depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Verbannen Gebruiker
Re: depositorekening federale overheid
OK, klopt. Maar Test Aankoop en heel veel kranten hebben geschreven hoe hoog de intrest van e-depo nu is. Geen enkele heeft gezegd dat die intrest elke maand kan dalen.B7H4long schreef: ↑1 april 2023, 14:14huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn.
Er is hier toch geen sprake van "lokken".huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 Eerst mensen lokken met hoge intrestvoeten.
En nu ze vastzitten voor een jaar, de rente verlagen![]()
De intrestberekening is heel transparant en maandelijks gelinkt aan de marktrente.
Het lijkt me dat de meeste artikels duidelijk aangeven dat de rente maandelijks bepaald wordt adh van de rente van de OLOs.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:18OK, klopt. Maar Test Aankoop en heel veel kranten hebben geschreven hoe hoog de intrest van e-depo nu is.
Geen enkele heeft gezegd dat die intrest elke maand kan dalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, maar wie die met e-depo werkt, weet dat? En wie die met e-depo werkt, begrijpt dat? Nog steeds lezen we hier op het forum: de ECB verhoogt de rente, dus zal de rente van e-depo en termijnrekeningen stijgen.
E-depo werkt heel transparant, is heel duidelijk. Is heel eerlijk, heel correct. Is heel marktconform.
Is dus heel goed voor wie weet wat hij doet. Maar ik denk dat de verwachtingen van velen heel anders zijn dan de realiteit zal brengen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dit forum (en bij uitbreiding de hele maatschappij) zit vol van onwetendheden ...

-
- Hero Member
- Contacteer:
Gisteren stond de OLO 1 jaar op 3,14%huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 ...
En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn.
...
Het gemiddelde tot nu toe geeft als prognose voor DCK intrest MEI 3,10%
Volgens mij zal ze dit jaar steeds blijven stijgen.
We zullen zien.
Iedereen die met e depo werkt zou dat moeten weten. De rente voor mei zit voorlopig nog op schema voor 3,1 % (gemiddelde van laatste 5 werkdagen maart). Onbegrijpelijk dat steeds dezelfde vragen terug komen …
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over onwetendheden gesproken ...huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn.

