ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
Het voegt volgens mij vooral een element van stress toe die je niet hebt met niet-beursgenoteerde fondsen. Bij die laatste ken je de prijs namelijk meestal niet bij de aankoop, en heeft enkele minuten/uren langer wachten ook geen impact. Je wordt als het ware niet uitgenodigd te micro-optimaliseren, zoals bij ETF's wel het geval is.
Inderdaad, zo denk ik er ook over. Ik heb altijd in fondsen belegd. Etf's hebben het voordeel dat je sneller op de markt kunt inspelen maar je kunt ook net te vroeg of te laat zijn, zeker bij een volatiele beurshandel. Dat heb je niet bij fondsen. Ik zal er nog aan moeten wennen.
Zonet weer een aankoop gedaan. Weer een paar seconden te laat. Daardoor een verschil van 0,7% in de koers. Ik denk dat ik niet meer ga handelen tijdens de beursuren.
Maw je beseft reeds dat het puur tussen je 2 oren zit. Dat zou al voldoende moeten zijn om die stress te doen dalen.pmu schreef: ↑13 maart 2023, 13:44 Het voegt volgens mij vooral een element van stress toe die je niet hebt met niet-beursgenoteerde fondsen. Bij die laatste ken je de prijs namelijk meestal niet bij de aankoop, en heeft enkele minuten/uren langer wachten ook geen impact. Je wordt als het ware niet uitgenodigd te micro-optimaliseren, zoals bij ETF's wel het geval is.
Ik koop enkel brede indexfondsen. Die hebben ook de architectuur van een ETF, maar dienen hoegenaamd niet om "snel op de markt in de spelen". Het feit dat de prijs per seconde verandert is een neveneffect dat je mag straalnegeren. Je mag niet tot doel hebben om de beste dagprijs uit de brand te slepen. Wat telt is je rendement na jaren. Daarin speelt de variatie binnen 1 handelsdag hoegenaamd geen rol van betekenis. Met je fondsen zit je trouwens met exact hetzelfde probleem: je kunt nooit de beste dag uit de week pikken, of de beste dag uit de maand.
Te laat? Te laat voor wat??? De beurs kan straks met een dikke procent naar beneden en dan was je vooral "te vroeg".
Koop je nu echt een fonds om dan enkele SECONDEN later al naar de winst of het verlies te kijken? Dat slaat toch helemaal nergens op?
Ik gebruik altijd een limiet. Die limiet staat ruim zodat in principe de aankoop direct lukt (voor een bedrag onder die limiet).
Maar daardoor sluit je uit dat je per ongeluk aan een belachelijk hoge prijs koopt: glitch owv software bug, onbetrouwbare broker die bewust een korte 'spike' veroorzaakt etc. Heb het ook maar ergens gelezen...
Maar daardoor sluit je uit dat je per ongeluk aan een belachelijk hoge prijs koopt: glitch owv software bug, onbetrouwbare broker die bewust een korte 'spike' veroorzaakt etc. Heb het ook maar ergens gelezen...
Hiernet geprobeerd nog wat IWDA.AS aan te kopen via Saxo (Binck) en nog steeds een missend KID waardoor ik niet kan aankopen. Op 4 januari van dit jaar nochtans wel kunnen aankopen.
Gebeld met klantendienst en die konden het enkel doorgeven. Blijkbaar krijgen ze regelmatig telefoontjes hierover maar weten ze niet wanneer/of het ooit terug in orde komt. Zucht, zeer onprofessioneel.
Misschien toch maar eens overwegen een tweede broker onder de arm te nemen.
Gebeld met klantendienst en die konden het enkel doorgeven. Blijkbaar krijgen ze regelmatig telefoontjes hierover maar weten ze niet wanneer/of het ooit terug in orde komt. Zucht, zeer onprofessioneel.
Misschien toch maar eens overwegen een tweede broker onder de arm te nemen.
Peanuts op die bedragen of je moet steeds orders van €10.000 inleggen wat me voor gespreide aankopen toch al aardig veel lijkt.
Intussen is waarschijnlijk die 0,7 verlies naar 0,7 winst gedraaid.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mutual funds weet je de prijs niet op voorhand en kan je geen limiet bepalen.
Als die dingen mij al stress zouden geven, dan zou dat voor mij meer stress geven bij mutual funds dan bij exchange-traded funds.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ga je dan je order ingeven buiten de beursuren ?
Dan weet je helemaal niet wat de prijs gaat zijn bij opening van de beurs ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 maart 2023, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Zo doe ik het ook. Als belegger, niet als trader.Pieter76 schreef: ↑13 maart 2023, 16:08 Ik gebruik altijd een limiet. Die limiet staat ruim zodat in principe de aankoop direct lukt (voor een bedrag onder die limiet).
Als je zeker wil zijn dat je order direct volledig wordt ingevuld, dan zet je je limiet al naargelang.
Dat weet ik tijdens de beursuren ook niet want ik stuur mijn orders altijd door op het verkeerde moment, tegelijk met een prijsupdate.EarthNvstr1 schreef: ↑13 maart 2023, 19:19 Ga je dan je order ingeven buiten de beursuren ?
Maar dat ik de prijs niet weet ben ik al gewoon van mijn fondsen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom maak je je er dan druk om ?
Misschien ligt het aan naar wat je juist kijkt ... "de huidige koers" (of "de koers met vertraging") is iets anders dan de bied en laat prijs op het moment van je order bv.Yaris schreef: ↑13 maart 2023, 21:25Dat weet ik tijdens de beursuren ook niet want ik stuur mijn orders altijd door op het verkeerde moment, tegelijk met een prijsupdate.EarthNvstr1 schreef: ↑13 maart 2023, 19:19 Ga je dan je order ingeven buiten de beursuren ?
Hoe komt het dat de koers van IWDA vandaag niet veranderd is terwijl de Europese en Amerikaanse beurzen mooi in het groen stonden?