De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Wat is jullie mening over het kopen van aandelen van banken, zoals KBC, op dit moment?
Ageas wordt als verzekeraar onterecht afgestraft. Die Amerikaanse banken zijn in de problemen geraakt omdat ze te weinig liquiditeit hadden en dus met verlies moesten verkopen omdat teveel mensen hun geld wouden afhalen.
Een verzekeraar gaat dat probleem nooit voor hebben. Met bankaandelen zou ik wel nog even afwachten... Ik las daarnet nog dat een 180 tal Amerikaanse banken hetzelfde zouden kunnen voor hebben aangezien ze teveel van dergelijke obligaties hebben en in het geval van een "bankrun" dus met verlies moeten verkopen...
https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.c ... d=1&type=2
De problemen met de Amerikaanse banken zijn nog niet over: zie de volgende recente studie van enkele Amerikaanse universiteiten:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ... id=4387676
De volgende quote uit de studie is veelzeggend:
Even if only half of uninsured depositors decide to withdraw, almost 190 banks are at a
potential risk of impairment to insured depositors, with potentially $300 billion of insured deposits at risk.
Spaarders bij deze banken kunnen in totaal 600 miljard USD verliezen!
Hoe nadrukkelijk men ons ook geruststelt in Europa en België, dit bankenprobleem is nog niet voorbij.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ... id=4387676
De volgende quote uit de studie is veelzeggend:
Even if only half of uninsured depositors decide to withdraw, almost 190 banks are at a
potential risk of impairment to insured depositors, with potentially $300 billion of insured deposits at risk.
Spaarders bij deze banken kunnen in totaal 600 miljard USD verliezen!
Hoe nadrukkelijk men ons ook geruststelt in Europa en België, dit bankenprobleem is nog niet voorbij.
Als niemand zijn geld afhaalt is er dus geen enkel probleem .
"Als wij niet over de "uitdagingen" spreken, bestaan zij niet"... Je snapt de "uitdaging" niet, vermoed ik.
Laatst gewijzigd door Sammy2 op 18 maart 2023, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vincent2018
- Full Member
nog een 200 bankjes te gaan.... Economen waarschuwen dat 186 Amerikaanse banken zelfde lot riskeren als Silicon Valley Bank https://www.hln.be/nieuws/economen-waar ... ~a85e39cb/
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Yep.
Er wordt al vlot gesproken over bankaandelen (bij)kopen. Opvallend toch hoe mensen héél snel vergeten wat er in het verleden is gebeurd met die sector en wat dat tot gevolg heeft gehad, ook voor gewone burgers. Zolang er mogelijk wat snelle winst te rapen valt begeeft men zich vrijwillig in de kooi van de leeuw.
Verder moge het duidelijk zijn dat dit nog maar net begonnen is. Wanneer iedereen hier moord en brand schreeuwt over 2008 v2.0 ipv DCA en bijkopen, en hoe schandalig het allemaal wel niet is, dát is het moment dat je moet kopen.
Verder moge het duidelijk zijn dat dit nog maar net begonnen is. Wanneer iedereen hier moord en brand schreeuwt over 2008 v2.0 ipv DCA en bijkopen, en hoe schandalig het allemaal wel niet is, dát is het moment dat je moet kopen.
Juist dat nadrukkelijk geruststellen is een alarmbel, als er echt geen problemen zijn ga je politiekers, bankiers, enz... niks horen zeggen over heel deze situatie. Hetzelfde zag je in 2008 in aanloop van de bankencrisis, ook toen werden we gerust gesteld. Zal allemaal wel zo zijn dat banken nu grotere kapitaal buffers hebben maar het probleem met die waarde afboeking op schuldpapier zou wel eens veel groter kunnen worden dan de destijds herverpakte toxische kredieten, het gaat in elk geval om veel meer kapitaal en elke bank heeft schuldpapier op de balans.
Dus bankaandelen (voor mij KBC) zo snel mogelijk buiten smijten nu ik nog op een redelijke winst sta?