Besparen algemeen
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Re: Besparen algemeen
Best toch maar de bron vermelden, niet?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220913_97547617
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220913_97547617
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Twitter lacht zich andermaal een breuk met zoveel onkunde.E10ne schreef: ↑14 september 2022, 10:47Eigenlijk is het een raadsel waarom een slimme minister zich laat vangen aan zo’n domme communicatie. Ook premier Alexander De Croo (Open VLD) gaat niet vrijuit. Hij loopt al langer het vuur uit de sloffen voor zo’n prijsplafond. Al maanden toetert hij dat er ingegrepen moet worden als de markt niet werkt. Steevast communiceerde hij dat de Commissie stilaan overstag aan het gaan was.
Nog los van het feit of een prijsplafond een goed idee is, valt de ondraaglijke lichtheid van onze huidige generatie politiekers op. Aankondigen en aankondigen, en rekenen op de vergeetachtigheid van de burger
Maar de MSM ging in deze ook niet vrijuit. Hoe ze zowat unisono deze leugens weer kritiekloos napapegaaiden ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het verhaal klopt (nog) niet helemaal:PinkPanther1970 schreef: ↑12 september 2022, 10:29 In Zwitserland zijn ze al helemaal gek geworden.
Duizenden euros boete en tot 3 jaar gevangenisstraf als je de verwarming hoger dan 19°C zet.
"We zijn geen politiestaat" durven ze dan nog verklaren...
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/z ... den-zetten
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/13 ... -gasboete/
We zijn eindelijk begonnen om van onze BEN woning een passiefhuis te maken. Huidig verbruik is circa 3000kW/jaar (alle energie). We hopen dit te doen met een investering van minder dan 4000 euro. Eerste deel is achter de rug: enkele kleine verbeteringen aan de isolatie van de woning (schade circa 200 euro). Volgende stap: eerste deel van de zp van 2000Wp (daarna nog eens 2000Wp en een batterijtje om te eindigen met één of twee kleine windmolens). Besparing per jaar: 8 a 900 euro + meerwaarde woning.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik ben wel curieus naar uw windmolens. Heb je al een fabrikant en type in gedachte?
Nee, nog geen idee. Ik hoop op een opbrengst van 500kWh, want anders vrees ik dat mijn buren in opstand komen (die mogen hier wel de omgeving verpesten met hun dikke bakken). Misschien plaats ik wel een wind turbine wall.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Kleine turbines zullen straks wel toegelaten worden. Maar molens die hetzelfde rendement geven, die ga je allicht nooit mogen plaatsen in residentiële wijken.
Uw budget van 4000€ lijkt mij ook wat karig om al deze investeringen te verwezelijken. Ik heb al heel wat info en prijzen vergaard van tulp-turbines. De opbrengsten staan nog bijlange niet in verhouding met de kostprijs anno 2023. De prijzen zouden grofweg nog met 50% moeten zakken ( of de opbrenst verdubbelen of een constant hoge energieprijs van 80 c€ bvb).
Uw budget van 4000€ lijkt mij ook wat karig om al deze investeringen te verwezelijken. Ik heb al heel wat info en prijzen vergaard van tulp-turbines. De opbrengsten staan nog bijlange niet in verhouding met de kostprijs anno 2023. De prijzen zouden grofweg nog met 50% moeten zakken ( of de opbrenst verdubbelen of een constant hoge energieprijs van 80 c€ bvb).
Dat die kleine windmolens "straks toegelaten worden" wil ik nog wel eens zien... ik vrees dat de weerstand (achter gesloten deuren) hoog zal blijven. Een kleine windmolen zou al lang toegelaten moeten zijn zonder vergunning, mits enkele regels natuurlijk. Trouwens, ook zp aan je gevel hangen zou ook al lang zonder vergunning toegelaten moeten zijn, toch minstens aan een gevel op het zuid.
4000 euro is inderdaad weinig maar ik doe alles zelf, dat maakt het mogelijk. Windmolens zijn inderdaad nog te duur... goedkoop spul uit china zou ik niet kopen.
