Holdings
TIP
Re: Holdings
En daar wil ik de indexbeleggers dan wel gelijk geven: Je weet pas achteraf of de haas aan het loopt is of gewoon een tussensprintje maakt, en je weet pas achteraf hoe lang die haas nog zal doorgaan.vortex schreef: ↑9 april 2023, 08:19
Als de haas loopt, kies je voor de haas Niks mis mee om in een groei aandeel te beleggen, zolang je maar beseft dat groei een tijdelijk gegeven is, niks blijft groeien. Waarde aandelen doen het ook niet altijd even goed, tot voor een jaar of 5 terug leverende die een goed rendement, de laatste 5 jaar zijn een hele reeks van die aandelen value traps geworden. Met andere woorden er is niet zoiets als beste keus of beste strategie, of beste fonds / aandeel, alles is tijdelijk en wie niet in staat is op tijd zijn visie en strategie aan te passen verliest een groot deel van eerder opgebouwd rendement.
Daarop speculeren is wel een beetje gokken.
Nu, er zijn uitzonderingen....
Ik was bijna short gegaan op Sofina toen ze boven de 400 stonden, maar ben al eens een paar keer te vroeg short gegaan (Tesla) en heb dus flink mijn vingers gebrand met shortgaan en besloten nooit meer short te gaan.
De val van Sofina kon je echt zien aankomen: Torenhoge waarderingen op hun deelnemingen, en dan nog een dikke premie, en dan verhalen in de pers over een toverstokje in de vorm van voorkeurstoegang tot allerlei goeie deals in Silicon Valley... Alle signalen stonden op donkerrood. En toch heeft het toen nog een jaar geduurd... om maar te zeggen.
Toch ben ik rond de 250 een beetje in Sofina gegaan. Niet omdat ik zo hard in hen geloof, maar omdat ik overal zie dat velen dat nog wel doen, en dus zal het Sofina-sprookje zich nog wel een keer herhalen.
Ik heb er ook wel eens naar TINC gekeken, en ik zie het ook niet. Natuurlijk, een mooi dividendrendement, maar ze noteren met een premie op de echte waarde van hun assets, en ze keren zoveel van hun winst uit dat er geen geld overblijft voor nieuwe assets, of zelfs maar om de bestaande assets op hun waarde te houden. (Ten minste, die indruk heb ik).
En dan dat diversificeren. Sommigen vinden dat misschien goed, maar ik niet. Voor mij leidt het tot een gebrek aan focus bij TINC, en diversificeren doe ik liever zelf, daar heb ik TINC niet voor nodig.
En dat dividend mag je meteen 30% van inleveren.
En dan bijna 6 miljoen management+kosten op een portefeuille van 400 Miljoen, dat is veel te veel (Ze hebben immers geen toegevoegde waarde, ze hoeven alleen 25 deelnemingen in de gaten te houden)
Klopt niet ivm 30% inleveren van het dividend.Kempen123 schreef: ↑9 april 2023, 12:25Ik heb er ook wel eens naar TINC gekeken, en ik zie het ook niet. Natuurlijk, een mooi dividendrendement, maar ze noteren met een premie op de echte waarde van hun assets, en ze keren zoveel van hun winst uit dat er geen geld overblijft voor nieuwe assets, of zelfs maar om de bestaande assets op hun waarde te houden. (Ten minste, die indruk heb ik).
En dan dat diversificeren. Sommigen vinden dat misschien goed, maar ik niet. Voor mij leidt het tot een gebrek aan focus bij TINC, en diversificeren doe ik liever zelf, daar heb ik TINC niet voor nodig.
En dat dividend mag je meteen 30% van inleveren.
