Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Argenta wil niet meebetalen aan bankautomaat in elke gemeente
Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb nooit cash op zak. Als ik van dag tot dag bekijk en evalueer wat ik doe (gaan werken, naar een concert, met vrienden iets gaan drinken, ...) dan weet ik perfect op voorhand of ik al dan niet cash moet hebben. En 95% bij mij persoonlijk is dan het antwoord: neen. Ik heb enkele euro-stukken in mijn midden console zitten van de auto. Daar stopt het. En soms liggen die daar maanden onaangeroerd in te stinken.zwembad schreef: ↑2 april 2023, 15:17 Een aantal zaken die Nefertari en Bryanv opsommen kunnen op een aantal plaatsen ook met kaart betaald worden, bv. drank- en snackautomaten. Aan aantal andere zaken spendeer ik geen geld. Vraag is hoeveel cash ik dan aan het overblijvende per week of per maand spendeer? Minder dan 50 euro per maand, dus minder dan 600 euro per jaar. Indien er in mijn portemonnee minder dan pakweg 20 euro zit, dan vraag ik ergens in een supermarkt 50 euro extra. Langs een geldautomaat passeer ik nog niet 1x per jaar.
Vroeger ging er op het werk ook regelmatig een envelop rond met een kaartje en voor een bijdrage voor een collega die de firma of papa/mama geworden was. Sinds corona en telewerk wordt dit ook elektronisch geregeld, via Kadonation of gelijkaardig.
Samen met de collega's 's middags iets gaan eten. Vroeger was er ene die alles betaalde en daarna de rest van de namiddag een gedoe eer iedereen contant betaald had want iedereen kwam met een biljet van 50 euro af. Tegenwoordig PayConiq, geen gedoe.
Ook binnen de familie was betaling van cadeau's vaak een heel gedoe. Nu heeft iedereen PayConiq, zelf de 80+'ers!
Mijn partner wordt af en toe nog geconfronteerd met een hardnekkige cashaanhanger, lees, kapper, pedicure, manicure, massage.
Bij de huisarts kan het ook elektronisch, normaal 5 euro en huisarts regelt alles verder met ziekenkas. Idem tandarts.
De trend is duidelijk elk jaar minder en minder cash.
Daar is inmiddels aan gedacht:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/31 ... ussen-reg/
Laatste bolletje in gekleurde kader: "...Minstens de helft van de Batopin-automaten muten over de functie geld storten beschikken..."
Wat betreft jouw aanvulling: ik ga naar een supermarkt waar de karren zonder muntjes zijn (Colruyt) en elders gebruik ik een plastiek muntje.
Verder heb ik (zoals ik schreef) niet met alles van mijn lijstje zélf ervaring.
-Maar: hoe betalen we een WC-dame of heer? Of houden we de plas op? (=slecht voor de gezondheid). Ik bezocht al toiletten waar we contactloos met bankkaart kunnen betalen, en dan pas doorkunnen via een tourniquet. Maar daar liggen de toiletten er vies bij en er is wéér een werkloze méér.
-Bedelaars en straatmuzikanten krijgen niets meer, want ik heb nog zelden muntjes op zak.
-Fooien geef ik niet meer, want ik betaal in de horeca gepast met kaart.
-Ik koop niets meer van goede doelen, want ik doe alleen online-giften.
-Maar ik ga graag naar plaatselijke evenementen waar ik snacks en drinks alleen met cash kan betalen bij vrijwilligers.
-Het klopt dat veel automaten ook zonder cash werken, maar wat doen we als er alleen eentje mét cash in de buurt is?
Ik begrijp uw argumenten wel en kan mij er ook wel in vinden. Volgens mij hebben we gewoon andere gewoonten.Nefertari schreef: ↑2 april 2023, 19:48Wat betreft jouw aanvulling: ik ga naar een supermarkt waar de karren zonder muntjes zijn (Colruyt) en elders gebruik ik een plastiek muntje.
Verder heb ik (zoals ik schreef) niet met alles van mijn lijstje zélf ervaring.
