Advies aandelen
TIP
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Advies aandelen
Bovenop de elementen die paul zonet al opgenoemd heeft, komt nog het feit dat je bij een klassiek aandelenfonds bijna altijd een jaarlijkse beheersvergoeding van 1 à 2% aan je broek hebt, bij GBL is de "werkingskost" véél lager.Campzie schreef: Om eerlijk te zijn heb ik liever dat de beurs nog eens fors naar beneden gaat. Ik sta terug met heel wat cash aan de zijlijn en vind het te riskant (op korte termijn) om nu fors aan te kopen. Als de correctie zich volgende week doorzet dan ga ik hier en daar eens een order plaatsen. GBL ga ik volgende week sowieso bijkopen, voor de lange termijn.
Ik stel mezelf de volgende vraag: Ik vind GBL een klasse-aandeel maar waar zit het grote verschil met een aandelenfonds? GBL heef toch ook werkingskosten?
En GBL koop je met een korting van 30% op de intrinsieke waarde, een klassiek fonds koop je zonder korting op de berekende intrinsieke waarde.
Enjoy the party, but dance near the door
Akkoord, GBL lijkt me ook interessanter dan een klassiek aandelenfonds. Maar die déquote van 30% op de intrinsieke waarde zal altijd plus of minus daar zijn. Daar ben je als belegger niet veel mee. De korting van holdings kan schommelen, maar de korting blijft. Enkel Brederode heeft mi eens met een premie genoteerd.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
De discount is inderdaad onderhevig aan schommelingen, en véél groter dan de huidige 30% is hij in het geval van GBL de laatste jaren nooit geweest, het maakt dus wel degelijk wat uit in je investeringsbeslissing.
Het lijstje holdings die met premie genoteerd hebben is trouwens nog wat langer. Alleen al dit jaar hebben Almancora en Ackermans even met een premie genoteerd.
Het lijstje holdings die met premie genoteerd hebben is trouwens nog wat langer. Alleen al dit jaar hebben Almancora en Ackermans even met een premie genoteerd.
Laatst gewijzigd door disterminator op 8 november 2009, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Enjoy the party, but dance near the door
Zo zie je dat mijn interesse in holdings fel bekoeld is, ik ben bij Brederode blijven steken voor de premie. Maar als je toch wil investeren in een holding is het dus wel belangrijk om het historisch verloop van de déquote te bekijken om haar relatief "dieptepunt" te kennen. GIMV aankopen bij deze koers kan bv nog, een tijd geleden noteerde het meer dan 40€ en dan is het al veel minder interessant.
Ik ben vandaag terug ingestapt in Arseus, deze keer voor de lange termijn. Het bedrijf is in 2007 naar de beurs gegaan aan 10 euro per aandeel. Ondertussen is Arseus gigantisch gegroeid, heeft heel wat overnames gedaan en geeft en dividend hoger dan 4 % bruto. Maar de beurskoers noteert ondanks de stijging van de voorbije maanden nog steeds fors onder de introductieprijs. Ik heb nog cash opzij staan voor als het aandeel nog eens een duik neemt maar op lange termijn en mede door de vergrijzing moet dit groeibedrijf toch een absoluut topaandeel worden?
Het aantal uitgegeven aandelen bij GIMV is al jaren hetzelfde. (in tegenstelling tot de meeste bedrijven die steeds meer aandelen uitgeven)
Daar bovenop geeft GIMV steeds een prachtig dividend. Vorig jaar was het wat minder dan de voorgaande jaren maar stel nu dat ze in 2010 hetzelfde betalen:
2,36 (vorig dividend) / 38 (huidige koers) * 100 = 6,21 % brutodividend.
Zo'n rendement kan je op geen enkele spaarrekening of termijnrekening behalen, maar wel dankzij een veilig aandeel zoals GIMV. Wetende dat de koers dan ook nog eens heel laag staat nu. Dus begrijp ik niet echt waarom de beleggers dit aandeel links laten liggen?
Daar bovenop geeft GIMV steeds een prachtig dividend. Vorig jaar was het wat minder dan de voorgaande jaren maar stel nu dat ze in 2010 hetzelfde betalen:
Zo'n rendement kan je op geen enkele spaarrekening of termijnrekening behalen, maar wel dankzij een veilig aandeel zoals GIMV. Wetende dat de koers dan ook nog eens heel laag staat nu. Dus begrijp ik niet echt waarom de beleggers dit aandeel links laten liggen?
IK heb het gekocht aan 30 EUR, mijn eerste aandeel, het is inderdaad onbekend maakt onbemind. I wil opnieuw GIMV kopen.Campzie schreef: Het aantal uitgegeven aandelen bij GIMV is al jaren hetzelfde. (in tegenstelling tot de meeste bedrijven die steeds meer aandelen uitgeven)