Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
Allez, vertel het eens wat is de kost voor klant en winkelier van cash betalingen, en graag een concreet voorbeeld, zomaar wat roepen kan iedereen.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 16:24En dat is dan de enige nodige handeling (en bijhorende kost), denk je ?![]()
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wees gerust, de uitroeing van "cash" is nog niet voor direct...
https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.html
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.html
Bankbiljetten maken deel uit van onze economie, identiteit en cultuur – en bij de ECB hebben we de immense vantwoordelijkheid om het vertrouwen hierin niet te beschamen.
Christine Lagarde, president van de ECB.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 april 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alle manuele handelingen met briefjes en munten de hele dag door en elke dag de administratie van "de kas" bv.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 april 2023, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, er moeten er maar een paar honderd terug komen op plaatsen waar er geen meer zijn. Het totale aantal hoeft misschien zelfs niet toe te nemen, kan eventueel met een herschikking, in steden staan ze nog steeds dicht bij elkaar, daar kunnen er gerust een aantal van verplaatst worden. Hoeft allemaal geen groot probleem te zijn. Cijfers tonen duidelijk aan dat de tijd voor cashloos nog lang niet daar is.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 16:27Zo zie je maar.![]()
Voor al die cash (chartale) transacties zijn ook helemaal niet veel bankautomaten nodig trouwens.
Had concrete cijfers gevraagd, dit is subjectief en gemakkelijk weg te argumenteren. Dus bij deze; Een kassabediende is sowieso aanwezig, cash geld aannemen en in de geldlade van de kassa leggen levert geen meerkost op voor klant of winkel. De dagelijkse administratie gebeurt door de kassa zelf, als de zaakvoerder zijn personeel niet vertrouwd, dan zal hij de geldlade dagelijks na tellen, kost hem een tiental minuten van zijn tijd, kost de klant niks.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 16:33
Alle manuele handelingen met briefjes en munten de hele dag door. En dan elke dag nog een hele administratie van "de kas" bv.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Elke gemeente 1 automaat is zo'n 600 automaten. In de steden wat extra voorzien en we komen wellicht mogelijks wel toe met bv 1.200 automaten, zoals ik eerder suggereerde.vortex schreef: ↑1 april 2023, 16:36 Inderdaad, er moeten er maar een paar honderd terug komen op plaatsen waar er geen meer zijn. Het totale aantal hoeft misschien zelfs niet toe te nemen, kan eventueel met een herschikking, in steden staan ze nog steeds dicht bij elkaar, daar kunnen er gerust een aantal van verplaatst worden. Hoeft allemaal geen groot probleem te zijn. Cijfers tonen duidelijk aan dat de tijd voor cashloos nog lang niet daar is.
Mensen die per se met cash willen betalen, kunnen volgens mij evengoed ook een beetje voorzienend zijn.
Persoonlijk heb ik altijd 2 bankkaarten én wat cash (voor moest het eens nodig zijn) op zak trouwens.
Natuurlijk is de tijd voor cashloos nog niet daar, dan stuikt de hele economie in elkaar.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 april 2023, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Time is money, maar daar ga ik verder niet over redetwisten. Lijkt mij niet echt het hoofdpunt van chartaal vs giraal.vortex schreef: ↑1 april 2023, 16:44 Had concrete cijfers gevraagd, dit is subjectief en gemakkelijk weg te argumenteren. Dus bij deze; Een kassabediende is sowieso aanwezig, cash geld aannemen en in de geldlade van de kassa leggen levert geen meerkost op voor klant of winkel. De dagelijkse administratie gebeurt door de kassa zelf, als de zaakvoerder zijn personeel niet vertrouwd, dan zal hij de geldlade dagelijks na tellen, kost hem een tiental minuten van zijn tijd, kost de klant niks.
Je suggereert de zwarte economie? Maak je daar maar geen zorgen over, er zijn naast het klassieke geld nog genoeg andere middelen om buiten het gecontroleerd systeem te handelen. Niks dat zich zo snel zal aanpassen dan illegale praktijken. Dat weten ze bij de overheden en centraal banken ook wel, hoe strikter ze hun betaalverkeer controleren of afsluiten hoe minder zicht ze gaan hebben op die illegale bezigheden.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 16:46 Natuurlijk is de tijd voor cashloos nog niet daar, dan stuikt de hele economie in elkaar.![]()
Och binnenkort werkt alles onder franchise en dan is time van de zaakvoerder gewoon time zonder moneyEarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 16:48 Time is money, maar daar ga ik verder niet over redetwisten.
Dit is volgens mijn een slecht idee. Vorig jaar sloot het laatste kantoor met automaat in een deelgemeente met drieduizend inwoners. Op de foto in de krant staat tien mensen te protesteren. De gemeenteraad wilt terug een automaat. Een nieuwe automaat kost ongeveer honderd duizend euro per jaar ( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/09 ... w-bankaut/ ), voor die tien "bankautomaat-fans" kost dat dus tienduizend euro per jaar per "fan". Voor honderd duizend euro per jaar wil ik die tien "fans" hun contant geld met een strikje brengen.
Er is wel een kleine supermarkt dus dan zou ik voorstellen dat de "fans" hun geld daar halen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarvoor zijn geen dure geldautomaten nodig vind ik. Er zijn in België duizenden supermarkten, daar geld afhalen is een betere mogelijkheid denk ik.