Andere kosten
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Andere kosten
Zitten de 'andere kosten' (kosten notaris, registratierechten, erelonen etc.) doorgaans vervat in het hypothecair krediet of moet je die nog bovenop eigen middelen en woonkrediet betalen bij het ondertekenen van de notariële akte?
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Re: Andere kosten
Hangt ervan af hoeveel je gaat lenen uiteraard.
De bank of de notaris kan je exact meedelen hoeveel je aankoop + incl. alle kosten bedraagt.
Je moet enkel de aankoopprijs van het pand weten.
De bank kan je tevens meedelen hoeveel eigen middelen je moet hebben en hoeveel je kan lenen, en hoeveel je maandelijks moet terugbetalen.
De bank of de notaris kan je exact meedelen hoeveel je aankoop + incl. alle kosten bedraagt.
De bank kan je tevens meedelen hoeveel eigen middelen je moet hebben en hoeveel je kan lenen, en hoeveel je maandelijks moet terugbetalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt.ludo schreef: ↑27 maart 2023, 22:20 Hangt ervan af hoeveel je gaat lenen uiteraard.
Ik heb reeds een hypothecaire lening afgesloten met de bank, dus ik weet wat mijn eigen inbreng is, hoeveel mijn hypothecaire lening bedraagt en hoeveel ik maandelijks moet terugbetalen. Volgende maand moet ik de notariële akte tekenen.
Mijn vraag is of ik de eenmalige kosten (dossierkosten, aktekosten notaris, erelonen, registratierechten etc.) bovenop mijn eigen inbreng + hypothecaire lening moet betalen bij notaris, of dat die kosten inbegrepen zijn in hypothecaire lening of eigen inbreng.
Of ze al dan niet inbegrepen zijn maakt in wezen niets uit. Het is de totale kostprijs wat telt, vanwaar het geld komt maakt niets uit.
Normaliter ontvang je voor de akte van de notaris nog een detail afrekening.
Normaliter ontvang je voor de akte van de notaris nog een detail afrekening.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoezo het maakt in wezen niets uit?
Stel dat de aankoopprijs 250.000 is, mijn eigen middelen 150.000 zijn en ik een lening aanga van 120.000 en de andere, eenmalige kosten ongeveer 20.000 bedragen.
Dan maakt het toch een wezenlijk verschil om te weten of die kosten reeds opgenomen zijn in mijn woonkrediet versus of ik bovenop die 270.0000 euro nog eens 20.000 moet betalen?
Aangezien de lening 20.000 euro meer bedraagt dan de aftrek van de aankoopprijs en eigen middelen veronderstel ik dat die kosten zijn inbegrepen in de lening maar ik wil het graag 100 % zeker weten.
Laatst gewijzigd door FreddyMercury op 28 maart 2023, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat kunnen toch enkel jij en de bank weten.
Typisch:
Jij betaalt al de kosten.
Jij betaalt een deel van de aankoopprijs en leent dan de rest van de bank, die een hypotheek op de woning heeft.
Typisch:
Jij betaalt al de kosten.
Jij betaalt een deel van de aankoopprijs en leent dan de rest van de bank, die een hypotheek op de woning heeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als de bank met jou een financieel plan heeft gemaakt, zou de "eigen inbreng" alle kosten moeten dekken.
Op dat vlak neemt een bank weinig tot geen risico meer.
Het kan al eens afwijken als je notaris wat harder doorrekent, maar meestal zit dat er dicht op.
Lening + eigen middelen (die je afsprak met de bank) = bedrag totaalproject (aankoop + kosten)
Vraag dus zeker een (voorlopige) afrekening aan de notaris, zo ben je zeker dat dit klopt.
Op dat vlak neemt een bank weinig tot geen risico meer.
Het kan al eens afwijken als je notaris wat harder doorrekent, maar meestal zit dat er dicht op.
Lening + eigen middelen (die je afsprak met de bank) = bedrag totaalproject (aankoop + kosten)
Vraag dus zeker een (voorlopige) afrekening aan de notaris, zo ben je zeker dat dit klopt.
---------------FreddyMercury schreef: ↑28 maart 2023, 09:59Hoezo het maakt in wezen niets uit?
Stel dat de aankoopprijs 250.000 is, mijn eigen middelen 150.000 zijn en ik een lening aanga van 120.000 en de andere, eenmalige kosten ongeveer 20.000 bedragen.
Dan maakt het toch een wezenlijk verschil om te weten of die kosten reeds opgenomen zijn in mijn woonkrediet versus of ik bovenop die 270.0000 euro nog eens 20.000 moet betalen?
