Obligatie 3 jr
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie 3 jr
Jos,
Pukkie zijn rendementen zijn juist, hij had enkel een andere koers dan ik ingegeven en vandaar het minieme verschil.
Hij baseert zich wel op de laatste koers wat ook correct is op die moment maar het is de "ask koers die telt want die ga jij betalen.
Je kan best ook steeds zelf een koers instellen want ik ken instellingen die gewoon aan "ask" koers kopen en dan kan het zijn dat je een obligatie die 90% staat plots gaat kopen aan 95%.
Uitrekenen kan iedereen,5-6 getallen ingeven en meer is het niet.
Zo snel de markten opengaan zal je bij Bolero ook de "ask" koers zien staan indien er handel is in de obligatie.
Correcte netto resultaten kan niemand geven, dat kan pas maandag bij opening van de markten.
Kijk je bv naar BMW, https://www.tradegate.de/orderbuch.php? ... 2102357014 zie je duidelijk de bied en vraagkoers staan.
BID 89.695
ASK 92.241
Wanneer je dit in de "Excell" ingeeft zal je direct zien welk effect dit heeft op het netto rendement van je obligatie.
Een van de betere obligaties die nog aardig rendement geven is bv Volkswagen. Die gaan van 3,5 tot 4%
Volkswagen Financial Services AG 0,875% 31/01/2028 EUR
Pukkie zijn rendementen zijn juist, hij had enkel een andere koers dan ik ingegeven en vandaar het minieme verschil.
Hij baseert zich wel op de laatste koers wat ook correct is op die moment maar het is de "ask koers die telt want die ga jij betalen.
Je kan best ook steeds zelf een koers instellen want ik ken instellingen die gewoon aan "ask" koers kopen en dan kan het zijn dat je een obligatie die 90% staat plots gaat kopen aan 95%.
Zo snel de markten opengaan zal je bij Bolero ook de "ask" koers zien staan indien er handel is in de obligatie.
Correcte netto resultaten kan niemand geven, dat kan pas maandag bij opening van de markten.
Kijk je bv naar BMW, https://www.tradegate.de/orderbuch.php? ... 2102357014 zie je duidelijk de bied en vraagkoers staan.
BID 89.695
ASK 92.241
Wanneer je dit in de "Excell" ingeeft zal je direct zien welk effect dit heeft op het netto rendement van je obligatie.
Een van de betere obligaties die nog aardig rendement geven is bv Volkswagen. Die gaan van 3,5 tot 4%
Dat staat bij "NIET-BEURSGENOTEERDE OBLIGATIES", terwijl op de pagina daarvoor de tarieven staan voor "BEURSGENOTEERDE OBLIGATIES EN FONDSEN".
PMU, gigantisch bedankt. Staat wat onduidelijk op de site. Op de hoofdpagina staat het onduidelijk, maar als je verderklikt op 'download alle tarieven' dan staat het er zoals jij hierboven beschrijft.
Staat bij de 'volledige details' van de obligatie, bovenaan het scherm 'Diepte van de markt' : hier de rechterzijde (ASK). Voor de meeste (buitenlandse) obligaties werkt dit enkel als de beurzen open zijn, als de beurzen dicht zijn staat er 'geen gegevens gevonden).jos48 schreef: ↑2 april 2023, 18:30Karine,karine schreef: ↑2 april 2023, 18:00 @Jos,
Denk eraan dat deze resultaten zijn berekend aan de huidige koers en niet aan de vraagkoers.
Vb
BMW Finance N.V. 20/27
ISIN: [font=]XS2102357014
Koers op 31/3/2023 : 90,59==>netto 2,365
Huidige vraagkoers is 92,241==> Resultaat is dan 1,958
Nestlé Finance International Ltd. 21/26
ISIN: XS2350621863
Koers op 31/3/2023: 90,85 of Netto 2,9%
Huidige vraagkoers nu is 91,40% of 2,715% netto
Wil je hoger rendement ga je naar meer risico zoals DE000A1ZY989 Vonovia. BBB+
Ik heb gekeken op de website van Bolero en daar zijn de koersen op 31/3/2023 zoals vermeld.
Waar vindt ge de vraagkoers van beide obligaties?
Staan die bij Bolero?
Karine,karine schreef: ↑2 april 2023, 21:32 Jos,
BID 89.695
ASK 92.241
Bedankt voor uw antwoord,dat de zaak voor mij duidelijk maakt.
Wanneer je zegt dat pukkie zijn netto-rendementen correct zijn maar dat hij de verkeerde koers ingaf dan is het voor mij duidelijk dat je pukkie "uit de wind" plaatst.
De leden van dit forum die vinden dat ik eerst moet "leren" wat obligaties zijn vooraleer ik ga beleggen in obligaties zullen waarschijnlijk nooit een blunder hebben begaan.
Ik wil iets leren maar blijkbaar is dit forum enkel voorbehouden voor "topbeleggers" en hoor ik hier niet thuis.
Ik zal dus in de toekomst privéberichten moeten sturen opdat mijn vragen niet "belachelijk" zouden overkomen bij de "superprofessionelen".
Iedereen wordt bedankt voor zijn medewerking in deze maar Karine wil ik "super" bedanken omdat ze een correct antwoord geeft op mijn vraag.
