Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
Die kosten zijn sowieso nodig. Hoe ga je anders geld afhalen bij een automaat wanneer dat geld niet eerst digitaal op je rekening staat?
Bovendien schaalt de kost niet mee met het gebruik ervan. Stel je voor dat je alle betalingen terug met cash geld zou doen. Dan heb je vrachtwagens vol cash geld nodig die de stad doorrijden, bewaakt door rijkswachters met zware machinegeweren.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ah ja? En is daar 's nachts een pomphouder aamwezig?
Of steek je dan je geld in een automaat? Die kan evengoed buiten werking zijn.
in de jaren 80 ging je naar bankkantoor om de overschrijvingen te laten invoeren door de bediende hé. In de jaren 90 kwam dan de self banking kantoren.
Maar er zou veel meer cash terug moeten rondgevoerd worden, met zware, vervuilende dieselaangedreven pantservoertuigen, met politie voor en achter.
Laat de afhalers/jankers dit maar financieren...
Er zou dus de klok rond terug een bediende aan de pomp moeten zitten, omdat mijnheer lop enkel cash wilt betalen en beweert al talloze keren niet te kunnen betalen met een kaart
. Hopelijk gaat het digitaal systeem die het bedrag van de pomp naar de kassa stuurt, ook niet stuk. Anders staat hij daar.
Maar er zou veel meer cash terug moeten rondgevoerd worden, met zware, vervuilende dieselaangedreven pantservoertuigen, met politie voor en achter.
Laat de afhalers/jankers dit maar financieren...
Er zou dus de klok rond terug een bediende aan de pomp moeten zitten, omdat mijnheer lop enkel cash wilt betalen en beweert al talloze keren niet te kunnen betalen met een kaart
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230330_95533328
Cash is out, maar zonder geldautomaten kunnen we ook niet leven
De bankautomaten in ons land, of eerder het gebrek eraan, zorgen al maanden voor veel frustraties. In sommige gemeenten geraak je gewoon niet meer aan cash geld. De regering wil nu ingrijpen. Maar je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom we nog cash geld zouden gebruiken. Gaan de cashpunten terecht weg, of gaan we te snel?
Cash is out, maar zonder geldautomaten kunnen we ook niet leven
De bankautomaten in ons land, of eerder het gebrek eraan, zorgen al maanden voor veel frustraties. In sommige gemeenten geraak je gewoon niet meer aan cash geld. De regering wil nu ingrijpen. Maar je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom we nog cash geld zouden gebruiken. Gaan de cashpunten terecht weg, of gaan we te snel?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
't Is hier weer zwart-wit wat de klok slaat ...
Misschien zinvol om cash (nog) niet volledig te bannen, maar wel wat kostenefficiënter te zijn wat betreft automaten ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/04/bankautomaten/
Edit: misschien zinniger om te baseren op bevolkingsdichtheid
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Misschien zinvol om cash (nog) niet volledig te bannen, maar wel wat kostenefficiënter te zijn wat betreft automaten ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/04/bankautomaten/
Die maximale afstanden tot de woning vind ik toch eerder aan de lage kant.Regering-De Croo stelt de banken dan ook voor een definitief ultimatum: of ze aanvaarden voor het einde van deze maand het voorstel van de regering, of ze zullen er via een wet toe verplicht worden. Concreet gaat het in stedelijke gebieden om een bankautomaat op 2 kilometer van elke woning, in landelijke gebieden op 5 kilometer en in tussenliggende gebieden op 3 kilometer. Om discussies te vermijden, wil Dermagne de Nationale Bank een centrale rol geven in het bewaken van de dekkingsgraad.
Edit: misschien zinniger om te baseren op bevolkingsdichtheid
We zouden bv. al kunnen beginnen met te gaan naar 1 automaat per 10.000 inwoners => ~ 1.200 automatenHet aantal geldautomaten in België daalt als gevolg van de digitalisering al ruim tien jaar. Tussen 2017 en eind 2021 slonk het aantal geldautomaten van 8.000 naar 5.900, tegen eind 2024 zouden er nog minder dan 4.000 automaten overblijven.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 maart 2023, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja normaal is er altijd een pomphouder aanwezig 24/7
Bij velen zelfs niet de mogelijkheid om met bankcontact te betalen .
Nog niet veel rondgetrokken op deze bol ?
Is trouwens de kaarten van argenta zelf die nooit willen werken ligt niet aan het systeem .
Hier in Belgie moet ik vaak 10 keer mijn kaart invoeren voor ik kan tanken .