Een korte lijst van molentjes:
https://www.ourendangeredworld.com/ener ... -turbines/
4000 euro is inderdaad weinig maar ik doe alles zelf, dat maakt het mogelijk. Windmolens zijn inderdaad nog te duur... goedkoop spul uit china zou ik niet kopen.
Een korte lijst van molentjes:
https://www.ourendangeredworld.com/ener ... -turbines/
Die kleine windmolens zijn echt waanzinnig duur voor weinig opbrengst.
PV is perfect op kleine schaal toe te passen, laat windturbines maar voor de grote projecten.
PV is perfect op kleine schaal toe te passen, laat windturbines maar voor de grote projecten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
De prijs van een kleine windmolen is nog wel te doen, vanaf 1 a 2kW is het inderdaad een probleem. Het grote voordeel van een windmolens is dat de aankoop van een dure batterij (als je die niet "zelf kan maken" en aansluiten) niet echt meer noodzakelijk is, als de zon onder is kan de wind het mogelijk deels overnemen. Een kleine windmolen zou bijna verplicht moeten zijn in een nieuwbouw... er zijn vele oplossingen om wind te oogsten.
Dat is snel opgelost, hé Platin: meterke eraan, tariefje uit de duim zuigen en het geld stroomt weer binnen ( in de bodemloze put).
Er is wel een reden waarom die niet verplicht worden bij nieuwbouw. Het idee van de wetgever is m.i. correct, dat je een participatie neemt in een grote turbine (zo zit het in EPB als mogelijkheid)Spaarplan schreef: ↑24 maart 2023, 12:20De prijs van een kleine windmolen is nog wel te doen, vanaf 1 a 2kW is het inderdaad een probleem. Het grote voordeel van een windmolens is dat de aankoop van een dure batterij (als je die niet "zelf kan maken" en aansluiten) niet echt meer noodzakelijk is, als de zon onder is kan de wind het mogelijk deels overnemen. Een kleine windmolen zou bijna verplicht moeten zijn in een nieuwbouw... er zijn vele oplossingen om wind te oogsten.
Die 1 à 2 kW moet je niet te hard op focussen dat is bij windsnelheden van 10 m/s of zo, en de opbrengst is tot de 3e macht op de windsnelheid, dus de helft van de wind (wat nog stevig is) is al maar 1/8 van de opbrengst.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Klopt, maar ik vind zelfvoorziening belangrijk. Ik zou ook 40 zonnepanelen en een grote batterij kunnen plaatsen maar dat is nog duurder. Dus op termijn: 4 a 5kWp zonnepanelen, 2 a 4kWh batterij en één of twee kleine molentjes om het nacht/winter verbruik deels op te vangen. Dat is niet volledig zelfvoorzienend maar komt toch al dicht in de buurt.reteiP schreef: ↑24 maart 2023, 13:18Er is wel een reden waarom die niet verplicht worden bij nieuwbouw. Het idee van de wetgever is m.i. correct, dat je een participatie neemt in een grote turbine (zo zit het in EPB als mogelijkheid)Spaarplan schreef: ↑24 maart 2023, 12:20
De prijs van een kleine windmolen is nog wel te doen, vanaf 1 a 2kW is het inderdaad een probleem. Het grote voordeel van een windmolens is dat de aankoop van een dure batterij (als je die niet "zelf kan maken" en aansluiten) niet echt meer noodzakelijk is, als de zon onder is kan de wind het mogelijk deels overnemen. Een kleine windmolen zou bijna verplicht moeten zijn in een nieuwbouw... er zijn vele oplossingen om wind te oogsten.
...
Die 1 à 2 kW moet je niet te hard op focussen dat is bij windsnelheden van 10 m/s of zo, en de opbrengst is tot de 3e macht op de windsnelheid, dus de helft van de wind (wat nog stevig is) is al maar 1/8 van de opbrengst.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kan me niet voorstellen dat je dat er allemaal uit haalt qua kosten.