Holdings
TIP
Re: Holdings
Hmm, ja zo had ik het nog niet bekeken. Het kan best kloppen, want het persbericht van de overnemer, Concentrix, zegt 'Concentrix Corporation today announced they have entered into an agreement to combine with Webhelp in a transaction valued at approximately $4.8 billion, including net debt. 'el perro schreef: ↑30 maart 2023, 12:03 De simpelste uitleg is Enterprise Value (EV) vs Equity Value
https://www.investopedia.com/ask/answer ... -value.asp
Simpel gezegd: prijs met of zonder schulden
Meestal wordt bij een overname de Enterprise Value (grootste bedrag) geciteerd als waarde van de deal
Dat geeft dan (op basis van uw gegevens)
Enterprise Value (EV): € 4.4B
Equity Value: € 2.5B (1.52/61%)
schulden: 1.9B
Dus de overnemer betaalt € 4.4B voor het bedrijf, € 2.5B aan de aandeelhouders,
en € 1.9B door de schuldverplichtingen die hij mee overneemt
en vroeg of laat dient terug te betalen aan bank/obligtatiehouders, ...
In de eerste instantie had ik 'including net debt' gelezen alsof die schulden er al vanaf waren (Zeg maar zoals: 'deze TV kost 999€ inclusief de speciale black-friday korting'), maar dat zou best wel eens niet correct kunnen zijn.
Idd
Zowel de Engelse (including debt) als Nederlandse taal (inclusief schulden) is niet zo helder imho.
"waarde van € 4,4 miljard waaronder schulden" zou misschien duidelijker zijn
De psychologie helpt: een TV verkoper wil altijd de laagste prijs afficheren aan de potentiële koper,
Bij een overname wil men de hoogste waarde rondbazuinen,
kwestie van belang van de deal en betrokkenen in de verf zetten.
Nu ja, EV is ook wel betere maatstaf.
Zowel de Engelse (including debt) als Nederlandse taal (inclusief schulden) is niet zo helder imho.
"waarde van € 4,4 miljard waaronder schulden" zou misschien duidelijker zijn
De psychologie helpt: een TV verkoper wil altijd de laagste prijs afficheren aan de potentiële koper,
Bij een overname wil men de hoogste waarde rondbazuinen,
kwestie van belang van de deal en betrokkenen in de verf zetten.
Nu ja, EV is ook wel betere maatstaf.
Het ritje naar de 60 euro komt eraan. Zeer hoog volume en mooie stijging. Ik blijf rustig zitten in deze parel.Kempen123 schreef: ↑27 maart 2023, 11:45Ja, maar de koers stijgt niet.....
In 2019: 65€ per aandeel gerapporteerd, toen ze dat rapporteerden was de korting circa 25%
in 2020: 67€ per aandeel, korting 45% (maar dat was vol in de maximale coronapaniek)
in 2021: 82€ per aandeel, korting 28%
nu: 89€ per aandeel, korting 41%
Een korting van 25-30% is 'correct' voor IDI. Meer dan 40% is extreem uitzonderlijk.
Ik blijf er nog even inzittten (ik moet toegeven dat ik op een ritje naar 60€ had gerekend)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik lees zonet in De Tijd dat Guy Verhofstadt bestuurder is bij Sofina en voor 2022 zo maar eventjes 155.000 eur zitpenning kreeg en dat voor ... 7 bestuursraden. Stel dat zo een raad 3 uur duurt dan kreeg hij dus 7381 eur per uur. Mannekes toch.
Amai , dat is bijna zoveel als mr Kevin De Bruyne…
Het goede nieuws is dat hij er weg gaat. Hij zou ergens een beter betaalde baan gevonden hebben waarvoor minder inspanning geleverd moet worden.triumph_st schreef: ↑31 maart 2023, 10:22 Ik lees zonet in De Tijd dat Guy Verhofstadt bestuurder is bij Sofina en(...)
Hij start zijn eigen crypto bedrijf om mensen geld te ontfutselen met de meme-coin "EBES".sintorama schreef: ↑31 maart 2023, 10:32Het goede nieuws is dat hij er weg gaat. Hij zou ergens een beter betaalde baan gevonden hebben waarvoor minder inspanning geleverd moet worden.triumph_st schreef: ↑31 maart 2023, 10:22 Ik lees zonet in De Tijd dat Guy Verhofstadt bestuurder is bij Sofina en(...)
