Holdings
TIP
Re: Holdings
Dat is zo in bijna alle domeinen. Maar beleggen is er geen van. Morgan Housel heeft dat eens goed uitgelegd, maar kan het YT filmpje niet direct terugvinden.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Daar ben ik dan toch wel benieuwd naar, waarom beleggen, van alle menselijke activiteiten, nu net enige de uitzondering is.
Het is exact dat wat beleggen zo interessant maakt. Het is op alle vlakken contra-intuïtief. Ik denk dat ik het in de Rational Reminder podcast gehoord heb. Zijn boek is ook erg aan te raden.
Dat kan dus niet he.De meeste autobestuurders vinden van zichzelf dat ze een bovengemiddeld autobestuurder zijn.
vortex schreef: ↑7 april 2023, 08:22 [] jij bent actief belegger, jouw rendement wordt bepaalt door de trades die je doet en veel minder door de trends van de grafiekjes. [] Het voordeel van de actief belegger (kennis van zijn aandelen, risico inschatting, strategie enz...) wordt dan afgedaan als markt timen, gokken of dom geluk.
vortex schreef: ↑7 april 2023, 09:53 niet noodzakelijk omdat al zijn holdings het op lange termijn beter doen dan de markt, wel omdat hij opportuniteiten koopt en overwaarderingen verkoopt. Zijn interesse, kennis en gespendeerde tijd in holdings maakt dat hij daar een voordeel kan uithalen, een voordeel dat door index volgers consequent wordt afgedaan als gokken, markt timen of dom geluk.
Als actief belegger moet je je afvragen wie je zal verslaan met je transactie?Kempen123 schreef: ↑7 april 2023, 12:33 Goed beleggen is misschien zeer complex, je zit met fundamentel bedrijfseconomische factoren, met psychologische factoren, met sociologische factoren, met geopolitieke overwegingen en met nog veel meer, maar waarom zou je, mits opleiding, aanleg en training, niet vaker dan gemiddeld juist kunnen zitten?
Statistieken die zeggen dat het de meesten niet lukt, zeggen mij niets. Natuurlijk lukt het de meesten niet, het is immers een zero sum game, en dan met nog wat verlies wegen beurskosten, marketmakers die spreads in hun zak steken, taksen etc.
Bij elke transactie is er een tegenpartij. Bij de meeste transacties is de tegenpartij een professionele belegger.
De meeste op dit forum zijn amateurbeleggers, die een deel van hun vrije tijd gebruiken om een aandeel te bestuderen.
Wie denk je zal bij de meeste transacties de beste deal krijgen.
Binnen de holdings heb je:
1/ Niet liquide of obscure holdings: De grootaandeelhouders hebben duidelijk een voordeel ivm de informatie, als amateur/minderheidsaandeelhouder heb je daar weinig in te brengen gebaseerd op de publieke info.
2/ bredere holdings: Daar besteden de professionale beleggingsteams de nodig aandacht aan. Misschien stonden ze vanmorgen wel op de golfbaan met de CEO (of vanmorgen eerder in de bar). Waar denk je dat je als amateur hier voordeel kunt halen?
Als actieve belegger met een beperkte portefeuille loop je ook een veel groter risico; een of meerdere fouten kan je winst van de vorige jaren zomaar in een groot verlies omzetten. Ieder herinnert zich wel de gevallen van het recente verleden.
Zolang de aktieve beleggers maar beseffen dat er evenveel voor als achter het peloton zullen rijden, rijden in het peloton is ook makkelijker, buiten het peloton rijden vraagt extra instapping (=kosten) die je na verschillende etappes verder en verder naar achter zullen duwen.Kempen123 schreef: ↑7 april 2023, 10:54 Ik heb een ooit iemand de uitspraak horen doen: 'in het peleton kom je ook aan de finish' en misschien is dat wel juist het verschil: Indexbeleggers hebben als doel om aan de finish te komen, actievere beleggers hebben als doel een goed resultaat te halen. Natuurlijk is de optimale strategie dan niet hetzelfde.
Waarom denk je dat; hij publiceert zijn portefeuille niet. Hij publiceert zijn transacties niet.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 april 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bewijs dat ne keer manneke!!! Maar zoals altijd zal het dan weer heel stil worden. Niet iedereen is een dikke nul in beleggen zoals jij he en moet zijn toevlucht nemen in IWDA omdat u niks van de beurs kent. U lanceerde verschillende portefeuilles in de hoop dat er toch eentje met een positief resultaat in de toekomst zou presteren.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13Waarom denk je dat; hij publiceert zijn portefeuille niet. Hij publiceert zijn transacties niet.