Dan moet je dringend eens leren lezen! Heb niet gezegd dat ik tegen elektronisch betalen ben, wel dat cash een wettelijk betaalmiddel moet blijven. Het argument dat cash een kostprijs heeft klopt, net zoals elektronisch betalen ook een kost heeft. Ik betaal vrijwel overal met de kaart, één omdat het gemakkelijk en snel is en twee omdat het stilaan een probleem wordt om aan cash te geraken (ook hier geen geld automaat of bankloket meer in de gemeente). Maar er zijn nog genoeg gelegenheden waar ik met cash moet of wil betalen, bv bij de lokale boer die wat fruit en groenten verkoopt, de groepslotto aan een collega, zakgeld voor petekind, enz... Niet overal staat een betaalterminal en niet iedereen heeft een smartphone met een betaal app.
LOL Wil je nu zeggen dat er geen fraude met betaalkaarten bestaat? Nog nooit gehoord van skimming waarbij er een kopie gemaakt wordt van jouw kaart? Of iets recenter het RFID skimmen? Of kredietkaart fraude na een internet betaling? Er bestaat wel degelijk fraude met digitaal betalen, maar voor je het weer verkeerd leest, ik gebruikt dat niet als argument tegen elektronisch betalen en ook niet als pro cash! Dus nog een keer ik ben niet anti elektronisch betalen maar cash moet wat mij betreft een wettelijk betaal middel blijven.
Dus jij vind het maar vanzelfsprekend dat er mensen 's nachts uit hun bed blijven voor het geval jij cash wilt betalen?
In Scandinavische landen viel het mij juist bijzonder hard op dat digitaal betalen er reeds een decennium geleden alomtegenwoordig was.
Misschien moet je eens een nieuwe kaart vragen, want dat is niet normaal.
Ik wil best wel hebben dat er nog wat bankautomaten blijven bestaan.
Maar cash geld gebruik ik eerlijk gezegd nog weinig.
Tenzij voor de brave niet profiterende hardwerkende zelfstandige die liever cash heeft zonder dat dat iets te maken heeft met zwartwerk (sic).
Ik ben in binnen- en buitenland bijna volledig overgeschakeld naar betalingsverkeer met de kaart. Het valt me op, dat als je elders komt in Europa, ze daar precies iets verder staan.
Morgen geen cash geld meer ? Voor mij geen probleem. Je kan bij kleine warenhuizen ook geld vragen..
Maar ja.. zolang er nog veel voorstanders van cash geld zijn, moet het maar blijven bestaan zeker ?
By the way : we hebben weer een onderwerp gevonden om de twistzieke oude Belgen hun zin te geven. Daar komen vodden van![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Maar cash geld gebruik ik eerlijk gezegd nog weinig.
Tenzij voor de brave niet profiterende hardwerkende zelfstandige die liever cash heeft zonder dat dat iets te maken heeft met zwartwerk (sic).
Ik ben in binnen- en buitenland bijna volledig overgeschakeld naar betalingsverkeer met de kaart. Het valt me op, dat als je elders komt in Europa, ze daar precies iets verder staan.
Morgen geen cash geld meer ? Voor mij geen probleem. Je kan bij kleine warenhuizen ook geld vragen..
Maar ja.. zolang er nog veel voorstanders van cash geld zijn, moet het maar blijven bestaan zeker ?
By the way : we hebben weer een onderwerp gevonden om de twistzieke oude Belgen hun zin te geven. Daar komen vodden van
Wat voor een onzin argument is dat nu weer? Natuurlijk gaan we niet terug naar 100% cash, dat vraagt niemand en is ook helemaal niet het punt, net zoals er niemand is die het elektronisch betaal verkeer weer wil zien verdwijnen. Trouwens geld afhalen aan een geldautomaat is ook elektronisch betaal verkeer. Het lijkt wel dat er volgens sommigen naast het elektronisch betalen geen cash meer kan of mag bestaan
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
- Ik moet net de groeplotto betalen van vorig werk. En dan krijg ik een mail, en dan schrijf ik over.
Geen discussie nadien ook 'heb jij dat wel betaald?' Of vraag je aan een collega 'schrijf mij betalingsbewijs van het cash bedrag'. Ik vergeet ook wel eens iets nl. of het gebeurt is of niet.
- nieuwjaarscadeau van kleinkinderen, schrijven mijn ouders over op de rekening. Aangezien zelfde bank, ONMIDDELLIJK. Waarom moet het dan cash, met kans dat ze het verliezen ergens of misstoppen.
- Op de markt hier in een centrumstad, staat elke handelaar met een betaalautomaat hoor (sinds corona)
Nu gewoon direct cardstop bellen. Slechtste geval 50 € kwijt als je draadloos betalen toelaat.
En al mijn kaarten zitten in een hoesje.