Italmobiliare is aan het vertrekken (technisch gezien)
Waarom niet gewoon Value Square Fund Business Holdings kopen ?
1,3% kosten en zij doen al het werk voor je en het risico blijft beperkt vanwege de brede spreiding ?
1,3% kosten en zij doen al het werk voor je en het risico blijft beperkt vanwege de brede spreiding ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nee hoor ik doe het liever zelf. Ik vind daar geen holdings in met kleine beurskapitalisatie zoals IDI, Texaf, Velcan...
Ook geen Bollore in hun top 10. En wordt dat actief beheerd??? En wat zijn de rendementen over meerdere jaren???
Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om zoiets te kopen.
Wat ik wel zou kopen is diene AVI Global Trust.
Omtrent SOFINA
Twee analisten-holdingkenners geloven stellig dat HOOP de holding doet leven
Kris Kippers (DegroofPetercam) : koersdoel 274 euro "heel wat waardevolle actviteiten in de portefeuille"
Sharad Kumar (Kbc Securities) : koersdoel 283 euro "korting niet nodig"
bron : De Tijd
Wat vinden Laeka en andere holdingkenners op dit forum hiervan ?
Kris Kippers (DegroofPetercam) : koersdoel 274 euro "heel wat waardevolle actviteiten in de portefeuille"
En wat vinden we van het advies van ING??? 448 euro als koersdoel. De ene analist snuift nog meer dan de andere. 279 euro is de NAV niet meer niet minder. Van dure holdings blijf ik af en laat de menigte maar achter de koers hollen.flow schreef: ↑2 april 2023, 19:11 Omtrent SOFINA
En diene Kippers ook geen groot licht hoor. Kwam met een koopadvies voor Ackermans toen de koers 165 euro noteerde.
Ik heb daar ook wel eens naar gekeken.
Het wordt relatief passief beheerd (of dat goed of slecht is is een kwestie van opinie), en dan is 1.3% gewoon veel te veel.
(en het zou zomaar kunnen dat er ook nog een prestatiebonus bij de kosten zit, Value Square is daar nog al van)
Als ze als langjarig gemiddelde 10% rendement halen, dan is 1.3% kosten gewoon 13% van het rendement!!
Bovendien zit er nog een keer 1.3% belasting bij de verkoop (in het geval van de kapitalisatievariant) of dividendbelasting (in het geval van de distributievariant) omdat het een beleggingsfonds is, en geen onafhankelijk 'bedrijf' zoals de meeste holdings die genoemd worden.
Ik denk ook niet dat ze actief speuren naar 'ondergewaardeerd' en 'mogelijke triggers voor het realiseren van de waarde'.
Met Laeka denk ik dat Avi global veel beter is: jaarlijkse kosten 0.9%, en ze doen er meer voor met een duidelijke filosofie, en geen verkoopbelasting. Avi global is verreweg mijn grootste positie.
Er zijn natuurlijk een hoop achterhaalde koersdoelen, die al lang ge-update hadden moetn zijn maar dat niet zijn en die nog op allerlei plekken te vinden zijn. Die 448 van ING zak er waarschijnlijk zo een zijn.laeka schreef: ↑3 april 2023, 09:12En wat vinden we van het advies van ING??? 448 euro als koersdoel. De ene analist snuift nog meer dan de andere. 279 euro is de NAV niet meer niet minder. Van dure holdings blijf ik af en laat de menigte maar achter de koers hollen.flow schreef: ↑2 april 2023, 19:11 Omtrent SOFINA
En diene Kippers ook geen groot licht hoor. Kwam met een koopadvies voor Ackermans toen de koers 165 euro noteerde.
279 is/was de NAV op een zeker moment in het verleden (ik heb zo de referentie datum niet bij de hand) maar ook daar zitten allerlei aannames en schattingen in.
Een NAV moet je altijd met een korrel zout nemen.
Ik vond dat koopadvies op 165 van AvH wel begrijpbaar. De NAV was toen ergens tussen de 180 en 190, en gezien dat AvH een historie heeft van zonder korting te noteren, en als je dan nog gelooft in de toekomst van de onderliggende bedrijven, is een koopadvies op 165 best acceptabel. Dat de markt dan de andere kant op gaat, tja, dat kan die persoon ook niet voorspellen natuurlijk.