nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Tja, Projectontwikkelaars geven nooit op hé.
Het ene moment wordt iets om een bepaalde reden afgevoerd
Later brengt men dan het dossier opnieuw eens voor, is er wat gewerkt aan de bekommernissen die initieel meegegeven zijn, (men tracht dus die gevoeligheden 'wat weg te werken')
Ook kunnen verandering van personen op doorslaggevend adviserende posities ook wel een invloed hebben...
Het ene moment wordt iets om een bepaalde reden afgevoerd
Later brengt men dan het dossier opnieuw eens voor, is er wat gewerkt aan de bekommernissen die initieel meegegeven zijn, (men tracht dus die gevoeligheden 'wat weg te werken')
Ook kunnen verandering van personen op doorslaggevend adviserende posities ook wel een invloed hebben...
Terwijl de federale regering - met onder meer de PS aan boord - een werkzaamheidsgraad van 80% in België wil bekomen tegen 2030, heeft de Waalse regering van Elio Di Rupo (PS) vandaag aangekondigd tegen 2030 een werkzaamheidsgraad van 75% te willen nastreven voor Wallonië tegen 2030
Hoe deze 2 “ambities” te combineren vallen met elkaar is niet helemaal duidelijk. Of verwachten ze misschien dat Vlaanderen pakweg 85% werkzaamheid gaat scoren tegen 2030 om toch nog het federale streefcijfer van 80% te kunnen halen.
Wallonië mikt op meer industrie en werk
Met de sociale partners is de Waalse regering overeengekomen de werkzaamheidsgraad op te krikken naar 75 procent tegen 2030. Ze mikt op een herindustrialisatie, goed voor 25 procent van het bruto regionaal product.
BRON: De Tijd

Hoe deze 2 “ambities” te combineren vallen met elkaar is niet helemaal duidelijk. Of verwachten ze misschien dat Vlaanderen pakweg 85% werkzaamheid gaat scoren tegen 2030 om toch nog het federale streefcijfer van 80% te kunnen halen.
Wallonië mikt op meer industrie en werk
Met de sociale partners is de Waalse regering overeengekomen de werkzaamheidsgraad op te krikken naar 75 procent tegen 2030. Ze mikt op een herindustrialisatie, goed voor 25 procent van het bruto regionaal product.
BRON: De Tijd
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 7 april 2023, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is dit een goed plan: meer ambtenaren die ten dienste staan van de gemeenschap. 

-
- Hero Member
- Contacteer:
Niet moeilijk dat bart de wever confederalisme wil.
Ze willen die 75% werkzaamheid tegen 2030 behalen via "herindustrialisatie" (hoe? wat? ... blijft allemaal onduidelijk).
De term "herindustrialisatie" getuigt niet echt van veel toekomstperspectieven (want dan zou ik bijvoorbeeld eerder termen als "digitalisering" of "technologie" verwachten). Industrialisatie doet me eerder denken aan de 19e en 20e eeuw.
Misschien wil Di Rupo terug de mijnen en staalfabrieken openen ...
Industrie en zelfs maakindustrie is uiteraard erg nodig, hoe ouderwets dat ook mag klinken. Met alleen consultancybedrijven, digitale dienstverlening, marketingbureaus en communicatiewetenschappers ga je het niet redden.m-peeters schreef: ↑7 april 2023, 08:59 Ze willen die 75% werkzaamheid tegen 2030 behalen via "herindustrialisatie" (hoe? wat? ... blijft allemaal onduidelijk).
De term "herindustrialisatie" getuigt niet echt van veel toekomstperspectieven (want dan zou ik bijvoorbeeld eerder termen als "digitalisering" of "technologie" verwachten). Industrialisatie doet me eerder denken aan de 19e en 20e eeuw.
En ja, ook mijnbouw is juist zeer hard nodig in Europa.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ach zo … en passen die steenkoolmijnen dan ook in de Belgische en Europese CO2-ambities?Gudrun schreef: ↑7 april 2023, 09:25Industrie en zelfs maakindustrie is uiteraard erg nodig, hoe ouderwets dat ook mag klinken. Met alleen consultancybedrijven, digitale dienstverlening, marketingbureaus en communicatiewetenschappers ga je het niet redden.m-peeters schreef: ↑7 april 2023, 08:59 Ze willen die 75% werkzaamheid tegen 2030 behalen via "herindustrialisatie" (hoe? wat? ... blijft allemaal onduidelijk).
En ja, ook mijnbouw is juist zeer hard nodig in Europa.

