Huis gekocht, 30% SSV terugekrijgen via belasting
TIP
Huis gekocht, 30% SSV terugekrijgen via belasting
Beste
Wij hebben een huis gekocht, na 10 verschillende banken te zijn afgelopen gaan we onze lening bij Fortis zetten. Dat was voor onze situatie veruit de goedkoopste. Ook onze Schuldsaldoverzekering zit daar. Ze wilden hun premie gelijkstellen aan de goedkoopste die we gevonden hadden.
Nu stelt onze bankier voor om een Home Invest Plan op te starten, het bedrag van onze SSV daarop te storten, zodat het meteen kan omgezet worden. Op die manier zouden we 30% belastingsvermindering krijgen.
Nu was mijn vraag. Dit klinkt allemaal mooi en gemakkelijk, maar zitten er geen addertjes onder het gras? Ik wil nergens intekenen waar ik dan voor 30 jaar aan vast zit. Volgens de bank is dat niet zo, maar natuurlijk gaan die hun product promoten.
Wat denken jullie?
Wij hebben een huis gekocht, na 10 verschillende banken te zijn afgelopen gaan we onze lening bij Fortis zetten. Dat was voor onze situatie veruit de goedkoopste. Ook onze Schuldsaldoverzekering zit daar. Ze wilden hun premie gelijkstellen aan de goedkoopste die we gevonden hadden.
Nu stelt onze bankier voor om een Home Invest Plan op te starten, het bedrag van onze SSV daarop te storten, zodat het meteen kan omgezet worden. Op die manier zouden we 30% belastingsvermindering krijgen.
Nu was mijn vraag. Dit klinkt allemaal mooi en gemakkelijk, maar zitten er geen addertjes onder het gras? Ik wil nergens intekenen waar ik dan voor 30 jaar aan vast zit. Volgens de bank is dat niet zo, maar natuurlijk gaan die hun product promoten.
Wat denken jullie?
Re: Huis gekocht, 30% SSV terugekrijgen via belasting
Volgens mij werkt BNP met Cardif? Ik denk dat ze quasi de goedkoopste op de markt zijn. En BNP is volgens mij nog steeds marktleider m.b.t. hypothecair kredieten. Gezien je al 10 verschillende banken hebt afgespeurd, zal je zelf wel weten dat er niet veel marge is.Ove schreef: ↑2 april 2023, 11:24 Beste
Wat denken jullie?
SSV. Je hebt mensen die het als éénmalige premie afbetalen of gespreid. Het hangt allemaal van uw persoonlijke situatie af. Schiet mij niet af, of iemand, verbeter mij, indien verkeerd, maar volgens heb je ook maar een maximale korf die je kunt vullen op belastingvermindering.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
bryanv schreef: ↑2 april 2023, 14:04Volgens mij werkt BNP met Cardif? Ik denk dat ze quasi de goedkoopste op de markt zijn. En BNP is volgens mij nog steeds marktleider m.b.t. hypothecair kredieten. Gezien je al 10 verschillende banken hebt afgespeurd, zal je zelf wel weten dat er niet veel marge is.Ove schreef: ↑2 april 2023, 11:24 Beste
Wat denken jullie?
SSV. Je hebt mensen die het als éénmalige premie afbetalen of gespreid. Het hangt allemaal van uw persoonlijke situatie af. Schiet mij niet af, of iemand, verbeter mij, indien verkeerd, maar volgens heb je ook maar een maximale korf die je kunt vullen op belastingvermindering.
Je kunt eveneens uw SSV ergens anders afsluiten, maar dan zal uw aanbod ook wel veranderen bij Fortis.
Home Invest Plan is een individuele levensverzekering (tak 21) van AG Insurance, onderworpen aan het Belgische recht en verkocht door BNP Paribas Fortis. Dankzij Home Invest Plan kunt u een kapitaal opbouwen dat u in de toekomst eventueel kan omvormen in een schuldsaldoverzekering.
Je hebt wat je nu hebt,,
Blijf daarbij en laat je niet verleiden tot andere banken produkten.. die proberen van alles in je nek te draaien..
Je hebt wat je nu hebt,,
Blijf daarbij en laat je niet verleiden tot andere banken produkten.. die proberen van alles in je nek te draaien..
Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb.
