nieuwe federale regering
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
In Nederland , Duitsland … waar de index niet bestaat zijn er inderdaad geen prijsstijgingen :-). Gisteren de vendelzwaaiers op het Vlaamsch zangfeestje bezig gezien ? Filiberke en Janneke Hesp waren er ook. Als dat de toekomst van Vlaanderen is dan bedank ik daar voor.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb niet gezegd dat stijging lonen enige oorzaak is vd prijsstijgingen.
YEP !Orakel van Brakel schreef: ↑20 maart 2023, 08:08Index mogen ze van mij direct afschaffen. Het is een vicieuze cirkel. Lonen stijgen > prijzen stijgen > lonen stijgen > ...
Allemaal nog meer verarmen en nog een lagere koopkracht ....

Ik zit heel vaak in Nederland voor mijn werk, ik praat dus ook met heel veel Nederlanders.....

'dat model' daar dat ons zo aangeprezen wordt ... geen index, vrije jaarlijkse onderhandelingen.... Die jaarlijkse onderhandelingen monden steevast uit in 1.5jaar of 2jaar, waardoor zij nog meer en langer moeten wachten om iets in te halen van koopkrachtverlies. En dan nog .... dan wordt er soms 'stevig' onderhandeld door de ene partij om toch maar zo laag mogelijk te stranden.
Ons systeem vinden ze veel eerlijker en correcter. Maar ja, helaas mag dat niet te luid utigesproken worden van Europa..

Nochtans mogen we heel trots zijn hier in Europa dat we dat systeem hier hebben.
Zelfs premier Alexander De Croo (die Liberalen die al decennia tegen zijn) zei vorig jaar :
"gelukkig hebben we het indexeringsmechanisme hier in België "
-
- Hero Member
- Contacteer:
In de IT heb ik genoeg met goedkope buitenlanders mogen samenwerken om te weten dat wij veel te duur zijn in België. Zowat elke Belgische software boite werkt met buitenlandse developers.
En ik ken genoeg bedrijven die de indexering gewoonweg niet aankunnen en nu dus minder personeel aanwerven.
Zou veel beter zijn als de overheidsuitgaven zakken en we netto meer zouden overhouden van eenzelfde bruto loon.
En ik ken genoeg bedrijven die de indexering gewoonweg niet aankunnen en nu dus minder personeel aanwerven.
Zou veel beter zijn als de overheidsuitgaven zakken en we netto meer zouden overhouden van eenzelfde bruto loon.
Moest de overheid op bepaalde cruciale momenten (zoals vorig jaar energiecrisis) gericht ingrijpen (tijdelijke plafonds opstellen) het inflatiecijfer en de daaropvolgende index cijfers voor de lonen zouden zo de pan niet uitgesprongen hebben...Orakel van Brakel schreef: ↑20 maart 2023, 08:51 In de IT heb ik genoeg met goedkope buitenlanders mogen samenwerken om te weten dat wij veel te duur zijn in België. Zowat elke Belgische software boite werkt met buitenlandse developers.
Maar dat is natuurlijk heel taboe.... een overheid die ingrijpt in de zichzelf-regulerende-vrije markt...
EN dat van die goedkopere IT-diensten, dat ken ik ook en heb ik de laatste 10jaar ook vaak de revue zien passeren in verschillende bedrijven....
Hier in België was het steeds in India om doen
In Nederland moesten we dan naar de Filipijnen bellen
De kwaliteit , het starre samenwerken via conf. en video calls is er naar....
ondertussen staat er een hoop volk niets te doen omdat je systeem plat ligt en men er aan 'de andere kant van de wereld' mee bezig is.
Daar waar je vroeger met de lokale IT-gast het in een mum van tijd opgelost kreeg.
Maar ja, het klopt, de lokale IT-gast zijn uurloon is hoger dan die uit India.
Over al de rest van inefficiëntie gaan we niet praten.
U bedoelt ongetwijfeld de heer Filip Dewinter en de heer Minister-President Jan Jambon?Brembos schreef: ↑20 maart 2023, 08:13 In Nederland , Duitsland … waar de index niet bestaat zijn er inderdaad geen prijsstijgingen :-). Gisteren de vendelzwaaiers op het Vlaamsch zangfeestje bezig gezien ? Filiberke en Janneke Hesp waren er ook. Als dat de toekomst van Vlaanderen is dan bedank ik daar voor.