En dan bijna 6 miljoen management+kosten op een portefeuille van 400 Miljoen, dat is veel te veel (Ze hebben immers geen toegevoegde waarde, ze hoeven alleen 25 deelnemingen in de gaten te houden)
TINC is in essentie een yieldco/bond proxy, die zie ik niet als een concurrent van andere aandelen/holdings maar van obligaties.Kempen123 schreef: ↑9 april 2023, 12:25
Ik heb er ook wel eens naar TINC gekeken, en ik zie het ook niet. Natuurlijk, een mooi dividendrendement, maar ze noteren met een premie op de echte waarde van hun assets, en ze keren zoveel van hun winst uit dat er geen geld overblijft voor nieuwe assets, of zelfs maar om de bestaande assets op hun waarde te houden. (Ten minste, die indruk heb ik).
Zeker in tijden van nul-rentes zoals enkele jaren terug een goede keuze vind ik.
De verdisconteringsvoet van 8.2% is de basis van het rendement, na kosten rest 6%/jaar
Minus +/- 2% LT-inflatie geeft 4% yield.
Valt als bond proxy moeilijk te vergelijken met doorsnee aandelen of holdings.
Ben grotendeels uitgestapt aan 13,50. Heb er nog kleine positie in,zeer rentegevoelig aandeel, daardoor dat koers onder druk staat,ooit zullen ze toch kapitaal moeten ophalen..el perro schreef: ↑9 april 2023, 19:09TINC is in essentie een yieldco/bond proxy, die zie ik niet als een concurrent van andere aandelen/holdings maar van obligaties.Kempen123 schreef: ↑9 april 2023, 12:25
Zeker in tijden van nul-rentes zoals enkele jaren terug een goede keuze vind ik.
De verdisconteringsvoet van 8.2% is de basis van het rendement, na kosten rest 6%/jaar
Minus +/- 2% LT-inflatie geeft 4% yield.
Valt als bond proxy moeilijk te vergelijken met doorsnee aandelen of holdings.
Een obligatie (proxy) is idd rentegevoelig
Heb meermaals indertijd erop gewezen dat Sofina peperduur stond rond de 400 euro. Stond nog veel te duur rond de 300 euro. Ook toen meerdere waarschuwingen gegeven. Nu zijn we inmiddels afgezwakt naar 209,8 euro. Heb 2 ritjes meegemaakt met instappen onder de 200 euro en rap mijn winst gepakt maar blijf er nu van af want ze staan weer niet bepaald goedkoop ondanks het positieve nieuws van Bytedance.Kempen123 schreef: ↑9 april 2023, 12:04
Ik was bijna short gegaan op Sofina toen ze boven de 400 stonden, maar ben al eens een paar keer te vroeg short gegaan (Tesla) en heb dus flink mijn vingers gebrand met shortgaan en besloten nooit meer short te gaan.
De val van Sofina kon je echt zien aankomen: Torenhoge waarderingen op hun deelnemingen, en dan nog een dikke premie, en dan verhalen in de pers over een toverstokje in de vorm van voorkeurstoegang tot allerlei goeie deals in Silicon Valley... Alle signalen stonden op donkerrood. En toch heeft het toen nog een jaar geduurd... om maar te zeggen.
Toch ben ik rond de 250 een beetje in Sofina gegaan. Niet omdat ik zo hard in hen geloof, maar omdat ik overal zie dat velen dat nog wel doen, en dus zal het Sofina-sprookje zich nog wel een keer herhalen.
Proficiat Michael, met uw artikel over Reliance .
Ik had ze in het verleden al opgepikt , na een tip van u .
Zeer verhelderend en zeer gedetailleerd geschreven . waar voor dank
Ik had ze in het verleden al opgepikt , na een tip van u .
Zeer verhelderend en zeer gedetailleerd geschreven . waar voor dank
Is daar nog iets uitgekomen op 30 maart? Hebben ze nog iets gezegd over investeren van hun cash of over andere interesaante dingen? Ik heb niets voorbij zien komen in de financiele pers, ook niet in Duitsland, alleen een presentatie op hun eigen website.michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 13:09
MBB en Nesemeier leggen nu enigszins een bodem onder de koers, op 30 maart weten we meer. Ik nodig de leden van dit forum graag uit mee te doen aan de conference call na de cijfers, want ik zie enkele terechte kritische vragen voorbij komen waar de CEO best antwoord op mag geven.
