Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Met alle respect en begrip Janu, maar de tijd staat niet stil. We zitten al een geruime tijd in een robotachtige digitale wereld zoals je het beschrijft. Een smartphone bestaat ook al bijna 2 decennia. Als je het vergelijkt met dergelijke technologie, eigenlijk een eeuwigheid en het verbaasd mij eerder wat dat we nog steeds op die schermpjes turen en we nog niet verder staan. Hetzelfde met bankautomaten. Het verbaasd mij dat dit nog in omloop is. Iedereen denkt dat we gelijk een raket op technologisch gebied evolueren, maar we blijven toch nog vastklampen aan zaken die al 10 tallen jaren in gebruik zijn en eigenlijk vrij log werken.janu schreef: ↑10 april 2023, 17:59 ik vind van wel o.a. voor handelaren om de inkomsten op hun rekening te plaatsen ook ik vind dat de burger recht heeft om met cash geld te betalen...ook respect voor oudere mensen en andere die moeilijk hebben met digitaal wereld anders gaan we naar een robotachtige digitaal maatschappij waar iedereen 'staart' op een scherm zoals nu al veel te zien is, cafe zitten,wandelen lopen,fitness... doen met een smartphone...
Ik lees daar toch iets anders hoor, namelijk:tom_d schreef: ↑10 april 2023, 17:25 Sorry, dit bedrag heb ik berekend uit het gesloten onderwerp, namelijk:
126 000 euro per automaat
(bedrag komt uit https://www.hln.be/wevelgem/in-tijden-w ... sia.org%2F )
Er is een akkoord over vierduizend automaten:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/31 ... ussen-reg/
126 000 x 4 000 = 504 000 000 euro
Met andere woorden er moet op 287 locaties een bankautomaat komen, dat zijn er dus slechts 287 extra nodig om het totaal op ongeveer 4000 te houden.Op 287 extra locaties zullen tegen 2025 geldautomaten worden geplaatst. In 2027 zullen er in België ongeveer 4.000 geldautomaten zijn, die gelijkmatiger verspreid zijn.
Zie ook
Het aantal geldautomaten in België daalt als gevolg van de digitalisering al ruim tien jaar. Tussen 2017 en eind 2021 slonk het aantal geldautomaten van 8.000 naar 5.900, tegen eind 2024 zouden er nog minder dan 4.000 automaten overblijven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel wat outdated:
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 80642.html
Vorig jaar bleek al uit een studie van consultant Monitor Deloitte dat het aanhoudende gebruik van cash de banken veel geld kost. In 2016 betaalden 11 Belgische banken samen 161 miljoen euro om hun park van bijna 8.800 geldautomaten te laten draaien. Dat is 54 eurocent per transactie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.febelfin.be/nl/press-room/g ... en-akkoord
Elektronisch betalen is de voorbije jaren ingeburgerd en het aantal geldafhalingen aan de geldautomaten is de voorbije 10 jaar gehalveerd. De laatste jaren is deze evolutie nog versneld door de coronacrisis en de opgang van het contactloos betalen. Ook de verplichting, sinds 1 juli 2022, voor handelaars om een elektronisch betaalmiddel ter beschikking te stellen van de consument draagt hiertoe bij. Kaartbetalingen zijn fors gestegen waardoor er sinds vorig jaar voor het eerst meer elektronische betalingen waren dan cashbetalingen (55% versus 45%). Het dalend gebruik van cash zal zich verderzetten en vraagt een andere aanpak om het aanbod ervan in de toekomst te kunnen blijven garanderen.
Ik ben wel voorstander om het zo veel als mogelijk af te raden en af te bouwen, van mij mogen de banken de kosten gerust doorrekenen per geldafhaling. Zo zal cash geld steeds duurder worden want minder en minder mensen gebruiken het.
Ik ben het met de ceo van Argenta eens dat als je geld kunt afhalen uit een automaat, je ook met de kaart kunt betalen.
Voor de maatschappij zal het veel goedkoper zijn, munten en briefjes kosten nu éénmaal zeer veel.
Dat ouderen het er lastig mee hebben, begrijp ik wel maar alles evolueert in het leven en elke generatie heeft het lastig met bepaalde zaken. Het is voor de mens over het algemeen lastig om vastgeroeste gewoonten aan te passen, ook al zijn ze beter voor de maatschappij.
De voornaamste redenen waarom cash nog zo in trek is, zijn uit gewoonte en het zwart geld. Zwart geld wordt hier te vaak afgedaan als iets kleins maar uit studies blijkt dat België nog steeds veel zwart geld heeft en dat kost de maatschappij gigantisch veel.
