2 bouwgronden kopen voor ons huis?
2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Hallo
Tegenover ons huis zal het veld verkaveld worden door een projectmakelaar.
We denken er aan om de 2 bouwgronden die tegenover ons huis te koop komen (elk 5,5 are), zonder bouwverplichting, aan te kopen, zodra dit mogelijk is. Momenteel nog geen prijs bekend, maar dat zal rond de 110k per stuk gaan schat ik...
Eerste reden, in deze fase van onze leven, zou zijn om onze privacy vooraan toch enigszins te behouden, we wonen in een doodlopende straat en zijn het dus al meer dan 10j vrij rustig gewoon. De straat zou doodlopend blijven.
Tweede reden zou de waardevastheid zijn (eventueel meerwaarde in de toekomst).
Onze kids zijn momenteel 8j en 10j, misschien dat we hen elk een stuk schenken binnen 15j, als ze er aan toe zijn? Geen idee.
Houden we de stukken als reserve voor ons pensioen later? Geen idee.
Dat zijn dingen die we pas in de toekomst zullen beslissen.
Stel dat we de kids zo een stuk zouden schenken, mogelijk om dit enkel op hun naam te zetten? Dus niet op die van hun partner?
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
Bedankt voor advies
Tegenover ons huis zal het veld verkaveld worden door een projectmakelaar.
We denken er aan om de 2 bouwgronden die tegenover ons huis te koop komen (elk 5,5 are), zonder bouwverplichting, aan te kopen, zodra dit mogelijk is. Momenteel nog geen prijs bekend, maar dat zal rond de 110k per stuk gaan schat ik...
Eerste reden, in deze fase van onze leven, zou zijn om onze privacy vooraan toch enigszins te behouden, we wonen in een doodlopende straat en zijn het dus al meer dan 10j vrij rustig gewoon. De straat zou doodlopend blijven.
Tweede reden zou de waardevastheid zijn (eventueel meerwaarde in de toekomst).
Onze kids zijn momenteel 8j en 10j, misschien dat we hen elk een stuk schenken binnen 15j, als ze er aan toe zijn? Geen idee.
Houden we de stukken als reserve voor ons pensioen later? Geen idee.
Dat zijn dingen die we pas in de toekomst zullen beslissen.
Stel dat we de kids zo een stuk zouden schenken, mogelijk om dit enkel op hun naam te zetten? Dus niet op die van hun partner?
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
Bedankt voor advies
Re: 2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Puur als investering is een bouwgrond uiteraard niet het beste idee. Een bouwgrond brengt niets op, en het enige rendement moet dus komen van iemand anders die bereid is om NOG meer te betalen dan jij.
Ik zou het geld ergens anders in investeren, bvb een appartement dat je verhuurt. Op die manier heb je een recurrent inkomen PLUS de eventuele prijsstijging van de grond.
Wat betreft het niet-financiele luik, namelijk het feit dat je rustig wilt (blijven) wonen... ik weet het niet. Ergens snap ik het wel, anderzijds: wat als iedereen zo zou redeneren? Ik zou het alvast niet erg vinden dat er een jong gezin tegenover mij komt wonen. Misschien worden we wel beste vrienden.
Ik zou het geld ergens anders in investeren, bvb een appartement dat je verhuurt. Op die manier heb je een recurrent inkomen PLUS de eventuele prijsstijging van de grond.
Wat betreft het niet-financiele luik, namelijk het feit dat je rustig wilt (blijven) wonen... ik weet het niet. Ergens snap ik het wel, anderzijds: wat als iedereen zo zou redeneren? Ik zou het alvast niet erg vinden dat er een jong gezin tegenover mij komt wonen. Misschien worden we wel beste vrienden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je dan toch geld teveel hebt ( + 220.000 euro) smijt het dan maar door vensters en deuren..
Bedenk wel dat je de gronden zal moeten onderhouden. Financieel wellicht niet dat allerbeste keuze, maar ik vermoed dat hier andere factoren de doorslag zullen geven.
Je kan de bouwgrond schenken aan je kinderen, uiteraard zijn er dan wel schenkbelasting te betalen (3%).
Als je schenkt aan je kind, zijn er een aantal opties om ervoor te zorgen dat de partner niet 'meedeelt'. Het gemakkelijkste is dat je kind trouwt onder scheiding van goederen of wettelijk stelsel. In dat geval blijven de schenkingen ook eigen en niet gemeenschappelijk. Uiteraard zou hij/zij nadien het stelsel kunnen wijzigen of de grond kunnen inbrengen in de gemeenschap. Dat kan je vermijden door te schenken onder verbod van wijziging van stelsel en onder verbod van inbreng.
Je kan ook een beding van terugkeer inlassen. Daarmee komt de grond terug naar jullie als je kind zou sterven (een jurist gaat altijd uit van worst case ...), en gaat het niet als erfenis naar de partner.
