Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
Dat heeft een tijd gekund, ik dacht wegens een staking van de geldtransporteurs. Omdat supermarkten te veel geld in kas dreigden te hebben en de klanten geen cash uit de automaat konden halen, was overeengekomen dat ze geld in de supermarkt konden afhalen. Maar ik denk niet dat dat nu nog kan.
Laatst gewijzigd door Yaris op 2 april 2023, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij mijn huisarts hetzelfde. Zou dat niet te maken hebben met dat ze dan kunnen vragen wat ze willen buiten controle van de mutualiteiten?
Ik heb deze week nog 200€ extra opgevraagd tijdens het winkelen in Colruyt.Yaris schreef: ↑2 april 2023, 08:11 Dat heeft een tijd gekund, ik dacht wegens een staking van de geldtransporteurs. Omdat supermarkten te veel geld in kas dreigden te hebben en de klanten geen cash uit de automaat konden halen, was overeengekomen dat ze geld in de supermarkt konden afhalen. Maar ik denk niet dat dat nu nog kan.
Dus daar kan het nog.
Dat is allemaal goed en wel voor occasionele toepassing. Maar zoiets kan je toch niet structureel verwachten van supermarkten zonder dat daar een aantal afspraken rond gemaakt zijn.... ? (en zo komen we automatisch weer uit bij de retailketen ....)
Die supermarkten doen dat ook maar met de cashmiddelen die binnenkomen van andere klanten, als dat dus mindert, houdt het opvragen van cash aan de kassa ook op ...
Tja, dat is dan de perceptie van een GSM zombie, zien niet verder dan de dertig centimeter tussen neus en schermpje. Je denk in je bekrompen wereldbeeld vast ook dat de meerderheid reeds met een GSM app betaalt, terwijl dat nog maar 2% van de betalingen uitmaakt. Feit is dat vorig jaar 45% van de transacties in België in cash en 48% met de kaart plaatsvonden, het zal dus wel om iets meer dan een paar spaargidsers en okra leden gaan. Wat heb je trouwens tegen ouderen.
LOL, de gemeenschap financiert wel wat meer dan die paar geldautomaten, de gemeenschap heeft trouwens ook de digitalisering gefinancierd en is nu volop de elektrificatie van auto's aan het financieren. Ga je je ook zo druk maken over die laadpalen die met gemeentebelastingen geplaatst gaan worden, zal minstens een factor 100 meer kosten dat die ene geldautomaat die in enkele gemeentes geplaatst worden. Er is trouwens een akkoord dat de banken voor die kosten gaan opdraaien, dus uwen zever over hogere gemeentebelastingen door geldautomaten is klinkklare onzin.
Je dwaalt af, kan best begrijpen dat je een vat vol frustraties bent maar probeer toch maar on-topic te blijven, je weet wel die forum regeltjes waarmee je zo graag uitpaktsatsurfer schreef: ↑1 april 2023, 19:55 Als ik dienstencheques op papier zou willen omruilen/verlengen kost het mij geld, elektronisch 0€.
Als ik online koop, is het stukken goedkoper dan in de reguliere winkel (levering in een automaat), dankzij mijn internet van Edpnet(Proximus) van 34€/maand (waarmee ik ook stream/thuiswerk,...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik wil niet 'te stout' denken maar ik vermoed ook wel zoiets in die richting.
Zeker zoals orthodontie, etc er zijn daar redelijk wat zaken die niet in aanmerking RIZIV-nomenclatuur, papieren worden niet te vlug meegegeven (tenzij je een bijkomende verzekering hebt)
Ik snap anders totaal niet de beweegreden van die man. Telkens die briefjes van 20€ , 50€ liggen tellen opnieuw en 'veilig bewaren', hoe omslachtig is dat nu iedere keer zeg.... dat doe je niet als je die achtereenvolgens toch iedere keer naar de bank brengt volgens mij....
Onlangs nog zo een verhaaltje gehoord :
Bij de gynaecoloog diende een koppel 250€ te betalen voor een bepaalde behandeling. hij gaf aansluitend een betaalbewijsje voor 100€. "dit is wat in aanmerking komt voor de mutualiteit"
Men repliceert : " het overige wordt ook gedekt door onze private verzekering ambulante zorgen, dus ik heb er belang bij dat ik een bewijsje krijg van u om die kost daar binnen te brengen".
Geen Punt voor de gynaecoloog, hij wou 250€ geld cash en niet meer dan een bewijsje van 100€ overhandigen.
Er is destijds de 'witte kassa' ingevoerd in de horeca om bepaalde redenen. De oefening mag misschien eens opnieuw gebeuren voor andere sectoren / groepen.
