Holdings
TIP
Re: Holdings
Mijn belangrijkste conclusie is dat deze cijfers min of meer mijn algemene indruk bevestigen. De hamvraag voor mij is of topholdings als Brederode en Investor (en Tamburi) hun mooie parcours gaan voortzetten en of minder succesvolle holdings een herstel tegemoet gaan (Kinnevik) of eindelijk uit het slop zullen geraken (Wendel).Barryke schreef: ↑20 maart 2023, 17:10En welke conclusie trek je hieruit?dreamy schreef: ↑20 maart 2023, 16:23 Als ik kijk naar de rendementen op 5 en 10 jaar, dan zie ik het volgende klassement voor de meest genoemde holdings:
1) Brederode en Investor, waarbij Tamburi op 10 jaar in de buurt komt;
2) Sofina, met Exor dat op 10 jaar vrijwel hetzelfde scoort;
3) Eurazeo, I.D.I. en Peugeot Invest (min of meer vergelijkbaar op 10 jaar);
4) Kinnevik en Wendel afgetekend onderaan, zowel op 5 jaar als op 10 jaar.
Ter volledigheid: ik heb dit jaar Eurazeo, Kinnevik en Porsche Holding gekocht.
Fair enough. Anderzijds, de vereiste om skin in the game te hebben is wel een goeie zaak. Het zal de man ervan weerhouden domme dingen te gaan doen met andermans geld.Barryke schreef: ↑22 maart 2023, 14:13 Ik ga dit signaal dus niet meteen volgen. Het is bijna eerder een contrasignaal. Buffett (en misschien Munger) hebben gezegd tegen Abel: “zeg jongen, nu wordt het toch eens tijd dat ge wat meer aandelen van onze holding koopt he. Of gelooft ge er niet in?”, waarop hij dan tot een aankoop overgaat.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dan heb je het jaarverslag van Berkshire, of de aandeelhoudersvergadering van vorig jaar, wellicht niet gevolgd c.q. bekeken. Abel had bijna een miljard dollar aan aandelen Berkshire Hathaway Energy. https://www.cnbc.com/2022/08/06/berkshi ... llion.htmlBarryke schreef: ↑22 maart 2023, 14:13Wel niet met volle goesting maar eerder van moeten.michael25 schreef: ↑22 maart 2023, 00:46
Toevallig heeft Greg Abel, de toekomstige CEO, net voor zo'n 24 miljoen dollar aandelen gekocht. Berkshire zelf al weer voor 1,9 miljard dollar tot en met het proxy rapport. Als de insiders kopen, kun je gerust met ze meedoen, is vaak een geruste aanname (zeker in geval van Berkshire).
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 524621.xml
“The Abel purchases came on the same day that Berkshire released its proxy. In that document, the company, at Buffett’s behest, added a new requirement for board members to own a sizable amount of stock relative to their personal wealth. The proxy states that board members should have “a significant investment in Berkshire shares relative to their resources for at least three years.”
Abel has been a Berkshire vice chairman and board member since being named to his current post in 2018.
It doesn’t appear that Abel would have met that test in the past. He owned just five class A shares and 2,263 class B shares worth less than $3 million before the purchase of $68 million of stock around Sept. 30 of last year. He has been paid over $19 million cash in compensation in each of the past three years.”
Ik ga dit signaal dus niet meteen volgen. Het is bijna eerder een contrasignaal. Buffett (en misschien Munger) hebben gezegd tegen Abel: “zeg jongen, nu wordt het toch eens tijd dat ge wat meer aandelen van onze holding koopt he. Of gelooft ge er niet in?”, waarop hij dan tot een aankoop overgaat.