Onze schuldsaldo zit sowieso bij Fortis. Nu stelt Fortis voor om nog snel Home Invest Plan te openen om daar het budget nodig voor onze SSV in te storten en dan meteen om te vormen om de SSV te betalen. Op deze manier kunnen we nog 30% recupereren via de belastingen.
Is dit slim? Of zijn dit gewoon mooie praatjes?
Onze schuldsaldo zit sowieso bij Fortis. Nu stelt Fortis voor om nog snel Home Invest Plan te openen om daar het budget nodig voor onze SSV in te storten en dan meteen om te vormen om de SSV te betalen. Op deze manier kunnen we nog 30% recupereren via de belastingen.
Hoeveel SSV heb je betaald .. En ga je ( als het waar zou zijn ) het risico nemen om een tak 21 te ondertekenen waar ook weer voor en nadelen onder schuilen.....
Die korf bepaalt hoeveel er van de kapitaals- en intrestaflossingen van je lening aftrekbaar zijn. Is je maximum daarmee al bereikt, dan leveren de premies voor je schuldsaldoverzekering geen fiscaal voordeel meer op.
Die korf bepaalt hoeveel er van de kapitaals- en intrestaflossingen van je lening aftrekbaar zijn. Is je maximum daarmee al bereikt, dan leveren de premies voor je schuldsaldoverzekering geen fiscaal voordeel meer op.
Hoeveel instapkosten moet je betalen? Indien de gebruikelijke 5% gaat je voordeel verwaarloosbaar zijn. Stel dat je 10.000 euro aan éénmalige premie moet betalen dan heb je 500 euro aan instapkosten en je fiscaal voordeel is dit jaar beperkt tot maximaal +- 700 euro geloof ik. Het klopt wel dat je voor een SVV geen uitstapkosten hebt indien je uw kapitaal ineens aanwendt voor een SVV. Maar vooral je bankier wordt beter van deze constructie aangezien die 2 keer commissie krijgt (1 keer voor SVV en 1 keer voor Home invest plan).
De catch is natuurlijk indien je in 1 keer betaalt en je hebt ooit je SVV nodig (hopelijk niet) dat je op dat moment al teveel betaald hebt en een jaarlijkse premie interessanter was. Bovendien moeten je erfgenamen ook belastingen betalen op de ontvangen som indien je je premies fiscaal hebt afgetrokken. Of het voor die paar 100 euro, het risico waard is tja. Dat moet je voor uzelf uitmaken maar ik zou het niemand aanraden.
De catch is natuurlijk indien je in 1 keer betaalt en je hebt ooit je SVV nodig (hopelijk niet) dat je op dat moment al teveel betaald hebt en een jaarlijkse premie interessanter was. Bovendien moeten je erfgenamen ook belastingen betalen op de ontvangen som indien je je premies fiscaal hebt afgetrokken. Of het voor die paar 100 euro, het risico waard is tja. Dat moet je voor uzelf uitmaken maar ik zou het niemand aanraden.
op het eerste zicht een mooi praatje - zie niet direct het voordeel in in vergelijking met het direct storten van het resterende deel van de eenmalige premie van de ssv - met een ssv-premie kan je toch ook 30% belastingvoordeel krijgen via het lange termijnsparen (federaal) zonder daarvoor een home invest plan te moeten openen ? wat is volgens jouw bankier het voordeel ?Ove schreef: ↑2 april 2023, 16:06 Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb.
Dit is volgens mijn bankier het voordeel, ik kopieer letterlijk wat mijn bankier mij gemaild heeft.calimero1 schreef: ↑2 april 2023, 23:28op het eerste zicht een mooi praatje - zie niet direct het voordeel in in vergelijking met het direct storten van het resterende deel van de eenmalige premie van de ssv - met een ssv-premie kan je toch ook 30% belastingvoordeel krijgen via het lange termijnsparen (federaal) zonder daarvoor een home invest plan te moeten openen ? wat is volgens jouw bankier het voordeel ?Ove schreef: ↑2 april 2023, 16:06 Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb.
"Een home invest plan is inderdaad woonsparen en een beetje te vergelijken met pensioensparen die vrij komt aan 60.
De uitzondering met woonsparen is dat je dit vroeger kan gebruiken voor de omvorming naar een Schuldsaldoverzekering.
