Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Dag Lop,lop schreef: ↑11 april 2023, 14:34Aan de ene kant pleit je voor afschaffing en aan de andere kant voor phishing wat weer digitaal is .bryanv schreef: ↑11 april 2023, 13:50 Als je aan mij zou vragen hoeveel zuur verdiend cash ik al verloren heb door mijn eigen stommiteit, dan zou ik er geen getal op kunnen plaatsen.![]()
Je mag die bevraging ook eens doen bij de gemiddelde belg als we het over behoud van bankautomaten en phishing hebben. Beiden grotendeels veroorzaakt door afleiding. Nog een reden waarom ik niet veel tot geen cash wens. Ik voel mij een stuk onzekerder met veel cash op zak en een stuk veiliger met een bankkaart op zak. Een kaart kun je tijdig blokkeren en heeft de veiligheid van pin code en soms dubbel authenticatie controle. Als mijn kaart 50 euro cash was, dan was ik dat geld kwijt. Op cash staat geen naam.
Wat wil je dan een automaat om je betalingen te doen waar er geen cach te verkrijgen is ?
Ikzelf loop meestal rond met een pak cash als ik op reis ga heb ik meestal tot 10 k op zak .
Maar aan de andere kant als mijn kredietkaart zou worden gestolen hebben ze met de gegevens op de kaart ook al genoeg om zoveel af te halen .
Digitaal kan zoveel overlaatst nog problemen ondervonden met bol.com .
Iemand een heleboel spullen besteld via mijn acount en achterna betalen geselecteerd tegen dat je het doorhebt zijn de spullen al lang geleverd .
Was niet de eerste keer dat ze zoiets tegenkwamen , zo'n winkels zijn ook verplicht om een dienst fraudebestrijding te betalen door de digitalisering .
Cash betalingen zijn nog steeds stukken goedkoper als je het totaalplaatje bekijkt .
Ik denk niet dat ik ergens voor pleit. Excuses als dit anders in mijn bericht zou overkomen. Ik ben mij enkel bewust van het feit, voor mij persoonlijk, dat ik al meer cash geld door mijn leven ben kwijtgespeeld dan digitaal geld door toedoen van een derde wegens mijn onvoorzichtigheid. Én dat deze stelling gerust even bevraagd mag worden aan het groter publiek.
Ik denk dat je phishing of digitale fraude niet kunt vergelijken met cash kwijt te geraken door een onbewuste actie door toedoen van uzelf. Het één die je bewust, het andere onbewust. Als ik mijn portefeuille met cash ergens achter laat in de zoveelste zatte bui bij wijze van spreken, en vind het terug zonder cash, is dit iets totaal anders dan phishing waar je bewust uw gegevens deelt met een derde zodat die er misbruik van kan maken. Ik heb geen kredietkaart dus weet niet hoe gemakkelijk je daar geld van kan ontfutselen zonder extra veiligheid.
Ongeveer tien jaar geleden ging een ouder familielid naar het ziekenhuis met driehonderd euro cash om de dokter te betalen. Hij was goed bij zijn verstand maar slecht te been. Toen hij zijn portier opende is zijn portefeuille afgepakt en al het geld gestolen. Diene mens is echt getraumatiseerd geweest, aangezien nu de dokter verplicht is om elektronische betaling te aanvaarden, of eventueel overschrijving, hoop ik dat mensen dit niet meer mee te hoeven maken.
Je kunt je afvragen of er enig verschil ging geweest zijn als hij geen cash op zak had .tom_d schreef: ↑11 april 2023, 17:23 Ongeveer tien jaar geleden ging een ouder familielid naar het ziekenhuis met driehonderd euro cash om de dokter te betalen. Hij was goed bij zijn verstand maar slecht te been. Toen hij zijn portier opende is zijn portefeuille afgepakt en al het geld gestolen. Diene mens is echt getraumatiseerd geweest, aangezien nu de dokter verplicht is om elektronische betaling te aanvaarden, of eventueel overschrijving, hoop ik dat mensen dit niet meer mee te hoeven maken.