Trouwens, je schrijft naast de kwestie. Het gaat er om dat de federale regering met o.a. de PS tegen 2030 een werkzaamheidsgraad van 80% wil bekomen en dat de minister-president van Wallonië (Elio Di Rupo - PS) voor zijn regio de lat op 75% legt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als Wallonië 80% haalt zal Vlaanderen 85% kunnen halen.
Ik zie het probleem niet, het streven is toch dat elk gewest zijn eigen autonomie heeft ?
Liever realistische doelen vooropstellen die kunnen behaald worden dan onrealistische grootspraak waar toch nooit iets van in huis komt
Geen probleem ... maar dan ook graag die eigen autonomie op financieel vlak graag!

Het lijkt me het zoveelste Marshall-plan waarbij Wallonië belooft iets te zullen doen aan zijn economie maar pas op lange termijn, op zeer lange termijn ... maar waar zoveel jaren later blijkt er niet in te slagen.
Zowat elke minister-president van Wallonië heeft zijn eigen Marshall-plan gelanceerd dat Wallonië op 10 jaar tijd economisch "uit het moeras zou halen", ja zelf Vlaanderen zou voorbijsteken. Het 1e Marshall-plan kwam van ene Paul Magnette.
Een korte evaluatie zoveel jaren later ...
Echternach ligt in Wallonië: bijna 15 jaar na Marshallplan nog altijd geen economische beterschap
“Jammer genoeg verandert er niets in Wallonië.”
Dit is geen uitspraak van een rabiate Vlaams-nationalist, maar van de Waalse journalist en ondernemer Jean-Yves Huwart.
Klopt , de inefficiëntie en miljarden dat de deelstaten aan middelen kosten, dat is aan ons als burgers niet meer te rechtvaardigen

Laatst gewijzigd door KV op 7 april 2023, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar heb je inderdaad wel gelijk, om één of andere reden zien ze het altijd heel groots in hun plannen en slaagt men er bijgevolg niet in er iets van te realiseren ....m-peeters schreef: ↑7 april 2023, 14:31
Het lijkt me het zoveelste Marshall-plan waarbij Wallonië belooft iets te zullen doen aan zijn economie maar pas op lange termijn, op zeer lange termijn ... maar waar zoveel jaren later blijkt er niet in te slagen.
Zowat elke minister-president van Wallonië heeft zijn eigen Marshall-plan gelanceerd dat Wallonië op 10 jaar tijd economisch "uit het moeras zou halen", ja zelf Vlaanderen zou voorbijsteken. Het 1e Marshall-plan kwam van ene Paul Magnette.
Een korte evaluatie zoveel jaren later ...
Steenkoolmijnen? Wie heeft het over steenkool?
Ik wilde enkel een nieuwe invalshoek in de discussie brengen, want ook dit is politiek gerelateerd.
Wat de (volgens jou) kern van de zaak betreft: 75% werkzaamheid in Wallonie, dat is zelfs nog extreem ambitieus te noemen. Vergeet niet dat je te maken hebt met een corrupte, conservatieve politieke machtsclan in een achteropgesteld en afhankelijk gemaakt deel van het land dat opgezweept wordt door extreemlinks populisme en communisme.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
België moet de komende jaren minstens 12 miljard euro besparen om het begrotingstekort onder de Europese norm te krijgen. Dat staat in een nieuw advies van de Hoge Raad voor Financiën, die waarschuwt voor het Europese strafbankje. Volgens de begrotingsexperten gaat het alleen nog maar “om minimale begrotingsinspanningen”.
Vraag me echt af of de overheden dit uberhaupt willen doen
Vraag me echt af of de overheden dit uberhaupt willen doen