ETF portefeuille
TIP
Re: ETF portefeuille
Je moet misschien eens naar de real-time ask en bid prijs kijken?
(overigens, geen enkele van die koersen zijn correct - het concept van darkpools).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel de koers van een aandeel is 100 EUR (= de prijs van de laatste transactie)
Hoogste biedprijs is 100,50 EUR voor 20 stuks
Laagste laatprijs is 100,70 EUR voor 20 stuks
Jij geeft een kooporder in voor 10 stuks (aan marktprijs of met een limiet van minstens 100,70 EUR).
Je order wordt direct uitgevoerd en de koers gaat naar 100,70 EUR (nl. de prijs van de laatste transactie).
De koers is dus "plots" gestegen met 0,7%.
Ik denk dat dat ook beetje veel aan je broker ligt...
Mijn ervaring met marktorders(wat ik eigenlijk standaard gebruik) is altijd dat ze uitgevoerd worden onder de laatste prijs (omdat er natuurlijk meer dan 1 beurs is, en als je broker beetje lief is voor je, gaan ze op zoek naar de beste prijs voor je)
(daarom dat je bij in principe altijd SMART routing op moet zetten bij Lynx, maar ik weet niet of Bolero dat heeft, of misschien is dat de standaard ofzo)
Ik spreek wel voor aandelen, maar ik kan me voorstellen dat het met ETF's hetzelfde is (ik geloof, die ene ETF-aankoop die ik deed, dat het ook zo was, ook gekocht beetje onder de verwachte prijs)
Mijn ervaring met marktorders(wat ik eigenlijk standaard gebruik) is altijd dat ze uitgevoerd worden onder de laatste prijs (omdat er natuurlijk meer dan 1 beurs is, en als je broker beetje lief is voor je, gaan ze op zoek naar de beste prijs voor je)
(daarom dat je bij in principe altijd SMART routing op moet zetten bij Lynx, maar ik weet niet of Bolero dat heeft, of misschien is dat de standaard ofzo)
Ik spreek wel voor aandelen, maar ik kan me voorstellen dat het met ETF's hetzelfde is (ik geloof, die ene ETF-aankoop die ik deed, dat het ook zo was, ook gekocht beetje onder de verwachte prijs)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk is het in de realiteit nog wat ingewikkelder.
Voor Bolero: https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... n-order-v1
Handel nabeurs: niet zo anders dan tijdens de officiële uren, maar met extra nadelen: grote spread, weinig liquiditeit
Lijkt me af te raden voor een kleine belegger.
Of bedoel je orders inleggen voor de beursopening?
Ik koop doorgaans individuele aandelen bij de slotveiling.
Geen bid-ask spread, geen orders die in fracties van een seconde voor uw order springen, maximale liquiditeit.
Bij een ETF zal dat wel niet werken vrees ik.
Tijdens de handelsdag naar koersfluctuaties turen brengt idd niet het beste boven.
Goed, wat heb ik vandaag geleerd?
- Dat het geen toeval is dat ik de koers zie veranderen na een aankoop.
- Dat ik beter koop wanneer de beurs open is dan voorbeurs wegens kleinere spread.