-Maar: hoe betalen we een WC-dame of heer? Of houden we de plas op? (=slecht voor de gezondheid). Ik bezocht al toiletten waar we contactloos met bankkaart kunnen betalen, en dan pas doorkunnen via een tourniquet. Maar daar liggen de toiletten er vies bij en er is wéér een werkloze méér.
-Bedelaars en straatmuzikanten krijgen niets meer, want ik heb nog zelden muntjes op zak.
-Fooien geef ik niet meer, want ik betaal in de horeca gepast met kaart.
-Ik koop niets meer van goede doelen, want ik doe alleen online-giften.
-Maar ik ga graag naar plaatselijke evenementen waar ik snacks en drinks alleen met cash kan betalen bij vrijwilligers.
-Het klopt dat veel automaten ook zonder cash werken, maar wat doen we als er alleen eentje mét cash in de buurt is?
Op mijn werk zou ik cash kunnen uitgeven aan automaten die veel te duur blikjes frisdrank of snacks aanbieden, desondanks hebben ze die ook al gewisseld door automaten met mogelijkheid tot betaling met kaart.
In mijn privé heb ik amper tot geen cash nodig gehad de laatste maanden, jaren. Ik zou mij zelfs niet meer kunnen herinneren waar ik m'n laatste briefje of muntje aan heb uitgegeven. En die gedachte doet mij meer schrik aan.
Zelfs de frituur om de hoek, een chinees, die altijd in het zwart werkte, heeft nu Payconiq voor zijn klanten. Via de smartphone en QR, en klaar.
Ik ben het er volledig mee eens dat het voor sommige mensen best wel begrijpelijk is om nog cash op zak te hebben. Als je af en toe cash uitgeeft is het niet meer dan logisch dat je wat aanhoudt, natuurlijk.
Bij de boom waar ik gewoonlijk stop om te plassen tijdens mijn fietstocht staat gelukkig nog geen betaalautomaat. Parkeermeters gebruik ik niet. Ik ga liever een half uur te voet dan te betalen voor een parkeerplek.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat kan wel zijn, maar orthodontie voor volwassenen is grotendeels NIET terugbetaald (kan het weten, heb het zelf gedaan) en als die orthodontist dan enkel cash wil, dan denk ik dat het om zwart geld gaat.vortex schreef: ↑2 april 2023, 09:07Denkt het niet, ze moeten de patiënt nog wel dat geschreven briefje meegeven zodat die een deel van de kosten via de mutualiteit kan recupereren, zijn inkomsten zijn dus in feite wel gekend. Mijn huisarts werkt ook nog met cash geld en papieren briefjes, hij vindt de kost van een betaal terminal en ander computer gedoe te hoog in verhouding met zijn omzet.
Bij mijn orthodontist kon je kiezen tussen cash of via een overschrijving, dan denk ik dat het wel koosjer is. Op het laatst had hij Bancontact.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Er zijn nog 2 plaatsen waar ik cash nodig heb, bij mijn kapster en bij de automaat van de bakker (die is een jaar of zes oud, toen was de kaart nog niet zo veralgemeend).
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Al dit digitaal betalen heeft ook zijn kostprijs wat je ook mee betaald hoe kleiner de handelaar hoe groter de impact .
Of denk je nu dat ze die 150 à 200 € per maand niet doorrekenen .
Ik heb niet gevraagd of ik met de kaart bij de slagerij of bakkerij mag betalen het word zomaar door je strot geramt en mag er weer voor betalen .
Voor mij zou geen enkele kleine handelaar moeten verplicht worden digitaal betalen te aanvaarden .
Als je naar de kapper gaat en 25 € zou moeten betalen en nog eens 2,5 € voor het digitaal te betalen zouden veel meer mensen beseffen wat het kost .
Of denk je nu dat ze die 150 à 200 € per maand niet doorrekenen .
Ik heb niet gevraagd of ik met de kaart bij de slagerij of bakkerij mag betalen het word zomaar door je strot geramt en mag er weer voor betalen .
