gedeelte van hun geld is afkomstig van bedrijven en zeer rijke klanten . Als deze hun geld kwijt zijn dat is pech , de gewone mens zal vergoed worden .BlueB schreef: ↑13 maart 2023, 01:58 2de domino blokje is gevallen, Signature Bank.
Het is net zoals hier oblis in de problemen zou komen .
Veel geld weinig klanten behalve zeer rijke dus dikke pech maar deze zijn hun geld kwijt .
Het is maar de vraag welke bedrijven er gaan getroffen worden .
Gewone deposito's zullen vergoed worden .
Beleggingen niet en vind dit maar normaal ook hetzelfde met arco hier destijds is een belegging dus geld kwijt .
Behalve een achterlijke politieker wist iedereen dit .
Een jaar geleden wist iedereen dat er hogere rentes op komst waren maar niemand wilde het weten .vortex schreef: ↑12 maart 2023, 15:21De onrust op de markt gaat niet zozeer over het besmettingsgevaar, wel over wat er nog allemaal boven water zal komen. Zoals gezegd, er zijn voor duizenden miljarden van dergelijke langlopende bonds, die zijn het afgelopen half jaar stevig in waarde gezakt terwijl de houders ze vaak als laag risico asset of als collateral hebben. Zou mij erg verwonderen dat SVB het enige potje zal zijn dat breekt door de rente verhogingen van centraal banken. Tot voor een jaar geloofde bijna niemand in een terugkeer naar hogere rentes en kijk waar we vandaag staan...
Dat is een groot verschil .
Zolang het bij investeringsbanken blijft zie ik geen probleem .
Enkele bedrijven zullen getroffen worden en een hoop rijke stinkers tja er zijn jobaanbiedingen genoeg .
Systeem banken hebben gemiddeld maar 5% aan langlopende obligaties .
Of ze beweren dit toch .
Dat die investeringsbanken op het punt staan om omver te vallen, doet de belegger in elk geval niets. Europese futures staan 1% in het groen en in de VS zelfs 1,70% groen.
Het zijn investeringsbanken, ze hebben een beperkt risico! Het is geen BNP Paribas of ING.
Het zijn investeringsbanken, ze hebben een beperkt risico! Het is geen BNP Paribas of ING.
Met de inbeslagname van SB heeft crypto nu eigenlijk waarvoor het werd opgerichtBlueB schreef: ↑13 maart 2023, 01:58 2de domino blokje is gevallen, Signature Bank.
De klanten van SB kunnen in de US niet meer realtime crypto's in USD verhandelen. Na silvergate was dat de laatste US bank die realtime transacties in het land aanbood volgens het yahoo artikel.
https://finance.yahoo.com/news/signatur ... 00436.html enThe Treasury Department said Signature Bank was closed by New York state regulators Sunday and that depositors will have access to their money Monday.
The shutdown comes soon after the twin collapses of Silvergate Capital Corp. and Silicon Valley Bank. All the banks were, at least at one point, counted among the US’s most crypto-friendly financial institutions.
“Crypto has basically been de-banked, especially for 24/7 fast payments rails,” said Austin Campbell, an adjunct professor of Columbia Business School. He added that the most likely solution for the crypto is “to look to other jurisdictions going forward.”
Signature ran Signet, a payment network that allowed commercial crypto clients to make real-time payments in dollars at any time, seven days a week.
After the shutdown of rival Silvergate’s SEN network in early March, Signet was the only game in town for many crypto customers when it came to quickly sending payments to exchanges and vendors, or meeting payroll. LedgerX, a crypto derivatives platform, earlier instructed clients to send domestic wire transfers to Signature instead of Silvergate.
If Signet goes out of commission, users may have trouble getting rapidly in and out of exchanges, dramatically impacting crypto-market liquidity.
Regulators seize Signature Bank in third-largest US bank failure :
https://finance.yahoo.com/news/regulato ... 04695.html
Voila, de FED heeft de klanten van SVB al gered! Het is vanaf nu weer business-as-usual. Had dat wel gedacht.
Straks kleuren we nog 1,50% groen
Waarom zou je als ondernemer nog je best doen? De overheid springt toch bij en beschermd je klanten toch...
Straks kleuren we nog 1,50% groen
Waarom zou je als ondernemer nog je best doen? De overheid springt toch bij en beschermd je klanten toch...
De overheid komt hier tussen om een domino-effect in de banksector te vermijden (zie 2008). Ze beschermt hierbij de klanten niet de aandeelhouders (ondernemer)
HSBC neemt de Britse tak van SVB over.
Tiens, en Silvergate dan?
Signature ken ik niet. Silvergate is klein. En SVB is de 2de grootste bank na Lehman Brothers die in dergelijke problemen komt. Het is weliswaar een bank met slechts een regionale inbedding, er zal wellicht veel minder fallout zijn naar andere banken als tijdens de crisis in 2008. Maar toch, het is een wake-up call.
Het is idd een wake-up call. Na de financiële crisis van 2008 werden de kapitaalbuffers van de banken sterk verhoogd. Hopelijk is dit voldoende om een nieuwe crisis te vermijden.sintorama schreef: ↑13 maart 2023, 09:41Tiens, en Silvergate dan?Signature ken ik niet. Silvergate is klein. En SVB is de 2de grootste bank na Lehman Brothers die in dergelijke problemen komt. Het is weliswaar een bank met slechts een regionale inbedding, er zal wellicht veel minder fallout zijn naar andere banken als tijdens de crisis in 2008. Maar toch, het is een wake-up call.
Te elfder ure heeft de FED toch een bail-out uitgevoerd. En 100% van de deposito's zullen vergoed worden.
Naar het schijnt zouden er heel wat rijke vriendjes van de familie Biden er deel van uit maken.
Maar zoals hierboven al gemeld,je kon niks anders verwachten.
Zoiets is natuurlijk geen "free lunch" ! Iemand zal het betalen. De amerikaanse belastingsbetaler? Jij en Ik door langer aanhoudende inflatie? Andere amerikaanse banken,die dit op termijn gaan door rekenen aan hun klanten ?
Amerikaanse en Europese banken blijven uit mijn portefeuille.
Naar het schijnt zouden er heel wat rijke vriendjes van de familie Biden er deel van uit maken.
Maar zoals hierboven al gemeld,je kon niks anders verwachten.
Zoiets is natuurlijk geen "free lunch" ! Iemand zal het betalen. De amerikaanse belastingsbetaler? Jij en Ik door langer aanhoudende inflatie? Andere amerikaanse banken,die dit op termijn gaan door rekenen aan hun klanten ?
Amerikaanse en Europese banken blijven uit mijn portefeuille.