Wat hier bij jullie het geval zou zijn, we storten enkel wat er nodig is voor de verzekering. Mochten jullie in de toekomst verder storten om fiscaal voordeel te genieten, dan zou dit dan inderdaad vast staan tot aan pensioenleeftijd net als bij pensioensparen."
Onze SSV kost voor 2 personen ongeveer 5000 euro. Wij wilden dit betalen met een eenmalige premie.
Op een tak 21 (woonsparen ) betaal je ook wel instap en mogelijks andere kosten..
Vermoedelijk is dit gewoon een manier om van de SSV fiscaal een pensioensparen te maken.
Premie max 990 EUR = 30% belastingvermindering.
Als je niet van plan bent aan normaal pensioensparen te doen dan is dit een goede mogelijkheid.
Ook als je geen beroepsinkomsten hebt: langetermijnsparen gaat enkel voor wie beroepsinkomsten heeft, in tegenstelling tot pensioensparen.
Vraag op papier hoeveel je jaarlijks gaat moeten betalen aan je SSV in de vorm van een Home Invest Plan, zonder aftrek van de 30%.
Premie max 990 EUR = 30% belastingvermindering.
Als je niet van plan bent aan normaal pensioensparen te doen dan is dit een goede mogelijkheid.
Ook als je geen beroepsinkomsten hebt: langetermijnsparen gaat enkel voor wie beroepsinkomsten heeft, in tegenstelling tot pensioensparen.
Vraag op papier hoeveel je jaarlijks gaat moeten betalen aan je SSV in de vorm van een Home Invest Plan, zonder aftrek van de 30%.
-
- Full Member
- Contacteer:
Beste
Ze brengen dit dan in onder lange termijnsparen (joger dan pensioensparen) maar het probleem ligt bij een overlijden.
Indien je je schudsaldo nooit fiscaal hebt ibgebracht, is er geen taxatie. Heb je dat wel gedaan, zoals in de home invest plan, dan wordt de uitkering bij het belastbaar inkomen van de erfgenamen geteld en dit voor de resterende looptijd van het krediet.
Bij een vroeg overlijden kan dat dus een hele kostelijke affaire worden.
Dat zeggen ze er vaak niet bij.
U kan ook een plan opstarten en sparen en dit aftrekken van de belastingen (dit jaar toch nog) zonder deze consequenties. Dan spaart u gewoon een mooi potje tot uw pensioen.
Ze brengen dit dan in onder lange termijnsparen (joger dan pensioensparen) maar het probleem ligt bij een overlijden.
Indien je je schudsaldo nooit fiscaal hebt ibgebracht, is er geen taxatie. Heb je dat wel gedaan, zoals in de home invest plan, dan wordt de uitkering bij het belastbaar inkomen van de erfgenamen geteld en dit voor de resterende looptijd van het krediet.
Bij een vroeg overlijden kan dat dus een hele kostelijke affaire worden.
Dat zeggen ze er vaak niet bij.
U kan ook een plan opstarten en sparen en dit aftrekken van de belastingen (dit jaar toch nog) zonder deze consequenties. Dan spaart u gewoon een mooi potje tot uw pensioen.
De adder: indien je uw woonkrediet toch elders doet, dan staat uw LTS daar tot uw 60 jaar vast
Indien je zeker bent dat je uw WK bij BNP gaat doen, is dat inderdaad een goede optie. Je vult uw LTS korf fiscaal door daarin te storten (wel instapkosten van toepassing...)
Omzetting naar SSV is gratis.
Merk wel op dat je ofwel te weinig ofwel teveel erin kan steken en dat dan niet alles zal omgezet worden. Exact berekenen kan immers pas bij berekening van uw SSV en uw wensen daarin (percentage dekking, bedrag, gezondheid etc etc)
Wat hieronder betreft: inderdaad waar, komt in belastingbrief erfgenamen. Dat is echter verwerpelijk, het zou mij immers een worst wezen dat ze dit dienen te betalen, ze erven de woning waarop de hypotheek staat. De SSV dekt immers ook het krediet, dus dat zullen ze ook niet hoeven te betalen.
Indien je zeker bent dat je uw WK bij BNP gaat doen, is dat inderdaad een goede optie. Je vult uw LTS korf fiscaal door daarin te storten (wel instapkosten van toepassing...)
Omzetting naar SSV is gratis.
