Degiro account - help?
TIP
Re: Degiro account - help?
Kevva Degiro geeft je elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen qua dividend ,Kevva schreef: ↑22 maart 2023, 22:05KloptEarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2023, 20:58
Wat kreeg je dan op je rekening ?
7,20 - 1,08 - 0,61 = 5,51 ?
Je hebt dan 7,20 - 1,08 dividend "na bronbelasting" ontvangen = 6,12 EUR en dat moet je aangeven om 30% RV op te betalen (met vrijstelling eerste schijf van 800 EUR)
Dat is dus misleidend. Vooral omdat ik aangeduid heb dat DeGiro de beurstaks mocht afhouden. Dan neem ik aan dat ze gewoon alles afhouden wat nodig is.EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2023, 20:58
De bronbelasting wordt afgehouden "aan de bron". In je voorbeeld is dat die 1,08 EUR voor Nederland.
De Belgische RV die jij als Belgische belastingplichtige moet betalen, daar moet je zelf voor zorgen.
Hoeveel mensen zouden dit nu uit onwetendheid niet doorgeven?
ook wat je hebt betaald aan bronbelasting enz .
daarvan trek je uw vrijstelling af 1 of 2 x 800 € en de rest dien je aan te geven op je belastingbrief . Dit is 2 minuten werk zend bij je aangifte gewoonweg de rapportage als bijlage mee.
Zoveel stressen om niks , ontvang honderden dividenden per jaar en is echt 0 werk .
Je zult binnenkort wel de rapportage kunnen downloden via Degiro van verleden jaar .
Als er iemand in slaagt om toch te missen is dit echt omdat hij niet kan lezen en wil frauderen .
Onwetendheid heeft daar niks mee te maken .
Als je tegen de 7 cijfers gaat kun je prefect al onderhandelen over hun tarieven .
Bedankt voor de verduidelijking lop. Van waar komt die eerste vrijstelling van 800 euro en is dit altijd zo geweest dan?lop schreef: ↑23 maart 2023, 02:30Kevva Degiro geeft je elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen qua dividend ,
daarvan trek je uw vrijstelling af 1 of 2 x 800 € en de rest dien je aan te geven op je belastingbrief . Dit is 2 minuten werk zend bij je aangifte gewoonweg de rapportage als bijlage mee.
Zoveel stressen om niks , ontvang honderden dividenden per jaar en is echt 0 werk .
Je zult binnenkort wel de rapportage kunnen downloden via Degiro van verleden jaar .
Als er iemand in slaagt om toch te missen is dit echt omdat hij niet kan lezen en wil frauderen .
Misschien een domme vraag maar die 800 euro staat die trouwens los van de korf dat gevuld kan worden op fiscale vrijstelling zoals hyptoheek, pensioensparen, ... ?
PS. Also, Bedankt EarthNvstr1. Altijd interessante bijdragen hier.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... dividenden
Is sinds een 5-tal jaar of zo, is samen met de verlaging van de vrijstelling RV op intresten van gereglementeerde spaarrekeningen ingevoerd.
Ja.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... voordelen/
Bedankt voor alle hulpvolle reacties. Ik neem het zeker mee.EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2023, 19:22Buitenlandse rekening vermelden in personenbelasting vak XIII-A.
Nee.
Ik had nog een bijkomende vraag; in een ander topic op dit forum ("Degiro aangeven") las ik dat er bij andere gebruikers 2 buitenlandse bankrekeningnummers werden gegenereerd door aanmaak van een Degiro-account, nl. een Nederlands en een Duits bankrekeningnummer, dewelke zij ook hebben aangegeven bij het CAP. Voor het NL rekeningnummer zouden ze hun gebruikersnaam opgeven...
Na contact met Degiro klantendienst gaven ze echter aan dat ik slechts enkel over een Duits rekeningnummer beschik en dat er geen sprake is van een NL rekeningnummer. Wat nu? Wat is jullie ervaring hieromtrent?
Alvast bedankt,
Ik ontvang sowieso al meer dan 800 euro aan dividenden uit aandelen. Die RV kun je terugvorderen via je personenbelasting.lop schreef: ↑23 maart 2023, 02:30Kevva Degiro geeft je elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen qua dividend ,
Ik heb wel fondsen zoals Carmignac, Ethna Activ, FvS, ... (Sicav-fondsen) die moet ik met een calculator berekenen. Ik neem aan dat ik mijn 30% RV hierbij moet gaan optellen?
lop schreef: ↑23 maart 2023, 02:30Kevva Degiro geeft je elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen qua dividend ,
Via inbox -> Documenten -> Jaaropgave xxxx
Bijna op het einde van de PDF zie je dit staan.
Als ik het goed voorheb, dan hou je rekening met je bruto rente. In bovenstaand geval is dat dus 16,50 euro.
Daar trek je 30% vanaf (Belgische roerende voorheffing). Komt overeen met 4,95 euro.
Of maak je de berekening op het netto-dividend (14,02 euro)?
Dat wil dus zeggen dat je 4,95 moet invullen in vak 1444?
