Holdings
TIP
Re: Holdings
Charlie Munger zei ooit in een interview dat de waarde van Berkshire 50% daalde in 1999. Toen journalisten hem vroegen welke actie sze zouden ondernemen was het antwoord: 'niets'. Want het was een gevolg van de algemene economische toestand en ze waren ervan overtuigd dat de bedrijven voldoende degelijk waren om er weer bovenop te komen. Ze hadden hun investeringen voldoende uitgeplozen dus konden ze op beide oren slapen.
En hij heeft gelijk gekregen.
Als de overheid een groot pakket aandelen verkoopt zal dat met een korting gebeuren. En dan zal hoogstwaarschijnlijk de koers onder druk komen te staan.Kempen123 schreef: ↑16 maart 2023, 09:15Waar haal je de NAV vandaan? De laatste NAV die ik kon vinden was 47.6€, en dat was een half jaar geleden. Wat zal die nu zijn?
Bij mij komt een holding die niet minimaal 15% korting heeft niet eens door de eerste schifting. Misschien halen ze, net, misschien niet.
IK vind ze niet aantrekkelijk.
Ze zitten met (volgens hun website) 100 medewerkers om, ocharme, 61 deelnemingen te hebben. Veel te zware (en dus dure) organisatie voor het werk dat ze doen (Ik verwacht dat dat de invloed van de overheid is), niet in het belang van investeerders.
Ook heb ik de indruk dat de mindset nog veel te veel is om 'Vlaamse Glorie' te helpen ontwikkelen en internationaal te promoten, ipv optimaal resultaat voor de investeerders te halen (Ja, ik weet dat ze internationaler zijn gegaan, maar die cultuur gaat er niet snel uit).
En hun historische resultaten zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven.
Het enige dat ze hebben is hun hoge dividendrendement (waar je meteen al weer 30% van mag inleveren), maar in mijn optiek zouden ze dat geld beter gebruiken om te groeien.
Wat gaat dat geven met de overheid er uit? Ik weet het echt niet. Kan positief zijn, kan negatief zijn. Waarschijnlijk op de lange termijn positef, maar dat is afwachten. Belangrijker is dat de medewerkers en het management zich gaan gedragen als een investeringsmaatschappij met oog voor de investeerders.
Dus mijn mening is negatief. Ik zou ze nog kunnen accepteren als 1 of 2% van een portefeuille als stabiliserende factor en wegens risicospreiding, je zult je er waarschijnlijk geen buil aan vallen, maar zoals je ziet, ik ben geen fan.
Voor mij zeker geen GIMV. Teleurstellende holding met weinig discount. Bij mij komt pas een holding nu in aanmerking als de korting rond de 40% en meer bedraagt en liefst een familiale holding.
Bedank voor jullie mening/info!
Laeka, wat zijn volgens u momenteel interessante holdings om nu te kopen?
Laeka, wat zijn volgens u momenteel interessante holdings om nu te kopen?
In de kern ben ik akkoord, hoewel mijn limiet wat lager ligt.laeka schreef: ↑17 maart 2023, 11:35
Als de overheid een groot pakket aandelen verkoopt zal dat met een korting gebeuren. En dan zal hoogstwaarschijnlijk de koers onder druk komen te staan.
Voor mij zeker geen GIMV. Teleurstellende holding met weinig discount. Bij mij komt pas een holding nu in aanmerking als de korting rond de 40% en meer bedraagt en liefst een familiale holding.
Het grote probleem is ook (bijna) altijd: Wat is nu echt de NAV (en dus de korting)? Er zit vaak een lange tijdsvertraging op, en er zitten subjectieve elementen in.
Holdings die grotendeels investeren in beursgenoteerde ondernemingen (GBL, Exor), en waarvoor je dus zelf gemakkelijk op ieder moment een relatief betrouwbare NAV kunt berekenen, mogen wat mij betreft wel een lagere korting hebben om toch interessant te zijn, zo in de range van 25-30%. Maar dan wel op een echte NAV, niet een NAV van een jaar oud met deelnemeningen gewaardeerd op een opgeblazen aankoopwaarde.