Een aandeelhouder stelde de terechte vraag of het niet beter zou zijn dat hij aandelen van de holding had. Buffett en Munger vonden dat juist absoluut geen issue, het tegenovergestelde van wat je hier beweert. Abel nam het blijkbaar wel ter harte en verkocht zijn stake, met de intentie om dit om te zetten in Berkshire Hathaway aandelen. Dat doet hij echter alleen wanneer de prijs aantrekkelijk is. Heeft hij nu voor de tweede of derde keer gedaan. Dus als Abel koopt, kun je stellen dat de aandelen aantrekkelijk gewaardeerd zijn.
Ok Michael, bedankt voor de verduidelijking. Maar het blijft toch wel toevallig dat die aankoop gebeurt op de dag dat Buffett de regel invoert die zegt dat leden van de raad van bestuur minstens een percentage van hun totaal vermogen belegd moeten zijn in de holding. Maar inderdaad, hij had wel heel veel geld zitten in Berkshire Energy. Het zal dus wel toeval zijn zeker.
De China-lockdown is verteerd, laat de rollercoaster van Tencent/Prosus maar weer vertrekken
Tencent returns to growth as China emerges from Covid lockdowns
Chinese tech group Tencent reversed two successive quarters of revenue declines and said it was “well positioned” to benefit from the ending of the country’s zero-Covid policy. The tech group posted quarterly revenue of Rmb145bn ($21bn) in the three months to December, a 0.5 per cent increase from the same period a year earlier and in line with analysts’ forecasts. Tencent’s net profit rose 19 per cent to Rmb29.7bn, slightly above analysts’ estimates. Chief executive Pony Ma struck an optimistic tone on Wednesday, saying the company was positioned to “benefit from” a “rebound in China’s economic growth which our users’ activity suggests is now under way”. The company’s sales were subdued to the end of 2022 as China emerged from zero-Covid restrictions, but its fintech arm has since experienced “double-digit growth” in the first quarter of this year as consumers headed back to the shops as China reopened.
Gisteren bij slot mijne Tamburi verkocht en in de plaats kwamen vandaag een bijkomend pakket Peugeot Invest (precies solden daar de beleggers zijn nog de cijfertjes aan het bestuderen), ook een bijkomend pakket Italmobiliare, Wendel terug ingestapt (ze hebben daar gisteren een oblgatie uitgeschreven op aandelen Bureau veritas) en een eerste instap in MBB.
Dat was het dan alweer voor vandaag.
Update: waardering ByteDance geraakt door Amerikaanse onzekerheid
Delen met anderen
(ABM FN) ByteDance, waarin Sofina een belang heeft, is een stuk minder waard geworden. Dit concludeerde Kepler Cheuvreux na een bericht van Bloomberg dat G42 uit Abu Dhabi een belang heeft genomen in ByteDance.
De positie in de moedermaatschappij van TikTok is de enige positie die meer dan 5 procent van de portefeuille van de Belgische holding vertegenwoordigt.
De transactie waardeert ByteDance op circa 220 miljard dollar. Dat is een fikse korting ten opzichte van de 300 miljard dollar die door de eigenaar van TikTok bij een recent aandeleninkoopprogramma werd bepaald.
Volgens Bloomberg is die lagere waardering het resultaat van de onzekerheid die is ontstaan sinds de Amerikaanse regering aangaf dat een verbod op TikTok niet mag worden uitgesloten. Washington vreest dat het bedrijf een veiligheidsrisico is.
Sofina maakte eind januari voor het eerst haar belang in ByteDance bekend. Dat blijkt dus het bedrijf te zijn dat sinds 2016 achter SC China Co-investment van de holding zit.
Kepler Cheuvreux heeft momenteel geen advies op het aandeel Sofina.
Update: om advies Kepler toe te voegen.
Delen met anderen
(ABM FN) ByteDance, waarin Sofina een belang heeft, is een stuk minder waard geworden. Dit concludeerde Kepler Cheuvreux na een bericht van Bloomberg dat G42 uit Abu Dhabi een belang heeft genomen in ByteDance.
De positie in de moedermaatschappij van TikTok is de enige positie die meer dan 5 procent van de portefeuille van de Belgische holding vertegenwoordigt.
