Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik kan er geen waarde op plakken op Berkshire. Heb dat indertijd rechtstreeks gehad maar te vroeg verkocht en via de holding Bavaria Industries heb ik dat ook gehad. Ik zou het niet weten of dat nu koopwaardig is... en wat na Buffett die blijft niet eeuwig leven he.contextbinder schreef: ↑20 maart 2023, 16:08Van holdings gesproken - jij als connaisseur - volg/heb je soms Birkshire, koopwaardig aan huidige prijs?
Ik had het over de holdings Eurazeo, Exor, Peugeot Invest en Wendel.laeka schreef: ↑20 maart 2023, 15:28 Hoe meer je naar het noorden gaat in Europa hoe minder (over het algemeen) de korting in holdings. Italië, Spanje en in Frankrijk vind je holdings met de grootste korting. Tamburi, Eurazeo, IDI geen fantastische beursrit... ik zou dat toch maar eens bekijken over meerdere jaren hoor.
Als ik kijk naar de rendementen op 5 en 10 jaar, dan zie ik het volgende klassement voor de meest genoemde holdings:
1) Brederode en Investor, waarbij Tamburi op 10 jaar in de buurt komt;
2) Sofina, met Exor dat op 10 jaar vrijwel hetzelfde scoort;
3) Eurazeo, I.D.I. en Peugeot Invest (min of meer vergelijkbaar op 10 jaar);
4) Kinnevik en Wendel afgetekend onderaan, zowel op 5 jaar als op 10 jaar.
Berkshire Hathaway voert aandeleninkoopprogramma op tot 1,8 miljard dollar in 2023.
En welke conclusie trek je hieruit?dreamy schreef: ↑20 maart 2023, 16:23Ik had het over de holdings Eurazeo, Exor, Peugeot Invest en Wendel.laeka schreef: ↑20 maart 2023, 15:28 Hoe meer je naar het noorden gaat in Europa hoe minder (over het algemeen) de korting in holdings. Italië, Spanje en in Frankrijk vind je holdings met de grootste korting. Tamburi, Eurazeo, IDI geen fantastische beursrit... ik zou dat toch maar eens bekijken over meerdere jaren hoor.
Als ik kijk naar de rendementen op 5 en 10 jaar, dan zie ik het volgende klassement voor de meest genoemde holdings:
1) Brederode en Investor, waarbij Tamburi op 10 jaar in de buurt komt;
2) Sofina, met Exor dat op 10 jaar vrijwel hetzelfde scoort;
3) Eurazeo, I.D.I. en Peugeot Invest (min of meer vergelijkbaar op 10 jaar);
4) Kinnevik en Wendel afgetekend onderaan, zowel op 5 jaar als op 10 jaar.
Ik neem mij voor mijn positie in Berkshire B uit te breiden rond 280 dollar
Vandaag Ackermans kunnen bijkopen aan 144,70 euro.
En nu wacht ik af tot (na) de dividendbetaling
En nu wacht ik af tot (na) de dividendbetaling
5,70 euro aangetikt. We naderen het bod.Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 08:21Nee, dat is veel makkelijker. Met 20 miljoen heb je ontelbare kleine bedrijven waarin je kunt investeren. Met 20 miljard moet je al 1000 dergelijke bedrijven vinden om hetzelfde relatieve rendement te behalen; OF je zou een 1000x grotere ondernemingen moeten vinden om in te investeren (waardoor de visvijver ontelbare keren kleiner wordt).
Voorbeeld Berkshire. Er bestaan talloze bedrijven waarbij een investering enorm zou renderen, maar zelfs als Berkshire het betreffende bedrijf volledig overneemt, en het rendement extreem hoog is dan zou je dat op het bedrijfsresultaat van Berkshire gewoonweg nog niet zien. Het zou iets achter de komma zijn. Hoe groter een holding wordt, hoe moeilijker het is om resultaten uit het verleden te herhalen.
Welk feest is daar aan de gang bij TAMBURI? Gisteren onder zeer hoog volume meer dan 6% erbij en vandaag nu al onder megavolume!!! gaat de party gewoon door.
Ik vermoed dat je de verkeerde post heb gequote laeka? Dat je het over Bollore had?laeka schreef: ↑21 maart 2023, 09:275,70 euro aangetikt. We naderen het bod.Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 08:21
Nee, dat is veel makkelijker. Met 20 miljoen heb je ontelbare kleine bedrijven waarin je kunt investeren. Met 20 miljard moet je al 1000 dergelijke bedrijven vinden om hetzelfde relatieve rendement te behalen; OF je zou een 1000x grotere ondernemingen moeten vinden om in te investeren (waardoor de visvijver ontelbare keren kleiner wordt).
Voorbeeld Berkshire. Er bestaan talloze bedrijven waarbij een investering enorm zou renderen, maar zelfs als Berkshire het betreffende bedrijf volledig overneemt, en het rendement extreem hoog is dan zou je dat op het bedrijfsresultaat van Berkshire gewoonweg nog niet zien. Het zou iets achter de komma zijn. Hoe groter een holding wordt, hoe moeilijker het is om resultaten uit het verleden te herhalen.