Ik ben het met de ceo van Argenta eens dat als je geld kunt afhalen uit een automaat, je ook met de kaart kunt betalen.
Voor de maatschappij zal het veel goedkoper zijn, munten en briefjes kosten nu éénmaal zeer veel.
Dat ouderen het er lastig mee hebben, begrijp ik wel maar alles evolueert in het leven en elke generatie heeft het lastig met bepaalde zaken. Het is voor de mens over het algemeen lastig om vastgeroeste gewoonten aan te passen, ook al zijn ze beter voor de maatschappij.
De voornaamste redenen waarom cash nog zo in trek is, zijn uit gewoonte en het zwart geld. Zwart geld wordt hier te vaak afgedaan als iets kleins maar uit studies blijkt dat België nog steeds veel zwart geld heeft en dat kost de maatschappij gigantisch veel.
Vandaag in de gazet :
https://www.made-in.be/kempen/unizo-en- ... ermarkten/
https://www.made-in.be/kempen/unizo-en- ... ermarkten/
Dus iedereen die niet via internet bankiert moet dan ook niet mee betalen als er weeral iemand word opgelicht dan .simonvb schreef: ↑11 april 2023, 09:42 Ik ben wel voorstander om het zo veel als mogelijk af te raden en af te bouwen, van mij mogen de banken de kosten gerust doorrekenen per geldafhaling. Zo zal cash geld steeds duurder worden want minder en minder mensen gebruiken het.
Jullie vergissen zich dat alles zoveel goedkoper is , die bankautomaten kosten maar een fractie van het geld dat elk jaar afhandig gemaakt wordt via internet .
Jullie hebben een paarde bril op en kunnen niet zien wat er logisch is .
Kleingeestig noem ik zulke mensen .
Iemand die gerust wil zijn heeft altijd 2 systemen die goed werken .
Er is 1 systeem die praktisch waterdicht is en 1 met kleine gaatjes in .
Volgens jullie moet dit die bijna waterdicht is echter verdwijnen
Beseffen jullie wat je wil ?
Gaan jullie geen klacht indienen als morgen je rekening wordt leeggehaald ?
Of ga je als eerste je geld terug eisen ?
Want internet is toch waterdicht he !
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://www.hln.be/knokke-heist/voor-ou ... ~a6989fb5/
paywall
Stukje uit artikel:
paywall
Stukje uit artikel:
“Onze badplaats heeft sowieso al een oudere bevolking, niet alleen in de badzones Knokke, Duinbergen en Heist maar ook in landelijke dorpskernen zoals Westkapelle en Ramskapelle. Voor heel wat ouderen en personen die minder mobiel zijn uit de landelijke gebieden is het niet mogelijk zich 5 kilometer te verplaatsen om cash af te halen.
In realiteit komt het er volgens het gemeentebestuur van Knokke-Heist echter op neer dat de CASH-punten vooral in drukke commerciële centra worden neergepoot. Zo heeft Batopin een bankneutrale bankautomaat voorzien in de Lippenslaan in Knokke en één in de Elizabetlaan in het Zoute op amper een kilometer van elkaar. Het is duidelijk dat economische beweegredenen hier de doorslag geven en dat mobiliteit en sociale factoren bij digitaal kwetsbare groepen in meer landelijke gebieden totaal ondergeschikt zijn.
Er zijn 10 automaten in Knokke waar je geld kan afhalen .Timoootjex schreef: ↑11 april 2023, 12:34 https://www.hln.be/knokke-heist/voor-ou ... ~a6989fb5/
paywall
Stukje uit artikel:
“Onze badplaats heeft sowieso al een oudere bevolking, niet alleen in de badzones Knokke, Duinbergen en Heist maar ook in landelijke dorpskernen zoals Westkapelle en Ramskapelle. Voor heel wat ouderen en personen die minder mobiel zijn uit de landelijke gebieden is het niet mogelijk zich 5 kilometer te verplaatsen om cash af te halen.In realiteit komt het er volgens het gemeentebestuur van Knokke-Heist echter op neer dat de CASH-punten vooral in drukke commerciële centra worden neergepoot. Zo heeft Batopin een bankneutrale bankautomaat voorzien in de Lippenslaan in Knokke en één in de Elizabetlaan in het Zoute op amper een kilometer van elkaar. Het is duidelijk dat economische beweegredenen hier de doorslag geven en dat mobiliteit en sociale factoren bij digitaal kwetsbare groepen in meer landelijke gebieden totaal ondergeschikt zijn.
Er zijn er zelfs 2 recht tegenover elkaar . Juist de straat over steken dus .
Neutrale bankautomaten zijn dus daar helemaal niet nodig .
