extra storten op kredietkaart, gratis afhalen in buitenland?
extra storten op kredietkaart, gratis afhalen in buitenland?
Bij Beobank vertelden ze dat ik extra geld kan overmaken naar mijn Mastercard. Vervolgens kan ik dat geld in het buitenland afhalen zonder transactiekosten (uiteraard wel de wisselkosten). Dat lijkt dan een interessante manier om op reis geld te kunnen uitgeven, met mijn bescheiden limiet. Maar klopt het? heeft iemand hier ervaring mee?
"It is perhaps well enough that the people of the Nation do not know or understand our banking and monetary system, for if they did I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
Re: extra storten op kredietkaart, gratis afhalen in buitenland?
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "gratis afhalen", maar je kan inderdaad geld overschrijven naar de kredietkaartrekening om zo je besteedbaar bedrag te verhogen. Mogelijks kun je ook gewoon een kaart met hogere limiet aanvragen. Ik heb het gevoel dat ze daar bij Beobank niet echt moeilijk over doen.Engels schreef: ↑25 maart 2023, 14:15 Bij Beobank vertelden ze dat ik extra geld kan overmaken naar mijn Mastercard. Vervolgens kan ik dat geld in het buitenland afhalen zonder transactiekosten (uiteraard wel de wisselkosten). Dat lijkt dan een interessante manier om op reis geld te kunnen uitgeven, met mijn bescheiden limiet. Maar klopt het? heeft iemand hier ervaring mee?
Wisselkosten zijn trouwens erg hoog bij Beobank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens https://www.beobank.be/sites/default/fi ... r%20NL.pdf klopt het inderdaad dat de kost van 2,5% wegvalt als er een positief saldo is dat minstens gelijk is aan de afhaling. Beetje aparte regeling (zie pagina 31 in het document).
Helaas heeft pmu ook wel gelijk wat de wisselkoerscomissies betreft. Die zijn voor niet-Euro, niet-EER standaard 2,10%.
Voor niet-Euro-transacties binnen de EER kan dat verrassend genoeg zelfs oplopen tot 3,03% (bij transacties met Visa in CHF). Waanzin - als je 't mij vraagt. Zie: https://www.beobank.be/sites/default/fi ... valuta.pdf
Ik zou desgevallend toch eens kijken naar andere mogelijkheden, zoals Curve.
Helaas heeft pmu ook wel gelijk wat de wisselkoerscomissies betreft. Die zijn voor niet-Euro, niet-EER standaard 2,10%.
Voor niet-Euro-transacties binnen de EER kan dat verrassend genoeg zelfs oplopen tot 3,03% (bij transacties met Visa in CHF). Waanzin - als je 't mij vraagt. Zie: https://www.beobank.be/sites/default/fi ... valuta.pdf
Ik heb ooit eens, omdat het niet anders kon op dat moment, mijn Beobank-kredietkaart gebruikt in Zwitserland. Net na de transactie kreeg ik de volgende SMS. Blijkbaar is het dus 2,10% + 3,03%?johann schreef: ↑25 maart 2023, 21:57 Volgens https://www.beobank.be/sites/default/fi ... r%20NL.pdf klopt het inderdaad dat de kost van 2,5% wegvalt als er een positief saldo is dat minstens gelijk is aan de afhaling. Beetje aparte regeling (zie pagina 31 in het document).
Veel Belgische concurrenten rekenen maar 1,4% of 1,5% aan, voor zover ik weet.Op uw recente betaling met uw Beobank kredietkaart in CHF wordt bij de omrekening naar euro een wisselkoerscommissie van 5.13 % toegepast. Beobank
Het klopt zonder twijfel dat Beobank je op je batig saldo geen kosten aanrekent om het geld af te halen.
Als je kredietkaartlimiet 3000 is en je brengt dat door storting vanop een andere rekening naar bv. 4000 kan je dat saldo boven de 3000 goedkoper afhalen.
De wisselkosten zijn echter 'niet niks' en dat maakt het dan weer toch duur. In sommige landen komt daar bovenop nog een vaste kost voor het gebruik van één van hun automaten ... en je komt wel aan 'veel geld'.
Als je je Beobank nou houdt om enkel in geval van nood aan de ATM af te halen kan het wel zijn dat het wat goedkoper wordt dan met je standaard bankkaart van een andere bank.
Zelf heb ik me altijd best beholpen met cash geld ter plaatse' te wisselen. Ik hou mijn Revolut als reserve 1 ... Beobank is mijn reserve 2, Een normale bankkaart als reserve 3.
In het buitenland, om cash geld afhalingen te vermijden, gebruik ik zo vaak als mogelijk een kaart om te betalen. Ook als het voor 4 of 5 euro is, om bv een koffie te gaan halen.
Wat makkelijk is aan het systeem Beobank : stel dat je limiet maar 1500 euro is en je moet die voor één keer hoger hebben, stort dan gewoon bv. 1000 euro bij om de limiet naar 2500 te brengen.
Dat kan je meerdere keren per maand doen, als het moet dagelijks.
Dat klopt, maar ik heb toch het gevoel dat ATM’s in veel landen geen kosten aanrekenen, en daar zal geld afhalen met kaarten als die van Revolut (tot €200 per maand, niet in het weekend) nog wel een stuk goedkoper zijn. Ook met ATM-kosten heeft het tenminste het voordeel van transparantie, omdat de wisselkoers door je financiële instelling bepaald wordt.haelewyn schreef: ↑26 maart 2023, 15:47 In sommige landen komt daar bovenop nog een vaste kost voor het gebruik van één van hun automaten ... en je komt wel aan 'veel geld'.
Als je je Beobank nou houdt om enkel in geval van nood aan de ATM af te halen kan het wel zijn dat het wat goedkoper wordt dan met je standaard bankkaart van een andere bank.
Zelf heb ik me altijd best beholpen met cash geld ter plaatse' te wisselen. Ik hou mijn Revolut als reserve 1 ... Beobank is mijn reserve 2, Een normale bankkaart als reserve 3.
Maar inderdaad: zo weinig mogelijk cash betalen. Afhankelijk van de bestemming hoef je volgens mij zelfs geen cash bij te hebben (zoals in Scandinavië of Zwitserland).