Hier zie een gratis realtime orderboek kun je de prijs zien veranderen voor je op de koopknop hebt gedrukt en direct zien aan welke koers en hoeveel stuks een etf of aandeel te koop staan, je beslist dan zelf met een markt order of je akkoord bent met de gevraagde prijs of zet een lager bod met een limietorder. Een uitgevoerde aankoop zie je vervolgens in de kolom "trades". En nu maar bodem vissen op minuut basis
Dus de prijs van de laatste transactie is anders dan de prijs van de laatste transactie?Aerolla schreef: ↑29 maart 2023, 13:22Dat is ook niet waar... als de ask 100.000 stukken is, en je koopt er maar 100 , dan verandert er helemaal niks door jou...EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:56
Uiteraard. Elk order heeft een impact op de markt en bij elke transactie wijzigt "de koers" (= prijs van laatste transactie)
Wat doorgaans het geval lijkt voor kleine beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar nee gij, wat Aerolla zegt is dat de prijs van jouw aankoop niet anders hoeft te zijn dan de prijs van de vorige of volgende transactie. Met andere woorden wat Eart schrijft klopt niet. Elk uitgevoerd order heeft een impact op de markt, maar niet elk uitgevoerd order wijzigt "de koers", denk daar eerst maar eens goed over na voor je het tracht te weerleggen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Da's toch niet hoe ik wat Aerolla schreef, begreep. Zie volgende post.vortex schreef: ↑30 maart 2023, 08:35 Maar nee gij, wat Aerolla zegt is dat de prijs van jouw aankoop niet anders hoeft te zijn dan de prijs van de vorige of volgende transactie. Met andere woorden wat Eart schrijft klopt niet. Elk uitgevoerd order heeft een impact op de markt, maar niet elk uitgevoerd order wijzigt "de koers", denk daar eerst maar eens goed over na voor je het tracht te weerleggen
Los daarvan: als de nieuwe koers hetzelfde is als de vorige, ja dan blijft die gelijk, nogal wiedes, enkel het tijdstip wijzigt in dat geval
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 30 maart 2023, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mij weten is dat toch wel zo hoor. Vanaf er 1 stuk verhandeld wordt, komt een nieuwe koers tot stand.Aerolla schreef: ↑29 maart 2023, 13:22Dat is ook niet waar... als de ask 100.000 stukken is, en je koopt er maar 100 , dan verandert er helemaal niks door jou...EarthNvstr1 schreef: ↑29 maart 2023, 12:56
Uiteraard. Elk order heeft een impact op de markt en bij elke transactie wijzigt "de koers" (= prijs van laatste transactie)
Wat doorgaans het geval lijkt voor kleine beleggers.
En ja, uiteraard kan die nieuwe koers gelijk zijn aan de vorige. Enkel het tijdstip wijzigt dan.
En ja, als de transactie niet op beurs x plaatsvindt, dan wijzigt dat de koers op beurs x uiteraard niet.
Bolero stuurde vandaag een etf-topic nieuwsbrief rond (https://www.bolero.be/uploads/media/642 ... &utm_term=) waarbij volgende etf mij wel kan bekoren: WisdomTree Global Quality Dividend Gwth UCITS ETF USD Acc - IE00BZ56SW52. Als ik deze etf vergelijk op fondsweb met de VWCE doet de Wisdom het duidelijk beter, vooral door de betere prestaties in een volatiele dalende markt. (https://www.fondsweb.com/de/vergleichen ... 00BK5BQT80).
Er zitten 587 bedrijven in het fonds, kostenpercentage 0.38 = 0.16 meer dan de VWCE, maar dan wordt ruimschoots goedgemaakt door het hogere rendement.
Ik heb nu de VWCE als core (65%) maar zou bv. 50/50 combi kunnen doen, wat denken jullie? Wat mij enigszins tegenhoudt in de grootte van het fonds: 323,73 Mio. tov. 13442 MIo voor VWCE, zelfs Fundsmith heeft meer (8200 mio.)
Er zitten 587 bedrijven in het fonds, kostenpercentage 0.38 = 0.16 meer dan de VWCE, maar dan wordt ruimschoots goedgemaakt door het hogere rendement.
Ik heb nu de VWCE als core (65%) maar zou bv. 50/50 combi kunnen doen, wat denken jullie? Wat mij enigszins tegenhoudt in de grootte van het fonds: 323,73 Mio. tov. 13442 MIo voor VWCE, zelfs Fundsmith heeft meer (8200 mio.)
Dat lijkt me een indextracker met een factor tilt. Daarvan weten we dat die periodes van under- en periodes van outperformance zal hebben. Het probleem met factor-investing is dat je moet zorgen dat je niet 1 maar alle factoren in je portefeuille hebt. Dan zou je -theoretisch gezien- een portefeuille moeten hebben die het op lange termijn een heel klein beetje beter doet dan een gewone indextracker. De vraag is dan of dat hele kleine beetje opweegt tegen het kostenverschil. En dan zou je bij bijstorten moeten zien dat je vooral de underperformers vetmest. Voor mij allemaal iets teveel gedoe, en het veroorzaakt een onnodig gevoel van onrust dat gedragsmatige fouten kan triggeren.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
LOL je zal toch echt wel iets beter je best moeten doen om je hier uit te lullenEarthNvstr1 schreef: ↑30 maart 2023, 16:21 ... en bij elke transactie wijzigt "de koers" (= prijs van laatste transactie)
... Vanaf er 1 stuk verhandeld wordt, komt een nieuwe koers tot stand.
En ja, uiteraard kan die nieuwe koers gelijk zijn aan de vorige.