Of ik betaal met mijn Smartwatch. Moet de boef al voor mij staan met zijn apparaatje, op max. 20 cm. Heb het gezien hoor....geld afhalen via RFID als portefeuille in achterzak zit. Ge moet bijna bakje ertegen duwen. Succes zou ik zeggen.
![Afbeelding](https://ae01.alicdn.com/kf/S6571e86edb7246de8a7e9da80095005fY/5-20-Pcs-Aluminium-Anti-Rfid-Kaarthouder-Nfc-Blokkeren-Reader-Lock-Id-Bank-Kaarthouder-Case-Bescherming.jpg_Q90.jpg_.webp)
kredietkaartfraude...99% kan opgelost worden door REGELMATIG van paswoorden te veranderen, en minstens 20 karakters + 2FA. en ook 'weten wat je doet' Zie dat beobank en anderen ook veiliger werken, door 2FA zelf in te bouwen.
Meeste van de opgelichte mensen, zijn zodanig onwetend, en zouden nog de bank laten opdraaien voor de kosten.
Tja, ge geeft ook niet de sleutel aan de dief, en nadien huilen bij de garage.
Heb Revolut/Curve/N24 virtuele kaart, en nog nooit opgelicht. Tja, moet ook eerst geld opstaan hé.
Ok dat er automaten bestaan. Maar dan moet de cashgeile klant, er maar voor betalen.
en evt. zelf thuis een bankkluis. Zodat er niet elke 3 km. een automaat moet staan.
Mijn ma van 84 heeft ook een bankkaart. Kan 0 met computers. Maar betaalt ermee. De dokter die op bezoek komt zal wel een bakske meehebben of via payconiq kunnen betaald worden? Als ik iets koop voor haar, trek ik het af van haar rekening en stort het op mijn rekening. Geen gedoe met cash geld. En transparant naar mijn zus toe.
Ik was de eerste die elektronische dienstencheques bestelde. Plots mocht ik niet meer van de dienstencentrale. 2 jaar terug kon het NIET meer op papier. Dus dan zou jij ook moeten veranderen van centrale die wél nog met cheques werkt?
"En ik zou zeggen, blijf volharden. Sinds Corona, moest iedereen plots digitaal werken. Een 85 jarige met corona moest een test aanvragen, online hé. Maar dan moest je itsme of idlezer hebben EN pincode.
En als je positief bent, kan je geen hulp vragen hé."
Op een dag word je wakker, en is het zover. En dan kan je nog zoveel roepen als je wilt.
Soit, voel dat we op andere golflengte zitten. Ca$h mag, maar wel heel beperkte automaten. En als je blijft volharden in de boosheid, betaal je er simpelweg voor.
https://www.knack.be/nieuws/moet-contan ... erdwijnen/
https://fintechmagazine.com/digital-pay ... o-cashless
Zweden
"Hoewel het het eerste land was dat bankbiljetten uitgaf, is Zweden vandaag de dag de meest geldloze samenleving ter wereld, met slechts 32 geldautomaten per 100.000 mensen, en met meer dan 98% van de burgers die een debet-/creditcard hebben. Het geldt ook als een van de toplanden die mobiele betalingen gebruiken. Zweden, het eerste Europese land dat bankbiljetten uitgeeft, lijkt een van de eerste Europese landen te zijn die er vanaf wil.
Een ander gebied waarop Zweden toonaangevend is, is de acceptatie van mobiel betalen. Het is een van de toplanden voor contactloze mobiele betalingen en sommige onderzoeken suggereren dat fysiek contant geld tegen 2024 uit de economie zou kunnen zijn uitgeroeid."
https://sweden.se/life/society/a-cashless-society
Not everyone is enthusiastic about the cashless society, though.
There’s Stefan(aka Vortex
Young Italian lawyer Silvia has lived in Sweden for two years and she thinks that electronic payments are a really good way to prevent money laundering, corruption and other criminal activities. But when it comes to implanting microchips, she expresses concern: ‘I would never have one implanted! Think of all the personal data produced, what would happen if it fell in the wrong hands?!’
Vraag jij dan ook dat ze stoppen met bellen naar de bejaarden die in hun ogen geld genoeg hebben om nog wat aan te smeren? Ik probeer mijn ma zoveel mogelijk bij te leren maar is niet altijd evident. Een beetje respect zou wel mogen.satsurfer schreef: ↑31 maart 2023, 15:56 https://www.standaard.be/cnt/dmf20230330_96674119
De overheid legt de banksector stevige verplichtingen op over het aanbod van geldautomaten. Peter Devlies, de ceo van Argenta, noemt de eis absurd. Hij wil er niet voor meebetalen.