Alvast de analyse van De Belgger voor wat het waard is
Bolloré verkocht vorig jaar zijn Afrikaanse logistieke activiteiten aan MSC. Dit lokte een resem speculatieve
beleggers die hoopten op een vereenvoudiging van de holdingstructuur. Er zou immers veel value te rapen liggen als men
de verschillende topholdings zou samenvoegen of bepaalde activiteiten zou concentreren bij ofwel Bolloré ofwel de
andere beursgenoteerde telg uit de familie: Compagnie de l’Odet. Dat lijkt nu een maat voor niets. Bolloré heeft 2,07 mld.
EUR cash op de balans en gaat die nu grotendeels aanwenden om maximaal 9,78% van de eigen aandelen in te
kopen. Het publieke bod zal in de loop van april gebeuren aan 5,75 EUR p.a., of 20% boven de gemiddelde beurskoers van de
jongste zes maanden. Bovendien wordt nog een slotdividend van 4 eurocent p.a. uitgekeerd eind juni. De kostprijs van dit alles loopt op tot 1,77 mld. EUR. Dat betekent dat de cash grotendeels opgesoupeerd wordt. Er zijn wel nog kredietlijnen, waardoor de vuurkracht nog steeds op 6,2 mld. EUR ligt, maar momenteel zijn schulden eerder te mijden. Compagnie de L’Odet zal zijn greep op Bolloré versterken door niet in te gaan op het aanbod, maar van een vereenvoudiging is geen sprake.
Operationeel liep 2022 op wieltjes. De uitstekende situatie in de tak luchtcargo tilde de omzet van de logistieke poot organisch 36% hoger, tot 7,1 mld. EUR. De bedrijfswinst klom zelfs 84%, maar dat mooie liedje zal niet blijven duren.
Tijdens Covid werd het passagiersverkeer tussen de continenten verstoord (minder aanbod vrachtvervoer) en bovendien was
er vorig jaar een groot tekort aan componenten. Bedrijven kozen dan ook vaker voor het vervoer via luchtvracht. De
normalisering van de aanvoer van componenten en het herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer drukken de
vervoerstarieven. De omzetgroei van deze tak vertraagde in het vierde kwartaal tot 6,7%. De hoofdmoot van Bolloré blijft het
belang in Vivendi en muziekgroep UMG. Vivendi aast op Lagardère (heeft al 56% in handen), een grote brok voor een mediagroep met voortaan een pak schulden. Biedingen op dochter Editis worden onderzocht. UMG en Vivendi zijn goed voor bijna twee derde van de intrinsieke waarde. De tak industrie (o.a. elektrische bussen, batterijen, films en systemen) zag de omzetgroei vertragen tot 1%, maar geraakt door de povere prestatie van het ‘hernieuwbare verhaal’ niet uit de rode cijfers. We verlagen de waarde van deze afdeling. Een echte groepsvereenvoudiging blijft uit en de riante kaspositie dient gewoon om de greep van de topholding op Bolloré te vergroten. Aangezien de holding nu met een premie noteert, mag u dit aangrijpen om deels te verkopen.
Inderdaad iets te rap geweest voor mijn posting. Maar... Bollore met een premie??? Laat mijn niet lachen.Rmv schreef: ↑21 maart 2023, 09:58
Ik vermoed dat je de verkeerde post heb gequote laeka? Dat je het over Bollore had?
Alvast de analyse van De Belgger voor wat het waard is
Bolloré verkocht vorig jaar zijn Afrikaanse logistieke activiteiten aan MSC. Dit lokte een resem speculatieve
beleggers die hoopten op een vereenvoudiging van de holdingstructuur. Er zou immers veel value te rapen liggen als men
de verschillende topholdings zou samenvoegen of bepaalde activiteiten zou concentreren bij ofwel Bolloré ofwel de
andere beursgenoteerde telg uit de familie: Compagnie de l’Odet. Dat lijkt nu een maat voor niets. Bolloré heeft 2,07 mld.
EUR cash op de balans en gaat die nu grotendeels aanwenden om maximaal 9,78% van de eigen aandelen in te
kopen. Het publieke bod zal in de loop van april gebeuren aan 5,75 EUR p.a., of 20% boven de gemiddelde beurskoers van de
jongste zes maanden. Bovendien wordt nog een slotdividend van 4 eurocent p.a. uitgekeerd eind juni. De kostprijs van dit alles loopt op tot 1,77 mld. EUR. Dat betekent dat de cash grotendeels opgesoupeerd wordt. Er zijn wel nog kredietlijnen, waardoor de vuurkracht nog steeds op 6,2 mld. EUR ligt, maar momenteel zijn schulden eerder te mijden. Compagnie de L’Odet zal zijn greep op Bolloré versterken door niet in te gaan op het aanbod, maar van een vereenvoudiging is geen sprake.
Operationeel liep 2022 op wieltjes. De uitstekende situatie in de tak luchtcargo tilde de omzet van de logistieke poot organisch 36% hoger, tot 7,1 mld. EUR. De bedrijfswinst klom zelfs 84%, maar dat mooie liedje zal niet blijven duren.
