ETF portefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: ETF portefeuille
Je moet dat niet uit de context sleuren. Dat ging niet over hoe een beurs werkt.
Dat is gewoon hoe een beurs werkt. En dat staat los van ETF's.Yaris schreef: ↑29 maart 2023, 10:26 Een vervolg op mijn onnozele opmerking van 16 dagen geleden. Ik heb de magische gave altijd te kopen net op het ogenblik dat de aankoopkoers stijgt. Een uur geleden kocht ik een etf die met een dagverlies van 0,24% stond. Ik bevestig mijn aankoop en floep, het dagverlies is nog maar 0,02%. Ik kocht een tweede etf die met een dagverlies van 0,18% stond. Floep, het dagverlies verandert in een winst van 0,53%. Nu weet ik het zeker. Ik koop nooit nog etf's tijdens de beursuren. Ik moet
De "huidige" koers van een aandeel is gewoon de prijs van de laatste transactie tussen een verkoper en een koper.
Het moment dat jouw aankooporder wordt uitgevoerd, komt er dus ook een nieuwe koers tot stand.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 maart 2023, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De prijs van de vorige transactie is een slechte indicator voor de prijs die jij zal betalen, zeker voor illiquide aandelen.Yaris schreef: ↑29 maart 2023, 10:26
Een vervolg op mijn onnozele opmerking van 16 dagen geleden. Ik heb de magische gave altijd te kopen net op het ogenblik dat de aankoopkoers stijgt. Een uur geleden kocht ik een etf die met een dagverlies van 0,24% stond. Ik bevestig mijn aankoop en floep, het dagverlies is nog maar 0,02%. Ik kocht een tweede etf die met een dagverlies van 0,18% stond. Floep, het dagverlies verandert in een winst van 0,53%. Nu weet ik het zeker. Ik koop nooit nog etf's tijdens de beursuren. Ik moet EarthNvstr1 gelijk geven:
Wat waren de real time bied en laat koersen op het moment that je jouw order plaatste? Heb je jouw limiet hiertussen geplaatst? Hoe zag het orderboek er verder uit?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zou het geen oplossing zijn om elke maand op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip een order in te leggen (bijvoorbeeld "eerste dinsdag van de maand om 16:00")? Al lijkt het mij eigenlijk geen probleem telkens de avond voordien een order te plaatsen die bij opening van de beurzen de volgende dag uitgevoerd wordt. Bij niet-beursgenoteerde fondsen gaat het namelijk ook op die manier.
Ik begrijp dat allemaal wel maar vind het gewoon frustrerend dat een koers een half uur of langer staat te prijken en dan hoger schiet net op het ogenblik dat ik koop.
Enfin soit. Jullie doen het op jullie manier en ik op de mijne. Ik beleg al bijna 12 jaar en ben in het algemeen best tevreden over mijn portefeuille en mijn manier van handelen.
Enfin soit. Jullie doen het op jullie manier en ik op de mijne. Ik beleg al bijna 12 jaar en ben in het algemeen best tevreden over mijn portefeuille en mijn manier van handelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat aantoont dat je het niet begrijpt.
EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:41 De "huidige" koers van een aandeel is gewoon de prijs van de laatste transactie tussen een verkoper en een koper.
Het moment dat jouw aankooporder wordt uitgevoerd, komt er dus ook een nieuwe koers tot stand.
-
- Hero Member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:50Wat aantoont dat je het niet begrijpt.
EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:41 De "huidige" koers van een aandeel is gewoon de prijs van de laatste transactie tussen een verkoper en een koper.
Alsof mijn order alleen de koers doet veranderen. Het gaat hier om veelgekochte etf's.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je een markt aankooporder plaatst, ga je akkoord met de vraagprijs. Dan is het logisch dat de koers op het moment dat jij koopt omhoog schiet als die vraagprijs boven de vorige koers is.
Laatst gewijzigd door Orakel van Brakel op 29 maart 2023, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welke etf us het en op welke beurs koop je?
Welke broker gebruik je? En geeft die wel de real-time koersen? Geef ons eens een screendump?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
@ EarthNvstr1: zever niet. Een aankooporder van 1.000 euro doet de koers van een etf niet met 0,7% stijgen.
@B7H4long: ik koop IWDA, GOVA, VDTE en V80A bij Bolero.
@B7H4long: ik koop IWDA, GOVA, VDTE en V80A bij Bolero.
Hier is de link naar iwda op de beurs in Amsterdam.
De spread tussen bied en laat koers is 2 cent of minder.
https://live.euronext.com/nl/product/et ... 5Y983-XAMS
Bij Bolero zou je de real time koersen moeten kunnen zien voordat je jouw order plaatst.
En ja , als jouw order wordt uitgevoerd dan wordt 'de prijs die jij betaalde' de nieuwe prijs.
De spread tussen bied en laat koers is 2 cent of minder.
https://live.euronext.com/nl/product/et ... 5Y983-XAMS
Bij Bolero zou je de real time koersen moeten kunnen zien voordat je jouw order plaatst.
En ja , als jouw order wordt uitgevoerd dan wordt 'de prijs die jij betaalde' de nieuwe prijs.
Dat is ook niet waar... als de ask 100.000 stukken is, en je koopt er maar 100 , dan verandert er helemaal niks door jou...EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:56Uiteraard. Elk order heeft een impact op de markt en bij elke transactie wijzigt "de koers" (= prijs van laatste transactie)
Wat doorgaans het geval lijkt voor kleine beleggers.
Ik heb 1 keer voorgehad dat mijn transactie de koers liet stijgen met 1% ongeveer, maar dat aandeel was wel super illiquide
Wat Yaris beschrijft kan veel redenen hebben, het kan ook om frontrunning gaan...
In theorie klopt het: elke aankoop of verkoop, hoe klein ook, heeft invloed op de prijs. Maar als in de praktijk een order van een kleine belegger de prijs van een etf - waar meer dan 100 miljoen in zit - zou beïnvloeden, zou het wel heel gemakkelijk zijn om de markt te manipuleren.
Je moet eens het boek "Flashboys" van Michael Lewis lezen.Yaris schreef: ↑29 maart 2023, 12:47 Ik begrijp dat allemaal wel maar vind het gewoon frustrerend dat een koers een half uur of langer staat te prijken en dan hoger schiet net op het ogenblik dat ik koop.