Hij ging ook zijn portefeuille afgepakt zijn .
Is het trauma de overval of het feit dat hij 300 € kwijt was ?
Ik denk dat het over het voorval zelf gaat en niet over het verlies .
In vele zorgcentrums kun je alleen met cash betalen .
Ouderen hebben zelfs niet de mogelijkheid om digitaal te betalen .
Inderdaad, zonder cash was zijn portefeuille waarschijnlijk ook gestolen. Het trauma ging vooral over de overval, als het twee euro was, had er waarschijnlijk ook trauma geweest.
Als er nu nog zorgcentra zijn waar men alleen met cash kan betalen, is dit niet volgens deze wet:
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... ing-om-een
Als er nu nog zorgcentra zijn waar men alleen met cash kan betalen, is dit niet volgens deze wet:
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... ing-om-een
Wat een naïviteit. Wat denk je dat het gevolg is, indien we cash geld afschaffen? Dan geef je de banken (en overheid) nog meer macht over ons geld. Dat moet je zeker doen... Dat gaat de maatschappij alleen nog meer kosten. Regelgeving, zoals de minimum rentevoet van 0,11% zou dan helemaal niet hebben bestaan. Dan had we jaren onder 0% gezeten, wij kunnen immers dan toch niet meer met ons geld 'lopen'.simonvb schreef: ↑11 april 2023, 09:42 Ik ben wel voorstander om het zo veel als mogelijk af te raden en af te bouwen, van mij mogen de banken de kosten gerust doorrekenen per geldafhaling. Zo zal cash geld steeds duurder worden want minder en minder mensen gebruiken het.
Ik ben het met de ceo van Argenta eens dat als je geld kunt afhalen uit een automaat, je ook met de kaart kunt betalen.
Voor de maatschappij zal het veel goedkoper zijn, munten en briefjes kosten nu éénmaal zeer veel.
België nog steeds veel zwart geld heeft en dat kost de maatschappij gigantisch veel.
Ook weer een enorme naïviteit ivm het zwarte geld. Zelfs al vinden ze alles, dat gaat voor ons niet veel veranderen. De belastingen zullen niet naar omlaag gaan. In het beste geval gaat het extra geld niet naar onze politiekers zoals Siegfried Bracke.
ludo schreef: ↑11 april 2023, 15:53Er word jaarlijks al voor 25 miljoen Euro buitgemaakt digitaal .
Je zit met al die terminals die allemaal geld kosten .
Je zit met elk bedrijf die dienst fraude heeft .
De kosten qua digitaal zijn veel groter .
Wie dit niet wil zien is omdat hij dit niet wil .
Het is niet dat het een klein beetje scheelt maar het is een veelvoud aan kosten .
Veiliger is het ook niet want de bedragen die worden buit gemaakt zijn nog nooit zo hoog geweest .
Wat is dan het voordeel ?
Gemak dat is alles .
En één groot voordeel voor de overheid en dat is controleren .
En daar is waar het over gaat de rest is zever .
Jaja, in een wereld zonder cash geld wordt er niet meer gestolentom_d schreef: ↑11 april 2023, 17:23 Ongeveer tien jaar geleden ging een ouder familielid naar het ziekenhuis met driehonderd euro cash om de dokter te betalen. Hij was goed bij zijn verstand maar slecht te been. Toen hij zijn portier opende is zijn portefeuille afgepakt en al het geld gestolen. Diene mens is echt getraumatiseerd geweest, aangezien nu de dokter verplicht is om elektronische betaling te aanvaarden, of eventueel overschrijving, hoop ik dat mensen dit niet meer mee te hoeven maken.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Wees blij dat er enkel een portefeuille af te pakken was, stel je voor de hij met zijn tijd mee was en dat zijn GSM van €1000 was afgepakt, was hij niet enkel wat geld kwijt maar ook gans zijn sociaal leven, zijn betaal middel, zijn toegang tot bankdiensten, zijn entertainment, zijn data, zijn foto's, zijn contacten, enz... , dat zou pas traumatiserend zijn en je kunt zelfs de politie niet meer bellen
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Merkwaardig dat een discussie over bankautomaten zoveel animo opwekt. Wat mij betreft mag men gerust bankautomaten laten staan die effectief nog voldoende gebruikt worden. Om te eisen dat er in elke gemeente een automaat zou staan, zelfs al wordt die slechts één keer per week gebruikt door steeds weer dezelfde persoon, dat lijkt me wel van het goede teveel. Zoals ik het begrepen heb voorziet het akkoord tussen de banken en de overheid effectief in een minimaal aantal transacties, waardoor er in de praktijk wel meer en meer automaten zullen verdwijnen. Een natuurlijke evolutie, lijkt mij.
