Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Wat haalt het uit van de automaten naar warenhuizen te verplaatsen ? Je kan er enkel terecht tijdens de openingsuren, en het warenhuis krijgt er een risico op plofkraken voor in return als ze buiten de openingsuren toegankelijk zijn. Een bank moet de verantwoordelijkheden dragen om ons geld ter beschikking te stellen.
Los daarvan proberen grootwarenhuizen zelf het betalen met cash te ontmoedigen, Delhaize schrapt het bijvoorbeeld aan de selfscan.
Los daarvan proberen grootwarenhuizen zelf het betalen met cash te ontmoedigen, Delhaize schrapt het bijvoorbeeld aan de selfscan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan ook zijn dat ze die automaten huren hé.haelewyn schreef: ↑10 april 2023, 15:37 Die automaten zijn in veel gevallen totaal niet aan het eind van hun leven. In enkele banken hier hebben ze nog niet lang nieuwe automaten geplaatst... en die zijn ook al weggenomen.
Zo een toestel heeft geen levensduur van drie jaar. De grote bankmerken hadden hiervoor meerdere apparaten per kantoor. Momenteel zijn ze hier terug naar 1 gegaan in veel kantoren. Lijkt me verantwoord en er zijn er tenminste nog.
Een commerciële bank heeft een bepaalde rol/functie in de economie.haelewyn schreef: ↑10 april 2023, 15:37 ...
De tactiek op een andere manier uitgelegd :
Zo veel mogelijk geld blijven bijhouden van klanten, er zo veel mogelijk winstgevende dingen mee doen maar voor de klant zelf zo weinig mogelijk (richtpunt : geen) diensten aanbieden in ruil voor die constante gratis lening.
Ze vervullen die rol enerzijds op basis van wetgeving/reglementering en anderzijds op basis van winstgevendheid.
Zoals elke onderneming wordt er continue gekeken naar kost reductie.
Bv. het reduceren van de kost van loketten en/of automaten.
In het geval van loketten zou dat het inzetten van automaten kunnen zijn.
In het geval van automaten zou dat het uitbesteden ervan of het reduceren van het aantal kunnen zijn.
Minder kosten betekent meer winstgevendheid, zo simpel is het. Uiteraard is het daarbij de kunst om dat te doen zonder of met minimaal verlies aan dienstverlening en vooral inkomsten.
De kost van die automaten wordt voor een stuk gedragen door de klanten die er gebruik van (willen) maken via bv. een betaalde zichtrekening waar het gebruik van automaten inbegrepen is.
Zo denk ik er inderdaad ook over.
Gewoon het aantal afstemmen op de noodzaak lijkt mij gewoon pragmatisch.
Of dat vandaag de dag en voor de komende jaren er nog 4.000 moeten zijn daar stel ik mij wel vragen bij.
Elke gemeente 1 automaat is zo'n 600 automaten. In de steden wat extra voorzien en we komen mogelijks wel toe met bv 1.200 automaten.
Mensen die per se met cash willen betalen, kunnen volgens mij evengoed ook wel een beetje voorzienend zijn.
Als je je dan 1 keer per maand wat verder moet verplaatsen om cash geld af te halen, dat is toch ook geen ramp lijkt mij.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 10 april 2023, 17:06, 5 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat was een "oplossing" om de cash in de winkel te reduceren toen er nog veel met cash betaald werd.Timoootjex schreef: ↑10 april 2023, 15:44 Is het geen oplossing die hier al eerder werd gegeven om winkels in te schakelen?
Bedoel dan enkel voor bedragen bv minder dan 100 euro, ik vermoed dat dat de meeste geldafhalingen zijn.
De winkels hadden daar dus ook een baat bij.
Als de winkels nu telkens cash moeten gaan halen bij de bank om uit te delen aan hun klanten, dan is het wel een ander plaatje.
Waarom zouden winkels zich daarmee moeten bezighouden ?
Waarom worden ze een postpunt? Een bijkomende inkomstenbron, zeker? Dan moet er wel een commissiemodel in opgericht worden, uiteraard.EarthNvstr1 schreef: ↑10 april 2023, 16:09Dat was een "oplossing" om de cash in de winkel te reduceren toen er nog veel met cash betaald werd.Timoootjex schreef: ↑10 april 2023, 15:44 Is het geen oplossing die hier al eerder werd gegeven om winkels in te schakelen?
Bedoel dan enkel voor bedragen bv minder dan 100 euro, ik vermoed dat dat de meeste geldafhalingen zijn.
De winkels hadden daar dus ook een baat bij.