Als je schenkt aan je kind, zijn er een aantal opties om ervoor te zorgen dat de partner niet 'meedeelt'. Het gemakkelijkste is dat je kind trouwt onder scheiding van goederen of wettelijk stelsel. In dat geval blijven de schenkingen ook eigen en niet gemeenschappelijk. Uiteraard zou hij/zij nadien het stelsel kunnen wijzigen of de grond kunnen inbrengen in de gemeenschap. Dat kan je vermijden door te schenken onder verbod van wijziging van stelsel en onder verbod van inbreng.
Je kan ook een beding van terugkeer inlassen. Daarmee komt de grond terug naar jullie als je kind zou sterven (een jurist gaat altijd uit van worst case ...), en gaat het niet als erfenis naar de partner.
Ten eerste: "geld teveel" bestaat niet. Ten tweede, wie wat spaargeld heeft, heeft dat net omdat hij/zij het geld niet door vensters en deuren smijt.
Maar als er een huis op zou staan... Dan zal de waarde van de grond terugkomen denk ik?Hyakari schreef: ↑24 maart 2023, 09:00 Je kan de bouwgrond schenken aan je kinderen, uiteraard zijn er dan wel schenkbelasting te betalen (3%).
Het is natuurlijk de vraag of het kind dit wil op deze manier... Dat zal dan iets zijn om te bespreken en beslissingen te nemen...
Ik zou alleszins niet graag recht tegenover mijn ouders gaan wonen, laat staan schoonouders.
De grond komt wel degelijk terug, inclusief gezinswoning, op grond van natrekking (grondeigenaar wordt ook eigenaar van de gebouwen). Wel zal daarvoor een vergoeding verschuldigd zijn.
Dit is vaak niet wenselijk voor de betrokkenen. Eventueel kan dan gedacht worden aan een constructie van opstal. Enfin, vrij complexe materie, en tegen dat het zover is, is de regelgeving allicht alweer veranderd. Dus daar moet je nu nog niet te veel je hoofd over breken

Maar de basis blijft inderdaad een goed gesprek met de kinderen eens het zover is. Je kan plannen maken al wat je wil, maar als de kinderen het anders zien, dan stopt het.
Klopt. Het moet inderdaad ook niet. Het is een optie.
In eerste instantie koop ik mijn privacy vooraan, gok ik op waardevermeerdering en kan het als appeltje voor de dorst dienen op latere leeftijd..
Alles wat daar tussenin gebeurt, zien we wel weer...
In eerste instantie koop ik mijn privacy vooraan, gok ik op waardevermeerdering en kan het als appeltje voor de dorst dienen op latere leeftijd..
Alles wat daar tussenin gebeurt, zien we wel weer...
Je neemt daar wel een risico mee met op de lange termijn bouwgrond aan te kopen. Onze regeringen zijn niet echt betrouwbaar dus de kans dat de "betonstop" vervroegd wordt of de modaliteiten de komende jaren nog veranderen, is reëel. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de spelregels nog aanpassen.
Het zal dan maar de vraag zijn of de compensatie toereikend zal zijn. Als er al een compensatie zal zijn, gezien de huidige grote financiële tekorten...
Ik zou je geld investeren en als het je niet bevalt, verhuizen. Een woning aan de voorkant is voor de meeste mensen niet storend en bovendien gaat dit geen impact hebben op de waarde. Toekomstige kopers kenden de vorige situatie niet en heel België heeft nagenoeg altijd een overbuur door de vele lintbebouwing.
Bij mij hadden ze achter mijn woning een aantal velden verkaveld en als ik zie naar de huisprijzen, heeft zelfs dat weinig impact op de verkoopprijzen gehad...
Het zal dan maar de vraag zijn of de compensatie toereikend zal zijn. Als er al een compensatie zal zijn, gezien de huidige grote financiële tekorten...
Ik zou je geld investeren en als het je niet bevalt, verhuizen. Een woning aan de voorkant is voor de meeste mensen niet storend en bovendien gaat dit geen impact hebben op de waarde. Toekomstige kopers kenden de vorige situatie niet en heel België heeft nagenoeg altijd een overbuur door de vele lintbebouwing.
Bij mij hadden ze achter mijn woning een aantal velden verkaveld en als ik zie naar de huisprijzen, heeft zelfs dat weinig impact op de verkoopprijzen gehad...
Staan die bouwgronden daar nu nog te koop, meer dan een jaar later?
2-bouwgronden-kopen-zot-idee-of-t30676.html
2-bouwgronden-kopen-zot-idee-of-t30676.html
-
- Hero Member
- Contacteer:
Moest ik zo een kans krijgen en het mij kunnen veroorloven, ik deed het direct. Wel vraag ik me ook af of die kinderen en vooral hun partners later recht tegenover mij willen wonen.