Denkt het niet, ze moeten de patiënt nog wel dat geschreven briefje meegeven zodat die een deel van de kosten via de mutualiteit kan recupereren, zijn inkomsten zijn dus in feite wel gekend. Mijn huisarts werkt ook nog met cash geld en papieren briefjes, hij vindt de kost van een betaal terminal en ander computer gedoe te hoog in verhouding met zijn omzet.
Niet iedereen 'moet' een 'briefje' meegeven, zeker als daar geen RIZIV-nomenclatuur nummer aan verbonden is....vortex schreef: ↑2 april 2023, 09:07Denkt het niet, ze moeten de patiënt nog wel dat geschreven briefje meegeven zodat die een deel van de kosten via de mutualiteit kan recupereren, zijn inkomsten zijn dus in feite wel gekend. Mijn huisarts werkt ook nog met cash geld en papieren briefjes, hij vindt de kost van een betaal terminal en ander computer gedoe te hoog in verhouding met zijn omzet.
Zie ook mijn vorige post
En de kost van een betaalterminal ?
Er zijn ook wel goedkopere alternatieven.... :
https://www.payconiq.be/nl/professionee ... -uw-winkel
En die zal heus zo duur niet zijn, en als je die kost al niet wil / of kan dragen op uw zaak ?
Je zal wel gelijk hebben, er gaan ook daar wel enkelen wat inkomsten voor de fiscus verbergen. Maar of dat een argument is om in sommige gemeenten geen bankautomaat meer te hebben, is nog wat anders. Lijken mij twee losstaande problemen, het ene ga je met het andere niet oplossen of voorkomen. Feit is dat we nog lang niet toe zijn aan een cashloze maatschappij met 45% van de POS transacties in cash zijn we daar nog mijlen ver van af.
Neen inderdaad, daar zijn we nog helemaal niet aan toe.vortex schreef: ↑2 april 2023, 09:28Je zal wel gelijk hebben, er gaan ook daar wel enkelen wat inkomsten voor de fiscus verbergen. Maar of dat een argument is om in sommige gemeenten geen bankautomaat meer te hebben, is nog wat anders. Lijken mij twee losstaande problemen, het ene ga je met het andere niet oplossen of voorkomen. Feit is dat we nog lang niet toe zijn aan een cashloze maatschappij met 45% van de POS transacties in cash zijn we daar nog mijlen ver van af.
Er zijn mooie stappen gezet sinds de digitalisering en ik ervaar persoonlijk QR-codes en Payconiq als heel efficiënt, ook als je eens iets 2dehands koopt kan je zo al onderling handelen.
Maar zolang niet iedereen mee is op professioneel vlak en blijft cash geld als enige betaalmiddel aanvaarden zal er ook de nood blijven zijn van de geldautomaten.
vortex schreef: ↑2 april 2023, 09:07Dat kan ik dan weer moeilijk geloven. Als je weet wat een gemiddelde huisarts verdient (los vh feit hoeveel uren ze ervoor moeten presteren), dan stelt de omschakeling naar de mogelijkheid tot digitaal betalen niets voor denk ik. Hij zal wel een overschrijving vragen wanneer iemand geen cash geld in huis heeft. Nu, meestal heeft een huisarts zijn vast cliënteel en kan hij die eenvoudig "bespelen" om cash in huis te hebben vooraleer hij langskomt. Ik heb veel respect voor het beroep maar transpantie bij die mensen mbt hun "tarieven" is ver te zoeken, en ja, liefst cash te betalen.
In mijn portefeuille zit er al sinds jaren maximaal 10 € cash geld + mijn bankkaarten.
Toch kan ik zonder veel te moeten nadenken, een aantal voorbeelden opsommen van gelegenheden die (meestal) uitsluitend met cash geld betaald worden:
-WC madam (M/V)
-schaalgeld kerkdienst (bij mij slechts sporadisch tijdens kerkelijke begrafenissen)
-bedelaars
-straatmuzikanten
-plaatselijke evenementen, zoals eetfestijnen, straat- en buurtfeesten, …
-niet commerciële (kinder)rommelmarkt tijdens kermis
-snel 1 pintje in café
-fooien horeca
-cafetaria in instellingen (rusthuis, psychiatrie)
-kinderen die aan de deur komen om wafels/koekjes te verkopen om hun schooluitstap (of schoolreis) te sponseren, enz.
