Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Raar en zeker niet in het belang van de consument dat banken de automaten in hun kantoren nu wegnemen.
Eens zo'n automaat geplaatst is, is een groot deel van de kost toch betaald ?
Maar eerst alles wegnemen in de kantoren en dan klagen dat nieuwe automaten plaatsen veel geld kost.. Daar zit ook wel een taktiek achter.
Maar eerst alles wegnemen in de kantoren en dan klagen dat nieuwe automaten plaatsen veel geld kost.. Daar zit ook wel een taktiek achter.
Als ik mijn mening hier ook mag verkondigen, denk ik dat bankautomaten er na een bepaalde tijd automatisch uit zullen gaan. De zaken waar nu nog cash voor nodig is, zal via een andere oplossing, zie technologie, vervuld kunnen worden.
Ik ben geen probleem met mensen die graag cash muntjes, briefjes aanhouden. Ieder heeft zijn eigen reden er wel voor. Ik denk dat men ook wel kan vaststellen, onder ogen moet durven zien, dat we nu eenmaal een bepaalde koers varen waar cash niet meer van deze tijd is, of je dit nu leuk vindt of niet.
Op termijn, laat mij zeggen, over een decennium, ben ik ook vrij zeker dat cash géén bestaansrecht meer zal hebben.
Ik ben geen probleem met mensen die graag cash muntjes, briefjes aanhouden. Ieder heeft zijn eigen reden er wel voor. Ik denk dat men ook wel kan vaststellen, onder ogen moet durven zien, dat we nu eenmaal een bepaalde koers varen waar cash niet meer van deze tijd is, of je dit nu leuk vindt of niet.
Op termijn, laat mij zeggen, over een decennium, ben ik ook vrij zeker dat cash géén bestaansrecht meer zal hebben.
Indertijd had je Proton, de elektronische portemonnee, goed voor kleine betalingen. Dat was volgens mij een goed alternatief voor cash. Maar dat hebben ze dan weer afgeschaft.
Juist , Het gebruik ervan was vrij beperkt had ik de indruk. Het afvoeren ervan weet ik niet goed meer , stille dood gestorven ?
De vraag wie de kosten van de automaat moet dragen is simpel. Dit wordt doorgerekend aan de eindklant, net zoals alle kosten steeds doorgerekend worden. Indien dit niet kan zullen de banken subsidies vragen, en dan wordt het via belastinggeld ook doorgerekend.
De laptop die de bankbediende gebruikt zit ook verrekend in de kosten voor de dienstverlening.
De laptop die de bankbediende gebruikt zit ook verrekend in de kosten voor de dienstverlening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar waren vele problemen mee, werd niet goed bevonden en dus terecht weer afgeschaft.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(chipkaart)
Gelezen op de website van een bank:
Proton verdwijnt op 1 januari 2015
Gewoontes veranderen, vandaag heb je eerder de neiging om kleine bedragen met Bancontact/Mister Cash te betalen.
De elektronische portefeuille die in 1996 werd gelanceerd loopt op zijn laatste benen. Vanaf 1 januari 2015 is het niet meer mogelijk om te betalen met Proton. De technologie achter Proton voldoet niet meer aan de nieuwe Europese regelgeving.
Het alternatief: jouw bankkaart
Het is een gewoonte geworden om via de zichtrekening kleine bedragen te betalen. Weinigen twijfelen nog om Bancontact/Mister Cash bij de bakker of in de bibliotheek te gebruiken.
Is de oplossing echt evolueren naar een klikmaatschappij.
Klikken lost het niet op verplichten wel.
Jammer, maar helaas.
Klikken lost het niet op verplichten wel.
Jammer, maar helaas.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.html
https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... ex.nl.htmlDe rol van contant geld
De contantgeldstrategie van het Eurosysteem
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat zou die "taktiek" dan wel zijn en met welk doel ?haelewyn schreef: ↑10 april 2023, 11:25 Raar en zeker niet in het belang van de consument dat banken de automaten in hun kantoren nu wegnemen.
Zo'n automaat heeft wel degelijk een kost en gaat niet eeuwig mee.
De automaten die weggehaald worden zullen meestal wel aan het einde van hun dienst zijn.
Als zo'n automaat voldoende gebruikt werd dan zullen ze wel degelijk bekijken om die te vervangen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Die automaten zijn in veel gevallen totaal niet aan het eind van hun leven. In enkele banken hier hebben ze nog niet lang nieuwe automaten geplaatst... en die zijn ook al weggenomen.
Zo een toestel heeft geen levensduur van drie jaar. De grote bankmerken hadden hiervoor meerdere apparaten per kantoor. Momenteel zijn ze hier terug naar 1 gegaan in veel kantoren. Lijkt me verantwoord en er zijn er tenminste nog.
De inbouwkost en aanschaf hebben ze er uit na de plaatsing.
De tactiek die er achter zit : geldafhalingen niet als inbegrepen dienstverlening aanbieden maar per verrichting aanrekenen.