Als je moet wachten op een discount van 40% of meer kun je natuurlijk lang wachten. Ik vind Gimv nu niet zo oninteressant aan 42 euro. Het aandeel is vrij defensief en je bent deels "beschermd" tegen inflatie.laeka schreef: ↑17 maart 2023, 11:35 Als de overheid een groot pakket aandelen verkoopt zal dat met een korting gebeuren. En dan zal hoogstwaarschijnlijk de koers onder druk komen te staan.
Veel hangt er gewoon vanaf naar wat je op zoek bent in je portefeuille. Aandelen zoals Tinc of Gimv noteren aan een redelijke koers en zijn best interessant voor een defensieve dividendbelegger.
Ik vind het trouwens goed dat de overheid volledig gaat uitstappen. Als ze dat doen met een exchangeable bond zoals de Duitse overheid dit al vaker gedaan heeft, is de impact op de koers trouwens beperkt. Maar het is logisch dat er op de korte termijn minder vertrouwen is. Op de lange termijn maak ik mij geen zorgen.
Deze morgen weer een grappig koersdoel gelezen. Kwam van KBC die een koersdoel van 118 euro kleefde op Brederode.
Wel ipv een premie toe te kennen zoals ze vroeger deden op het aandeel Brederode gaan ze er nu vanuit dat het een korting van 5% moet zijn op de NAV.
Indertijd kleefde ze ook Sofina als koopwaardig met een premie. Die beurshuizen en analisten toch he.
Groot was mijn verwondering ook dat Ackermans Van Haaren pas na resultaten van een houden advies naar kopen ging bij de analist van dienst Kippers van Degroof Petercam. Zijn ondertussen ook al wat gezakt ondertussen.
Wel ipv een premie toe te kennen zoals ze vroeger deden op het aandeel Brederode gaan ze er nu vanuit dat het een korting van 5% moet zijn op de NAV.
Indertijd kleefde ze ook Sofina als koopwaardig met een premie. Die beurshuizen en analisten toch he.
Groot was mijn verwondering ook dat Ackermans Van Haaren pas na resultaten van een houden advies naar kopen ging bij de analist van dienst Kippers van Degroof Petercam. Zijn ondertussen ook al wat gezakt ondertussen.
Normaal is mijn korting ook rond de 30% maar ik zeg nu 40% in deze turbulente tijden. Paar dagen geleden las ik dat de korting bij EXOR liefst 44% bedroeg.Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 12:03In de kern ben ik akkoord, hoewel mijn limiet wat lager ligt.laeka schreef: ↑17 maart 2023, 11:35
Als de overheid een groot pakket aandelen verkoopt zal dat met een korting gebeuren. En dan zal hoogstwaarschijnlijk de koers onder druk komen te staan.
Het grote probleem is ook (bijna) altijd: Wat is nu echt de NAV (en dus de korting)? Er zit vaak een lange tijdsvertraging op, en er zitten subjectieve elementen in.
Holdings die grotendeels investeren in beursgenoteerde ondernemingen (GBL, Exor), en waarvoor je dus zelf gemakkelijk op ieder moment een relatief betrouwbare NAV kunt berekenen, mogen wat mij betreft wel een lagere korting hebben om toch interessant te zijn, zo in de range van 25-30%. Maar dan wel op een echte NAV, niet een NAV van een jaar oud met deelnemeningen gewaardeerd op een opgeblazen aankoopwaarde.
Volgens mijn berekening staat die vandaag zelfs op 46%.laeka schreef: ↑17 maart 2023, 13:55Normaal is mijn korting ook rond de 30% maar ik zeg nu 40% in deze turbulente tijden. Paar dagen geleden las ik dat de korting bij EXOR liefst 44% bedroeg.Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 12:03
In de kern ben ik akkoord, hoewel mijn limiet wat lager ligt.