Als ik me niet vergis hebben andere forumleden hem in het verleden ook al gewezen op het feit dat hij een transactie claimde, toen er op die dag helemaal geen transactie was uitgevoerd.
Iemand die volcontinu zichzelf op de borst klopt, hopeloos op zoek is naar bevestiging in elk bericht en iedereen kleineert bij de minste kritiek... ik word daar heel argwanend van. Iemand met gezonde rendementen zou zoiets niet nodig hebben.
Nog even een antwoord op je opmerking.
Je kan meer info vinden in de Bogleheads thread, en daar eventueel bijkomende vragen/opmerkingen plaatsen.
Ik maak een onderscheid tussen strategie en tactiek en implementatie.Barryke schreef: ↑7 april 2023, 00:36 Ik denk dat jij zelf ook wat kritischer had mogen zijn voor uw beleggingsstrategie. Jij was overtuigd van je grote gelijk en dacht de perfecte strategie te hebben die nooit meer aangepast moest worden.
Daardoor zit je nu met enorme verliezen op je obligaties.
Je bleef erin zitten toen het rendement van het meeste kwaliteitspapier negatief was.
Het had jou in het verleden immers “meer opgebracht dan een spaarboekje”, zei je. Ik niet. Ik keek daar kritisch naar en heb mijn strategie aangepast aan de veranderende omstandigheden. Recent ben ik terug wat obligaties beginnen kopen. Jij kocht een obligatie aan 104, met een coupon van 0.0 en je krijgt op het einde 100 terug. Gegarandeerd verlies is dat.
Strategie is bij mij niet afhankelijk van de marktcondities.
De Boglehead principles zijn strategie. Het principe om zo veel als praktisch mogelijk "de volledige aandelenmarkt" te bezitten is strategisch. De beste taktiek vandaag(!) in Belgie is via accumulerende ETFs die niet in Belgie geregistreerd zijn (gunstige fiscale behandeling: RV, meerwaarde, TOB). De uiteindelijke keuze tussen de ETFs is implementatie.
(Als je vandaag kortlopende obligaties nodig hebt voor je strategie zijn obligaties met een 0 coupon vandaag een goede keuze voor een Belgische particuliere belegger. De Belgische fiscale wetgeving behandeld die ook gunstig)
Bij de opbouw van mijn portefeuille wordt de stabiliteit geleverd door stabiele beleggingen zoals obligaties (via wereldwijde, gehedge, obligaties van middenlange duration). Het rendement van deze obligaties is van minder belang. Ik heb ze in mijn portefeuille voor de stabiliteit die ze leveren. Omdat ik weet dat er een praktische ondergrens zit op dit stabiele gedeelte kan ik meer risico nemen in het aandelengedeelte en ook inzetten op de small cap en value factors.
Sinds ik hier post wordt me aangeraden om niet te beleggen in obligaties omdat "de markt gaat dalen".
Inderdaad ze zijn fel gezakt vorig jaar; in lijn met de aanpassingen op de middenlange termijn; zoals "verwacht" en "voorzien. Dit is geen reden om mijn strategie aan te passen. Principieel/strategisch doe ik niet aan markttiming. Als ik de adviezen hier gevolgd zou hebben zou ik vele jaren geleden reeds mijn obligaties moeten verkopen. Over die periode heb ik een rendement van meer dan 2% gehaald op die obligaties. Vindt ik toch niet zo'n slecht rendement - ook al is dit niet het doel van die component van mijn portefeuille.
Als uitsmijter nog even dit:
VAGF is de kern van mijn obligatieportefeuille. Het rendement YTD is 3.18%, en de laatste 6 Maand 3,90%.
Als je toch aan't markttimen was op korte termijn had je misschien beter dit fonds de laatste maanden ipv de implementatie die jij koos. Denk ook even na wat je gaat doen met het geld dat terug vrij zal komen als de obligatie afloopt.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 7 april 2023, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
mannekes toch beleggen kun je samenvatten met 1 woord emotie .
Kun je deze onder controle houden zul je het beter doen dan het gemiddelde .
