Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsobligaties
Elk land apart moet dus zijn deel betalen van die obligatie en als er geen betaling is dan wordt dat deel niet terugbetaald? Het is volgens jou dus geen “hoofdelijk en ondeelbare” schuld? Weten wij als obligatiebelegger aan welk land hoeveel is toegekend?
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, de EU is de borrower. De EU is dus verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de investeerder. Zelfs in de gevallen dat de EU een obligatie uitgeeft, en hiermee een financiering voor een lidstaat verzorgt (back-to-back funding).
Maar de EU heeft een aantal garanties, afhankelijk van het type obligatie. Hier meer details:
https://www.bruegel.org/blog-post/do-fi ... safe-asset
De rating agencies geven aan de EU bonds een lagere rating dan aan Duitsland. De houding van de investeerders is hiermee consistent: EU bonds hebben een spread tov Duitse obligaties.
Wat ook meespeelt is dat EU bonds minder liquide zijn dan Duitse.
Ik heb 4 Europese obligaties, precies omdat ze meer rente geven. Een tot 2025, een tot 2028 en 2 tot 2031. En dan ook nog enkele van EIB.
Interessant artikel, bedankt! Ik blijf voorlopig bij mijn Bunds (en Treasuries).
Ik ben nieuw op dit forum.
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- zijn deze allemaal vrij van bronbelasting?
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
Mvg.
Filip
Over staatsobligaties Amerika heb ik vragen:
- zijn deze allemaal vrij van bronbelasting?
- in het verleden hebben de democraten en de republikeinen verschillende keren om politieke redenen een verhoging van de staatsschulden geblokkeerd. Als je een obligatie bezit met vervaldag en/of coupon juist in die tijdelijke periode , wat gebeurt er dan ?
Mvg.
Filip