Voor mij zou geen enkele kleine handelaar moeten verplicht worden digitaal betalen te aanvaarden .
Als je naar de kapper gaat en 25 € zou moeten betalen en nog eens 2,5 € voor het digitaal te betalen zouden veel meer mensen beseffen wat het kost .
Sinds 9 augustus 2018 is het verboden voor handelaars om klanten een toeslag of extra kost te vragen voor betalingen met een betaalkaart of via overschrijving of domiciliëring.
Laatst gewijzigd door ludo op 3 april 2023, 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Payconiq kost een handelaar €0,06 per transactie, zonder andere (doorlopende) kosten. Met een nogal gepromote Sumup-betaalterminal (aankoop €39) betaalt de handelaar enkel 1,69% transactiekosten, of dus €0,42 op €25. Ik denk dat dat een van de goedkopere opties is voor handelaars met weinig transacties en/of lage bedragen.
Is het nog altijd niet duidelijk voor sommigen? 't zal wss te moeilijk/lastig zijn. Zucht. Mss. gratis seniorencursus krijgen bij inschrijving forum?
Bij het reageren op berichten ...
1. Een quote is bedoeld om op een bericht te reageren als er al meerdere reply's tussen staan,hierdoor wordt het duidelijker waarop je een antwoord geeft,
=> p.s. je kunt ook een stuk v/d tekst WEGLATEN in die quote!!! zodat het duidelijker is WAAROP je reageert. (Voor meer info, bel/volg cursus seniorennet )
2. maar het is echter niet de bedoeling dat je bij al je antwoorden de vraag quote!
DIT IS OM DE LEESBAARHEID TE BEVORDEREN VOOR IEDEREEN!!! (GEMELD) (alsof het iets zal opleveren op het slechtst gemodde forum in België, de Far West, zonder Shérif)
Is inderdaad stukken goedkoper dan een betaalterminal .pmu schreef: ↑2 april 2023, 23:49Payconiq kost een handelaar €0,06 per transactie, zonder andere (doorlopende) kosten. Met een nogal gepromote Sumup-betaalterminal (aankoop €39) betaalt de handelaar enkel 1,69% transactiekosten, of dus €0,42 op €25. Ik denk dat dat een van de goedkopere opties is voor handelaars met weinig transacties en/of lage bedragen.
Maar met uitroepteken .
Mijn kaper gaat soms zelfs mensen oppikken met de auto om hun haar te knippen zo'n mensen lopen niet rond met een smartphone laat staan dat zo ooit gehoord hebben van payconiq dus is dit eigenlijk geen mogelijkheid .
Dus blijft een betaalterminal nog over wat stukken meer kost .
Je zit met de huur elke maand van 20 € of je moet het aankopen en dan zit je weer met de service kosten .
registratie kosten eenmalig 50 €
Als kleine handelaar betaal je nog eens 0,20€ per trasactie
Installatie kosten van rond de 75 € eenmalig .
De kost van het verplichte internet
Als je als kapper 50 klanten per maand hebt die met een kaart betalen voor pakweg 25 € kost dit je 2,4 % van het ontvangen bedrag dan spreek i nog niet over de eenmalige kosten .
Anders zit je al boven de 5 % en je zal dan nog moeten goedkoop geschoren zijn met je internet .
Er zijn dan weer slimme die denken dat iedereen dit niet helpt meebetalen maar in werkelijkheid is dit dubbel en dik doorgerekend in de prijs dat ze vragen .
Wat logisch is ook want je spreekt over toch wel grote percentages qua kostprijs .
Kost een kapper tegenwoordig al 25 euro ? Dat is wel heel duur.
Voor mannen betaal ik ook 25 euro ( wassen en knippen ) zonder gel en andere prutsen dat ze je proberen aan te smeren..
Als je naar een Turkse kapper gaat betaal je 10/15 euro.
Vrouwen betalen een heel stukje meer (100/ 200 euro ) ... om hun haartjes te doen..