Merk wel op dat je ofwel te weinig ofwel teveel erin kan steken en dat dan niet alles zal omgezet worden. Exact berekenen kan immers pas bij berekening van uw SSV en uw wensen daarin (percentage dekking, bedrag, gezondheid etc etc)
Wat hieronder betreft: inderdaad waar, komt in belastingbrief erfgenamen. Dat is echter verwerpelijk, het zou mij immers een worst wezen dat ze dit dienen te betalen, ze erven de woning waarop de hypotheek staat. De SSV dekt immers ook het krediet, dus dat zullen ze ook niet hoeven te betalen.
Beste
In een notedop:
* lening (kapitaal/intrest) is niet meer fiscaal aftrekbaar (staat hierboven ergens fout).
* SSVZ is dit wel in het kader van lange termijnsparen. Dit is wat Fortis voorstelt -> uw premie in een fiscale korf steken ipv een niet-fiscaal contract te nemen.
De consequentie is inderdaad dat de uitkering dan belastbaar is bij eventueel vooroverlijden. Gezien je daar zelf geen last van gaat hebben, is dit eigenlijk geen nadeel.
Ik zou dat dus ook doen zolang het kan (tot men LT-sparen ooit afschaft). Indien dat gebeurt, dat contract gewon premievrij maken en nieuw niet fiscaal opstarten indien betaalbaar gezien hogere leeftijd, om dan een deel niet-belast te hebben.
Eigenlijk allemaal niet zo heel belangrijk. Kans op overlijden is beperkt, en het nadeeltje zit bij de erfgenamen die er netto altijd op vooruitgaan met erfenis.
In een notedop:
* lening (kapitaal/intrest) is niet meer fiscaal aftrekbaar (staat hierboven ergens fout).
* SSVZ is dit wel in het kader van lange termijnsparen. Dit is wat Fortis voorstelt -> uw premie in een fiscale korf steken ipv een niet-fiscaal contract te nemen.
De consequentie is inderdaad dat de uitkering dan belastbaar is bij eventueel vooroverlijden. Gezien je daar zelf geen last van gaat hebben, is dit eigenlijk geen nadeel.
Ik zou dat dus ook doen zolang het kan (tot men LT-sparen ooit afschaft). Indien dat gebeurt, dat contract gewon premievrij maken en nieuw niet fiscaal opstarten indien betaalbaar gezien hogere leeftijd, om dan een deel niet-belast te hebben.
Eigenlijk allemaal niet zo heel belangrijk. Kans op overlijden is beperkt, en het nadeeltje zit bij de erfgenamen die er netto altijd op vooruitgaan met erfenis.
-
- Verbannen Gebruiker
Een SSV is geld weggooien. Ze (de banken, en wie de SSV verkoopt voor de banken) verdienen enorm veel aan een SSV. Vandaar dat ze dit met alle mogelijke middelen proberen te verkopen. Of dacht je dat ze een SSV verkopen omdat het in jouw voordeel is
Wie goed onderhandelt (en kan bewijzen dat hij het meent dat hij elders zal gaan, met offertes van andere maatschappijen), kan 50% en meer korting krijgen op een SSV. Dat geeft al een idee hoeveel ze eraan verdienen. Wie enkel dreigt, maar het niet meent, zal een korting van 5% of 10% krijgen, en zal blij zijn dat hij een goede zaak gedaan heeft.
Wil je de goedkoopste lening en SSV, ga dan voor de goedkoopste bank waar geen SSV verplicht is (bij mij was dat Keytrade). En als je een SSV wil, neem de goedkoopste waar je die kunt krijgen. Of neem er geen, zoals ik
Geen SSV levert meer op dan een SSV met 30% belastingvoordeel.
Wie goed onderhandelt (en kan bewijzen dat hij het meent dat hij elders zal gaan, met offertes van andere maatschappijen), kan 50% en meer korting krijgen op een SSV. Dat geeft al een idee hoeveel ze eraan verdienen. Wie enkel dreigt, maar het niet meent, zal een korting van 5% of 10% krijgen, en zal blij zijn dat hij een goede zaak gedaan heeft.
Wil je de goedkoopste lening en SSV, ga dan voor de goedkoopste bank waar geen SSV verplicht is (bij mij was dat Keytrade). En als je een SSV wil, neem de goedkoopste waar je die kunt krijgen. Of neem er geen, zoals ik
Geen SSV levert meer op dan een SSV met 30% belastingvoordeel.