Ik merk heel sterk dat je voor een grondig ingrijpen van de overheid op van alles en nog wat bent (loonvorming van werknemers, prijsvorming van producten ...) bent. Ik pas voor een staatsgeleide economie ...KV schreef: ↑20 maart 2023, 09:15Moest de overheid op bepaalde cruciale momenten (zoals vorig jaar energiecrisis) gericht ingrijpen (tijdelijke plafonds opstellen) het inflatiecijfer en de daaropvolgende index cijfers voor de lonen zouden zo de pan niet uitgesprongen hebben...Orakel van Brakel schreef: ↑20 maart 2023, 08:51 In de IT heb ik genoeg met goedkope buitenlanders mogen samenwerken om te weten dat wij veel te duur zijn in België. Zowat elke Belgische software boite werkt met buitenlandse developers.
Maar dat is natuurlijk heel taboe.... een overheid die ingrijpt in de zichzelf-regulerende-vrije markt...
EN dat van die goedkopere IT-diensten, dat ken ik ook en heb ik de laatste 10jaar ook vaak de revue zien passeren in verschillende bedrijven....
ondertussen staat er een hoop volk niets te doen omdat je systeem plat ligt en men er aan 'de andere kant van de wereld' mee bezig is.
Daar waar je vroeger met de lokale IT-gast het in een mum van tijd opgelost kreeg.
Ik geloof gewoon heel hard in het positieve effect van sterke koopkracht. En die gaat achteruit dat kan je toch niet ontkennen ?m-peeters schreef: ↑20 maart 2023, 09:39Ik merk heel sterk dat je voor een grondig ingrijpen van de overheid op van alles en nog wat bent (loonvorming van werknemers, prijsvorming van producten ...) bent. Ik pas voor een staatsgeleide economie ...KV schreef: ↑20 maart 2023, 09:15
Moest de overheid op bepaalde cruciale momenten (zoals vorig jaar energiecrisis) gericht ingrijpen (tijdelijke plafonds opstellen) het inflatiecijfer en de daaropvolgende index cijfers voor de lonen zouden zo de pan niet uitgesprongen hebben...
Mijn vader betaalde de woning met zijn loon af, onderhield zijn kinderen en vrouw. Kon daarbovenop nog een beetje sparen en af en toe eens op vakantie gaan ...
Probeer dat nu heden ten dage eens ...
Dus ik huiver echt wel van een verdere teloorgang van koopkracht voor wat u en ik betreft.
Moet het daarom staatseconomie zijn zoals je stelt ? Helemaal niet... Maar ik richt me wel richting politiek omdat zij wel degenen zijn die meer tools in handen hebben om de balans van gelijkheid en correctheid in evenwicht te houden.
En om eventjes terug te komen op iets anders, ik praat uit eigen naam , niet één of andere alias zoals je suggereert