Waat ik wel stevig voor pleit, zijn twee zaken: (1) het per direct afschaffen van de verplichting aan handelaren om cash te aanvaarden en (2) de verplichte registratie op naam van iedere cash-transactie (ja, ook die van 5 euro). Eens kijken hoe lang de vraag naar cash dan nog zal blijven bestaan. Dat cash zoveel mogelijk moet geweerd worden, lijkt mij namelijk een evidentie. Het is niet hét zaligmakende middel tegen zwart geld, maar in ieder geval wel een fameuze hefboom.
Het is bijzonder jammer dat een overheid daardoor wel héél veel data in handen zou krijgen over handel en wandel van eenieder, maar als dat noodzakelijk is om het zwarte circuit ernstig te laten krimpen, dan is dat het overwegen waard. Voor mij is het duidelijk: de handel zal legaal gebeuren of helemaal niet. Dat er daardoor bepaalde economische sectoren (zogenaamd) onleefbaar worden: I couldn't care less.
Waat ik wel stevig voor pleit, zijn twee zaken: (1) het per direct afschaffen van de verplichting aan handelaren om cash te aanvaarden en (2) de verplichte registratie op naam van iedere cash-transactie (ja, ook die van 5 euro). Eens kijken hoe lang de vraag naar cash dan nog zal blijven bestaan. Dat cash zoveel mogelijk moet geweerd worden, lijkt mij namelijk een evidentie. Het is niet hét zaligmakende middel tegen zwart geld, maar in ieder geval wel een fameuze hefboom.
Het is bijzonder jammer dat een overheid daardoor wel héél veel data in handen zou krijgen over handel en wandel van eenieder, maar als dat noodzakelijk is om het zwarte circuit ernstig te laten krimpen, dan is dat het overwegen waard. Voor mij is het duidelijk: de handel zal legaal gebeuren of helemaal niet. Dat er daardoor bepaalde economische sectoren (zogenaamd) onleefbaar worden: I couldn't care less.
Alles behalve merkwaardig dat er zo egoïstisch geredeneerd wordt hier. Het nieuwe normaal.
Hoe zou het trouwens bij onze buurlanden zijn? Stel je voor dat de lokale AH geen cash meer aanvaardt, maar die van Baarle Nassau wel ... Dan heb ik het nog niet over Egypte, waar je hoopt te kunnen pinnen als je een ritje met een kameel wil maken.
Alles digitaal is de ultieme droom van Big Brother. Die controle kan/zal de burger zuur opbreken. Als je cash uit de maatschappij wil bannen om jaarlijks 10 euro bankkosten te besparen, ben je er wrs aan voor de moeite.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Hoe zou het trouwens bij onze buurlanden zijn? Stel je voor dat de lokale AH geen cash meer aanvaardt, maar die van Baarle Nassau wel ... Dan heb ik het nog niet over Egypte, waar je hoopt te kunnen pinnen als je een ritje met een kameel wil maken.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Alles digitaal is de ultieme droom van Big Brother. Die controle kan/zal de burger zuur opbreken. Als je cash uit de maatschappij wil bannen om jaarlijks 10 euro bankkosten te besparen, ben je er wrs aan voor de moeite.