Dom , dommer , domst… Geloof je dat de Olo rente op 1 jaar nog minstens een jaar op dit niveau zal blijven of stijgen zet je geld dan op een e depo dossier . Geloof je dat rente de volgende maanden gaat dalen zet dan je geld op een termijnrekening van minstens 1 jaar of langer.
LOL, het ganse bancaire systeem berust op dat principe, laat iedereen maar eens zijn spaarcenten van de bank halen, eens zien of dat gaat lukken. Zal rap blijken waar je centen het veiligst zijn, de bank gaat direct failliet als 25% zijn geld afhaalt, de staat, tja die bouwt gewoon meer schuld op, heft hogere belastingen of devalueert desnoods. Trouwens dat geld dat ze via de e-depo lenen is goedkoper dan op de markt te gaan lenen, het is een win-win voor beide partijen.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 De enige manier om jouw e-depo terug te betalen, is met geld van nieuwe mensen die aan de Belgische staat geld lenen, via extra e-depo of obligaties. En hun geld zal dan ook alleen maar terugbetaald kunnen worden met weer nieuwe mensen die extra geld in e-depo of Belgische obligaties stoppen. Want de overheidsschuld stijgt alleen maar. De schuld daalt nooit. Maar jij vindt dat veilig? Ik niet hoor.
We gaan het nog moeten zien of het vanaf nu steeds minder wordt, ik verwacht nog steeds een verdere rente stijging. Inflatie blijft hardnekkig te hoog, problemen bij banken lijken voorlopig onder controle en economie en werkgelegenheid blijven op peil, kortom er zijn enkel maar redenen om de ECB rentes verder te verhogen, van verlagen is zelfs geen sprake dit jaar. OLO op 1 jaar zal dan wel mee omhoog geduwd worden. En zelfs als de rente vanaf nu zakt, zal die e-depo mij op een jaar sowieso meer opgebracht hebben dan spaarboekje over dezelfde periode. En maak je maar geen illusies, wanneer de OLO op 1 jaar zakt zullen banken op den duur hun spaarrentes ook laten zakken, e-depo gaat heel moeilijk te verslaan zijn door de spaarrentes van een relatief veilige bank.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn. Eerst mensen lokken met hoge intrestvoeten. En nu ze vastzitten voor een jaar, de rente verlagen![]()
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is waar als je geld voor 1 jaar wil beleggen.Brembos schreef: ↑1 april 2023, 14:58 Dom , dommer , domst… Geloof je dat de Olo rente op 1 jaar nog minstens een jaar op dit niveau zal blijven of stijgen zet je geld dan op een e depo dossier . Geloof je dat rente de volgende maanden gaat dalen zet dan je geld op een termijnrekening van minstens 1 jaar of langer.
Maar is het niet vreemd dat plots een heleboel mensen geld voor 1 jaar willen vastzetten? Plots zijn er een heleboel mensen die over een jaar een huis willen kopen, of grote verbouwingen plannen, of een dure wereldreis willen maken, of de Ferrari van hun dromen willen kopen. En dus hun geld voor 1 jaar vastzetten.
Of zijn het mensen die denken dat je best op lange termijn kunt sparen door steeds in OLO 1 jaar te beleggen? Simpelweg omdat we nu in een abnormale situatie zitten dat OLO 1 jaar meer opbrengt dan OLO 10 jaar, of aandelen? En die denken dat dit zeker nog 10 jaar zo zal blijven?
Ik ben niet zeker dat langdurig in e-depo zitten evenveel zal opbrengen op termijn als aandelen.
Iemand schreef hier dat e-depo zijn beste investeringsbeslissing ooit was. 2,2% netto. De beste investeringsbeslissing ooit. Kan zijn voor die persoon in kwestie. Maar IWDA zal toch meer opgebracht hebben. Ooit.
Dat was ik. Ik had het misschien beter moeten uitdrukken, maar ik bedoelde dat dit mijn beste investeringsbeslissing is binnen zijn categorie. Uiteraard zullen aandelen op lange termijn in de verwachting meer opleveren, maar daar gaat een volledig verschillend risicoprofiel mee gepaard. Een deel van je geld risicoloos en flexibel aanhouden, is allicht verstandig, en in die context was de DCK destijds een uitstekende beslissing.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 15:10 Ik ben niet zeker dat langdurig in e-depo zitten evenveel zal opbrengen op termijn als aandelen.
Iemand schreef hier dat e-depo zijn beste investeringsbeslissing ooit was. 2,2% netto. De beste investeringsbeslissing ooit. Kan zijn voor die persoon in kwestie. Maar IWDA zal toch meer opgebracht hebben. Ooit.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat betwist ik niet. DCK is goed, eerlijk, transparant, duidelijk. Heeft zijn plaats in een portefeuille voor iemand die weet waarom, en hoe het werkt, en waarom het in zijn portefeuille past.
LOL Het zou er nog moeten bijkomen dat de e-depo op lange termijn meer opbrengt dan aandelenhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 15:10 Ik ben niet zeker dat langdurig in e-depo zitten evenveel zal opbrengen op termijn als aandelen.

Iemand die weet wat de rente voor de maand mei zal zijn?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Op 21 april zal dat definitief uitgerekend kunnen worden.
Vandaag stond OLO 1 jaar op 3,15%
Gemiddelde tot nu toe is 3,07000 => schatting voor DCK intrest mei is voorlopig 3,10%
Is stijgende maar vorige maand kwamen plots die bankenaffaires roet in het eten gooien (Silicon bank, Credit Suisse enz).
Duimen dus!
Vandaag stond OLO 1 jaar op 3,15%
Gemiddelde tot nu toe is 3,07000 => schatting voor DCK intrest mei is voorlopig 3,10%
Is stijgende maar vorige maand kwamen plots die bankenaffaires roet in het eten gooien (Silicon bank, Credit Suisse enz).
Duimen dus!