Als de winkels nu telkens cash moeten gaan halen bij de bank om uit te delen aan hun klanten, dan is het wel een ander plaatje.
Waarom zouden winkels zich daarmee moeten bezighouden ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, natuurlijk als ze er iets aan kunnen verdienen zullen ze dat misschien wel doen.
Maar dan moet je je eens bedenken hoe ze daar iets aan zouden verdienen. Werk daarvoor eens een commissiemodel uit.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Of ze zouden het moeten zien als een dienstverlening naar hun klanten waarmee ze meer klanten aantrekken en de kost ervan opnemen in hun algemene kosten.
Maar misschien maken ze zich de bedenking dat de meerderheid van de klanten niet tevreden gaat zijn dat ze mee betalen voor een dienstverlening waar ze geen gebruik van maken.
"Geen bankautomaat, dus mijn zoon zocht halfuur naar cash voor dokter"
Dit is, vind ik, geen reden om bankautomaten die ruim half miljard euro kosten, in stand te houden omdat die dokter sinds vorige zomer verplicht is om elektronische betaling te aanvaarden, desnoods een overschrijving.
Dit is, vind ik, geen reden om bankautomaten die ruim half miljard euro kosten, in stand te houden omdat die dokter sinds vorige zomer verplicht is om elektronische betaling te aanvaarden, desnoods een overschrijving.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230405_94865112‘We betalen banken om ons geld te beheren, niet om het onbereikbaar te maken’
Schepen Arthur Orlians (Open VLD) uit Mechelen vindt bankautomaten overbodig, schreef hij in ‘De Standaard’. Weg ermee! Daar is, om het zacht uit te drukken, niet iedereen het mee eens.
Sorry, dit bedrag heb ik berekend uit het gesloten onderwerp, namelijk:EarthNvstr1 schreef: ↑10 april 2023, 17:12Hier heeft niemand iets aan.
Graag een beetje concreter als je zo'n statements maakt.
126 000 euro per automaat
(bedrag komt uit https://www.hln.be/wevelgem/in-tijden-w ... sia.org%2F )
Er is een akkoord over vierduizend automaten:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/31 ... ussen-reg/
126 000 x 4 000 = 504 000 000 euro
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.gondola.be/nl/news/betaling ... -met-kaartBetalingen met cash kosten retailers 3 keer meer dan met kaart
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om beginnnen uit dat arikel: "De gemeente betaalt 126.000 euro voor een huurovereenkomst van vier jaar."
En als dat al correct is, dan kan je dat niet zomaar doortrekken naar "alle andere automaten".
Als je op basis hiervan al een totale kost zou willen berekenen, dan kom je bv. uit op 120 milj per jaar voor alle 4.000 automaten in heel België samen (4.000 x 30.000 / jaar)
Maar dus nogmaals: dit zijn gewoon zeer groffe assumpties en zegt verder op zichzelf ook weinig
ik vind van wel o.a. voor handelaren om de inkomsten op hun rekening te plaatsen ook ik vind dat de burger recht heeft om met cash geld te betalen...ook respect voor oudere mensen en andere die moeilijk hebben met digitaal wereld anders gaan we naar een robotachtige digitaal maatschappij waar iedereen 'staart' op een scherm zoals nu al veel te zien is, cafe zitten,wandelen lopen,fitness... doen met een smartphone...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vele aspecten van het dagelijks leven zorgen ervoor dat alles meer en meer evolueert naar een digitale wereld.janu schreef: ↑10 april 2023, 17:59 ik vind van wel o.a. voor handelaren om de inkomsten op hun rekening te plaatsen ook ik vind dat de burger recht heeft om met cash geld te betalen...ook respect voor oudere mensen en andere die moeilijk hebben met digitaal wereld anders gaan we naar een robotachtige digitaal maatschappij waar iedereen 'staart' op een scherm zoals nu al veel te zien is, cafe zitten,wandelen lopen,fitness... doen met een smartphone...
Ik denk dat velen er niet bij stilstaan hoe ze ongewild met bepaalde standpunten die evolutie zelfs versnellen.
De winkels vanwaar ze zeggen dat je daar ook cash kunt afhalen zullen toekomstig ook wel géén cash meer aanbieden. Zo zul je toekomstig wel verplicht worden om digitaal te gaan betalen..
Ja, dat geef ik toe, ik zou graag wat transparantie van de banken hebben hoeveel de automaten nu juist kosten.EarthNvstr1 schreef: ↑10 april 2023, 17:38..dan kan je dat niet zomaar doortrekken naar "alle andere automaten"...