Tijdens Covid werd het passagiersverkeer tussen de continenten verstoord (minder aanbod vrachtvervoer) en bovendien was
er vorig jaar een groot tekort aan componenten. Bedrijven kozen dan ook vaker voor het vervoer via luchtvracht. De
normalisering van de aanvoer van componenten en het herstel van het intercontinentaal passagiersvervoer drukken de
vervoerstarieven. De omzetgroei van deze tak vertraagde in het vierde kwartaal tot 6,7%. De hoofdmoot van Bolloré blijft het
belang in Vivendi en muziekgroep UMG. Vivendi aast op Lagardère (heeft al 56% in handen), een grote brok voor een mediagroep met voortaan een pak schulden. Biedingen op dochter Editis worden onderzocht. UMG en Vivendi zijn goed voor bijna twee derde van de intrinsieke waarde. De tak industrie (o.a. elektrische bussen, batterijen, films en systemen) zag de omzetgroei vertragen tot 1%, maar geraakt door de povere prestatie van het ‘hernieuwbare verhaal’ niet uit de rode cijfers. We verlagen de waarde van deze afdeling. Een echte groepsvereenvoudiging blijft uit en de riante kaspositie dient gewoon om de greep van de topholding op Bolloré te vergroten. Aangezien de holding nu met een premie noteert, mag u dit aangrijpen om deels te verkopen.
Dat is geen specifieke eigenschap van Warren Buffett. De opvolgers voor Buffett en Munger zijn reeds lang aangeduid, en men mag ervan uitgaan dat ze een degelijke mentor-periode genoten hebben.
Wat mij betreft is Berkshire (want zo schrijf je dat) altijd koopwaardig. Je hoeft er nooit naar om te kijken.
Toevallig heeft Greg Abel, de toekomstige CEO, net voor zo'n 24 miljoen dollar aandelen gekocht. Berkshire zelf al weer voor 1,9 miljard dollar tot en met het proxy rapport. Als de insiders kopen, kun je gerust met ze meedoen, is vaak een geruste aanname (zeker in geval van Berkshire).sintorama schreef: ↑21 maart 2023, 11:19Dat is geen specifieke eigenschap van Warren Buffett. De opvolgers voor Buffett en Munger zijn reeds lang aangeduid, en men mag ervan uitgaan dat ze een degelijke mentor-periode genoten hebben.
Wat mij betreft is Berkshire (want zo schrijf je dat) altijd koopwaardig. Je hoeft er nooit naar om te kijken.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 524621.xml
Bois du sauvage staat inderdaad goedkoop. NAV bedroeg 558 euro eind december. Op de beurs nu te koop aan 337 euro.Kempen123 schreef: ↑19 maart 2023, 11:20Net toevallig twee dagen geleden een eerste kleine positie genomen in Kinnevik. We zullen zien. Ik zie het nog niet als kampioen,maar toch goed genoeg om te hebben.
De meeste aankoopwaardige holdings (wat mij betreft) zijn de laatste weken wel langs gekomen: Peugeot Invest, Exor, Wendel, MBB, Alba, Eurazeo, IDI.
Eentje die ik gemist heb is: Bois Sauvage. Behoorlijk ontransparant, maar de NAV blijft maar groeien en de koers niet....
Wel niet met volle goesting maar eerder van moeten.michael25 schreef: ↑22 maart 2023, 00:46Toevallig heeft Greg Abel, de toekomstige CEO, net voor zo'n 24 miljoen dollar aandelen gekocht. Berkshire zelf al weer voor 1,9 miljard dollar tot en met het proxy rapport. Als de insiders kopen, kun je gerust met ze meedoen, is vaak een geruste aanname (zeker in geval van Berkshire).sintorama schreef: ↑21 maart 2023, 11:19
Dat is geen specifieke eigenschap van Warren Buffett. De opvolgers voor Buffett en Munger zijn reeds lang aangeduid, en men mag ervan uitgaan dat ze een degelijke mentor-periode genoten hebben.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 524621.xml
“The Abel purchases came on the same day that Berkshire released its proxy. In that document, the company, at Buffett’s behest, added a new requirement for board members to own a sizable amount of stock relative to their personal wealth. The proxy states that board members should have “a significant investment in Berkshire shares relative to their resources for at least three years.”
Abel has been a Berkshire vice chairman and board member since being named to his current post in 2018.
It doesn’t appear that Abel would have met that test in the past. He owned just five class A shares and 2,263 class B shares worth less than $3 million before the purchase of $68 million of stock around Sept. 30 of last year. He has been paid over $19 million cash in compensation in each of the past three years.”
Ik ga dit signaal dus niet meteen volgen. Het is bijna eerder een contrasignaal. Buffett (en misschien Munger) hebben gezegd tegen Abel: “zeg jongen, nu wordt het toch eens tijd dat ge wat meer aandelen van onze holding koopt he. Of gelooft ge er niet in?”, waarop hij dan tot een aankoop overgaat.