Wat is het verschil tussen al jouw gegevens aan Google, WhatsApp, Apple geven of aan de overheid? Cashless is zeker niet meer big brother dan wat tegenwoordig de standaard is op jouw gsm, pc, klantenkaarten, bankkaarten,...
Mensen die voor cash zijn verwijten hier constant de anderen van naïviteit maar ik vrees dat het eerder omgekeerd is. De big tech bedrijven weten al veel meer dan dat de meesten hier maar durven denken.
Zwart geld blijft de voornaamste reden waarom er nog veel Belgen voor cash zijn. In westerse landen met minder zwart geld wordt meestal meer cashless betaald dan bij ons (bijvoorbeeld de Scandinavische landen.)
Mensen die voor cash zijn verwijten hier constant de anderen van naïviteit maar ik vrees dat het eerder omgekeerd is. De big tech bedrijven weten al veel meer dan dat de meesten hier maar durven denken.
Zwart geld blijft de voornaamste reden waarom er nog veel Belgen voor cash zijn. In westerse landen met minder zwart geld wordt meestal meer cashless betaald dan bij ons (bijvoorbeeld de Scandinavische landen.)
Het is geen 'of'/of'verhaal, maar een 'en/en' verhaal. Beiden hebben hun voor- en nadelen.
Feit is wel dat de maatschappij meer evolueert naar digitaal betalen. Ook bij de ouderen en vooral sinds ze hun bankkaart tegen het het kastje kunnen houden zonder te pinnen, lijken ze meer en meer van cash af te zien.
Wat mij meer verontrust is dat sinds digitale betalingen verplicht mogelijk moeten zijn, sommige handelaren het 'kastje' hebben afgeschaft, wegens te duur en voor payconiq gaan. Sta me toe dat ikzelf niet graag bankier via mijn telefoon en die stap nog te ver is. Maar dat men op die manier de consument pusht naar iets wat men niet wil, zonder hierin de keuze te hebben hoe men electronisch wil betalen, door prijsverschillen voor de handelaar, vind ik niet aanvaardbaar! Bij payconiq moet ik dus wel weer cash betalen....
Feit is wel dat de maatschappij meer evolueert naar digitaal betalen. Ook bij de ouderen en vooral sinds ze hun bankkaart tegen het het kastje kunnen houden zonder te pinnen, lijken ze meer en meer van cash af te zien.
Wat mij meer verontrust is dat sinds digitale betalingen verplicht mogelijk moeten zijn, sommige handelaren het 'kastje' hebben afgeschaft, wegens te duur en voor payconiq gaan. Sta me toe dat ikzelf niet graag bankier via mijn telefoon en die stap nog te ver is. Maar dat men op die manier de consument pusht naar iets wat men niet wil, zonder hierin de keuze te hebben hoe men electronisch wil betalen, door prijsverschillen voor de handelaar, vind ik niet aanvaardbaar! Bij payconiq moet ik dus wel weer cash betalen....
Het heeft helemaal niks met gegevens vrij te geven te maken. Maar alles met de mogelijkheid je betaalmiddel te mogen/kunnen kiezen.
'Jullie' willen de mogelijkheid van cashbetalingen verbieden of belasten, 'wij' willen gewoon die mogelijkheid kostenloos behouden. Vergis je niet, ik heb ook een debet- en een creditcard. Maar ik heb graag de vrijheid te kunnen kiezen.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
'Jullie' willen de mogelijkheid van cashbetalingen verbieden of belasten, 'wij' willen gewoon die mogelijkheid kostenloos behouden. Vergis je niet, ik heb ook een debet- en een creditcard. Maar ik heb graag de vrijheid te kunnen kiezen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
In een rechts bestuur zal je uw verhaaltje zo openbaar mogen posten?
Alles te lande is hier mis.
Altijd een ander.........
Typisch rechts verhaaltje.
Columns ( mag ik bovenstaande post zo noemen?), ofwel is het de subjectieve kijk van de schrijver, ofwel slaan ze spijkers met koppen. Duck slaat spijkers!
Thnx 4 the rant, lid.
Thnx 4 the rant, lid.