nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Wallonie? Ik had het over Europa. Waar denk je dat alle grondstoffen van die batterijen in onze toelomstige auto's anders vandzaan moet komen? Ipv afhankelijk te zijn van Saudische olie of Russisch gas maken we ons afhankelijk van Chinese Lithium. In welk opzicht kan dat beter zijn?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Inderdaad, die uitspraak deed ik zelf. En neen, dat is niet met enig sarcasme, het is de bittere waarheid.
OK, maar dan trek ik de redenering door: waarom niet de lat gelijk leggen voor elke provincie? Waarom zou binnen Vlaanderen een verschil tussen W en O toelaatbaar zijn terwijl op nationaal niveau er geen verschil mag bestaan tussen N en Z?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je snapt hopelijk toch zelf wel het verschil ?
Lees dit eens voor wat achtergrond: https://nl.wikipedia.org/wiki/Splitsing_van_Belgi%C3%AB
Een pagina over de splitsing van Vlaanderen bestaat blijkbaar niet.
Ik ken ook geen enkele politieke partij die een splitsing van een deel van Vlaanderen op het programma heeft.
En tijdens gesprekken allerhande heb ik dat thema nog nooit iemand weten aansnijden.
Zou het kunnen dat zoiets helemaal niet speelt/leeft ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Ondertussen in het Waals parlement: https://www.hln.be/binnenland/waals-par ... ~a2f950bc/
Doen ze het er om?
Doen ze het er om?
Omdat provincies geen deelstaten zijn met verantwoordelijkheid op vlak van tewerkstelling bijvoorbeeld?
Ze kunnen dus geen beleid voeren om de werkzaamheidsgraad te verhogen (of bewust kiezen om die niet al te veel te verhogen zoals bepaalde regio’s doen

Maar meisje toch, de discussie ging over het (zoveelste) relancebeleid of Marshallplan van Wallonië, ditmaal via een “herindustrialisering”. Een grotere Europese mijnindustrie lijkt me nuttig (vanuit het oogpunt van zelfvoorziening) maar weinig relevant voor Wallonië en de werkzaamheidsgraad van Wallonië.Gudrun schreef: ↑12 april 2023, 09:14Wallonie? Ik had het over Europa. Waar denk je dat alle grondstoffen van die batterijen in onze toelomstige auto's anders vandzaan moet komen? Ipv afhankelijk te zijn van Saudische olie of Russisch gas maken we ons afhankelijk van Chinese Lithium. In welk opzicht kan dat beter zijn?
Je zou bijna denken van wel …Popkwiskampioen schreef: ↑12 april 2023, 20:29 Ondertussen in het Waals parlement: https://www.hln.be/binnenland/waals-par ... vatie-van- koffiezet-van-2-400-euro-tot-zetel-van-18-000-euro~a2f950bc/
Doen ze het er om?

Mooi kaartje.
Frankrijk lijkt me qua grootte en financieringsvermogen ook veel beter geschikt om Wallonië te kunnen onderhouden.
En Wallonië? Zou 1 van de armste departementen worden van Frankrijk. O ja, werkloosheidsuitkeringen zouden beperkt worden tot maximum 2 jaar. En de Waalse politici zouden enkel kunnen dromen van enige invloed uitoefenen op Parijs …
Designmeubilair op de werkplaats.m-peeters schreef: ↑12 april 2023, 20:54Je zou bijna denken van wel …Popkwiskampioen schreef: ↑12 april 2023, 20:29 Ondertussen in het Waals parlement: https://www.hln.be/binnenland/waals-par ... vatie-van- koffiezet-van-2-400-euro-tot-zetel-van-18-000-euro~a2f950bc/
Doen ze het er om?![]()

Mocht de media straks stil vallen opweg naar de verkiezingen van 2024, dan hebben de niet-trado's materiaal genoeg om terug op te rakelen. Voorzie maar genoeg data om alles op te slagen.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn laatste zin staat idd vol fouten. Mea culpa.
Uiteraard. Voor mij heeft het idee van een splitsing van Belgie weinig te maken met economische performantie, maar veel meer met cultuur, taal, en... -en dat is misschien nog het belangrijkste- de politiek zelf. Als er geen enkele nationale partij meer is (op PVDA na dan), dan is een verdere splitsing van het land bijna onvermijdelijk. Dezelfde discussie gaat niet op voor pakweg W Vlaanderen vs Limburg.EarthNvstr1 schreef: ↑12 april 2023, 18:38 Je snapt hopelijk toch zelf wel het verschil ?
Lees dit eens voor wat achtergrond: https://nl.wikipedia.org/wiki/Splitsing_van_Belgi%C3%AB
Een pagina over de splitsing van Vlaanderen bestaat blijkbaar niet.
Ik ken ook geen enkele politieke partij die een splitsing van een deel van Vlaanderen op het programma heeft.
En tijdens gesprekken allerhande heb ik dat thema nog nooit iemand weten aansnijden.
Zou het kunnen dat zoiets helemaal niet speelt/leeft ?
Maar.. je ontwijkt de vraag. Als je een bepaalde doelstelling hebt (bvb werkzaamheidsgraad), dan kun je die op allerlei niveau's leggen: Europees, nationaal, gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk etc. Voor mij is het niet duidelijk waarom die blijkbaar niet nationaal mag zijn, maar een niveau lager moet zijn: gewetelijk. Terwijl nog een niveau lager -op provinciaal niveau dus- blijkbaar terug onbesprekelijk is. Waarom precies op gewestelijk niveau?
OK, fair enough. Hebben de deelstaten wel genoeg slagkracht om die werkzaamheidsgraad te verhogen? Is economische zaken niet een federale bevoegdheid?
Dit topic gaat over de federale regering, niet over de Waalse regering. En ik zie de dingen graag soms eens in een ruimer perspectief. Belgie is immers geen eiland, en onze economie is heel sterk afhankelijk van de Europese context. Zonder maakindustrie -hoe ouderwets dat ook mag klinken- komen ook alle andere activiteiten op termijn te vervallen (engineering, marketing, logistiek,...). Europa kan niet enkel leven van toerisme en een diensteneconomie. Dan worden we pas echt een soort Bokrijk. Meneertje.m-peeters schreef: ↑12 april 2023, 20:51 Maar meisje toch, de discussie ging over het (zoveelste) relancebeleid of Marshallplan van Wallonië, ditmaal via een “herindustrialisering”. Een grotere Europese mijnindustrie lijkt me nuttig (vanuit het oogpunt van zelfvoorziening) maar weinig relevant voor Wallonië en de werkzaamheidsgraad van Wallonië.