laten opjutten door makelaar
TIP
Re: laten opjutten door makelaar
Zever, Ludo. De koper beslist en betaalt. Dat mensen geen geduld meer hebben en zich financieel willen kastijden, dat is toch niet de fout van de makelaar?
2 jaar gelden vertelde de makelaar zijn klant om de woning aan 400k te adverteren. Dat er dan 7 biedingen binnen lopen die boven dat bedrag liggen, dat kan je de makelaar toch niet aanwrijven?
2 jaar gelden vertelde de makelaar zijn klant om de woning aan 400k te adverteren. Dat er dan 7 biedingen binnen lopen die boven dat bedrag liggen, dat kan je de makelaar toch niet aanwrijven?
Niet helemaal juist wat je verteld.Makelaars doen aan bewuste prijsopdrijving en handelen uit eigenbelang voor hun commissie..pukkie007 schreef: ↑12 april 2023, 10:15 Zever, Ludo. De koper beslist en betaalt. Dat mensen geen geduld meer hebben en zich financieel willen kastijden, dat is toch niet de fout van de makelaar?
De makelaar verteld de verkoper dat hij zijn huis zeker verkocht krijgt voor 220.000 euro, waar het eigenlijk veel minder verkoopwaarde heeft, de verkoper trapt in zijn trukje en het kontrakt wordt getekend.
Als alle makelaars dit doen ontstaat er een ontregeling van de huizenmarkt.. en worden ze onbetaalbaar.
Het prijsverschil tussen een nieuwbouw en een ouder huis ligt niet ver meer uit elkaar,, hoe zou dat komen denk je???
Een huis is waard wat de koper ervoor wil betalen uiteraard..
Laatst gewijzigd door ludo op 12 april 2023, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb er 2 laten komen om mijn huis te schatten. Om een idee te krijgen vd prijs. Ik dacht dat ze het 10% hoger gingen schatten opdat ik bij hun een contract zou tekenen. Maar het was nog erger. Echt belachelijk gewoon. Niemand zou dat ooit betaald hebben. Het zou maandenlang te koop hebben gestaan aan een belachelijke prijs. Om het dan te moeten laten zakken. En intussen wel kosten factureren. Ik kreeg ook niks van tips of advies. Ik heb het uiteindelijk zelf verkocht. Nu zoek ik zelf een huis. Al veel makelaars gezien. Nog bij geen enkele een goed gevoel gehad.
Nee Ludo, de verkoper wil 400k:
- een klassieke makelaar maakt daar 409k van.
- een cowboy als makelaar maakt daar mss 455k van.
- een koper moet het geheel naar waarde schatten en biedt best eerst 380k.
- als het boven de 405k verkocht wordt, moet je als potentiële koper geen spijt hebben dat je de koop gemist hebt.
- de rente en inflatie spelen natuurlijk ook een rol tijdens het moment van aankoop.
- verder is er nog het spel van vraag en aanbod. Als er 2 kopers het tegen 'elke prijs' willen kopen en uiteindelijk boven de 455k belanden ... 't ja ...
Mijn recentste aankoop, wat helemaal geen maatstaf is natuurlijk, kocht ik 8% onder de vraagprijs. Om maar te concluderen dat je niet alles over 1 kam kan scheren. Het zijn dus niet allemaal zakkenvullers, bedriegers, ... Ik ben nu wel een serieuze ervaringsdeskundige dat sommige makelaars al direct tegen mij zeggen: 'niet kopen' of 'is zijn prijs niet waard' Pukkie ... Dat scheelt direct wat tijd voor mij ( en voor hen ook natuurlijk
).
- als het boven de 405k verkocht wordt, moet je als potentiële koper geen spijt hebben dat je de koop gemist hebt.
- de rente en inflatie spelen natuurlijk ook een rol tijdens het moment van aankoop.
- verder is er nog het spel van vraag en aanbod. Als er 2 kopers het tegen 'elke prijs' willen kopen en uiteindelijk boven de 455k belanden ... 't ja ...
Mijn recentste aankoop, wat helemaal geen maatstaf is natuurlijk, kocht ik 8% onder de vraagprijs. Om maar te concluderen dat je niet alles over 1 kam kan scheren. Het zijn dus niet allemaal zakkenvullers, bedriegers, ... Ik ben nu wel een serieuze ervaringsdeskundige dat sommige makelaars al direct tegen mij zeggen: 'niet kopen' of 'is zijn prijs niet waard' Pukkie ... Dat scheelt direct wat tijd voor mij ( en voor hen ook natuurlijk

Neemt niet weg dat de makelaars de huizenmarkt voor eigen gewin de prijzen hebben laten stijgen.pukkie007 schreef: ↑12 april 2023, 12:11 Nee Ludo, de verkoper wil 400k:
Mijn recentste aankoop, wat helemaal geen maatstaf is natuurlijk, kocht ik 8% onder de vraagprijs. Om maar te concluderen dat je niet alles over 1 kam kan scheren. Het zijn dus niet allemaal zakkenvullers, bedriegers, ... Ik ben nu wel een serieuze ervaringsdeskundige dat sommige makelaars al direct tegen mij zeggen: 'niet kopen' of 'is zijn prijs niet waard' Pukkie ... Dat scheelt direct wat tijd voor mij ( en voor hen ook natuurlijk).
De verkoper richt zijn verkoopprijs aan de hand van wat er aangeboden wordt, doordat de makelaars de prijzen hebben opgedreven doet die onbewust mee aan het spelletje.. Waarom zou hij zijn huis voor minder verkopen als de andere peperduur van de hand gaan... Zo zit je in een vicieuze cirkel. De huizenmarkt in Amerika is op die manier gecrasht. In Spanje is ook zo een bubbel ontstaan..
Echt? Nu dacht ik toch dat de crash van de huizenmarkt in de USA een andere reden had.
Banken die te gemakkelijk leningen verschaften? Zegt je dat iets, Ludo? En dat was dus de schuld van de makelaars die de prijzen van de huizen opdreven? Als dat waar was dan zouden die makelaars ginder sofort hun vergunning mogen inleveren en waren er geen extra regeltjes gekomen voor de banken. Dus ...