Iedereen zag enkele jaren geleden dat de olie prijs bijna 0 was iedereen die zijn emotie onder controle had heeft hierop ingespeeld .
Iedereen zag dat de Euro zeer laag stond iedereen was vrij om hierop in te spelen .
Iedereen wist dat de rente extreem laag was .
Iedereen weet vandaag dat banken gekelderd zijn .....
Moet ik verder gaan
Je weet al de sector dan is het alleen maar kwestie van de parels er uit te zoeken .
Het probleem is dat de meerderheid niet in staat zijn dit te doen en daarom beter af zijn met een ETF
Bekvechten om wat beter is is volledig persoonsgebonden en kan er nooit iemand gelijk halen .
Dat een professionele belegger voordeel heeft is ook zo'n fabeltje hij weet evenveel dan iemand die een beetje een bedrijf volgt met een verschil dat hij betaald word ervoor .
Als dit het waard is is terug persoonlijk want het enige verschil is terug emotie .
Iedereen zag enkele jaren geleden dat de olie prijs bijna 0 was iedereen die zijn emotie onder controle had heeft hierop ingespeeld .
Iedereen zag dat de Euro zeer laag stond iedereen was vrij om hierop in te spelen .
Moet ik verder gaan
Je weet al de sector dan is het alleen maar kwestie van de parels er uit te zoeken .
Het probleem is dat de meerderheid niet in staat zijn dit te doen en daarom beter af zijn met een ETF
Bekvechten om wat beter is is volledig persoonsgebonden en kan er nooit iemand gelijk halen .
Dat een professionele belegger voordeel heeft is ook zo'n fabeltje hij weet evenveel dan iemand die een beetje een bedrijf volgt met een verschil dat hij betaald word ervoor .
Als dit het waard is is terug persoonlijk want het enige verschil is terug emotie .
Ik zal mijn alma mater dan maar laten weten dat ze mij jarenlang de verkeerde definitie hebben voorgeschoteld.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 09:35Niets mis mee met je voorbeeld. Per definitie doe de helft het beter dan het gemiddelde.vortex schreef: ↑7 april 2023, 08:22 Hier een voorbeeld van een aandeel dat het op alle tijdstippen heel veel slechter doet dan de opperindex, en toch ...
Ik denk dat bij zo'n uitspraak de reactie was geweest "Bedankt en tot in september ...".
Laatst gewijzigd door Jeky op 7 april 2023, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo is het.Kempen123 schreef: ↑5 april 2023, 07:42 Nu is het natuurlijk wel zo dat holdings niet beter presenteren OMDAT iemand ze als holding classificeert of omdat ze zichzelf holding noemen.
Twee factoren zijn volgens mij van belang: de lange termijn visie en de korting.
Ook op holdings moet je kritisch zijn en ze kritisch selecteren.
En veel meer valt er ook niet over te zeggen.
Alle noise de pagina's hierboven ten spijt.
Ik wil niemand verslaan, ik wil gewoon een aardig rendement tegen een acceptabel risico halen op mijn spaar/pensioengeld.
Ten eerste zijn er wetten tegen het delen/gebruikmaken van dat soort info. Het zal wel gebeuren, maar ik denk dat het eerder beperkt is. Waarom zou die CEO geheime info delen als hij weet dat hij daarvoor in het gevang kan komen? Echt niet om een gratis flesje champagne bij het ontbijt.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13Bij elke transactie is er een tegenpartij. Bij de meeste transacties is de tegenpartij een professionele belegger.
De meeste op dit forum zijn amateurbeleggers, die een deel van hun vrije tijd gebruiken om een aandeel te bestuderen.
Binnen de holdings heb je:
1/ Niet liquide of obscure holdings: De grootaandeelhouders hebben duidelijk een voordeel ivm de informatie, als amateur/minderheidsaandeelhouder heb je daar weinig in te brengen gebaseerd op de publieke info.
2/ bredere holdings: Daar besteden de professionale beleggingsteams de nodig aandacht aan. Misschien stonden ze vanmorgen wel op de golfbaan met de CEO (of vanmorgen eerder in de bar). Waar denk je dat je als amateur hier voordeel kunt halen?
Ten tweede: het gaat niet om het snelste de info krijgen, maar om wat je daarmee doet. Hoe vaak zie je niet een bedrijf, na publicatie van jaarcijfers, stijgen gedurende een of twee uur , om daarna te dalen (of andersom)?