Aangezien de lening 20.000 euro meer bedraagt dan de aftrek van de aankoopprijs en eigen middelen veronderstel ik dat die kosten zijn inbegrepen in de lening maar ik wil het graag 100 % zeker weten.
Jij veronderstelt dat
Normaal maak je op voorhand toch een kosten berekening al dan niet via de bank of notaris of online via meerdere kanalen die beschikbaar zijn.. ( Notaris.be of immotheker enz; )
- Hoeveel kost het huis
- Hoeveel bedragen de notariskosten + registratiekosten + leningskosten / dossierkosten + schattingskosten enz.
- Hoeveel eigen middelen heb ik
- Wat is het tekort dat ik dan moet lenen bij de bank..
Dan zul je bij de afrekening er géén 1000 euro naast zitten.. omdat de notaris nog wat opzoekings en andere kosten
( inschrijving hypotheekregister ) in rekening brengt.
Eenvoudig toch
Bij twijfel ::: Bevraag je op voorhand via je bank of via je notaris
-
- Hero Member
- Contacteer:
Huis is 270 incl kosten. Jij legt 150 en de bank 120. Dan kom je toch toe?
Ik zie het probleem niet.
Bel eens naar uw notaris en vraag het na. Dat navragen kost u geen cent.
Ik zie het probleem niet.
Bel eens naar uw notaris en vraag het na. Dat navragen kost u geen cent.
Laatst gewijzigd door Orakel van Brakel op 28 maart 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
In principe leent de bank de kosten niet en betaal je die zelf, de bank wilt dat het onderpand de waarde van de lening zeker dekt.
Maar ik begrijp ook niet goed hoe je dit nu nog niet weet als het hypothecaire krediet al is getekend bij de bank?
Jij koopt een huis aan van 250.000 Euro. Dan surf je op internet op zoek naar hoeveel de bijkomende kosten ongeveer zijn (vroeger nam men vaak ongeveer 10% maar denk dat dat nu lager ligt). Dit tel je erbij op, dus stel nu met kosten, kom je op 270.000 Euro. Als je zelf dan 120.000 Euro hebt, vraag je aan de bank een lening van 150.000 Euro.
Normaal gaat de bank niet boven 90% van de waarde van het huis voor een hypothecaire lening, dus maximaal kun je 250.000 Euro * 90% = 225.000 Euro lenen. Dus minimale eigen middelen is dan 270.000 Euro - 225.000 Euro = 45.000 Euro.
Maar ik begrijp ook niet goed hoe je dit nu nog niet weet als het hypothecaire krediet al is getekend bij de bank?
Jij koopt een huis aan van 250.000 Euro. Dan surf je op internet op zoek naar hoeveel de bijkomende kosten ongeveer zijn (vroeger nam men vaak ongeveer 10% maar denk dat dat nu lager ligt). Dit tel je erbij op, dus stel nu met kosten, kom je op 270.000 Euro. Als je zelf dan 120.000 Euro hebt, vraag je aan de bank een lening van 150.000 Euro.
Normaal gaat de bank niet boven 90% van de waarde van het huis voor een hypothecaire lening, dus maximaal kun je 250.000 Euro * 90% = 225.000 Euro lenen. Dus minimale eigen middelen is dan 270.000 Euro - 225.000 Euro = 45.000 Euro.
Uw notaris is de persoon die u de juiste gegevens kan leveren. ff bellen, of als je wat meer tijd hebt, een mailtje.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel:FreddyMercury schreef: ↑28 maart 2023, 09:59Hoezo het maakt in wezen niets uit?
Aankoop: 250.000
Kosten: 20.000
Totaal: 270.000
Eigen inbreng: 150.000
Te lenen: 120.000 (270.000 - 150.000)
Moeilijker dan dat moet je het volgens mij niet maken.
Als je 3% registratie gaat betalen op je aankoop, dan is 20.000 kosten wel zeer ruim gerekend, zal eerder iets van 10.000 zijn dan (7.500 registratie + 2.500 "andere kosten"), maar neem daarvoor best wel enige marge (lees: beter iets meer lenen en comfortabeler zitten, dan iets te weinig lenen en in de problemen komen met afbetaling). Neem ook de kosten voor wat renovatie/inrichting/e.d. in rekening.
Maar bij het standaardtarief van 12% registratierechten betaal je al 30000€ aan registratierechten. Dan kom je 12500€ tekort met de schatting van 20000€ eenmalige kosten.
Maar TS nog wat zotter....
Registratie is maar 3% bij eerste aankoop.. en géén andere eigendommen in bezit..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is het geen 12,5% in Brussel? 't Is missch nen Brusseleir ![😁](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f601.svg)