Trouwen : wat met rekeningen??
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Trouwen : wat met rekeningen??
Uiteraard trouwt iedereen met het gedacht om voor altijd samen te blijven, maar helaas is niet altijd het geval. Niet dat ik met de ingesteldheid zit, van "het mijne, is het mijne", maar toch vraag ik mij af hoe koppels dat regelen.
Ik had graag het volgende geweten :
Wat doen/deden jullie als koppel wanneer jullie zijn getrouwd met jullie rekeningen/inbrengsten?
Enkele punten waarom ik mij dit afvraag :
-Ieder een eigen zicht-en spaarrekening + gemeenschappelijke zicht-en spaarrekening?
-Al het geld in pot dumpen?
-Ieder stort wat hij/zij kan?
-Elke persoonlijke uitgave wordt met 1 gemeenschappelijke rekening betaald?
-...
-...
Hopelijk snappen jullie waar ik naar toe wil.
Thx
Ik had graag het volgende geweten :
Wat doen/deden jullie als koppel wanneer jullie zijn getrouwd met jullie rekeningen/inbrengsten?
Enkele punten waarom ik mij dit afvraag :
-Ieder een eigen zicht-en spaarrekening + gemeenschappelijke zicht-en spaarrekening?
-Al het geld in pot dumpen?
-Ieder stort wat hij/zij kan?
-Elke persoonlijke uitgave wordt met 1 gemeenschappelijke rekening betaald?
-...
-...
Hopelijk snappen jullie waar ik naar toe wil.
Thx
Re: Trouwen : wat met rekeningen??
Alles hangt af van hoe het budget beheer verloop thuis
Den ene vind normaal om alles in een pot te gooien en we zien wel
Nadeel is wel dat het soms onoverzichtelijk wordt, of je moet altijd overleggen wat er gebeurd op de rekening. Zeker als het budget nogal beperkt is
In andere gezinnen is er een beheerder en den ander gebruikt zijn/haar kaart voor de courante uitgaven
Andere nog zijn gebleven met hun eigen rekening en overleggen wie wat betaald van de grote kosten (lening/verzekeringen/ belastingen enz.)
Aan jullie de keuze
Den ene vind normaal om alles in een pot te gooien en we zien wel
Nadeel is wel dat het soms onoverzichtelijk wordt, of je moet altijd overleggen wat er gebeurd op de rekening. Zeker als het budget nogal beperkt is
In andere gezinnen is er een beheerder en den ander gebruikt zijn/haar kaart voor de courante uitgaven
Andere nog zijn gebleven met hun eigen rekening en overleggen wie wat betaald van de grote kosten (lening/verzekeringen/ belastingen enz.)
Aan jullie de keuze
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoe dan ook wat op de rekening staat is van beidenechtgenoten.
Zelfs al is de rekening maar op naam van 1.
Zelfs al is de rekening maar op naam van 1.
Een mogelijkheid die er nog niet tussen staat:
gezamelijke zichtrekening(en) gebruiken en dan 3 soorten spaarrekeningen:
- gezamelijke spaarrekening (voor alle inkomsten tijdens het huwelijk)
- persoonlijke spaarrekening man (bv. voor erfenis die toekomt aan de man of inkomsten van vóór het huwelijk)
- persoonlijke spaarrekening vrouw (bv. voor erfenis die toekomt aan de vrouw of inkomsten van vóór het huwelijk)
Je kan ook met aparte rekeningen werken en dan volmachten geven aan elkaar.
Het hangt - volgens mij - ook wat af van je gekozen huwelijksstelsel én waar jullie zich zelf goed bij voelen.