De beurs is massa-sentiment. Als massa geen vertrouwen heeft in een bedrijf/holding/CEO, zal de koers dalen. Het is aan de value belegger om te identificeren wanneer een dergelijk gebrek aan vertrouwen onterecht is. En je hoeft het maar een 1 of 2 keer per jaar juist te hebben, je kunt je zelfs veroorloven om tientallen goede investeringen waar je net nog een beetje twijfel over hebt terzijde te schuiven en het risico NIET te nemen, en alleen de echte zekerheden te nemen, het beleggingsuniversum is groot genoeg
De eerste twee deelstatements: Ja. Het derde deelstatement: Nee: Je hebt niet extra hard gefietst, maar een kortere weg gevonden, dus er is geen consequentie voor later.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13
Zolang de aktieve beleggers maar beseffen dat er evenveel voor als achter het peloton zullen rijden, rijden in het peloton is ook makkelijker, buiten het peloton rijden vraagt extra instapping (=kosten) die je na verschillende etappes verder en verder naar achter zullen duwen.
Ik walaeka schreef: ↑7 april 2023, 16:26Bewijs dat ne keer manneke!!! Maar zoals altijd zal het dan weer heel stil worden. Niet iedereen is een dikke nul in beleggen zoals jij he en moet zijn toevlucht nemen in IWDA omdat u niks van de beurs kent. U lanceerde verschillende portefeuilles in de hoop dat er toch eentje met een positief resultaat in de toekomst zou presteren.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13
Waarom denk je dat; hij publiceert zijn portefeuille niet. Hij publiceert zijn transacties niet.
Als ik me niet vergis hebben andere forumleden hem in het verleden ook al gewezen op het feit dat hij een transactie claimde, toen er op die dag helemaal geen transactie was uitgevoerd.
laeka schreef: ↑7 april 2023, 19:20Ik wacht nog altijd op de transacties die ik zogezegd zou hebben gepost zonder dat er een transactie plaats vond!laeka schreef: ↑7 april 2023, 16:26
Bewijs dat ne keer manneke!!! Maar zoals altijd zal het dan weer heel stil worden. Niet iedereen is een dikke nul in beleggen zoals jij he en moet zijn toevlucht nemen in IWDA omdat u niks van de beurs kent. U lanceerde verschillende portefeuilles in de hoop dat er toch eentje met een positief resultaat in de toekomst zou presteren.
Hoe is dat me dat wedstrijdje dat B7H4long ging verslaan met zijn IWDA?lop schreef: ↑7 april 2023, 17:44 mannekes toch beleggen kun je samenvatten met 1 woord emotie .
Moet ik verder gaan
En waarom zou dat niet kunnen? Snap je nu nog steeds niet dat het gemiddelde niet noodzakelijk in het midden ligt? Dit is niet de eerste keer dat je met dergelijke onzin afkomt. Bij auto bestuurders is dat net zo, de meerderheid heeft nog nooit een ongeval veroorzaakt, een meerderheid doet het dus beter dan het gemiddelde.
En wat moet ik mij bij professionele beleggers voorstellen? Zijn dat de actief fondsbeheerders die het volgens de studies van de index sekte meestal slechter doen dan de index? Zijn dat de authorised participants die ETF's redemen wanneer de meute hun ETF's verkoopt in dalende markt? Of beheerders van (pensioen)fondsen, die kopen of verkopen volgens de geldstromen van hun klanten? Kortom er wordt meer dan genoeg dom volume verzet door die zogenaamde professionele beleggers, de meesten werken trouwens op marge, maakt hun geen zak uit of de klant wint of verliest.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13
Bij elke transactie is er een tegenpartij. Bij de meeste transacties is de tegenpartij een professionele belegger.
[/quote]
Hij heeft groot gelijk dat hij zijn portefeuille en al zeker niet zijn transacties publiceert, ik doe dat ook niet omdat er altijd wel een sukkel tijd heeft om te gaan zeiken over dat ene aandeel dat binnen een bepaalde tijd slechter gedaan heeft dan hun index. En als er niks is om over te zeiken, wordt je wel weggezet als leugenaar zoals hierboven.B7H4long schreef: ↑7 april 2023, 16:13 Waarom denk je dat; hij publiceert zijn portefeuille niet. Hij publiceert zijn transacties niet.