Holdings
TIP
Re: Holdings
Dat is net mijn punt. Hoewel heel veel holdings (en nog meer andere aandelen) op korte termijn de index verslaan, ziet op langere termijn het plaatje er donker uit. De index verslaan op lange termijn is erg moeilijk, bijna onmogelijk. Gewoon even naar het historische rendement kijken en naar de decote, dat is niet beleggen maar speculeren.
Dat is geen reden om niet in holdings te investeren, ik doe het zelf ook, maar niet op die manier. Zoals reeds uitgelegd is investeren in holdings een belegging met een hefboomwerking. Ik doe het enkel wanneer de brede aandelenmarkt in de lappenmand ligt, en voor de keuze van de holdings kijk ik altijd goed WAARIN de holding investeert. En dan nog ben ik niet te beroerd om toe te geven dat er allemaal veel geluk mee gemoeid is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mijn Kinnevik? Kinnevik is niet van mij hoor.laeka schreef: ↑6 april 2023, 14:52 Hier een vergelijking met jouw Kinnevik... Ook gene vette he beste.
https://www.google.com/finance/quote/BO ... O%3AKINV-B
Maar je haalt zelf de artikel uit de Tijd aan als bewijs. Welnu, daar stond Kinnevik OOK bij als familiale holding die de index verslaat!
laeka schreef: ↑6 april 2023, 14:24 30% van mijn portefeuille steekt sinds lang al in aandelen uit het Bollore imperium. U zal nog veel boterhammen moeten eten vooraleer tot dat resultaat te komen niet waar.
IWDA is enkel goed als men niets van de beurs kent of er geen tijd voor heeft om er zich mee bezig te houden.
https://www.google.com/finance/quote/BO ... omparison=
Dus als Laeka 5 jaar geleden zijn Bollore had ingewisseld tegen IWDA had hij nu een grotere portefeuille gehad.Gudrun schreef: ↑6 april 2023, 14:33 Had je de voorbije 5 jaar je geld in een globale index gestoken dan had je een hoger rendement. Je bent niet de enige die kan cherrpicken.
https://www.google.com/finance/quote/BO ... &window=5Y
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Plus de verzwakking van de zweedse kroon erbovenop. Ik zou beter uw aandelen in het oog houden ipv andere de les te spellen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het lijkt dat je ongeveer op elk moment tussen de laatste 10 en 4 jaar kon omwisselen van BOL naar IWDA en op winst staan vandaag. Met duidelijk minder volatiliteit en risico.
Neen ik zou zomaar niet durven schrijven dat holdings beter presteren dan de algemene markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er is hier terug heel wat ANIMO op deze interessante thread.
Fantastisch toch
Fantastisch toch
UCB zit toch met heel wat patentverval waardoor 2022 en 2023 niet bijzonder zijn. Het is bovendien nog maar de vraag of die goedkeuring in de USA volgt. Indien nee, zullen er nog wat magere jaren volgen. Nu niet bepaald een risicoloze investering aan de huidige koersen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nu vraag ik me wel af hoe het komt dat jij in 2013 Plantations des Terres Rouges had terwijl je de verweven holdings Artois en Moncey in 2016 niet kende?laeka schreef: ↑6 april 2023, 14:45 https://www.google.com/finance/quote/BO ... window=MAX
Beleggen is lange termijn beste GUDRUN. IWDA staat nog niet eens op de kaart dan. BOLLORE heeft in al die jaren al drie van mijn holdings van de beurs gehaald nl. Plantation de terres rouge, Nord Sumatra en Socfin. Wat was dat een tijd zeker Nord Sumatra. Het is nu wachten op zijn volgende zet.
Kunnen we misschien terug tips uitwisselen over holdings in het holdingstopic?
B7, wij komen in het Bogleheadstopic toch ook niet vertellen dat je een idioot bent omdat je niet in holdings belegt? Heb je geen tip over een holding waarin we moeten beleggen? Sofina misschien?