Afhalingen aan eigen automaten kunnen ze niet echt doorrekenen. Dan moet het maar in een goedkopere formule (?), een ander merk in een samenwerkingsverband. Dan zijn het ineens geen eigen automaten meer en wordt het duurder aangerekend. OF mensen nemen een duurdere pakketrekening (ook weer meer inkomsten).
Waarom zou je een locatie gaan huren als je het in eigen bankkantoren kan onderbrengen ?
Omdat je dan per verrichting kan tariferen en op die manier winst maken. Je krimpt daartoe als bank of groep het aantal afleverpunten in en dat is ook weer goed voor het inkrimpen van de onkosten.
We zouden ook kunnen terugkeren naar gratis geldafhaling aan de loketten maar die verdwijnen nog meer.. en er is een tactiek om er nog meer te sluiten.
De tactiek op een andere manier uitgelegd :
Zo veel mogelijk geld blijven bijhouden van klanten, er zo veel mogelijk winstgevende dingen mee doen maar voor de klant zelf zo weinig mogelijk (richtpunt : geen) diensten aanbieden in ruil voor die constante gratis lening.
Antwoord op de oorspronkelijke vraag in topic : ja, ze zijn nodig. Maar er zullen er altijd maar minder nodig zijn.
Die automaten zijn in veel gevallen totaal niet aan het eind van hun leven. In enkele banken hier hebben ze nog niet lang nieuwe automaten geplaatst... en die zijn ook al weggenomen.
Zo een toestel heeft geen levensduur van drie jaar. De grote bankmerken hadden hiervoor meerdere apparaten per kantoor. Momenteel zijn ze hier terug naar 1 gegaan in veel kantoren. Lijkt me verantwoord en er zijn er tenminste nog.
De inbouwkost en aanschaf hebben ze er uit na de plaatsing.
De tactiek die er achter zit : geldafhalingen niet als inbegrepen dienstverlening aanbieden maar per verrichting aanrekenen.
Afhalingen aan eigen automaten kunnen ze niet echt doorrekenen. Dan moet het maar in een goedkopere formule (?), een ander merk in een samenwerkingsverband. Dan zijn het ineens geen eigen automaten meer en wordt het duurder aangerekend. OF mensen nemen een duurdere pakketrekening (ook weer meer inkomsten).
Waarom zou je een locatie gaan huren als je het in eigen bankkantoren kan onderbrengen ?
Omdat je dan per verrichting kan tariferen en op die manier winst maken. Je krimpt daartoe als bank of groep het aantal afleverpunten in en dat is ook weer goed voor het inkrimpen van de onkosten.
We zouden ook kunnen terugkeren naar gratis geldafhaling aan de loketten maar die verdwijnen nog meer.. en er is een tactiek om er nog meer te sluiten.
De tactiek op een andere manier uitgelegd :
Zo veel mogelijk geld blijven bijhouden van klanten, er zo veel mogelijk winstgevende dingen mee doen maar voor de klant zelf zo weinig mogelijk (richtpunt : geen) diensten aanbieden in ruil voor die constante gratis lening.
Antwoord op de oorspronkelijke vraag in topic : ja, ze zijn nodig. Maar er zullen er altijd maar minder nodig zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is het geen oplossing die hier al eerder werd gegeven om winkels in te schakelen?
Bedoel dan enkel voor bedragen bv minder dan 100 euro, ik vermoed dat dat de meeste geldafhalingen zijn.
Bedoel dan enkel voor bedragen bv minder dan 100 euro, ik vermoed dat dat de meeste geldafhalingen zijn.
In de praktijk gebeurt dat wel maar waarom zou een winkelier de dienstverlening van de banken moeten overnemen zonder dat er daar iets tegenover staat voor hem..
In bepaalde supermarkten kan je bovenop je aankopen wat extra cash geld vragen. Je aankopen kosten bv. 87,32 euro. Je vraagt 50 euro cash extra. Je betaalt dan 87,32 + 50 = 137,32 euro met je betaalkaart.
Belangrijke voorwaarde is dat er genoeg klanten cash hun aankopen betalen en dat niet alle klanten die met de betaalkaart betalen extra cash geld vragen, want anders is de kassa snel leeg.
Ik vond dit systeem handig, ik was al in de winkel en moest niet speciaal omrijden om cash geld uit een bankautomaat te halen.
Helaas krijg is steeds vaker een njet op mijn verzoek: er is te weinig cash op overschot in de kassa, omdat er steeds minder en minder klanten cash betalen in de supermarkt. Ik vermoed dat op termijn enkel nog klanten die wat zwart geld hebben cash betalen in de supermarkt.
Belangrijke voorwaarde is dat er genoeg klanten cash hun aankopen betalen en dat niet alle klanten die met de betaalkaart betalen extra cash geld vragen, want anders is de kassa snel leeg.
Ik vond dit systeem handig, ik was al in de winkel en moest niet speciaal omrijden om cash geld uit een bankautomaat te halen.
Helaas krijg is steeds vaker een njet op mijn verzoek: er is te weinig cash op overschot in de kassa, omdat er steeds minder en minder klanten cash betalen in de supermarkt. Ik vermoed dat op termijn enkel nog klanten die wat zwart geld hebben cash betalen in de supermarkt.