Dus ondanks de automatische loonindexering gaat de koopkracht er op achteruit. Ik zal niet ontkennen dat die koopkracht (recent??) achteruit gaat maar dan blijkt toch ook dat die automatische loonindexering misschien toch niet het juiste middel te zijn om de koopkracht te bewaren.KV schreef: ↑20 maart 2023, 09:50Ik geloof gewoon heel hard in het positieve effect van sterke koopkracht. En die gaat achteruit dat kan je toch niet ontkennen ?
Mijn vader betaalde de woning met zijn loon af, onderhield zijn kinderen en vrouw. Kon daarbovenop nog een beetje sparen en af en toe eens op vakantie gaan ...
Dus ik huiver echt wel van een verdere teloorgang van koopkracht voor wat u en ik betreft.
Moet het daarom staatseconomie zijn zoals je stelt ? Helemaal niet... Maar ik richt me wel richting politiek omdat zij wel degenen zijn die meer tools in handen hebben om de balans van gelijkheid en correctheid in evenwicht te houden.
Plafonds hier, plafonds daar ... allemaal goed en wel, alleen vind ik niet dat kunstmatige plafonds opleggen door de overheid (op de prijsvorming van producten) het juiste antwoord is. Waarom zou een bedrijf hier in België zijn producten aan een opgelegde lage prijs verkopen als ze diezelfde producten elders aan de normale prijs kan verkopen?
In een vrije markteconomie verjaag je met dergelijke "tools om de balans van gelijkheid (sic) en correctheid (sic) in evenwicht te houden" de privé-bedrijven en kom je tot een communistisch PS-marktmodel.
O ja, de PS is ook tegen e-commerce in België en vindt dat die verboden zou moeten worden. Alsof de overheid zoiets kan opleggen. Intussen vestigen de Amazon en andere e-commerce bedrijven zich in Nederland en Duitsland en niet in Wallonië.
In het verleden hebben de PS en de FGTB ook al internationale bedrijven zoals Caterpillar weggejaagd tot over de landsgrens. Deze hebben hun Europese hub nu in Nederland.
Om maar een voorbeeld te geven van hoe goed de overheid is in het reguleren van bepaalde zaken.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 20 maart 2023, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het valt niet te ontkennen dat wonen een steeds groter deel van ons inkomen opreist. Dat heeft nu eenmaal te maken met de eigenschappen van vastgoed: je kunt wel huizen afbreken omer appartementen op te plaatsen, maar het tempo waarmee je woningen kunt doen ontstaan heeft nu eenmaal zijn limieten. Zolang de vraag naar woningen (migratie, gezinsverdunning,...) sneller stijgt dan het aanbod...KV schreef: ↑20 maart 2023, 09:50 (...)
Maar... daarmee bewijs je niet dat koopkracht achteruit gaat. Ik geef een tegenvoorbeeld: voeding. Nog niet zo heel erg lang geleden besteedden mensen 60% van hun inkomen aan voeding. Vandaag is dat eerder 15%. En zo zijn er tal van zaken op te noemen die relatief tov het inkomen enorm in prijs gezakt zijn.
Bottom line is: we klagen graag, maar we hebben het veel beter dan onze ouders.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
In de jaren ‘60 ging mijn vader met een VW kever met daar achter een kleine caravan en 2 kinderen naar het Zwarte Woud op reis en iedereen was gelukkig. Nu moeten ze allemaal 2 auto’s hebben , minstens 2 keer per jaar op zomer en wintervakantie gaan om niet onder te doen voor de buren. Terug naar het essentiele en stoppen met zeuren.
Nochtans zag je heel vaak in de voorgaande generatie dat 1 werkende / gezin vaak voldeed. Nu is dat quasi onmogelijk... ik pleit niet voor een terugkeer naar dat systeem, ik tracht enkel de link te leggen naar het koopkrachtgegeven nu binnen gezinnen.Gudrun schreef: ↑20 maart 2023, 11:14Het valt niet te ontkennen dat wonen een steeds groter deel van ons inkomen opreist. Dat heeft nu eenmaal te maken met de eigenschappen van vastgoed: je kunt wel huizen afbreken omer appartementen op te plaatsen, maar het tempo waarmee je woningen kunt doen ontstaan heeft nu eenmaal zijn limieten. Zolang de vraag naar woningen (migratie, gezinsverdunning,...) sneller stijgt dan het aanbod...KV schreef: ↑20 maart 2023, 09:50 (...)
Maar... daarmee bewijs je niet dat koopkracht achteruit gaat. Ik geef een tegenvoorbeeld: voeding. Nog niet zo heel erg lang geleden besteedden mensen 60% van hun inkomen aan voeding. Vandaag is dat eerder 15%. En zo zijn er tal van zaken op te noemen die relatief tov het inkomen enorm in prijs gezakt zijn.
Bottom line is: we klagen graag, maar we hebben het veel beter dan onze ouders.
Goed dat je begint over die procentuele / verhoudingsgewijze vergelijken (in dit voorbeeld voeding) , je mag die vgl ook eens maken voor vb. elektriciteit

We hebben koopkracht genoeg voor het essentiële. Het probleem is dat we altijd meer willen.
Inderdaad. Onze standaard is veranderd. We willen nu ook een auto, mobiel internet, elk jaar een vliegtuigreis, biowijn, een koersfiets,...
Natuurlijk voldeed 1 werkende. Mensen waren zuinig.
Natuurlijk voldeed 1 werkende. Mensen waren zuinig.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."