nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
En dan zit ik net toevallig bij een kleine werkgever waar dit loonpakket is samengesteld destijds door een WG zonder dat dat geregeld was door een vakbond ....

Ik voel me uniek ....
Vakbonden zorgen daar niet voor, het is net dat ze aankaarten, het algemeen doortrekken van wat er in de paritaire comités wordt afgesproken wordt.
Maar informeer je eens goed wie daar iedere keer voor op de rem gaat gaan staan ... ?
Pieter Timmermans o.a. met VBO, VOKA, ...
"geen veralgemening , niet doortrekken naar alle bedrijven , enkel op bedrijfsniveau zien wat kan"
En dan kom je inderdaad de versnippering tegen : daar waar lokaal op bedrijfsniveau WN en WG het onder elkaar regelen (al dan niet met een lokale afgevaardigde) , en andere bedrijven waar WG en WN niet in gesprek gaan (WN durft de stap niet te zetten om meer te eisen)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En, je bent toch niet verplicht om op dat aanbod in te gaan?
Het gaat alleszins over bijverdienen (tot 12u/week)Orakel van Brakel schreef: ↑26 maart 2023, 12:34Is dat niet voor jobstudenten? Vanaf 21j is het toch al hoger precies.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik weet het niet, heb er niet direct achter geïnformeerd. vond het nogal frappantOrakel van Brakel schreef: ↑26 maart 2023, 12:34Is dat niet voor jobstudenten? Vanaf 21j is het toch al hoger precies.
Ik hoopte dat het ook iets in de trend van flexi-job ofzo zou , maar toch ...
Neen tuurlijk niet, maar het is voor mij wel veelzeggend hoeveel het voor hun maar waard is om aan 'volwassen' aan te bieden. Dat zijn uurlonen voor tienersCarpeNoctem schreef: ↑26 maart 2023, 12:43En, je bent toch niet verplicht om op dat aanbod in te gaan?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, dat is voor jobstudenten. Leek me nogal duidelijk (bijverdienen, tem 12 uur per week …).Orakel van Brakel schreef: ↑26 maart 2023, 12:34Is dat niet voor jobstudenten? Vanaf 21j is het toch al hoger precies.
En vanaf 21 jaar krijg je 14,86 euro per uur … maar dat wordt om een of andere reden niet aangehaald

Liever een beetje dramatisch doen

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Leuk dat je de noodzaak van een vakbond op bedrijfsniveau onderuit haalt

Zal wel zijn dat het VBO en VOKA op de rem gaan staan, is ook hun taak wanneer ze aan die onderhandelingstafel zitten. De vakbonden zitten ook aan die tafel en gaan telkens akkoord met wat er daar wordt afgesproken. Wellicht met de gedachte we zullen op de bedrijven waar onze kiezers en vertegenwoordigers zitten wel wat binnen halen. Pech voor de werknemers die aan het minimum loon in kleine bedrijven werken, die moeten het maar doen met de kruimels van het sector akkoord.KV schreef: ↑26 maart 2023, 12:42 Vakbonden zorgen daar niet voor, het is net dat ze aankaarten, het algemeen doortrekken van wat er in de paritaire comités wordt afgesproken wordt.
Maar informeer je eens goed wie daar iedere keer voor op de rem gaat gaan staan ... ?
Pieter Timmermans o.a. met VBO, VOKA, ...
"geen veralgemening , niet doortrekken naar alle bedrijven , enkel op bedrijfsniveau zien wat kan"
Er schort gewoon iets aan de manier waarop de vakbonden de belangen van de werknemer in bedrijven zonder vakbondsvertegenwoordiging verdedigen. De werkgevers zien dat ook en maken er gretig misbruik van, enerzijds door op sector niveau hard op de rem te trappen en anderzijds door die vakbondsvertegenwoordiging op de werkvloer op allerlei manieren af te bouwen.
VincentVega schreef: ↑26 maart 2023, 13:20Klopt, dat is voor jobstudenten. Leek me nogal duidelijk (bijverdienen, tem 12 uur per week …).Orakel van Brakel schreef: ↑26 maart 2023, 12:34
Is dat niet voor jobstudenten? Vanaf 21j is het toch al hoger precies.
En vanaf 21 jaar krijg je 14,86 euro per uur … maar dat wordt om een of andere reden niet aangehaald![]()
Liever een beetje dramatisch doen![]()
Dat jij het natuurlijk weer in het belachelijke trekt verwondert me niet ...;

