De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De enige bank die ik in pf heb is zoals eerder gezegd B.Riley. Het gaat mee in de malaise naar beneden maar wat me toch enigszins geruststelt is dat er de laatste maanden toch forse insider aankopen geweest zijn.
https://www.nasdaq.com/articles/new-52- ... ng-at-rily
https://www.nasdaq.com/articles/new-52- ... ng-at-rily
Laatst gewijzigd door Trivium op 13 maart 2023, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Er is er hier maar 1 aan het panikeren
De verliezen op de beurzen lopen terug. De crisis van 2008 en de bijhorende maatregelen zullen wellicht toch enig effect hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Dergelijke momenten zijn volgens mij eerder opportuniteiten om aandelen bij te kopen. Begrijp mij niet verkeerd. Het is allemaal niet rooskleurig, maar steeds wanneer er een negatief sentiment heerst, is het net de moment om bij te kopen geweest.
Laten we het omkeren. Ik hoor hier al mensen vrijdag bankaandelen noemen om te kopen. Vandaag terug !
Ik vind dit veel te vroeg,en probeer in eenvoudige bewoordingen dit te staven. Er is volgens mij wel degelijk een risico aan deze situatie.
Laat eerst de rook wat optrekken vooraleer je koopt ...
Ik vind dit veel te vroeg,en probeer in eenvoudige bewoordingen dit te staven. Er is volgens mij wel degelijk een risico aan deze situatie.
Als je individuele aandelen koopt is er altijd een risico. Zolang je weet welk risico je neemt is daar niks mis meeDivi schreef: ↑13 maart 2023, 15:45 Laten we het omkeren. Ik hoor hier al mensen vrijdag bankaandelen noemen om te kopen. Vandaag terug !
-
- Verbannen Gebruiker
Er is inderdaad een risico. Sommigen vermijden dit risico door bankaandelen te verkopen. Liever een klein verlies nemen (want er is de kans dat ze onmiddellijk weer stijgen) dan plots een groot verlies te moeten nemen als er weer een grote crisis ontstaat.Divi schreef: ↑13 maart 2023, 15:45 Laten we het omkeren. Ik hoor hier al mensen vrijdag bankaandelen noemen om te kopen. Vandaag terug !
Anderen hebben de reactie om direct bij te kopen.
Zo komt een beurskoers tot stand: kopers en verkopers.
We weten niet wie gelijk gelijk. We gaan het later weten.
Maar iedereen moet doen waar hij zich het best bij voelt. Het hangt er ook vanaf waar je staat in de opbouw van je financieel vermogen. Als je ouder bent, en al een mooi vermogen hebt, wil je liever dit vermogen beschermen. Als je jong bent, dan wil je misschien liever een gokje wagen.
Niet alle banken dragen hetzelfde risico .Divi schreef: ↑13 maart 2023, 15:45 Laten we het omkeren. Ik hoor hier al mensen vrijdag bankaandelen noemen om te kopen. Vandaag terug !
Sommige hebben bijna 0 blootstelling aan langlopende obligaties .
Altijd veralgemenen heeft aan dat je niks volgt waarom dan commentaar leveren op iets waar je niet weet waarover je spreekt .
Waar ze hebben in geïnvesteerd in de plaats heeft het veel beter gedaanOrakel van Brakel schreef: ↑13 maart 2023, 11:39 Belgische staat heeft BNP onlangs aan 65 Euro buiten gekieperd. Staat nu 57 Euro. Hebben ze dan toch eindelijk eens iets goed gedaan.
Intussen staan mijn bankaandelen mooi in het groen
Wie spreekt hier om NU bankaandelen te kopen ?
Ik merk alleen op dat bv een KBC op een week 13% daalt en dan gaat hier een lichtje branden van "opvolgen".
@lop,
J&J, zijn we terug vertrokken richting 170 ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bolero update, toestand banken voor wie het interesseert.
Wat met de Europese banken?
De risico’s voor gelijkaardige scenario’s bij Europese banken is nog lager dan bij
de Amerikaanse banken. Ten eerste moeten alle Europese banken voldoen aan
de regelgeving inzake liquiditeit en financiering en ze moeten allemaal hun voor
verkoop beschikbare effecten op de markt brengen.
