overwaarde woning
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
overwaarde woning
dag spaargids forumleden,
ik heb een vraag ivm met overwaarde op een woning. ik Heb gezien dat deze topic als is besproken geweest maar mijn situatie ligt net iets anders daarom de vraag of het voor mij evt wel interessant is.
ik heb een grond gekocht daar zelf een huis op gebouwd ik heb destijds 72k€ voor gelegd en 320k€ geleend, er is momenteel zo een 60k€ afbetaalt van de lopende lening. deze lening is al eens herzien en aan lagere rentevoet gezet. ik vermeld dit omdat het misschien belang heeft in de optie die u aanrade, bij de ander persoon over de afbetaalde deel van zijn lening te opnemen.
er zijn verschillende woningen in mijn straat die verkocht worden voor 450k€-495k€. mijn huis is zelf geschat op 480k€
ik heb mijn bank aangesproken over overwaarde (fintro) en die deden of dat niet bestond? ik zou graag kapitaal vergaren om vastgoed te kopen en te renoveren ik heb een bouwfirma.
hartelijk dank alvast
ik heb een vraag ivm met overwaarde op een woning. ik Heb gezien dat deze topic als is besproken geweest maar mijn situatie ligt net iets anders daarom de vraag of het voor mij evt wel interessant is.
ik heb een grond gekocht daar zelf een huis op gebouwd ik heb destijds 72k€ voor gelegd en 320k€ geleend, er is momenteel zo een 60k€ afbetaalt van de lopende lening. deze lening is al eens herzien en aan lagere rentevoet gezet. ik vermeld dit omdat het misschien belang heeft in de optie die u aanrade, bij de ander persoon over de afbetaalde deel van zijn lening te opnemen.
er zijn verschillende woningen in mijn straat die verkocht worden voor 450k€-495k€. mijn huis is zelf geschat op 480k€
ik heb mijn bank aangesproken over overwaarde (fintro) en die deden of dat niet bestond? ik zou graag kapitaal vergaren om vastgoed te kopen en te renoveren ik heb een bouwfirma.
hartelijk dank alvast
Re: overwaarde woning
Je zal altijd een bank moeten hebben die in uw verhaal mee gaat..
Elke situatie is anders en specifiek ,, met wat forumleden hier meedelen ben je dus eigenlijk niet veel voorruit..
Elke situatie is anders en specifiek ,, met wat forumleden hier meedelen ben je dus eigenlijk niet veel voorruit..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het principe van ‘overwaarde’ en overwaarde opnemen bestaat niet in Belgie zoals in andere landen.
Wat wel kan is een lening her opnemen of een bijkomende hypotheek nemen. Als de bank akkoord gaat.
Wat wel kan is een lening her opnemen of een bijkomende hypotheek nemen. Als de bank akkoord gaat.
Het principe van ‘overwaarde’ en overwaarde opnemen bestaat niet in Belgie zoals in andere landen.
Terug een deel van reeds betaalde kapitaal terug opvragen (eigenlijk leen je het dan opnieuw) is bij sommige banken mogelijk in het concept van hypothecair krediet , dat zal hetgeen zijn dat bij die persoon gebeurd is.
Maar als ik mij niet vergis moeten die middelen ook wel aangewend worden om aan het roerend goed besteed te worden.
De meerwaarde die het roerend goed ondertussen heeft (overwaarde) wil jij er nu al uithalen om andere zaken te financieren, als ik je goed begrijp ?
Nog nooit gehoord dat men het zo aanpakt, iets in onderpand brengen dat wel.
Maar heb je een vennootschap of doe je dit puur privé ?
Want volgens mij heb je gewoon een bijkomende lening nodig, al dan niet op je zaak.
Maar als ik mij niet vergis moeten die middelen ook wel aangewend worden om aan het roerend goed besteed te worden.
De meerwaarde die het roerend goed ondertussen heeft (overwaarde) wil jij er nu al uithalen om andere zaken te financieren, als ik je goed begrijp ?
Nog nooit gehoord dat men het zo aanpakt, iets in onderpand brengen dat wel.
Maar heb je een vennootschap of doe je dit puur privé ?
Want volgens mij heb je gewoon een bijkomende lening nodig, al dan niet op je zaak.
Laatst gewijzigd door KV op 27 maart 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Het enige wat je kunt doen is die 60k opnieuw opnemen binnen die hypotheek. Voor de rest zal je een extra hypotheek moeten nemen. In principe zou dat wel mogelijk zijn. Maar de bank zal een schatter laten komen en als die zegt dat jou huis 440k waard is, zal de maximale totale lening die de bank zal toestaan 80% daarvan zijn. Dat is in jou geval 352k. Dat zou dus nog eens 32k extra zijn. Meer gaat niet lukken. Beide sommen 40 en 32k ga je bovendien enkel mogen gebruiken voor vastgoed gerelateerde aankopen of werken (ook bouwmaterialen kunnen daar onder vallen). In België kan je geen overwaarden of iets dergelijks opnemen, in tegenstelling tot Nederland. Dit komt door wetgeving, jij of een bank kan daar niet onderuit.Magnus_hur schreef: ↑27 maart 2023, 00:17 dag spaargids forumleden,
hartelijk dank alvast
Ik volg KV en denk dat je via je bedrijf een lening kan nemen. Kijk eens naar vastgoedproject leningen. Als bouwbedrijf kan je ook kijken naar werkapitaalleningen (revolving credit) want het te renoveren vastgoed in voorraad van je bouwbedrijf als dat in het doel staat. Mogelijk is de lening voor het vastgoedproject goedkoper. Google eens op "financiering vastgoed, vastgoedontwikkelaar projectontwikkelaar" en neem de resultaten uit België.
Een van deze kredieten voor vastgoed zal Fintro je bedrijf toestaan:
https://www.fintro.be/nl/Lenen/Ontdek/P ... axes4=prof
Een van deze kredieten voor vastgoed zal Fintro je bedrijf toestaan:
https://www.fintro.be/nl/Lenen/Ontdek/P ... axes4=prof