Dit topic is bedoeld voor mensen die graag in holdings beleggen. Doe je dat niet graag, blijf er dan weg.
Ik doe de twee. De helft passief met trackers, de helft familiale holdings (en een paar losse aandelen). Volkomen idioot misschien maar ik ben er gelukkig mee. En dat is toch wat telt.
Wie weet klopt mijn mandje van zo’n 30 familiale holdings de markt wel de komende 10 jaar! Maar misschien ook niet. Ook jij weet dat niet zeker.
Of bedoel je misschien dat ze nieuwe klanten willen binnenhalen door zo’n artikel te schrijven over holdings? Dat betwijfel ik toch hoor… Ik heb in elk geval een abonnement op De Tijd om geïnformeerd te worden en op basis van die informatie zelf te beslissen wat al dan niet een goede belegging is. Waar haal jij jouw informatie? Is jouw bron zo veel betrouwbaarder dan de financiële pers in brede zin? (Ft.com, Bloomberg, wsj,…)
Voor clickbait doen ze het ook niet want je kan normaal gezien niets meer lezen als je geen abonnee bent.
Stel dat De Tijd zou schrijven: “Het is onmogelijk om de markt te kloppen. Maar de slimme belegger die de markt gewoon volgt zet op lange termijn duizelingwekkende rendementen neer.
Lees hier met welke trackers u best de markt kan volgen en waar u nog moet op letten”. Dan zouden ze toch ook gazetten verkopen, niet?
En dan nog een laatste punt.
B7, wij komen in het Bogleheadstopic toch ook niet vertellen dat je een idioot bent omdat je niet in holdings belegt? Heb je geen tip over een holding waarin we moeten beleggen? Sofina misschien?
Dit topic is bedoeld voor mensen die graag in holdings beleggen. Doe je dat niet graag, blijf er dan weg.
Ik doe de twee. De helft passief met trackers, de helft familiale holdings (en een paar losse aandelen). Volkomen idioot misschien maar ik ben er gelukkig mee. En dat is toch wat telt.
Wie weet klopt mijn mandje van zo’n 30 familiale holdings de markt wel de komende 10 jaar! Maar misschien ook niet. Ook jij weet dat niet zeker.
Waarom zou De Tijd nu bewust haar lezers misleiden? Wat hebben ze daar bij te winnen?
Of bedoel je misschien dat ze nieuwe klanten willen binnenhalen door zo’n artikel te schrijven over holdings? Dat betwijfel ik toch hoor… Ik heb in elk geval een abonnement op De Tijd om geïnformeerd te worden en op basis van die informatie zelf te beslissen wat al dan niet een goede belegging is. Waar haal jij jouw informatie? Is jouw bron zo veel betrouwbaarder dan de financiële pers in brede zin? (Ft.com, Bloomberg, wsj,…)
Voor clickbait doen ze het ook niet want je kan normaal gezien niets meer lezen als je geen abonnee bent.
Stel dat De Tijd zou schrijven: “Het is onmogelijk om de markt te kloppen. Maar de slimme belegger die de markt gewoon volgt zet op lange termijn duizelingwekkende rendementen neer.
Lees hier met welke trackers u best de markt kan volgen en waar u nog moet op letten”. Dan zouden ze toch ook gazetten verkopen, niet?
En dan nog een laatste punt.
Ik denk dat jij zelf ook wat kritischer had mogen zijn voor uw beleggingsstrategie. Jij was overtuigd van je grote gelijk en dacht de perfecte strategie te hebben die nooit meer aangepast moest worden. Daardoor zit je nu met enorme verliezen op je obligaties. Je bleef erin zitten toen het rendement van het meeste kwaliteitspapier negatief was. Het had jou in het verleden immers “meer opgebracht dan een spaarboekje”, zei je. Ik niet. Ik keek daar kritisch naar en heb mijn strategie aangepast aan de veranderende omstandigheden. Recent ben ik terug wat obligaties beginnen kopen. Jij kocht een obligatie aan 104, met een coupon van 0.0 en je krijgt op het einde 100 terug. Gegarandeerd verlies is dat.