-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan het ook anders stellen... Noem zoveel mogelijk partijen die voordeel heeft bij stijgende prijzen en maak nu een lijst van partijen die voordeel heeft bij dalende prijzen, good luck 

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben toch niet overtuigd dat dat komt door vastgoedmakelaars.ludo schreef: ↑12 april 2023, 12:27 Neemt niet weg dat de makelaars de huizenmarkt voor eigen gewin de prijzen hebben laten stijgen.
De verkoper richt zijn verkoopprijs aan de hand van wat er aangeboden wordt, doordat de makelaars de prijzen hebben opgedreven doet die onbewust mee aan het spelletje.. Waarom zou hij zijn huis voor minder verkopen als de andere peperduur van de hand gaan... Zo zit je in een vicieuze cirkel. De huizenmarkt in Amerika is op die manier gecrasht. In Spanje is ook zo een bubbel ontstaan..
Mijn ervaring is eerder dat vastgoedmakelaars bv. ook naar hun verkoper toe zullen beargumenteren waarom de initiëel "ingeschatte" minimum verkoopprijs misschien toch niet zo realistisch is en dat de verkoper dus best "dat bod dat er nu wel is" beter aanneemt dan langer te wachten en te hopen op een beter bod.
In die zin hebben vastgoedmakelaars in het algemeen geen invloed op de prijzen.
Ze kunnen er mogelijks wel voor zorgen dat er wat meer transacties plaatsvinden door hun toedoen, al zou ik daar ook niet zo zeker van zijn.
Edit: hier werkt de quoting dus blijkbaar wel zoals normaal
Je kan het ook zo stellen:
Jij neemt een makelaar in de hand die je woning 15% boven de marktprijs probeert kwijt te geraken.
Ik neem een makelaar in de hand waarmee ik al jaren zaken doe en zet de woning 3% boven de marktprijs te koop.
Game on?
Jij neemt een makelaar in de hand die je woning 15% boven de marktprijs probeert kwijt te geraken.
Ik neem een makelaar in de hand waarmee ik al jaren zaken doe en zet de woning 3% boven de marktprijs te koop.
Game on?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Onder invloed van de makelaars en hun schattingsverslag op het vastgoed kregen de kopers een heel dure lening.pukkie007 schreef: ↑12 april 2023, 13:12 Echt? Nu dacht ik toch dat de crash van de huizenmarkt in de USA een andere reden had.Banken die te gemakkelijk leningen verschaften? Zegt je dat iets, Ludo? En dat was dus de schuld van de makelaars die de prijzen van de huizen opdreven? Als dat waar was dan zouden die makelaars ginder sofort hun vergunning mogen inleveren en waren er geen extra regeltjes gekomen voor de banken. Dus ...
De kopers konden na verloop van tijd de lening niet meer afbetalen. Dit waren er duizenden en duizenden.
Hun huizen werden terug openbaar verkocht voor omzeggens een habbekrats. De bank beoogde alléén hun kapitaal terug te krijgen.
De vastgoedmarkt is toen in elkaar gezakt,en daarmee is er ook een banken crisis ontstaan.
Morgen op vtm een reportage over een makelaar die zich 5 000, 00 euro cash laat betalen , om kunstmatig de verkoopprijs veel te laag te houden
Grove fout van die makelaar natuurlijk. Maar:
- waarom hebben ze maar 1 makelaar betrapt? Blijkbaar zijn het allemaal maffiosi.
- daar trap je als verkoper toch niet in?
- mss heeft die makelaar de 5k gedeeld met de verkoper ...
- ...
- waarom hebben ze maar 1 makelaar betrapt? Blijkbaar zijn het allemaal maffiosi.
- daar trap je als verkoper toch niet in?
- mss heeft die makelaar de 5k gedeeld met de verkoper ...
- ...
Welke kosten factureert een makelaar tussentijds? In de klassieke contracten geen, enkel de commissie op de gerealiseerde verkoopprijs.Orakel van Brakel schreef: ↑12 april 2023, 11:16 Ik heb er 2 laten komen om mijn huis te schatten. Om een idee te krijgen vd prijs. Ik dacht dat ze het 10% hoger gingen schatten opdat ik bij hun een contract zou tekenen. Maar het was nog erger. Echt belachelijk gewoon. Niemand zou dat ooit betaald hebben. Het zou maandenlang te koop hebben gestaan aan een belachelijke prijs. Om het dan te moeten laten zakken. En intussen wel kosten factureren. Ik kreeg ook niks van tips of advies. Ik heb het uiteindelijk zelf verkocht. Nu zoek ik zelf een huis. Al veel makelaars gezien. Nog bij geen enkele een goed gevoel gehad.