Als je aan mij zou vragen hoeveel zuur verdiend cash ik al verloren heb door mijn eigen stommiteit, dan zou ik er geen getal op kunnen plaatsen.
Je mag die bevraging ook eens doen bij de gemiddelde belg als we het over behoud van bankautomaten en phishing hebben. Beiden grotendeels veroorzaakt door afleiding. Nog een reden waarom ik niet veel tot geen cash wens. Ik voel mij een stuk onzekerder met veel cash op zak en een stuk veiliger met een bankkaart op zak. Een kaart kun je tijdig blokkeren en heeft de veiligheid van pin code en soms dubbel authenticatie controle. Als mijn kaart 50 euro cash was, dan was ik dat geld kwijt. Op cash staat geen naam.
Je mag die bevraging ook eens doen bij de gemiddelde belg als we het over behoud van bankautomaten en phishing hebben. Beiden grotendeels veroorzaakt door afleiding. Nog een reden waarom ik niet veel tot geen cash wens. Ik voel mij een stuk onzekerder met veel cash op zak en een stuk veiliger met een bankkaart op zak. Een kaart kun je tijdig blokkeren en heeft de veiligheid van pin code en soms dubbel authenticatie controle. Als mijn kaart 50 euro cash was, dan was ik dat geld kwijt. Op cash staat geen naam.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er zijn 10 automaten in Knokke waar je geld kan afhalen .
[/quote]
Waar recht tegenover elkaar?
Het probleem is dat de meeste van die automaten in de lippenslaan liggen. Buiten de lippenslaan zijn er bijna geen enkele.
Je moet ook weten dat Westkapelle en Ramskapelle hier ver vandaan liggen en daar gaat het vooral om. Daar zijn haast of zelfs geen automaten.
Waar met black money te blijven als alles digitaal.
Proton de stille dood na de plotse verhoging belasting te betalen.
De tijd in verleden van nog gene boterham te kunnen kopen (volgens aangifte) en dan plots alles digitaal.
En boterhammen van vroeger zijn plots rijkelijk belegde broodjes in digitale wereld.
Men zou voor minder staan roepen.
Lop heeft er genoeg de rest is zijn zorg niet maar ja iedereen heeft een dikke car in zijn mening.Timoootjex schreef: ↑11 april 2023, 13:53
Je moet ook weten dat Westkapelle en Ramskapelle hier ver vandaan liggen en daar gaat het vooral om. Daar zijn haast of zelfs geen automaten.
Waar recht tegenover elkaar?Timoootjex schreef: ↑11 april 2023, 13:53Er zijn 10 automaten in Knokke waar je geld kan afhalen .
Het probleem is dat de meeste van die automaten in de lippenslaan liggen. Buiten de lippenslaan zijn er bijna geen enkele.
[/quote]
BnP paribas en besox finance hebben alle 2 geldautomaat is schuin over elkaar .
Gaat erover dat er in sommige gemeenten waar het genoeg opbrengt zeker geen te kort is aan automaten .
Er zijn er trouwens van die 10 , 5 in de lippenslaan .
Bijna elke bank heeft een finaal daar , als het genoeg opbrengt is er nooit geen probleem .
En er zijn hier dan zo'n domme mensen die dan nog pleiten voor het helemaal af te schaffen .
Waarom
Denken ze soms dat ze van de kostenbesparing maar 1 eurocent zullen zien ?
Aan de ene kant pleit je voor afschaffing en aan de andere kant voor phishing wat weer digitaal is .bryanv schreef: ↑11 april 2023, 13:50 Als je aan mij zou vragen hoeveel zuur verdiend cash ik al verloren heb door mijn eigen stommiteit, dan zou ik er geen getal op kunnen plaatsen.
Wat wil je dan een automaat om je betalingen te doen waar er geen cach te verkrijgen is ?
Ikzelf loop meestal rond met een pak cash als ik op reis ga heb ik meestal tot 10 k op zak .
Maar aan de andere kant als mijn kredietkaart zou worden gestolen hebben ze met de gegevens op de kaart ook al genoeg om zoveel af te halen .
Digitaal kan zoveel overlaatst nog problemen ondervonden met bol.com .
Iemand een heleboel spullen besteld via mijn acount en achterna betalen geselecteerd tegen dat je het doorhebt zijn de spullen al lang geleverd .
Was niet de eerste keer dat ze zoiets tegenkwamen , zo'n winkels zijn ook verplicht om een dienst fraudebestrijding te betalen door de digitalisering .
Cash betalingen zijn nog steeds stukken goedkoper als je het totaalplaatje bekijkt .