Leuke avond verder.
Ik zou bid en ask met een korrel zout nemen, zeker als je niet tijdens de openingsuren van de beurs kijkt. Spread is dan vaak vele malen groter dan de werkelijke spread tijdens openingsuren.karine schreef: ↑2 april 2023, 21:32 Kijk je bv naar BMW, https://www.tradegate.de/orderbuch.php? ... 2102357014 zie je duidelijk de bied en vraagkoers staan.
BID 89.695
ASK 92.241
@Jos, dat is helemaal niet wat ik ermee bedoel. Wil je net beschermen tegen dure fouten. Mensen genoeg die veel geld kwijtspelen door niet te begrijpen waarin ze beleggen. Stel gerust vragen, maar wat ik gevaarlijk vind is dat je het zelf opgaf om die excelfile in te vullen en nu alles klakkeloos aanneemt. Als iemand je via een persoonlijk bericht iets wijsmaakt zo, kan dat veel geld kosten... hier op open forum zal dat inderdaad wel meevallen, maar desondanks eerst alles dubbelchecken. Heb helaas in de familie al dingen zien langskomen waarbij dingen te snel geloven minder goed afliepen!
Het is hier zeker niet voor professionelen hoor en de meesten bedoelen het ook wel goed.
Pukkie gaf trouwens niets verkeerds in maar gaf gewoon een andere obligatie dan die van mij in.
Jij gaf als voorbeeld : Nestlé Finance International Ltd. 21/26
In Pukkie zijn excell staat Nestle 03/12/2025
In mijn excell stond die van 21/26.
Obligaties is ook een beetje weten wat je wil. Rating/risico/rendement.
Pukkie gaf trouwens niets verkeerds in maar gaf gewoon een andere obligatie dan die van mij in.
Jij gaf als voorbeeld : Nestlé Finance International Ltd. 21/26
In Pukkie zijn excell staat Nestle 03/12/2025
In mijn excell stond die van 21/26.
Obligaties is ook een beetje weten wat je wil. Rating/risico/rendement.
Gisteren eens ingegeven in de xls tool die hier ergens gepost werd.
XS2343821794
DE000A194DD9
De bovenste (VW) kwam ik op een netto rendement van +/- 3%
De onderste (mercedes) kwam ik op een netto rendement van +/- 1.7%
beide vond ik hier in een ander topic.
Kloppen mijn simulaties?
XS2343821794
DE000A194DD9
De bovenste (VW) kwam ik op een netto rendement van +/- 3%
De onderste (mercedes) kwam ik op een netto rendement van +/- 1.7%
beide vond ik hier in een ander topic.
Kloppen mijn simulaties?
-
- Verbannen Gebruiker
Deze lijkt me vreemd. Heb je de coupon en andere gegevens correct ingegeven? En ook, zoals ik had aangegeven, 5 dagen wachten zodat de lopende coupon gepasseerd is. Anders betaal je de volledige roerende voorheffing op de lopende coupon terwijl je maar 5 dagen intrest ontvangt.
Ik dacht van wel, ik had de datums een dag of 10 vooruit gezet. Aan de reactie te zien zat ik dus fout?
-
- Verbannen Gebruiker
De spread is redelijk hoog op de obligatie. Als je de "ask" prijs neemt, kom je aan een lager rendement. Dat verklaart misschien jouw rendement?
Bij benadering:
Laatste prijs is 97,7%. Rendement is iets hoger dan 2,3%. Plus een netto coupon van 0,875% * 0,7 is ongeveer 0,6%. Min 0,6% kosten.
Zou ongeveer 2,3% netto moeten zijn.
Ok. Ik geef het nog eens in in de simulator. Klopt mijn berekening van de vw obligatie?
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, ziet er goed uit voor VW.
Mijn benadering:
Bruto rendement is bijna 3,4%
Geen coupon, dus gemakkelijk
Nog 15 maanden, de kosten van 0,6% zijn dan 0,6*12/15 = iets minder dan 0,5% per jaar
Netto rendement dus ongeveer 2,9%.
Ben je echt op zoek naar kortlopende obligaties, en je wilt liever geen bedrijven, dan zijn de obligaties van de Duitse deelstaten ook zeer veilig. Veiliger dan Belgie
Codes op de beurs van Frankfurt (er zijn er meer maar hier heb je er al genoeg denk ik)
A11QEW
A11QJ1
A13R6Z
A14J1C
A14JYT
A1685U
A1RQC5
A1YCQD
A2TR02
Of Europese
A19VVY
A1G0D6
A1G0DQ
A1U995
Hier toch nog enkele bedrijven:
A2YNV6
A19NPG
A2R7X1
A180VG
A19BGR
A19QN3
A1844R
A289QE
A185ZL
A195EH
A2R5JY
A188JH
A181MF
A2R8JH
Je moet wel nog nakijken of er geen speciale voorwaarden zijn, en de spread in het oog houden.
En de uitgifteprijs (eventueel 30% rv indien onder pari uitgegeven op verschil tussen uitgifteprijs en 100). En de coupon datum in het oog houden.
Succes!
Bedankt alvast. Hebben we weer wat te doen deze avond.