De Europese banksector is sterk overwogen in kortetermijnfinanciering in plaats
van financiering op lange termijn, aangezien de Europese banken EUR 3 biljoen aan
tegoeden bij centrale banken aanhouden. Dat is 22% van de totale deposito’s. Zij
houden dus geen grote effectenportefeuilles aan zoals de SVB deed.
De tarieven in Europa zijn lager dan in de VS en renteverhogingen zijn nog steeds
positief voor de netto rentebaten. Deposito’s worden in Europa ook als ‘kleveriger’
beschouwd (klanten laten langer hun geld bij de bank staan) dan in de VS. De
kapitaalposities van de Europese banken staan dicht bij recordniveaus en de
kwaliteit van de activa is op dit moment zeer robuust. De Europese banken zijn ook
zeer gediversifieerd.
Ten slotte zijn er in Europa depositogarantiestelsels (spaardeposito’s tot EUR 100
000 krachtens de EU-regels en daarnaast zijn er nog nationale stelsels met eigen
garanties) om te helpen voorkomen dat massaal deposito’s worden opgehaald.
Bovendien zal de ECB waarschijnlijk ingrijpen in geval van problemen met
liquiditeitsproblemen bij banken.
Het feit dat Europese banken ook op de beurs geraakt worden, is waarschijnlijk
deels een gevolg van de sterke prestaties in de afgelopen maand en positionering
van beleggers die over het algemeen positief waren over de Europese banksector.
Maar intussen blijkt het beleggerssentiment over banken hard geraakt en zal de
aandacht ook verschuiven naar depositogroei en de financieringskosten.
Beroering in de bankensector Analyse door KBC Asset Management
https://easyupload.io/zxrrmd
Wat met de Europese banken?
De risico’s voor gelijkaardige scenario’s bij Europese banken is nog lager dan bij
de Amerikaanse banken. Ten eerste moeten alle Europese banken voldoen aan
de regelgeving inzake liquiditeit en financiering en ze moeten allemaal hun voor
verkoop beschikbare effecten op de markt brengen.
De Europese banksector is sterk overwogen in kortetermijnfinanciering in plaats
van financiering op lange termijn, aangezien de Europese banken EUR 3 biljoen aan
tegoeden bij centrale banken aanhouden. Dat is 22% van de totale deposito’s. Zij
houden dus geen grote effectenportefeuilles aan zoals de SVB deed.
De tarieven in Europa zijn lager dan in de VS en renteverhogingen zijn nog steeds
positief voor de netto rentebaten. Deposito’s worden in Europa ook als ‘kleveriger’
beschouwd (klanten laten langer hun geld bij de bank staan) dan in de VS. De
kapitaalposities van de Europese banken staan dicht bij recordniveaus en de
kwaliteit van de activa is op dit moment zeer robuust. De Europese banken zijn ook
zeer gediversifieerd.
Ten slotte zijn er in Europa depositogarantiestelsels (spaardeposito’s tot EUR 100
000 krachtens de EU-regels en daarnaast zijn er nog nationale stelsels met eigen
garanties) om te helpen voorkomen dat massaal deposito’s worden opgehaald.
Bovendien zal de ECB waarschijnlijk ingrijpen in geval van problemen met
liquiditeitsproblemen bij banken.
Het feit dat Europese banken ook op de beurs geraakt worden, is waarschijnlijk
deels een gevolg van de sterke prestaties in de afgelopen maand en positionering
van beleggers die over het algemeen positief waren over de Europese banksector.
Maar intussen blijkt het beleggerssentiment over banken hard geraakt en zal de
aandacht ook verschuiven naar depositogroei en de financieringskosten.
Beroering in de bankensector Analyse door KBC Asset Management
https://easyupload.io/zxrrmd
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Stukje uit De Tijd van het weekend:
De beroemde econoom Nouriel Roubini is anno 2023 pessimistischer dan ooit over de staat van de wereld. Elkaar versterkende ‘megadreigingen’ duwen ons dichter bij de rand van de klif. ‘We staan voor het meest turbulente en onstabiele decennium sinds God weet wanneer.’
‘Ik wil helemaal niemand depressief maken’, zegt Nouriel Roubini (64) op het einde van ons gesprek, nadat hij drie kwartier een salvo heeft afgevuurd van onheil en signalen die een voor een tot de onvermijdelijke conclusie leiden: de wereld gaat naar de verdoemenis, en snel. ‘Ik wil gewoon wakker schudden. We slaapwandelen richting existentiële dreigingen en elke keer als het alarm afgaat, drukken we gewoon op snooze.’