Als ik doel op de initiële uurlonen voor de 18 & 19jarigen , dat die belachelijk laag zijn.
Ongeacht het statuut (jobstudent, flexi-job, ....) het uurloon blijft wat het is : belachelijk laag
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar één op de drie gezinnen in ons land is financieel weerbaar.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... rbaar.html

https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... rbaar.html

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
StouterikEarthNvstr1 schreef: ↑26 maart 2023, 13:37Ze hadden ook geld kunnen vragen ipv geven om hen op te leiden.

Het is natuurlijk een hele interessante discussie of minimumlonen wel iets bijbrengen. Ik ben natuurlijk weer tegen

Het gaat de staat (of de vakbonden for that matter) geen sikkepit aan wat ik overeenkom met mijn werkgever.
En het zorgt er vooral ook voor dat de stap naar automatisatie aantrekkelijker wordt voor werkgevers:

En, een iets luchter noot:

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Gezien die bruto lonen slaan op bijverdieners: hoeveel belastingen worden hier van afgehouden?
Louter kijken naar hoogte brutoloon inzake bijverdieners en niet weten wat daar netto overblijft is ridicuul. Mss houden die netto wel voldoende over tov brutoloon voltijds werkenden.
Zelf heb ik idd ook een mooi brutoloon, netto klaag ik ook niet. Echter als ik kijk naar wat ik netto overhoud van mijn bruto shiftpremie, dat is bedroevend. Overheid belast weekend en nacht werk veel te veel.
Louter kijken naar hoogte brutoloon inzake bijverdieners en niet weten wat daar netto overblijft is ridicuul. Mss houden die netto wel voldoende over tov brutoloon voltijds werkenden.
Zelf heb ik idd ook een mooi brutoloon, netto klaag ik ook niet. Echter als ik kijk naar wat ik netto overhoud van mijn bruto shiftpremie, dat is bedroevend. Overheid belast weekend en nacht werk veel te veel.
Ik ben gestart in september 1971 met 78 Bef/uur of nog GEEN 2euro en had een diploma A2 elektriciteit en was ook 18j.
Mijn persoonlijk idee is dat ze heden ten dage veel te gul zijn voor hetgeen ze maar kunnen.
Zich opwerken kennen ze niet meer....
Soms kan ik niet anders dan in het weekend werken maar ik doe het zo weinig mogelijk want voor hetgeen je maar netto overhoudt is het inderdaad de moeite niet om uit je zetel uit te komen.
Laatst gewijzigd door Trivium op 26 maart 2023, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt als een zwerende vinger. Ik zit in een soortgelijke situatie.
En ik ga hier een bekentenis doen die vele van mijn mede-forumgenoten gaat verwonderen: ik ben al heel mijn loopbaan lid van de vakbond. Mijn vader was een echte sos, dus was het maar logisch dat ik startte bij het ABVV. Niet dat ik me daar ideologisch mee verwant voelde, maar toen in die tijd (jaren tachtig) werden we het werken regelmatig belet door stakingen en er moest toch brood op de plank komen.
Toen de sossen het wat al te bont maakten ben ik ooit eens in een kwade bui overgestapt naar het ACV. Nog altijd niet omdat ik overtuigd ben van het nut van de vakbonden, maar puur financieel bekeken. Mijn werkgever betaalt gek genoeg een deel van mijn bijdrage (€17/maand in 2022) terug (syndicale premie: €125 in 2022). Vanaf 3 dagen niet kunnen werken doordat de vakbonden het personeel het werk beletten maak ik winst

Ik ben ook lid gebleven in de (ijdele?) hoop wat te kunnen wegen op het beleid. De vertegenwoordigers binnen het bedrijf zijn best voor rede vatbaar, maar de marsorders komen helaas uit Brussel.
Het is een sisyphuswerk hen ervan te overtuigen dat niet de werkgever de vijand is van de werknemer maar wel de overheid die beiden pluimt.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 26 maart 2023, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik verschiet vooral van "13-15 jaar".
En dan niet het uurloon, maar de leeftijden 13 en 14 jaar. Ik dacht dat kinderarbeid hier verboden was.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 26 maart 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.