- persoonlijke spaarrekening man (bv. voor erfenis die toekomt aan de man of inkomsten van vóór het huwelijk)
- persoonlijke spaarrekening vrouw (bv. voor erfenis die toekomt aan de vrouw of inkomsten van vóór het huwelijk)
Het hangt - volgens mij - ook wat af van je gekozen huwelijksstelsel én waar jullie zich zelf goed bij voelen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Als je niet met een huwelijksstelsel trouwt waar je duidelijk de scheiding van goederen in opneemt, maakt het niet uit of je nu 10 rekeningen op je eigen naam zet of alles in een pot dumt. Als puntje bij paaltje komt, is de helft toch voor je wederhelft.Vaganzza schreef: Een mogelijkheid die er nog niet tussen staat:
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Klopt niet: als je zonder contract trouwt (zoals de meesten) blijven de inkomsten van voor het huwelijk en erfenissen buiten de gemeenschap.cp1234 schreef: Als je niet met een huwelijksstelsel trouwt waar je duidelijk de scheiding van goederen in opneemt, maakt het niet uit of je nu 10 rekeningen op je eigen naam zet of alles in een pot dumt. Als puntje bij paaltje komt, is de helft toch voor je wederhelft.
Onder het wettelijk stelsel heb je 3 mogelijkheden:
- Scheiding van goederen: elk het zijne en geen gemeenschappelijk vermogen
- Algehele gemeenschap: Alles is van beide partners
- standaard stelsel: Er is zowel een persoonlijk als gemeenschappelijk vermogen. Alles van voor het huwelijk waarvan aangetoond kan worden dat het eigen is blijft eigen, alsook latere giften & erfenissen. Inkomen & andere opbrengsten komen vanaf de huwelijksdag in de gemeenschap.
Afhankelijk van het gekozen stelsel kan je dan je rekeningen organiseren. Het helpt niet dat je rekeningen op aparte naam hebt maar de tegoeden erop behoren tot de gemeenschap, dat is gewoon moeilijk te managen.
Een huwelijkscontract zou ik zowiezo altijd afsluiten. Belangrijke zaken daarin zijn vb. inbrengen van een voordien aangekochte woning in de huwelijksgemeenschap, of het opnemen van een keuzebeding voor de langstlevende etc.
Ik denk dus dat je vraag meer geschikt is voor een notaris dan voor een spaardersforum. Hier vind je nog verdere informatie: http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/alles-over-huwen-trouwen
- Scheiding van goederen: elk het zijne en geen gemeenschappelijk vermogen
- Algehele gemeenschap: Alles is van beide partners
- standaard stelsel: Er is zowel een persoonlijk als gemeenschappelijk vermogen. Alles van voor het huwelijk waarvan aangetoond kan worden dat het eigen is blijft eigen, alsook latere giften & erfenissen. Inkomen & andere opbrengsten komen vanaf de huwelijksdag in de gemeenschap.
Afhankelijk van het gekozen stelsel kan je dan je rekeningen organiseren. Het helpt niet dat je rekeningen op aparte naam hebt maar de tegoeden erop behoren tot de gemeenschap, dat is gewoon moeilijk te managen.
Een huwelijkscontract zou ik zowiezo altijd afsluiten. Belangrijke zaken daarin zijn vb. inbrengen van een voordien aangekochte woning in de huwelijksgemeenschap, of het opnemen van een keuzebeding voor de langstlevende etc.
Ik denk dus dat je vraag meer geschikt is voor een notaris dan voor een spaardersforum. Hier vind je nog verdere informatie: http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/alles-over-huwen-trouwen
Denk dat je nog geen vechtscheiding achter de rug hebt, ( ik trouwens ook niet, maar 2 van mijn beste vrienden wel ) zonder contract is alles veel minder klaar en duidelijk.vrek schreef:Klopt niet: als je zonder contract trouwt (zoals de meesten) blijven de inkomsten van voor het huwelijk en erfenissen buiten de gemeenschap.cp1234 schreef: Als je niet met een huwelijksstelsel trouwt waar je duidelijk de scheiding van goederen in opneemt, maakt het niet uit of je nu 10 rekeningen op je eigen naam zet of alles in een pot dumt. Als puntje bij paaltje komt, is de helft toch voor je wederhelft.
Geld verdienen doe je door te werken.