Roubini: ‘Ik ga er al meer dan een jaar van uit dat we op een harde landing afstevenen. Het is moeilijk om inflatie te bestrijden zonder een recessie te veroorzaken. We stevenen af op stagflatie, in combinatie met een schuldencrisis. De publieke en private schuld is gestegen van 220 procent van het globale bruto binnenlands product in 1999 naar 350 procent in 2019. De financiële markten kenden de afgelopen twee maanden een soort rally na de crash van vorig jaar, waardoor sommigen claimden dat er toch een zachte landing zou komen. Dat de inflatie had gepiekt en snel zou terugvallen, en dat centrale banken niet zo ver zouden gaan in hun renteverhogingen als ze beweren. Maar die rally is al uitgespeeld, onder andere omdat de inflatie hardnekkiger lijkt dan gedacht.’
‘Het narratief dat er maar een paar kwartalen van lichte recessie komen en dat het no big deal wordt, en dat de inflatie daarna zal vallen als een steen en dat we in de tweede jaarhelft sterke groei en sterke markten zullen zien, wordt langs alle kanten neergehaald.’
‘Voor centrale banken geldt dus: damned if you do en damned if you don’t. Als ze zich echt engageren om inflatie te bestrijden en rentes optrekken, veroorzaken ze een financiële crash. Als ze met de ogen knipperen en het niet aandurven, dan krijg je de verankering van inflatieverwachtingen. Dan krijg je de combinatie van inflatie en recessie zoals in de jaren 70. We zitten dus hoe dan ook in de problemen.’
De beroemde econoom Nouriel Roubini is anno 2023 pessimistischer dan ooit over de staat van de wereld. Elkaar versterkende ‘megadreigingen’ duwen ons dichter bij de rand van de klif. ‘We staan voor het meest turbulente en onstabiele decennium sinds God weet wanneer.’
‘Ik wil helemaal niemand depressief maken’, zegt Nouriel Roubini (64) op het einde van ons gesprek, nadat hij drie kwartier een salvo heeft afgevuurd van onheil en signalen die een voor een tot de onvermijdelijke conclusie leiden: de wereld gaat naar de verdoemenis, en snel. ‘Ik wil gewoon wakker schudden. We slaapwandelen richting existentiële dreigingen en elke keer als het alarm afgaat, drukken we gewoon op snooze.’
Roubini: ‘Ik ga er al meer dan een jaar van uit dat we op een harde landing afstevenen. Het is moeilijk om inflatie te bestrijden zonder een recessie te veroorzaken. We stevenen af op stagflatie, in combinatie met een schuldencrisis. De publieke en private schuld is gestegen van 220 procent van het globale bruto binnenlands product in 1999 naar 350 procent in 2019. De financiële markten kenden de afgelopen twee maanden een soort rally na de crash van vorig jaar, waardoor sommigen claimden dat er toch een zachte landing zou komen. Dat de inflatie had gepiekt en snel zou terugvallen, en dat centrale banken niet zo ver zouden gaan in hun renteverhogingen als ze beweren. Maar die rally is al uitgespeeld, onder andere omdat de inflatie hardnekkiger lijkt dan gedacht.’
‘Het narratief dat er maar een paar kwartalen van lichte recessie komen en dat het no big deal wordt, en dat de inflatie daarna zal vallen als een steen en dat we in de tweede jaarhelft sterke groei en sterke markten zullen zien, wordt langs alle kanten neergehaald.’
‘Voor centrale banken geldt dus: damned if you do en damned if you don’t. Als ze zich echt engageren om inflatie te bestrijden en rentes optrekken, veroorzaken ze een financiële crash. Als ze met de ogen knipperen en het niet aandurven, dan krijg je de verankering van inflatieverwachtingen. Dan krijg je de combinatie van inflatie en recessie zoals in de jaren 70. We zitten dus hoe dan ook in de problemen.’
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mijn weten is het niet de FED maar de FDIC die dat doet.
https://www.fdic.gov/
Uiteraard is het wel zo dat er overleg is tussen de verschillende instanties en de overheid.The Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) is an independent agency created by the Congress to maintain stability and public confidence in the nation’s financial system. The FDIC insures deposits; examines and supervises financial institutions for safety, soundness, and consumer protection; makes large and complex financial institutions resolvable; and manages receiverships.