De grootbanken en overheid werken toe naar een akkoord over de geldautomaten. Dat bepaalt dat er in elke gemeente minstens één bankautomaat moet zijn.
....
paywall
Gelijk hebben ze....dat die bejaarden eens leren met een bankkaart betalen. Of hun kinderen hen ermee helpen. We leven in 2023. Niet in 1984.
Deze geldautomaat zal ongeveer honderdduizend euro per jaar kosten:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/09 ... w-bankaut/
in de zaal zitten, schat ik, een honderdtal "geldautomaat-fans", als die tien keer per jaar die automaat gebruiken om vijftig euro af te halen (hypothetisch) kost het honderd euro per afhaling?
Wow, wat een betoog, en voor wat allemaal? Precies alweer niet goed gelezen dat ik helemaal niet tegen elektronisch betalen ben en dat fraude gedoe zelfs niet als tegen argument wil gebruiken, misschien lukt het na een derde keersatsurfer schreef: ↑31 maart 2023, 17:56
- Ik moet net de groeplotto betalen van vorig werk. En dan krijg ik een mail, en dan schrijf ik over.
Geen discussie nadien ook 'heb jij dat wel betaald?' Of vraag je aan een collega 'schrijf mij betalingsbewijs van het cash bedrag'. Ik vergeet ook wel eens iets nl. of het gebeurt is of niet.
- nieuwjaarscadeau van kleinkinderen, schrijven mijn ouders over op de rekening. Aangezien zelfde bank, ONMIDDELLIJK. Waarom moet het dan cash, met kans dat ze het verliezen ergens of misstoppen.
Ja, skimming. En uw portefeuille gestolen worden op een drukke markt of verliezen was niet mogelijk vroeger, vol met cash?
- Op de markt hier in een centrumstad, staat elke handelaar met een betaalautomaat hoor (sinds corona)
Nu gewoon direct cardstop bellen. Slechtste geval 50 € kwijt als je draadloos betalen toelaat.
En al mijn kaarten zitten in een hoesje.
Of ik betaal met mijn Smartwatch. Moet de boef al voor mij staan met zijn apparaatje, op max. 20 cm. Heb het gezien hoor....geld afhalen via RFID als portefeuille in achterzak zit. Ge moet bijna bakje ertegen duwen. Succes zou ik zeggen.
kredietkaartfraude...99% kan opgelost worden door REGELMATIG van paswoorden te veranderen, en minstens 20 karakters + 2FA. en ook 'weten wat je doet' Zie dat beobank en anderen ook veiliger werken, door 2FA zelf in te bouwen.
Meeste van de opgelichte mensen, zijn zodanig onwetend, en zouden nog de bank laten opdraaien voor de kosten.
Tja, ge geeft ook niet de sleutel aan de dief, en nadien huilen bij de garage.
Heb Revolut/Curve/N24 virtuele kaart, en nog nooit opgelicht. Tja, moet ook eerst geld opstaan hé.![]()
Ok dat er automaten bestaan. Maar dan moet de cashgeile klant, er maar voor betalen.
en evt. zelf thuis een bankkluis. Zodat er niet elke 3 km. een automaat moet staan.
Mijn ma van 84 heeft ook een bankkaart. Kan 0 met computers. Maar betaalt ermee. De dokter die op bezoek komt zal wel een bakske meehebben of via payconiq kunnen betaald worden? Als ik iets koop voor haar, trek ik het af van haar rekening en stort het op mijn rekening. Geen gedoe met cash geld. En transparant naar mijn zus toe.
Ik was de eerste die elektronische dienstencheques bestelde. Plots mocht ik niet meer van de dienstencentrale. 2 jaar terug kon het NIET meer op papier. Dus dan zou jij ook moeten veranderen van centrale die wél nog met cheques werkt?
"En ik zou zeggen, blijf volharden. Sinds Corona, moest iedereen plots digitaal werken. Een 85 jarige met corona moest een test aanvragen, online hé. Maar dan moest je itsme of idlezer hebben EN pincode.
En als je positief bent, kan je geen hulp vragen hé."
Op een dag word je wakker, en is het zover. En dan kan je nog zoveel roepen als je wilt.
Soit, voel dat we op andere golflengte zitten. Ca$h mag, maar wel heel beperkte automaten. En als je blijft volharden in de boosheid, betaal je er simpelweg voor.
https://www.knack.be/nieuws/moet-contan ... erdwijnen/
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Er bestaat wel degelijk fraude met digitaal betalen, maar voor je het weer verkeerd leest, ik gebruikt dat niet als argument tegen elektronisch betalen en ook niet als pro cash! Dus nog een keer ik ben niet anti elektronisch betalen maar cash moet wat mij betreft een wettelijk betaal middel blijven.