Laat je niet vangen door de grafiekjes gapers, jij bent actief belegger, jouw rendement wordt bepaalt door de trades die je doet en veel minder door de trends van de grafiekjes. De bogleheads beleggen op een totaal andere manier, zijn worden aangespoord om op elk moment te kopen, te accumuleren en nooit te verkopen, hun fictief niet gerealiseerd rendement komt dan overeen met de grafiekjes. Hier een voorbeeld van een aandeel dat het op alle tijdstippen heel veel slechter doet dan de opperindex, en toch heeft dat aandeel mij sinds eerste aankoop in december 2016 een geannualiseerd rendement van 58% opgebracht, alvast niet door het passief te kopen en er niet meer naar om te kijken. Door grafiekjes aan te voeren als bewijs zet de index sekte de actief belegger op hetzelfde dom passief niveau als zijzelf. Het voordeel van de actief belegger (kennis van zijn aandelen, risico inschatting, strategie enz...) wordt dan afgedaan als markt timen, gokken of dom geluk. Index beleggen is ideaal voor de sukkels die de ene na de andere verlies trade doen, vaak op basis van adviezen van derden, laat ze maar in de waan dat zij met hun index betere beleggers zijn dan de restlaeka schreef: ↑6 april 2023, 14:52
Hier een vergelijking met jouw Kinnevik... Ook gene vette he beste.
https://www.google.com/finance/quote/BO ... O%3AKINV-B
Heel simpel.
Reageer dan zelf op statements zoals:
Als jullie het niet doen, dan is het goed mogelijk dat anderen het doen.
Ik merk op dat je niet ingaat op de grond van mijn betoog.Barryke schreef: ↑7 april 2023, 00:36Waarom zou De Tijd nu bewust haar lezers misleiden? Wat hebben ze daar bij te winnen?
Dit is niet het betoog dat Laeka aanbrengt:
laeka schreef: ↑6 april 2023, 14:24 30% van mijn portefeuille steekt sinds lang al in aandelen uit het Bollore imperium. U zal nog veel boterhammen moeten eten vooraleer tot dat resultaat te komen niet waar.
IWDA is enkel goed als men niets van de beurs kent of er geen tijd voor heeft om er zich mee bezig te houden.
https://www.google.com/finance/quote/BO ... omparison=
Indertijd had ik een abonnement op Beurstips en daar stond Plantation des terres Rouges in de schatten op zolder portefeuille.doorwinterd schreef: ↑6 april 2023, 21:08Nu vraag ik me wel af hoe het komt dat jij in 2013 Plantations des Terres Rouges had terwijl je de verweven holdings Artois en Moncey in 2016 niet kende?laeka schreef: ↑6 april 2023, 14:45 https://www.google.com/finance/quote/BO ... window=MAX
Beleggen is lange termijn beste GUDRUN. IWDA staat nog niet eens op de kaart dan. BOLLORE heeft in al die jaren al drie van mijn holdings van de beurs gehaald nl. Plantation de terres rouge, Nord Sumatra en Socfin. Wat was dat een tijd zeker Nord Sumatra. Het is nu wachten op zijn volgende zet.
Ik spel niemand de les. Net zoals ik ook nooit de loftrompet over mezelf bovenhaal.
Ter info: mijn portefeuille bestaat voor meer dan 80% uit globaal gediversifieerde indexfondsen. Die 20 andere percenten zijn er juist zodat ik zeker niet aan de kern van mijn beleggingen zou aankomen. Met Kinnevik sta ik nu op een totaalverlies van 5%. Daar lig ik niet wakker van, en ruim gecompenseerd door die andere zweedse holdings.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 7 april 2023, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.