De transactie waardeert ByteDance op circa 220 miljard dollar. Dat is een fikse korting ten opzichte van de 300 miljard dollar die door de eigenaar van TikTok bij een recent aandeleninkoopprogramma werd bepaald.
Volgens Bloomberg is die lagere waardering het resultaat van de onzekerheid die is ontstaan sinds de Amerikaanse regering aangaf dat een verbod op TikTok niet mag worden uitgesloten. Washington vreest dat het bedrijf een veiligheidsrisico is.
Sofina maakte eind januari voor het eerst haar belang in ByteDance bekend. Dat blijkt dus het bedrijf te zijn dat sinds 2016 achter SC China Co-investment van de holding zit.
Kepler Cheuvreux heeft momenteel geen advies op het aandeel Sofina.
Update: om advies Kepler toe te voegen.
Soortgelijke stap met Tamburi gedaan, positie MBB en Markel verder gestut. Constellation Software ondertussen alweer een nieuwe alltime high gezet, en afgesplitste dochter Lumine Group knalt flink omhoog op de eerste beursdag.laeka schreef: ↑23 maart 2023, 13:33 Gisteren bij slot mijne Tamburi verkocht en in de plaats kwamen vandaag een bijkomend pakket Peugeot Invest (precies solden daar de beleggers zijn nog de cijfertjes aan het bestuderen), ook een bijkomend pakket Italmobiliare, Wendel terug ingestapt (ze hebben daar gisteren een oblgatie uitgeschreven op aandelen Bureau veritas) en een eerste instap in MBB.
Ter transparantie, Constellation, Markel, Berkshire en Investor vormen het fundament van mijn liquide portefeuille, goede 40% zit daarin. Dan nog een goede pluk MBB en Sofina, en daarna een hagelschot aan kleinere holdings en fondsen.
De lokale topholding Luxempart laat mooie resultaten zien:
- NAV stabiel in 2022
- Dividend omhoog met 10%
- Korting van ruim 30%
Compagnie du bois Sauvage onder hoog volume meer dan 3% erbij. Opmerkelijk voor een alweer tumultueuze beursdag gisteren. Aankoop van eigen aandelen is gestopt dus dat kan het al niet zijn.
Zeer mooie cijfers IDI. De NAV steeg over 2022 met 12% naar 89,45 euro. Ook het dividend stijgt verder.
Ja, maar de koers stijgt niet.....
In 2019: 65€ per aandeel gerapporteerd, toen ze dat rapporteerden was de korting circa 25%
in 2020: 67€ per aandeel, korting 45% (maar dat was vol in de maximale coronapaniek)
in 2021: 82€ per aandeel, korting 28%
nu: 89€ per aandeel, korting 41%
Een korting van 25-30% is 'correct' voor IDI. Meer dan 40% is extreem uitzonderlijk.
Ik blijf er nog even inzittten (ik moet toegeven dat ik op een ritje naar 60€ had gerekend)
Europees-georienteerde holdings heb ik nu wel genoeg. Heeft er iemand suggesties voor holdings die (vooral) buiten Europa zitten?
Voorwaarden om mijn shortlist te halen: Korting minimaal 30%, meer dan de helft van de deelnemingen buiten Europa, meer dan de helft van de deelnemingen beursgenoteerd.
Dank U
Voorwaarden om mijn shortlist te halen: Korting minimaal 30%, meer dan de helft van de deelnemingen buiten Europa, meer dan de helft van de deelnemingen beursgenoteerd.
Dank U
Als je die korting extreem uitzonderlijk vind, dan zou je niet moeten "er nog even blijven inzitten", maar massaal bijkopen.
Ik vind die korting overigens helemaal niet extreem uitzonderlijk, sterker nog: er is wellicht een geoeie reden voor. En verder vind ik de focus op de holding-korting sowieso verkeerd, maar dat heb ik hier reeds vermeld denk ik.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."