Sofina dreigt zijn broek te scheuren aan Graphcore. Alweer een probleemdossier erbij. Sequoia heeft zijn investering alvast tot 0 herleid.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wendel, Exor, Eurazeo,.. doen het stevig de laatste dagen
Stonden alledrie op mijn kooplijst maar ik was er een weekje tussenuit. Had ze beter een dikke week geleden gekocht.
Vind het nogal beperkt. Als we kijken (bijv) vanaf 31 maart, dan is er bij elk 2-3% bij, ongeveer in lijn met de index.Maneblusser schreef: ↑14 april 2023, 12:27
Wendel, Exor, Eurazeo,.. doen het stevig de laatste dagen
Stonden alledrie op mijn kooplijst maar ik was er een weekje tussenuit. Had ze beter een dikke week geleden gekocht.
Peugeot Invest, daarentegen, daar is 10% bij, zonder duidelijk reden (Behalve dat het hoog tijd was), dus dat is momenteel een topper.
In ieder geval stevig volume vandaag en mooie stijging. Inkoop eigen aandelen? Of zijn de mensen die TA volgen aan het kopen geslagen toen de koers de 80,80 euro doorbrak vandaag?Kempen123 schreef: ↑11 april 2023, 14:10Is daar nog iets uitgekomen op 30 maart? Hebben ze nog iets gezegd over investeren van hun cash of over andere interesaante dingen? Ik heb niets voorbij zien komen in de financiele pers, ook niet in Duitsland, alleen een presentatie op hun eigen website.michael25 schreef: ↑10 maart 2023, 13:09
MBB en Nesemeier leggen nu enigszins een bodem onder de koers, op 30 maart weten we meer. Ik nodig de leden van dit forum graag uit mee te doen aan de conference call na de cijfers, want ik zie enkele terechte kritische vragen voorbij komen waar de CEO best antwoord op mag geven.
Hun deelneming Auman is vandaag 5% omhoog gegaan, wrsch heeft het daar mee te te maken.
Wel is het zo dat eerder deze week bekend is geworden dat de CEO vorige week voor 2M€ aandelen heeft gekocht. Dat is meer dan 1% van het aantal aandelen in vrije omloop, dus dat is niet niks. Een buy-out scenario vroeg of laat is mogelijk (hoewel niets er rechtstreeks op wijst).
Misschien niet direct gerelateerd aan investeren, maar ik heb wel een vraag over holdings.
Ik ben de mogelijkheid aan het bekijken om een bijberoep te gaan doen. Ik zou tussen 20-30000eur omzet halen met erg lage bedrijfskosten, dus hoge winst.
Als eenmanszaak verlies ik ongeveer 77% vd winst dus geen optie. Dus dacht ik aan een Bv, maar voor fiscale optimalisatie lijkt een holding boven de bv interessanter. Is dit haalbaar/toegestaan in bijberoep? Heb er online al heel wat over kunnen opzoeken, maar het gaat dan telkens om een holding als zelfstandige in hoofdberoep.
Alvast bedankt als iemand me de goeie richting kan tonen.
Mathias
Ik ben de mogelijkheid aan het bekijken om een bijberoep te gaan doen. Ik zou tussen 20-30000eur omzet halen met erg lage bedrijfskosten, dus hoge winst.
Als eenmanszaak verlies ik ongeveer 77% vd winst dus geen optie. Dus dacht ik aan een Bv, maar voor fiscale optimalisatie lijkt een holding boven de bv interessanter. Is dit haalbaar/toegestaan in bijberoep? Heb er online al heel wat over kunnen opzoeken, maar het gaat dan telkens om een holding als zelfstandige in hoofdberoep.
Alvast bedankt als iemand me de goeie richting kan tonen.
Mathias