-azalea voor “kom-op-tegen-kanker” kopen aan de deur
-rode kruis stickers en dergelijke “goede doelen”
-drankautomaten en snackautomaten
-broodautomaten
Niet met al deze dingen heb ik zélf ervaring, maar jullie kennen zéér zeker nog veel meer dergelijke “uitsluitend cash” voorbeelden.
Toch kan ik zonder veel te moeten nadenken, een aantal voorbeelden opsommen van gelegenheden die (meestal) uitsluitend met cash geld betaald worden:
-WC madam (M/V)
-schaalgeld kerkdienst (bij mij slechts sporadisch tijdens kerkelijke begrafenissen)
-bedelaars
-straatmuzikanten
-snel 1 pintje in café
-fooien horeca
-kinderen die aan de deur komen om wafels/koekjes te verkopen om hun schooluitstap (of schoolreis) te sponseren, enz.
-broodautomaten
Niet met al deze dingen heb ik zélf ervaring, maar jullie kennen zéér zeker nog veel meer dergelijke “uitsluitend cash” voorbeelden.
Denk dat het ook vooral van persoon tot persoon afhangt. Voor mij persoonlijk kun je al grotendeels zo goed als alles van uw lijstje schrappen. Maar ik wens gerust een aanvulling doen (die volgens mij ook wel gaat wegvallen met termijn wegens de globale digitalisering).Nefertari schreef: ↑2 april 2023, 12:19 In mijn portefeuille zit er al sinds jaren maximaal 10 € cash geld + mijn bankkaarten.
-WC madam (M/V)
-bedelaars
-straatmuzikanten
-snel 1 pintje in café
-fooien horeca
-broodautomaten
Muntje voor private parking met slagboom.
Muntje voor de kar voor de supermarkt.
TU Delft heeft hier ook eens onderzoek naar gedaan, zie onderstaand artikel.
https://www.tudelft.nl/stories/articles ... -voor-cash
Orthodontist die een electronische betaling weigert ? Doorgeven aan het ziekenfonds en de belastingsinspectie + een officieel ontvangstbewijs eisen.
Een aantal zaken die Nefertari en Bryanv opsommen kunnen op een aantal plaatsen ook met kaart betaald worden, bv. drank- en snackautomaten. Aan aantal andere zaken spendeer ik geen geld. Vraag is hoeveel cash ik dan aan het overblijvende per week of per maand spendeer? Minder dan 50 euro per maand, dus minder dan 600 euro per jaar. Indien er in mijn portemonnee minder dan pakweg 20 euro zit, dan vraag ik ergens in een supermarkt 50 euro extra. Langs een geldautomaat passeer ik nog niet 1x per jaar.
Vroeger ging er op het werk ook regelmatig een envelop rond met een kaartje en voor een bijdrage voor een collega die de firma of papa/mama geworden was. Sinds corona en telewerk wordt dit ook elektronisch geregeld, via Kadonation of gelijkaardig.
Samen met de collega's 's middags iets gaan eten. Vroeger was er ene die alles betaalde en daarna de rest van de namiddag een gedoe eer iedereen contant betaald had want iedereen kwam met een biljet van 50 euro af. Tegenwoordig PayConiq, geen gedoe.
Ook binnen de familie was betaling van cadeau's vaak een heel gedoe. Nu heeft iedereen PayConiq, zelf de 80+'ers!
Mijn partner wordt af en toe nog geconfronteerd met een hardnekkige cashaanhanger, lees, kapper, pedicure, manicure, massage.
Bij de huisarts kan het ook elektronisch, normaal 5 euro en huisarts regelt alles verder met ziekenkas. Idem tandarts.
De trend is duidelijk elk jaar minder en minder cash.
Vroeger ging er op het werk ook regelmatig een envelop rond met een kaartje en voor een bijdrage voor een collega die de firma of papa/mama geworden was. Sinds corona en telewerk wordt dit ook elektronisch geregeld, via Kadonation of gelijkaardig.
Samen met de collega's 's middags iets gaan eten. Vroeger was er ene die alles betaalde en daarna de rest van de namiddag een gedoe eer iedereen contant betaald had want iedereen kwam met een biljet van 50 euro af. Tegenwoordig PayConiq, geen gedoe.
Ook binnen de familie was betaling van cadeau's vaak een heel gedoe. Nu heeft iedereen PayConiq, zelf de 80+'ers!
Mijn partner wordt af en toe nog geconfronteerd met een hardnekkige cashaanhanger, lees, kapper, pedicure, manicure, massage.
Bij de huisarts kan het ook elektronisch, normaal 5 euro en huisarts regelt alles verder met ziekenkas. Idem tandarts.
De trend is duidelijk elk jaar minder en minder cash.