Exor is op zich dus zeker aan te raden. Wel vind ik de grote exposure aan Ferrari een risico-tje (een luxemerk in een economische crisis), maar voor het overige lijkt het mij een prima keuze op het moment.
Peugeot Invest is volgens mij zelfs nog beter, met een korting van rond de 55%. Ook Wendel is een aanrader met 45% korting.
Exor heb ik zelf zeer recent verkocht. Ook Wendel ging de deur uit ( de dag toen ze ineens 4% uit het niets stegen). Peugeot Invest houd ik stevig vast.Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 14:39Volgens mijn berekening staat die vandaag zelfs op 46%.
Exor is op zich dus zeker aan te raden. Wel vind ik de grote exposure aan Ferrari een risico-tje (een luxemerk in een economische crisis), maar voor het overige lijkt het mij een prima keuze op het moment.
Peugeot Invest is volgens mij zelfs nog beter, met een korting van rond de 55%. Ook Wendel is een aanrader met 45% korting.
Wendel en EXOR blijven op mijn radar staan.
Exor heb ik zelf zeer recent verkocht. Ook Wendel ging de deur uit ( de dag toen ze ineens 4% uit het niets stegen). Peugeot Invest houd ik stevig vast.Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 14:39Volgens mijn berekening staat die vandaag zelfs op 46%.
Wendel en EXOR blijven op mijn radar staan.
Dat geldt inmiddels waarschijnlijk voor de meesten onder ons.
Wat dit betreft is het "voordeel" van de recente ontwikkelingen dat het aandeel private equity in hun portefeuille flink is gegroeid. Tien jaar geleden maakte dit nog minder dan de helft van hun financiële activa uit, nu is het al ruim 2/3.
Dat heb je dan achteraf gezien goed gedaan. Ik heb het ook overwogen, maar zelfs op die dag is de korting altijd nog boven 40% gebleven. Ik zag het als een begin van een herstel naar een normale korting (zeg: 30%), maar helaas, die trend heeft niet doorgezet.
Vannacht zijn de jaarresultaten van Wendel uitgekomen, en er wordt zeer slecht op gereageerd. Volledig onterecht, volgens mij, de resultaten en vooruitzichten zijn prima. [Kans om positie te verhogen, wellicht, maar ik moet ook mijn spreiding in de gaten houden, zit al zwaar genoeg in Wendel]
Verkoop van EXOR en WENDEL was hoofdzakelijk om aandelen ITALMOBILIARE en ALBA te kopen. Voorlopig staan die nog groen sinds mijn aankoop maar voor hoe lang nog???Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 15:20Dat heb je dan achteraf gezien goed gedaan. Ik heb het ook overwogen, maar zelfs op die dag is de korting altijd nog boven 40% gebleven. Ik zag het als een begin van een herstel naar een normale korting (zeg: 30%), maar helaas, die trend heeft niet doorgezet.
Vannacht zijn de jaarresultaten van Wendel uitgekomen, en er wordt zeer slecht op gereageerd. Volledig onterecht, volgens mij, de resultaten en vooruitzichten zijn prima. [Kans om positie te verhogen, wellicht, maar ik moet ook mijn spreiding in de gaten houden, zit al zwaar genoeg in Wendel]
Ook iets dat belangrijk is voor de mensen die TA volgen. De grote hoop vindt dat larie en apekool maar Wendel is uit zijn stijgend trendkanaal gevallen. Beleggers die TA volgen stappen dan uit en nemen hun winst of verlies.Kempen123 schreef: ↑17 maart 2023, 15:20Dat heb je dan achteraf gezien goed gedaan. Ik heb het ook overwogen, maar zelfs op die dag is de korting altijd nog boven 40% gebleven. Ik zag het als een begin van een herstel naar een normale korting (zeg: 30%), maar helaas, die trend heeft niet doorgezet.