Bij DeGiro staat bijna niets van geld. Ik krijg jaarlijks meer dan 800 euro aan dividenden (uit aandelen maar via andere broker). Ik zal dus geen vrijstelling hierop hebben neem ik aan?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je moet op netto dividend berekenen want bronbelasting is de Nederlandse RV die eraf wordt gehouden.
Nee je moet 14,02 invullen .Kevva schreef: ↑23 maart 2023, 23:07lop schreef: ↑23 maart 2023, 02:30
Kevva Degiro geeft je elk jaar een overzicht van wat je hebt ontvangen qua dividend ,
Via inbox -> Documenten -> Jaaropgave xxxx
Bijna op het einde van de PDF zie je dit staan.
Als ik het goed voorheb, dan hou je rekening met je bruto rente. In bovenstaand geval is dat dus 16,50 euro.
Daar trek je 30% vanaf (Belgische roerende voorheffing). Komt overeen met 4,95 euro.
Of maak je de berekening op het netto-dividend (14,02 euro)?
Dat wil dus zeggen dat je 4,95 moet invullen in vak 1444?
Bij DeGiro staat bijna niets van geld. Ik krijg jaarlijks meer dan 800 euro aan dividenden (uit aandelen maar via andere broker). Ik zal dus geen vrijstelling hierop hebben neem ik aan?
En je moet niks invullen als je nog recht hebt op die 800€ vrijstelling .
Je vult gewoonweg het bedrag dat staat onder netto dividend in , daarvan mag je zelf die vrijstelling aftrekken .
1 of 2 x 800 € dus .
De belastingen rekenen hierop 30% dus jij moet niks uitrekenen .
Ontvang je 2000 € aan netto dividend dan vul jij 1200 € in onder code 1444.
Ben je gehuwd dan mag je 1600 € aftrekken en het bedrag splitsen onder 1444 en 2444 dus 2x 200 € in te vullen .
Bij weinig inkomen kun je zo minder RV betalen dan die 30 % dankzij de belastingvrije som .
Oorspronkelijk was er geen Duitse rekening, je had enkel je account. Als ik het goed begreep is/was dat je effecten rekening, dan is Flatex erbij gekomen en had je er 2. De Nederlandse effecten rekening (je account) en de Duitse waarop je cash wordt aangehouden.Manatee49 schreef: ↑23 maart 2023, 12:34Bedankt voor alle hulpvolle reacties. Ik neem het zeker mee.EarthNvstr1 schreef: ↑22 maart 2023, 19:22
Buitenlandse rekening vermelden in personenbelasting vak XIII-A.
Nee.
Ik had nog een bijkomende vraag; in een ander topic op dit forum ("Degiro aangeven") las ik dat er bij andere gebruikers 2 buitenlandse bankrekeningnummers werden gegenereerd door aanmaak van een Degiro-account, nl. een Nederlands en een Duits bankrekeningnummer, dewelke zij ook hebben aangegeven bij het CAP. Voor het NL rekeningnummer zouden ze hun gebruikersnaam opgeven...
Na contact met Degiro klantendienst gaven ze echter aan dat ik slechts enkel over een Duits rekeningnummer beschik en dat er geen sprake is van een NL rekeningnummer. Wat nu? Wat is jullie ervaring hieromtrent?
Alvast bedankt,
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
RV = roerende voorheffing = Belgische termTimoootjex schreef: ↑23 maart 2023, 23:19 Je moet op netto dividend berekenen want bronbelasting is de Nederlandse RV dividendbelasting die eraf wordt gehouden.
@Kevva: je moet ook het onderscheid maken tss. Belgische aandelen en niet-Belgische aandelen ...
Staat toch allemaal duidelijk in het overzicht per land gesorteerd .EarthNvstr1 schreef: ↑24 maart 2023, 19:42RV = roerende voorheffing = Belgische termTimoootjex schreef: ↑23 maart 2023, 23:19 Je moet op netto dividend berekenen want bronbelasting is de Nederlandse RV dividendbelasting die eraf wordt gehouden.
@Kevva: je moet ook het onderscheid maken tss. Belgische aandelen en niet-Belgische aandelen ...
GB
LU
NL
US ...... enz
Dividend , rente enz
Kan niet duidelijker zijn .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb al dagen geleden duidelijk geantwoord op zijn vraag , waarom staan er nu al een tiental berichten achter ?EarthNvstr1 schreef: ↑24 maart 2023, 20:09Ja, denk niet dat ik iets anders zei. Wat is je punt met betrekking tot mijn post ?
Dat noemen ze lullen .
Zonder zo'n zever zou er hier niet veel te lezen zijn .
Dus ook uw bericht is een antwoord op wat ik al eerder zei , jij draait de zaken dus om
Iemand die zijn belastingen niet kan invullen zou niet moeten beleggen .
En voor 15 € in een aangifte zal er niemand wakker liggen .
Het is nog steeds toegestaan om tot een bedrag van 2000 € te frauderen maar mag je niet luidop zeggen .
Zien ze het dan betaal je nog altijd geen boete zien ze het niet betaal je 0 .